احساس امنیت کودکان در بحران را فراموش نکنید

 

مشاوره کودک و نوجوان می تواند به شما والدین عزیز کمک کند تا امنیت کودکان در بحران داشته باشید و در شرایط بحرانی جامعه با کودکان خود بهترین برخورد را داشته باشید چون کودکان می بینند می شنوند و درک می کنند

 

این روزها، زنجیره ای از اتفاقات نا خوشایند در اطرافمان در حال وقوع هستند که نتیجه مستقیم آن ها، ایجاد غم، اضطراب، ترس و نگرانی در نهاد تک تک ماست. بدون شک همه ما درگیر فشار روانی ناشی از این حوادث ناخوشایند بوده و نتیجه آنچه شاهد آن هستیم؛ خوب یا بد، به هر شکل اکنون ما را تحت فشار روانی خود قرار داده است. اما آن چیزی که میخواهم بیشتر به آن توجه داشته باشیم، وضعیت روانی کودکان در این بحران روانی نا خواسته است.

درمان ترس در کودکان با مشاوره کودک
درمان ترس در کودکان با مشاوره کودک

 

گزیده ای از سخنان درمانگر کودک و نوجوان خانم رعنا قاسمی را در مورد بحران های روانی کودکان :

در این شرایطی که نگرانی، تمام اعضای خانواده را به خودش مشغول کرده، آن چیزی که نباید مورد بی اعتنایی قرار بگیرد، وضعیت روان شناختی کودکان است.

به یاد داشته باشیم؛ زمانی که ما بزرگ سال ها در کنار هم و در جمع خانواده و دوستان به بازگویی و تحلیل اخبار نگران کننده ای که از گوشه و کنار می رسد می پردازیم و از اتفاقات ناخوشایندی که در اطراف ما در حال وقوع هستند، صحبت به میان می آوریم و نگرانی های خود را با هم به اشتراک می گذاریم، کودکان تمام این گفتگو های سرشار از اضطراب و ترس را شنیده و همزمان با آن چه دریافت می کنند، به تفسیر آن چه می بینند و می شنوند می پردازند.

 

چیزی که نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد، آسیب پذیری و شکننده بودن کودکان است

 

آن ها، بسیار آسیب پذیر تر از آن چیزی هستند که به نظر می رسد زیرا زمانی که مدام در معرض اخبار نگران کننده و تحلیل های اضطراب آور قرار می گیرند، اولین و مهم ترین چیزی که ایجاد آسیب می کند، خلل ایجاد شدن در احساس امنیت آن ها است.

کودکان برای رشد سالم روانی به شدت نیازمند احساس مهم و ارزشمند امنیت هستند، احساسی که می تواند به سادگی مورد آسیبی غیر قابل جبران قرار بگیرد

پادکست مشاوره کودک و نوجوان خانم رعنا قاسمی را در این زمینه حتما گوش دهید:

 

 

 

زمانی که ما به عنوان بزرگ سالانی که به نحوی با کودکان در تعامل هستیم، بدون توجه به هیجانات طبیعی آن ها، به بحث راجع به حوادث نگران کننده می پردازیم و آن ها را در معرض اخبار ناخوشایند قرا می دهیم، احساس امنیت مهم ترین چیزی است که مورد حمله قرار گرفته و کودکان را در ورطه غیر قابل تحمل نا امنی قرار می دهد.

به این ترتیب، شما کودکان را در بحران بزرگی قرار می دهید که شاید لطمه ای که به آن ها وارد می کند، غیر قابل جبران باشد

از این رو، ضروری است که با آگاهی بیشتری کودکان را در بحران ها، مدیریت کنیم تا احتمال محافظت از امنیت شکل گرفته در ذهنیت آن ها را بالا برده و از وضعیت روان شناختی سالمی که برای رشد مطلوب به آن نیاز دارند، به درستی نگهداری کرده باشیم.

 

 

مقالات مشابه

2 پاسخ

    1. سلام
      بقیه پادکست های تولید شده درحال بارگذاری می باشد
      اگر موضوع خاصی مدنظر شماست می تونید پایین همین مقاله بنویسید تا تهیه و بارگذاری شود

      موضوعاتی مثل
      ترس کودک از صداها
      ترس کودک از دستشویی رفتن
      ترس کودک از تنهایی خوابیدن
      اضطراب و استرس در کودکان
      و دیگر موضوعاتی که مشاوره و روانشناس کودک و بالینی می تواند کمک کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *