اختلال شخصیت مرزی چه ویژگی هایی دارد؟

همراهان عزیز سوالات بسیار زیادی در مورد اختلال شخصیت مرزی شده است در این مقاله من شمارو با فردی که گرفتار اختلال شخصیت مرزی است آشنا میکنم البته با رویکرد طرحواره درمانی پیش میرویم.

در این مقاله خانم آزاده رحیمی مشاوره زوج درمانگر در زمینه اختلال شخصیت مرزی پادکستی را برای شما عزیزان آماده کرده است که می توانید برای آگاهی بیشتر گوش دهید :

 

 

 

در ابتدا باید بگم که این افراد دارای پنج ذهنیت هستند

 

اختلال شخصیت مرزی

 

۱_ذهنیت کودک رها شده

۲_ذهنیت کودک عصبانی و تکانشگر

۳_ذهنیت والد تنبیه گر

۴_ذهنیت محافظ بی تفاوت

۵_ذهنیت بزرگسال سالم

این پنج ذهنیت در فرد  باعث بوجود آمدن اختلال شخصیت مرزی می شود .ذهنیت ها خیلی سریع جاهاشون باهم عوض میشه برای اینکه متوجه بشین ذهنیت ها به چه صورت سریع جابجا می شود یک تنگ ماهی رو در نظربگیرید….

 

کودک رها شده را دوباره در آغوش بگیرید

 

اگر شما دستتون رو در تنگ کنید و یک ماهی بخواین بگیرید به این راحتی ها نمی تونید ماهی رو بگیرید.ماهی ها دائم در دستانتون جابجا میشوند چون خیلی لیز هستند و از دستتون در میروند دقیقا مثل ذهنیت ها می مونند حالا دلیل این ذهنیت ها که سریع جابجا می شوند چیه؟

دلیلی اون اتفاقاتی هست که در دوران کودکی برای شما اتفاق افتاده مثلا ذهنیت کودک رها شده ؛کودکی که همیشه تنها بوده

کودکی که در اون دوران کسی رو نداشته که کنارش باشه

کودکی که بویی از بخشش و محبت نبرده

کودکی که فقط از دوران کودکی درد و غم رو به یاد داره و در زندگی اش کسی نبوده تا از وی مراقبت کنه.

وقتی بزرگ میشه تمام این درد و غم رو باخودش به دنیای بزرگسالیش میاره و اینکه متاسفانه به دلیل طرحواره هاش انتخابهای زندگیش درست نیست و این چرخه غم و درد در زندگیش تکرار میشه و در بزرگسالی هم دائم طعم درد و رنج و رهاشدگی رو می چشه و این هست که ذهنیت های دیگه مثل کودک عصبانی و تکانشی بالا میاد.

اختلال شخصیت مرزی

 

گم گشتگی هویت در افراد اختلال مرزی

 

عصبانی از اینکه که چرا دائم طعم شکست و تنبیه رو تجربه میکنه و اینکه کسی رو نداره که باهاش همدلی کنه و ذهنیت تکانشی بالا میاد و به این صورت هست که این افراد مدام در حال دعوا و خودزنی و آسیب به خود و دیگرانند.

در این افراد احساس گم گشتگی هویت گزارش می شود که به ذهنیت محافظ بی تفاوت آنها ربط دارد.این افراد وقتی ذهنیت محافظ بی تفاوت در آنها فعال است درباره هویت خود احساس سردرگمی و گیجی دارند.

وقتی این ذهنیت در آنها فعال است نمی دانند چه احساسی دارند در این وضعیت،توجه کامل آن ها بر اطاعت و فرمانبرداری از دیگران متمرکز است برای اینکه از رها شدگی یا تنبیه جلو گیری کنند تمایلات و هیجانهای خود را بلوکه می نمایند.

از آنجایی که آنها تمایلات طبیعی خود را دنبال نمی کنند،نمی توانند هویت مجزا و مستقلی برای خودشان دست و پا کنند بلکه آنها بیشتر احساس پوچی،دلتنگی،بی قراری،آشفتگی و سر در گمی می کنند. و چون در ذهنیت محافظ بی تفاوت است به هیچ وجه نمی توانند وارد روابط صمیمانه واقعی بشوند به عبارتی جسمشان حضور دارد ولی ذهنشان جای دیگری است.

اختلال شخصیت مرزی

 

احساسات و نیازهایت را ابراز کن

 

در درمان با این افراد از او می خواهیم که خودش باشد احساساتش را ابراز نماید و نیازهایش را درخواست کند و همچنین سعی می شود چرخه اطاعت و بی تفاوتی را که در آن گیر کرده است بشکند.

مراجع نیازها و هیجاناتش را سالها ابراز نکرده و در اتاق درمان این نیاز ها و هیجانات ابراز می شود و همچنین تکنیک های مقابله ای را آموزش می دهیم تا اختیار ذهنیت هایش را به دست بگیرد و آشفتگی های ذهنیت کودک رها شده را آرامش بخشد.

اگر چه فرآیند درمان طولانی است ولی بیشتر بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در روند طرحواره درمانی به بهبودی چشمگیر دست می یابند.

اگر در اطرافتون افرادی رو می شناسید که درگیر اختلال شخصیت مرزی هستند به آنها این نوید را بدهید که می توانند از طرحواره درمانگر مرکز مشاوره ما(خانه مهر)سرکار خانم آزاده رحیمی آشتیانی بهره ببرند و زندگی بهتر و سالمی رو تجربه کنند.

مقالات مشابه

دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *