تفسیر رنگ در نقاشی کودک ارزیابی دقیقی است ؟

تفسیر رنگ در نقاشی کودک ارزیابی دقیقی است ؟ بی شک رنگ ها علاوه بر آنکه یکی از مهمترین ملاک ها و معیارهای سنجش شخصیت روح و روان کودکان توسط مشاوره کودک محسوب می شود شامل بزرگ سالان نیز می شود زیرا رنگ همیشه وسیله ای است برای بیان ارتباط ، احساسات و باورها به طوری که کودکان می توانند به زبان رنگ ها صحبت کنند. در زمینه ی کلی تفسیر نقاشی در کودکان مقاله ی زیر را مطالعه بفرمایید تا کلیتی از تفسیر نقاشی را بدست آورید : چرا تفسیر نقاشی کودک مهم است ؟

تنبیه کودک برای نقاشی روی دیوار ممنوع است

تفسیر خانواده در نقاشی کودک توسط روانشناس کودک

پاسخ به رایج ترین مشکلات در فرزندپروری  
شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر
   

رنگ در دنیای کودکان و بزرگسالان مهم است

  بی شک تحلیل نقاشی کودک و یا روانشناسی رنگ در نقاشی کودکان می تواند اطلاعات عمیقی در زمینه ی رفتارهای خانوادگی و نوع عملکرد خانواده به مشاورین کودک بدهد بطور مثال می توان گفت کودکانی که بیشتر از رنگ های تیره استفاده می کنند معمولا در خانواده خود احساس آرامش نمی کنند و یا می توان گفت کودک از مشاجرات والدین خود و یا بداخلاقی آن ها دچار اضطراب است .  

تفسیر رنگ در نقاشی کودک

  کودکی که در مراحل رشد طبیعی قرار دارد بصورت طبیعی به رنگ های گرم مثل رنگ قرمز بیشتر گرایش نشان می دهد می توان گفت این رنگ نشان دهنده نوعی از وابستگی ، علاقه و تمایل به زندگی است بطور کلی می توانیم بگوییم که کودکانی که در خانواده خود دچار آسیب های تربیتی می شوند در تمام نقاشی و یا قسمتی از نقاشی آن ها فقدان رنگ دیده می شود. یعنی این کودکان از هیچ مداد رنگی با آنکه مداد رنگی ها در دسترس آنها هست ولی استفاده نمی کنند که خود نشان دهنده خلا عاطفی و یا گاهی گرایش های ضد اجتماعی است. طبق معیارهای بدست آمده توسط بهترین مشاوره کودک ، کودکان سازگار در نقاشی خود بطور متوسط از پنج رنگ مختلف استفاده می کنند و کودکانی که دچار گوشه گیری و اضطراب هستند یعنی با دنیای خارج از خودشان دوست نیستند از یک یا دو رنگ بیشتر استفاده نمی کنند.  

تفسیر نماد هایی در نقاشی کودک :

  قصد داریم در این قسمت تفسیر نقاشی کودکان چند نماد را به شما معرفی کنیم بطور مثال می توان گفت : خورشید نماد مادر یا زندگی را در نقاشی کودک دارد اما بعضی روانشناسان کودک خورشید را نماد پدر نیز می دانند که اگر خورشید را پشت ابر تیره و یا کوه یا هر چیز دیگری که از نگاه او خورشید پنهان است و یا کم رنگ است به این معناست که والدین وجودشان گرم نیست یعنی می توان گفت کودک با والدین از لحاظ عاطفی دچار مشکل است. و یا اگر برای کشیدن خورشید از رنگ قرمز پررنگ و یا مداد سیاه استفاده کند به معنای ترس و هراس شدید از پدر و یا مادر باشد می توان گفت چراغ در نقاشی کودک نماد عشق و محبت در زندگی اوست و اگر چراغ را همیشه در نقاشی اش خاموش بکشد و یا به وسیله ای چراغ ها را خاموش کند نشانه ای از مرگ مادر است. رودخانه نیز در زندگی کودک نشان دهنده زندگی در جریان است ، دودکش هم نماد عاطفی مثبتی در خانواده دارد گاهی کودکان در نقاشی خود وقتی خانه ای ترسیم می کنند حتما برای آن پنجره ای قرار می دهند می توان گفت پنجره و رنگ آن نیز نمادی از ارتباط ذهنی و روحی کودک با جهان خارج از خودش است.  
تفسیر رنگ در نقاشی کودک ارزیابی دقیقی است ؟
تفسیر رنگ در نقاشی کودک ناهشیار کودک را درگیر می کند
 

تفسیر نقاشی کودکان توسط رنگ ها توسط مشاوره کودک

    می توان گفت از نظر روانی دو گروه رنگ توسط روانشناس کودک تفسیر شده است: دسته اول رنگ های گرم هستند : که شامل رنگ قرمز ، زرد و نارنجی می شوند و رنگ های سرد مثل سبز ، آبی و بنفش دسته ی دوم را تشکیل می دهند . رنگ های قرمز نام برده تحریک کننده اند و نشان دهنده جنب و جوش و زندگی شاد در کودک هستند در حالیکه رنگ های سرد نشان از یک انفعال ، سکون و غم و اندوه می دهد. رنگ های خنثی نیز مثل خاکستری خود مختاری ، استدلال ، حمله وری در کودک را نشان می دهد.  

علت علاقه کودک به رنگ سیاه

  همان طور که گفته شد اگر کودکان در نقاشی خود از رنگ سیاه زیاد استفاده کنند در صورتیکه رنگ های دیگر نیز در اختیار آن ها قرار داده شده است می تواند نشان از تشویش ، وسواس و یا اضطراب کودک باشد . کودکانی که در نقاشی خود تمایل زیادی به استفاده از این رنگ نشان می دهند سعی در پنهان کردن غم ، اضطراب و یا گاهی ناامیدی خودشان هستند .

تفسیر رنگ زرد در نقاشی کودک

  رنگ زرد در نقاشی کودکان نشان از شادی ، پیشرفت و یا خوشبینی کودک می باشد اما اگر از این رنگ به شکل افراطی در نقاشی استفاده شود نشان دهنده نیاز به آزاد سازی تنش های درونی کودک است. توجه داشته باشید به گفته مشاوره کودک در تفسیر رنگ در نقاشی کودک نیاز است حتما تشخیص و ارزیابی مشاور نیاز است و تفسیر رنگ در نقاشی کودک به تنهایی ملاک نیست.

تفسیر رنگ سفید در نقاشی کودک

    می توان گفت رنگ سفید نیز مثل رنگ خاکستری جز رنگ های خنثی محسوب می شوند که یکی از معنای آن فقدان رنگ در نقاشی است که همین امر باعث می شود نشان دهنده خلا عاطفی و احساسی در کودک باشد که تفاوت آن با رنگ های سرد دیگر این است که این رنگ نشان می دهد کودک نمی تواند عواطفش را برون ریزی کند.  
شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر
   

تفسیر رنگ آبی در نقاشی کودک

  می توان گفت رنگ آبی در تفسیر نقاشی کودک به معنای ملایمت صلح و آرامش است اما افراط در استفاده از رنگ آبی به معنای تسلیم پذیری بیش از حد است توجه داشته باشید. تفسیر نقاشی کودک حتما باید توسط یک متخصص و مشاوره ی کودک صورت بگیرد زیرا تفسیر نقاشی کودک جایی قابل اهمیت است که توسط یک مصاحبه بالینی دقیق ، یکی از ابزار کمکی بشود .  

شما عزیزان می توانید جهت اطلاعات بیشتر از مشاورین و متخصصین ما در زمینه کودک و نوجوان به صفحه اصلی ما مراجعه کنید.

 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *