چرا ترس کودکان باعث اختلال در رفتارهایشان می شود ؟

چرا ترس کودکان باعث اختلال در رفتارهایشان می شود ؟ ترس در کودکان باعث می شود  کودکان نتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند زیرا کودکان به مرور زمان به والدین وابسته تر می شوند و احساس امنیت کمتری را تجربه می کنند

البته این برای مواردی است که ترس کودکان عملکرد روزانه ی فرد را ضعیف کند و یا مشاوره کودک تشخیص دهد ترس کودک مناسب سن کودک نیست.

 

چرا ترس کودکان باعث اختلال در رفتارهایشان می شود ؟

 

در سری مقالات انواع ترس در کودکان بصورت تخصصی به ترس های مختلف در کودکان پرداختیم در این مقاله نیز به این سوال که با ترس کودکان چه کنیم و چگونه کودک ترسو را شجاع کنیم توسط بهترین متخصص کودک و بهترین روانشناس کودک پاسخ خواهیم داد . ما مقالات را تفکیک کردیم تا راحت تر بتوانید تکنیک ها را آموزش ببینید در صورت تمایل مقالات زیر را مطالعه بفرمایید :

  1. ترس کودکان از صدای بلند را چگونه حل کنیم ؟

  2. درمان ترس کودک از تاریکی با مشاوره کودک

  3. واکنش صحیح والدین به ترس کودکان چیست؟

  4. پاسخ به رایج ترین مشکلات در فرزندپروری

 

ترس کودکان گاهی طبیعی است

 

با وجود آن که با افزایش سن کودکان ترس های کودکان کمرنگ می شوند اما کودکان و بزرگسالان هر کدام ترس های مخصوص به خودشان را دارند کودکان امروزی از تصادف با اتومبیل ، آتش ، مرگ ، جنگ ، نمرات پایین ، والدین ناسازگار ، رفتارهایی که احمقانه به نظر برسند ، ارتفاع ، دزدها می ترسند .

مطالعات و پژوهش های بهترین متخصص کودک و بهترین روانشناسان کودک نشان می دهد اختلاف بارزی میان موضوعاتی که باعث ترس فرزندان امروزی و کودکان نسل های قبل مثل والدین فعلی آن ها می شود مثل افزایش چشمگیر ترس از ارتفاع و دزدی های شبانه است.

 

بسیاری از ترس های مردم جامعه و شما والدین ریشه در تجارب کودکیتان دارد

 

ترس های اجتماعی نظیر ترس از صحبت کردن در جمع ممکن است ناشی از مجموعه ای از حوادث دوران کودکی باشد و یا ترس از فضاهای باز که بنام آگورافوبیا خوانده می شود در اثر ترس از مدرسه یا جدا ماندن از دیگران ایجاد شده باشد.

هدف ما در خانه مهر و مشاور کودک در این زمینه این است که بتوانیم کودکان را در سنین پایین غربالگری کنیم و ترس های آن ها را از بین ببریم شما باید با رشد مهارت ها و اعتماد بنفس در کودک او را از نگرانی ها جدا کنید و از تبدیل شدن ترس های شدید به واکنش های فوبیا جلوگیری کنید در این مقاله به این سئوال که چگونه با کودک ترسو برخورد کنیم و چگونه ترس کودک خود را از بین ببریم پاسخ می دهیم .

 

برای مقابله با ترس کودکان چه کنیم ؟

 

اولین سوال در این زمینه این است که آیا ترس مقتضای سن کودک است ؟ تا چه سنی می توان آن را نادیده گرفت هر ترسی سن و الگوی مخصوص خودش را دارد بطور مثال بیشتر کودکان در سنین 3 ، 4 یا 5 سالگی از تاریکی می ترسند اما اگر فرزند شما خواب راحتی در شب ندارد پس قطعا مداخله شما از طریق مشاور کودک و متخصصین کودک الزامی است.

 

به ترس های کودک بیش از حد واکنش نشان ندهید :

 

همان قدر که نادیده گرفتن ترس ها منطقی نیست و باعث می شود کودک آسیب ببیند هیچ گاه واکنشی بیش از حد به ترس هایشان نشان ندهید اما به یاد داشته باشید که یک پاسخ منطقی به کودک می تواند جلوی پیشرفت ترس را در او بگیرد .

مسخره کردن ، عصبانی شدن و انتقاد بی موقع باعث می شود اضطراب کودک را افزایش دهید بعنوان مثال جملاتی مثل چه بچه ی ترسویی یا بچه گربه به این کوچکی که کاری به تو ندارد  تاثیرات منفی بیشتری روی کودک می گذارد.

زیرا در بسیاری از موارد واکنش کودک به این برخوردها مخفی کردن ترس است نه فراموش کردن و حل شدن ترس . هر چه با عصبانیت بیشتری بگویید که فرزندتان از رفتن به طبقه ی بالا می ترسد ترس در وجود او بیشتر خواهد شد و بی شک در آینده نیز در اوخواهد ماند .

 

چرا ترس کودکان باعث اختلال در رفتارهایشان می شود ؟
ترس کودکان باعث می شود هم والدین و هم کودک اذیت شوند

 

 

توجه همدردی بیش از حد نیز نادرست است

 

به گفته ی بهترین متخصص کودک و بهترین روانشناس کودک در آغوش گرفتن و نوازش کودک در پی بروز ترس این احساس را در او برمی انگیزد که یک خطر واقعی وجود داشته است . مردی که هنوز از گربه ها می ترسد تاکنون فرصتی را برای برقراری ارتباط صحیح با حیوانات را نیافته است.

والدین این فرد در زمان کودکیش با نزدیک شدن یک گربه او را در آغوش می گرفتند و می گفتند نترس هیچ کس نمی تواند تو را اذیت کند ببین گربه نمی تواند به تو نزدیک شود و این طرز تفکر تصور خطرناکی از گربه ها در کودک به جا می گذارد و در سن بزرگسالی نیز به این شکل که گفته شد خودش را نشان می دهد.

 

کودک ترسو را فراموش کنید ….

 

بهیچ عنوان از کلماتی مثل کودک ترسو ، کودک خجالتی استفاده نکنید برچسب زدن به کودکان ممنوع است  باید ریشه ترس در کودکان را پیدا کنید و به این سوال که با ترس بچه ها چه کنیم پاسخی منطقی پیدا کنید .

از کودک حمایت کنید اگر از وجود یک هیولا درزیر تختخوابش می ترسد به او اطمینان دهید که چنین چیزی وجود ندارد او را تشویق کنید تا در حضور شما زیر تختخواش را نگاه کند اگر کودک شما از یک سگ غریبه می ترسد روش نزدیک شدن به سگ را به او یاد دهید و سپس دستانتان را به سوی سگ دراز کنید و در نهایت از کودک بخواهید از شما تقلید کند اما توجه داشته باشید اصلا کودک را مجبور به کاری نکنید باید ذره ذره کودک را اموزش دهید به حیوانی که می ترسد نزدیک شود

جهت اطلاع از مطالب و خدمات تخصصی مشاوره کودک مثل:

درمان اختلالات روانی در کودکان

تشخیص مشکلات رفتاری در کودک

درمان ترس و اضطراب در کودک

درمان شب ادرای و مشکلات شیشه گرفتن کودکان

 

می توانید از مشاورین متخخص کودک ما کمک بخواهید همراه و همگاه همیشگی شما تیم متخصص خانه مهر

 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *