روش درمان با روانکاوی چگونه است ؟

روش درمان با روانکاوی چگونه است ؟ در این مقاله قصد داریم کلیاتی در زمینه ی مشاوره  روانکاوی برای شما عزیزان ارائه دهیم اما توجه داشته باشید در روانکاوی تکنیک ها و روش درمانی تخصصی و حرفه ای است و ما فقط اشاره ای به این رویکرد درمانی می کنیم در دپارتمان فردی انوع رویکردهای درمانی را برای شما عزیزان داریم

مشاوره ازدواج با شخصیت وابسته

روانشناس و مشاوره فردی در تهران

طرحواره درمانی در خانه مهر

 

روانکاوی چیست و به چه کسی روانکاو می گویند ؟

 

روانکاوی یا همان روان تحیلگران مبنای نظریه شان درباره ی ذهن و اختلالات روانی به این صورت است که بیشتر فعالیت های ذهنی و پردازش ذهنی آدم ها در ناخودآگاه اتفاق می افتد. در تعریف روانکاوی می توان گفت یکی از سبک های روانشناسی است که بنیان گذار آن زیگموند فروید بوده است افرادی که از رویکرد روانکاوی استفاده می کنند حتما یک متخصص روانشناس و یا روان پزشک هستند که طی دوره های طولانی که در این تخصص کسب کرده اند.

 

روانکاوی شناسایی الگوهای اشتباه

 

مشاورینی که از رویکرد درمانی روانکاوی استفاده می کنند معتقد هستند که مشکلاتی که مراجعین با آن به مراکز مشاوره مراجعه می کنند در واقع مربوط به نوع شخصیت و مشکلات گذشته ی فرد است که با بررسی رویدادهای گذشته سعی می کنند تا الگوهای اشتباه را در فرد شناسایی کنند و در نتیجه با تکنیک هایی که مختص روانکاوی است مقاوت هایشان را بشکنند و پروسه ی درمانی را طی کنند.

 

چه زمان به روانکاو مراجعه می کنید ؟

 

ما در کلینیک خانه ی مهر به صورت تیمی خدمات خود را ارائه می دهیم متناسب با مشکل و صلاح دید مشاور شما یا به روانکاو یا به روانشناس یا به روانپزشک ارجاع داده می شوید. متخصصین ما در پی آن هستند که هر چه سریعتر بتوانند مشکلات شما را حل کنند و بدون پرداخت هزینه ی بیشتر بهترین عملکرد را برای شما داشته باشند .

 

 

روش درمان با روانکاوی چگونه است ؟
روانکاوی چیست ؟ روانکاوان چگونه به شما کمک می کنند ؟

 

نگاهی اجمالی به تکنیک های روانکاوی

 

1.تفسیر

یکی از مهم ترین تکنیک هایی که در روانکاوی از آن استفاده می شود تفسیر است این بدان معناست که تمام تفاسیر و نظرات مراجع نسبت به اطرافیانش ، زندگی و خودش مورد ارزیابی قرار می گیرد به طور مثال لحن فرد زمانی که از خشم و احساس طرد شدن صحبت می کند نسبت به اطرافیانش قطعا از طریق روانکاو مورد ارزیابی قرار می گیرد.زیرا سبک و نگاه و بینش فرد به  زندگی بسیار مهم است.

 

2.تداعی آزاد

یکی دیگر از تکنیک هایی که در روانکاوی مورد استفاده قرار می گیرد تداعی آزاد است . در تداعی آزاد مشاور سمت و سوی خاصی را به کلام و نگاه مراجعه نمی دهد و باور دارد که مسیر روانکاوی باید به صورت خودکار و از ناخودآگاه فرد نشات بگیرد.

دقیقا زمانی که مراجع به یک سری از مسائل توجه بیشتری می کند و یا ممکن است مقاومت بیشتری را نشان دهد یعنی می توان گفت تمایل به بازداری از ابراز آزادانه ی مطلب در فرد مشخص می شود روانکاو دقیقا روی همان موضوع تمرکز بیشتری را نشان می دهد و به دنبال این است که ببیند دلیل مقاومت مراجع در این زمینه چیست .

 

3.تحلیل رویا

سومین تکنیک تحلیل رویا است در تحلیل رویا روانکاو در مورد خواب هایی که فرد دیده است صحبت می کند درمانگر با استفاده از تکنیک هایی که در زمینه ی خواب ها وجود دارد به تفکرات و ترس های مراجع می پردازد.

 

4.انتقال

یکی دیگر از مواردی که ممکن است در جلسات مشاوره و روانکاوی صورت بگیرد مبحث انتقال است . در زمینه ی انتقال روانکاوان و یا مشاورین اعتقاد دارند که ممکن است احساس هایی در سال های گذشته ی زندگی فرد به خصوص با افراد مهم زندگی یعنی با والدین ، پدر و مادر و افراد درجه یک زندگی او سرکوب شده باشند و یا چالش هایی در زمینه ی احساسی برای او پیش آمده باشد

گاهی مراجع تمامی این احساس ها را در ارتباطش با درمانگر انعکاس می دهد به این پدیده ، انتقال گفته می شود. دقیقا همین واکنش های هیجانی برای روانکاو بسیار قابل اهمیت است و او به دنبال تعارضات حل نشده ی دوران کودکی مراجع تفسیرهایی را انجام می دهد.

 

5.انتقال متقابل

 

در زمینه ی انتقال باید یک موضوع را مد نظر قرار دهید درست است که مراجعین گذشته ی خود را و خشم و احساسات را به درمانگر انتقال می دهند اما مبحثی به نام انتقال متقابل نیز در این زمینه وجود دارد در انتقال متقابل اگر درمانگر با مراجع وارد یک رابطه ی احساسی شود یعنی احساسات و الگوهای خودش را وارد جلسه ی درمانی کند به آن انتقال متقابل می گویند که دقیقا می توان گفت نقطه ای از خطای درمانگر محسوب می شود زیرا درمانگر نباید احساسات و هیجانات خودش را وارد تکنیک های درمانی بکند . چه روانشناس و چه روانکاو باید به صورت خنثی جلسه ی درمان را پیش ببرند .

 

خنثی بودن درمانگر

 

مزیت هایی که در زمینه ی خنثی بودن درمانگر وجود دارد این است که باعث می شود مراجع زودتر به بینش هایی از احساسات و هیجانات عقلی برسد و در درجه ی دوم باعث می شود که ارتباط مراجع ودرمانگر آسیب نبیند اما اینکه روانکاوان از کجا تشخیص می دهند که در چه سطحی با مراجعین شان باید کار کنند یعنی همیشه روبرو شدن با واقعیت بسیار سخت است و آسیب ها و تغییراتی که برای فرد ایجاد می شود ممکن است درد آور باشد

به همین منظور مبنای کار روانکاوان ساختار ذهنی است که متشکل از اید ، ایگو و سوپرایگو می باشد اینکه تشخیص می دهند که چطور می توانند پروسه ی درمانی را با مراجع پیش ببرند دقیقا بستگی دارد که فرد چقدر ایگوی قوی و یا اید و سوپرایگوی ضعیفی داشته باشد تمام این مسائل در طی جلسات بررسی می شود و به مرور زمان با حل تعارضات گذشته فرد را با واقعیت های حال روبه رو می کند.

 

اید چیست ؟

اید یا همان نهاد در واقع پایین ترین بخش روان فرد است که به صورت تکانه ای فقط به ارضای نیازهایش توجه می کند یک کودک را در نظر بگیرید که در هر شرایطی فقط به فکر رفع نیازهایش است دقیقا کودک نشانه و سمبلی از اید است.

ایگو چیست ؟

ایگو وظیفه ی مدیریت کردن و روبرو شدن با واقعیت را دارد ایگو همیشه بهترین راه حل ها را پیدا می کند و هم به نیازها و تمایلات اهمیت می دهد و هم شرایط را می سنجد . ایگو با واقعیت ارتباط دارد

سوپر ایگو چیست ؟

سوپر ایگو یک والد خشک و مقید است که فقط حکم صادر می کند افراد را از نظر اخلاقی کنترل می کند سوپر ایگو کاملا اخلاقی و غیر واقعی است و مرزی با حقیقت بیرونی قائل نیست دقیقا این سه سطر می تواند در زمینه ی روانکاوی برای روانکاوان بسیار اهمیت داشته باشد .

 

جهت اطلاع از خدمات تخصصی مرکز مشاوره خانه مهر به صفحه ی اصلی خانه مهر مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *