بیماران مبتلا به سرطان مراقب هیولای افسردگی باشند

بیماران مبتلا به سرطان، مراقب هیولای افسردگی باشند! اینکه دارید این مقاله را می خوانید به معنای آن است که به احتمال زیاد شما هم به نوعی با بیماری سرطان درگیر هستید؛ حالا یا خودتان مبتلایید و یا یکی از عزیزانتان.

البته شاید هم کنجکاوی صرف شما را به اینجا آورده باشد. در هر حال، اکثر افراد آنقدر با بیماری سرطان آشنایی دارند که بدانند این بیماری یک تغییر مهم در زندگی افراد مبتلا و خانواده های آنها به وجود می آورد

 

بیماران مبتلا به سرطان مراقب هیولای افسردگی باشند

 

 

تغییری که علاوه بر جسم، جنبه های دیگری مانند روان، زمینه اجتماعی- شغلی- اقتصادی و دنیای معنوی مبتلایان را هم با چالشی جدی مواجه می کند.

به عبارت دیگر، درگیر شدن با بیماری سرطان مانند آن است که بخواهید از نو با زندگی تان سازگار شوید. بعضی از افراد راحت تر می توانند به این سازگاری مجدد دست پیدا کنند اما برای بعضی دیگر اینطور نیست.

غمگین شدن یکی از واکنش های طبیعی افراد نسبت به دریافت خبر ابتلا به بیماری سرطان و یا سپری کردن روزهای پر فراز و نشیب درمان (به خصوص شیمی درمانی) است.

اما این واکنش طبیعی در بعضی از بیماران به یک مسئله جدی به نام افسردگی تبدیل می شود که اگر به موقع مورد توجه و درمان قرار نگیرد می تواند پیامدهای ناخوشایند مضاعفی را به بیمار و خانواده او تحمیل کند.

 

مقالات زیر در زمینه ی بیماری های خاص نوشته شده است در صورت تمایل مطالعه بفرمایید:

 

 مشاوره و روانشناسی تلفنی ام اس و بهبود بیماری

 

مشاوره ام اس و بررسی روانشناختی ام اس

 

مشاوره و روانشناسی سرطان تلفنی و بهبود بیمار

 

مشاوره سرطان تلفنی و بررسی روانشناختی سرطان

 

 

بیماران مبتلا به سرطان مراقب هیولای افسردگی باشند
بیماران مبتلا به سرطان مراقب هیولای افسردگی باشند

 

 

 

افسردگی از آنچه که فکر می کنید به شما نزدیک تر است

 

 

انجمن سرطان امریکا که یکی از معتبرترین مراکز علمی در این زمینه است، آمار بیماران مبتلا به سرطانی که به افسردگی نیز مبتلا می شوند را 25 درصد اعلام کرده است یعنی یک نفر از هر چهار بیمار.

بنابراین اینطور نیست که افسردگی گریبان همه بیماران مبتلا به سرطان را بگیرد اما همین میزان قابل توجه گزارش شده هم نشان دهنده ضرورت توجه به این مسئله در بیماران مبتلا به سرطان است.

 

آن چه مرا نکشد …

 

 

تحقیقاتی که روی بیماران مبتلا به سرطان پستانی که دوره درمان را با موفقیت پشت سر گذاشته اند اما بعد از ابتلا به بیماری با افسردگی دست و پنجه نرم می کرده اند انجام شده، نشان داده است که احتمال عود بیماری در این افراد بیشتر از بیمارانی است که مانند آنها درمان موفقی داشته اند.

اما به افسردگی مبتلا نبوده اند. تحقیقات دیگری هم جدای از افزایش احتمال عود بیماری، احتمال مرگ در بیمارانی که علاوه بر سرطان به افسردگی نیز مبتلا بوده اند را بالاتر از بیماران غیر افسرده نشان داده اند. بنابراین می توان این تبصره را به آن جمله معروف نیچه اضافه کرد که هر چیزی که من را نکشد، قوی ترم می کند البته به شرط آنکه با افسردگی همراه نشود!

 

 

سایر پیامدهای افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان

 

افسردگیِ درمان نشده، مشکلات مربوط به سلامتی را در مبتلایان به بیماریهای مزمن مانند سرطان افزایش می دهد. به علاوه این مسئله باعث پریشانی، ایجاد اشکال در عملکرد و کاهش توانایی شما برای پیگیری برنامه های درمانی تان می شود.
وقتی که باید نگران شد
به طور کلی وقتی که افسردگی دست کم برای دو هفته متوالی ادامه داشته باشد و یا روی توانایی انجام فعالیتهای ساده و روزمره تأثیر منفی گذاشته باشد، بدون تردید باید نگران حال خود و یا بیمارتان بشوید.

 

بیماران مبتلا به سرطان مراقب هیولای افسردگی باشند
بیماران مبتلا به سرطان مراقب هیولای افسردگی باشند

 

 

مشاوره سرطان : علائمی که به شما هشدار افسردگی می دهند

اگر علائم زیر را که مهمترین علائم هشدار دهنده افسردگی هستند، به مدت دو هفته یا بیشتر در خود یا بیمارتان مشاهده کردید بی معطلی آن را با تیم درمان در میان بگذارید:
• احساس غمگینی
• احساس اینکه از درون تهی شده اید
• از دست دادن علاقه به کارهایی که قبلاً به آنها علاقمند بوده اید یا لذت نبردن از اغلب (تقریباً همه) کارها و امور روزانه
• احساس نا امیدی
• فکر کردن بیش از حد به مرگ، فکر خودکشی یا دست زدن به اقدامی برای خودکشی
• بیقرار بودن قابل توجه در همه روزها
• کند شدن در انجام کارها
• کم شدن تمرکز، پراکنده شدن فکر، اشکال در یادآوری و توان تصمیم گیری
• احساس گناه
• احساس پوچی و بی فایدگی
• این احساس که کاری نمی توان نکرد
• مسائل مربوط به خواب (بی خوابی، دیر به خواب رفتن، زود از خواب بیدار شدن و یا خواب زیاد)
• احساس خستگی روانی مزمن و یا کاهش انرژی به صورت روزانه و به شکلی که با خوابیدن برطرف نمی شود
• مشکلات مربوط به خورد و خوراک (کاهش اشتها یا پرخوری) و کاهش یا افزایش قابل توجه وزن
خودش خوب نمی شود

 

درمان افسردگی و درمان سرطان

با اینکه افسردگی بسیار قابل درمان است اما متأسفانه بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان توجه به درمان آن را نادیده می گیرند؛ شاید با این امید که خودش خوب خواهد شد

اما واقعیت آن است که افسردگی به خودی خود از بین نمی رود، زیرا این مسئله ناشی از وقوع تغییراتی شیمیایی در مغز است و این تغییرات هستند که باعث می شوند شما احساس غم و ناامیدی کنید

 

و به این باور برسید که دیگر هیچ چیزی لذت بخش نیست. اما نگران نباشید، همانطور که گفته شد افسردگی بسیار قابل درمان است به شرط آنکه سعی نکنید به تنهایی در مقابل آن مقاومت کنید.

این روش نه تنها اثری روی بهبود افسردگی تان نخواهد داشت بلکه انرژی شما برای درمان سرطان و بهبودی را هم کاهش می دهد. بنابراین هرچه زودتر برای درمان افسردگی تان اقدام کنید، زودتر به زندگی مطلوب بازخواهید گشت.

 

 

بهترین راه درمان افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان

بیماران مبتلا به سرطانی که به افسردگی هم مبتلا هستند می توانند به کمک ترکیبی از داروهای ضد افسردگی و روان درمانی از شر افسردگی خود خلاص شوند.

در واقع تحقیقات نشان می دهند که این ترکیب بهترین نوع درمان افسردگی است. البته داروهای ضد افسردگی شما باید توسط روانپزشک و یا آنکولوژیست تان که با عوارض جانبی و احتمال تداخل این داروها با سایر داروهای مورد استفاده شما آشنا هستند، تجویز شوند.

مداخلات روان درمانی نیز گروهی از درمان ها هستند که توسط روانشناسان انجام می شوند و بدون نیاز به دارو می توانند به بهبود حال شما، کاهش رنج و افزایش کیفیت زندگی تان کمک قابل توجهی بکنند.

 

جهت اطلاع از مشاوره فردی و گروه درمانی توسط متخصصین مرکز مشاوره خانه به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

راحله فلاح
کاندید دکتری تخصصی روانشناسی

(مشاوره فردی ، مشاوره و روان درمانی سوگ ، مشاوره و روان درمانی بیماری های مزمن پزشکی و سرطان)

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *