بی خوابی کودکان را با 5 روش طلایی حل کنید

بی خوابی کودکان را با 5 روش طلایی حل کنید. در زمینه ی حل بی خوابی کودک و یا راه حل برای رفع مشکل خواب در کودکان نیازمند آن هستید که طی یک برنامه ی شبانگاهی معین به سمت یک برنامه منظم خواب برای کودکان پیش بروید. در زمینه ی بی خوابی کودکان چند مقاله دیگر را برای شما عزیزان در قرار داده ایم جهت اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه بفرمایید :

  1. رفع مشکل خواب در کودکان با مشاوره کودک قطعی است

  2. آموزش خوابیدن کودک در اتاق خودش توسط مشاور کودک

  3. جدا خوابیدن کودک از والدین را مشاوره کودک درمان می کند

  4. پاسخ به رایج ترین مشکلات در فرزندپروری

 

قبل از شروع بدانید که برنامه عادی خانواده و خواسته های کودک را در برنامه ی شبانگاهی که برای کودکان در نظر دارید بررسی کنید زیرا نکته ی مهمی که مشاوره کودک همیشه به آن تاکید می کند این است که الگویی را که تصمیم به ادامه آن ندارید شروع نکنید.

برنامه ی شبانه باید در کل روز یک احساس امنیت و نزدیکی آرام بخشی را ایجاد کند توجه داشته باشد برای آنکه علت بی خوابی کودکان در شب را بتوانید ارزیابی کنید و تشخیص دهید نیاز است که تمام زمینه های اضطرابی کودک را بشناسید.

اگر طبق نظر یک مشاوره کودک و روانشناس کودک تشخیص برآن بود که مشکل حادی در این زمینه وجود ندارد شما می توانید از تکنیک هایی که در زیر آن ها را نام می بریم و برای شما بازگو می کنیم استفاده کنید.

 

بی خوابی کودکان را حل کنید

 

جند تکنیک مشاوره کودک

 

با علامت هایی برنامه را مشخص کنید یعنی کودک را از آغاز شدن برنامه ی شبانه آگاه کنید شما می توانید به کودکتان بصورت خیلی ساده بگویید زمانی که این نمایش تمام بشود وقت خواب است یا اینکه روی یک کاغذ رنگی دایره ای بکشید و آن را به قسمت هایی تقسیم کنید که بر حسب زمان بازی ، زمان خواب و زمان قصه چسبانده شده اند.

وسط کاغذ را سوراخ کنید و روی ان یک فلش نصب کنید زمانی که زمان خواب فرا می رسد فلش را به سمت زمان خواب بچرخانید می توانید در این زمینه خلاقیت های خودتان را بکار ببرید.

یعنی به کودک خود از طریق بازی هایی که قبلا طراحی کرده اید نقاشی و یا کشیدن ساعت شمایلی به او بفهمانید که زمانی که عقربه روی یک ساعت خاص قرار می گیرد زمان خواب فرا رسیده است.

 

برای جلوگیری از بی خوابی کودکان چه کارهایی می کنید ؟

 

اما توجه داشته باشید نکته ی بسیار مهم طبق نظر مشاوره کودک در این زمینه که می تواند در آرامش خواب کودک نیز بسیار تاثیر مثبت بگذارد این است که پیش از خواب کودکان را آرام کنید کتک کاری بین کودک و بازی هایی که نیازمند فعالیت های زیادی هستند برای ساعت قبل از خواب مناسب نیستند.

کودک باید نیم ساعت قبل از زمان خواب به فعالیت های آرام بپردازد و به تدریج برای خواب آماده شود به جای جنگ متکا و توپ بازی برنامه های قبل از خوابی مثل نظافت، مطالعه کردن، شنیدن قصه ، موسیقی و یا تکنیک های تنفس را به کودکتان آموزش دهید.

 

الگوی مناسبی باشید

 

توجه داشته باشید کودکان از رفتارهای شما الگو برداری می کنند به کودک خود بیاموزید که نیم ساعت تا یک ساعت قبل از خواب را شما به خودتان اختصاص می دهید یا می توانید مطالعه کنید و یا می توانید موسیقی گوش دهید.

شما از طریق الگو بودن می توانید در آینده به کودکان خود یاد دهید آنها هم قبل از خواب با همه اتفاقاتی که در روز برای آن ها افتاده است می توانند از طریق یک موسیقی و یا یک مطالعه به یک آرامش نسبی برسند به کودکان خود یاد دهید بدون تنش به رخت خواب بروند .

 

بی خوابی کودکان را با 5 روش طلایی حل کنید
بی خوابی کودکان با بازی و صمیمیت حل می شود

 

آرامش را در خواب کودکان بسازید

 

برای آماده شدن در زمان خواب نیاز است شما کودک خود را نوازش دهید زیرا قبل از خواب زمانی مناسب است برای نزدیکی و محبت بین شما و کودکتان او باید در این هنگام احساس امنیت و آرامش بیشتری بکند

بسیاری از کودکان دوست دارند یک کتاب خاص قبل از خواب مرتب خوانده شود یا بعضی دیگر از کودکان دوست دارند پدر و مادرشان برای آن ها قصه بگوید یا برای آن ها ترانه های کودکانه خوانده شود

 

شما کودک خود را از چه سنی رها می کنید ؟؟

 

البته فکر نکنید که کودکان بزرگتر نیازمند برنامه های شبانگاهی نیستند کودکان خود را از سن 7 ، 8 سالگی رها نکنید بلکه آن ها تا حدود 12 یا 13 سال هم نیازمند آن هستند که برای آن ها داستان های خوانده شود گاه از این زمان برای صحبت کردن در مورد یک مسئله مهم یا چیزی که احساس کرده اید کودکتان را آزار می دهد صحبت کنید ساختن این عادت و این دلگرمی می تواند همیشگی باشد کودکان را در سنین نوجوانی رها نکنید.

 

کودکان رسوم کودکی را در بزرگسالی ادامه می دهند

 

پس سعی کنید کودک را آرام کنید زمان خواب یک فرصت بسیار عالی برای نزدیک شدن به کودکان است نکته ی مهم این است رسوم شبانگاهی که در کودکی آغاز می شوند می توانند به کودک در سراسر عمرش کمک کنند بعضی از این کودکان بعدا در جوانی به مطالعه کردن قبل از خواب عادت می کنند بعضی دیگر یادداشت روزانه می نویسند و یا اینکه برای روزهای بعد برنامه ریزی می کنند بعضی نیز بعدا روش های کسب آرامش خواب را در هنگام خواب بکار می گیرند

 

بی شک هر چه در کودکی بکارید در نوجوانی و جوانی و بزرگسالی کودکانتان برداشت خواهند کرد به آن ها عادت های خوب را آموزش دهید.

در مشکل بی خوابی کودکان قاطع باشید

 

انعطاف پذیر باشید ولی بدانید چطور برنامه را قطع کنید اگر ندانید که چطور باید در این موارد تصمیمی بگیرید که چراغ را خاموش کنید و به کودک بگویید بخوابد برنامه ی شبانه می تواند خسته کننده و پایان نیافتنی باشد

اجازه وقت گذرانی به کودکان ندهید قانع نشوید که داستان دیگر برای او بخوانید بجای آن تعداد داستان هایی را که شب بعد برای او می خوانید از قبل تعیین کنید و تنها همان تعداد داستان را بخوانید.

اگر قرار دادن محدودیت برای شما مشکل ایجاد کرده است می توانید از ساعت یا تایمر استفاده کنید به کودک بگویید ساعت هفت و نیم وقت خواب است و چراغ ها باید خاموش شود و یا تا 15 دقیقه دیگر که تایمر زنگ میزنه چراغ ها باید خاموش شوند .

 

ترس ها و نگرانی های در بی خوابی کودکان

 

همه و یا حتی بسیاری از کودکان ترس ها و تشویش هایی دارند که شب ها بیشتر خودشان را نشان می دهند کودکان خود را تشویق کنید تا در مورد مسائل و مشکلاتشان با شما صحبت کنند تا بتوانید آن ها را برطرف کنید. به کودک کمک کنید تا بخوابد گاهی ممکن است کودکان از تنهایی و تاریکی در اتاق خوابشان هراس داشته باشند برای رفع این مشکل شما می توانید بعد از ظهر ها در اتاق کودک دراز بکشید بگذارید کودک در اتاقش احساس امنیت بکند

بجای آنکه تمام فعالیت ها را در خارج از اتاق و در حال و یا اتاق خودتان بگذرانید تایم هایی را برای بازی کردن برای ایجاد فضای خوشحال در اتاق کودک بگذرانید اجازه دهید کودک در اتاقش احساس صمیمیت و امنیت کند

 

ترس از سایه در کودک….

 

بر روی دیوار از طریق دستتان اشکالی را در تاریکی ایجاد کنید و با آن نمایش بازی کنید مفهوم سایه را به کودک آموزش دهید و به کودک اطمینان خاطر دهید که هیچ مشکلی او را تهدید نمی کند .

گروهی دیگر از کودکان در هنگام خواب بی قراری می کنند به طور مثال : شما برنامه شبانه را اجرا کرده اید و کودکتان به رختخواب فرستاده شده است ولی آنجا نمی ماند و در عرض 10 دقیقه به اتاق شما باز میگردد

و از شما نوشابه می خواهد در اینگونه موارد روش هایی را باید بکار ببرید که کودک را دوباره به اتاقش باز گردانید ما در مقاله بعدی به این مبحث می پردازیم که چطور می توان با بی قراری کودکان به مشکل خواب کودکان پایان داد همراه ما باشید

 

 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *