روش های تربیت کودک را از زبان مشاوره کودک بشنوید

در این مقاله به روش های تربیت کودک از زبان مشاوره کودک و بهترین مراکز مشاوره کودک می پردازیم

یکی از شکایت های مهم و نگران کننده ی والدین در زمینه ی روش های تربیت کودکان این است که نمی دانند کجا باید به کودک خود نه بگویند و کجا در مقابل کودک خود بایستند. برای بررسی بیشتر در زمینه ی مشاوره کودک مقالات را برای شما عزیزان تفکیک کرده ایم جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه مقالات زیر را مطالعه بفرمایید :

  1. بهترین مشاوره کودک ۸ نکته طلایی تربیتی را بازگو می کند

  2. اصول فرزند پروری موفق و مشاوره کودک

  3. ۵ گام برای فرزندپروری موفق از نگاه مشاوره کودک

 

طبق گزارش مشاوره کودک والدین زمانی به مراکز مشاوره مراجعه می کنند که دیگر از داد و فریاد فرزندشان و برای درخواست هایی که باید در همان لحظه اجرا شود درمانده شده اند قصد داریم راه کارهایی را برای تربیت کودک در این زمینه برای شما عزیزان بازگو کنیم.

 

تربیت کودکان را جدی بگیریم

کودک من حکم فرمایی می کند :

 

بعضی از کودکان مرتبا چیزهای مختلف را درخواست می کنند و در مورد خواسته هایشان پافشاری می کنند تا زمانی که به خواسته ی خود نرسند دست به اعمالی مثل جیغ کشیدن ، لگد زدن می کنند اما نکته ی مهم این است که اگر والدین در برابر این اعمال تسلیم شوند کودکان شروع به حکمفرمایی می کنند

پس در مقابل رفتارهای کودکان تصمیمات سنجیده بگیرید بدان معنا که اگر قرار است نه بگویید بهتر است محکم بگویید نه و تصمیم خود را تغییر ندهید اگر احساس می کنید می توانید خواسته های کودک را برآورده کنید جواب مثبت بدهید

نکته ی مهم تربیت کودکان این است که همیشه مخالفت کردن و همیشه تسلیم شدن پی آمدهای سنگینی دارند.

 

تربیت کودک از بدو تولد

 

گاهی والدین از مشاوره کودک سئوال می کند چرا یک کودک چیزهای مختلفی تقاضا می کند؟ و یا تربیت کودک یک ساله ، تربیت کودک دو ساله در این زمینه چگونه باید باشد ؟

مشاوره کودک به این مرزبندی سئوالات پایان می دهد  زیرا تقاضای کودک برای چیزهای مختلف و واکنش او به این خواسته ها دلایل مختلفی دارد اگر برای هر چیزی کودک شما جنجال به پا می کند

دلیل اصلی این است که او به خوبی می داند که باید آن قدر شما را عصبانی کند تا تقاضایش برآورده شود ، گاهی او فقط به این دلیل (می خواهد، می خواهد، می خواهد) که همیشه به او( داده شده ، داده شده است)، گاهی کودک از نفوذ خاصی که بر والدینش دارد آگاه  است.

 

تربیت کودک یک ساله ، تربیت کودک دو ساله را فراموش کنید

 

اگر شما جزء آن دسته از والدینی هستید که در پله ی اول به کودک می گویید برایت نمی خرم و در پله ی چهارم می گویید (خیلی خب بابا، می خرم!) به این دلیل که نمی توانید بیشتر از این درمقابل فشار کودک مقاومت کنید پس در نهایت پافشاری کودک را تقویت کرده اید !

تربیت کودک از بدو تولد اتفاق می افتد و اگر شما از کودکی زیر ساخت های تربیتی کودک را ندانید و یا در سه و چهار سالگی کودک رفتارها و عادات خاص کودک را ارزیابی می کنید بی شک در آینده نحوه تربیت کودک تان سخت تر می شود .

به گفته ی مشاوره کودک :

فرزند شما در شکم مادر هم احساسات و عواطف شما را درک می کند و احساسات شما مستقیم بر روی کودک تاثیر می گذارد و از بدو تولد یک نفر را حامی و منبع دلبستگی خود می داند بی شک در این مسیر پدران می توانند با حمایت از والدین مسیر را برای مادران هموار کنند

روش های تربیت کودک را از زبان مشاوره کودک بشنوید
روش های تربیت کودک را قبل از به دنیا آمدن فرزندتان یاد بگیرید

 

روش های تربیت کودکان

 

حال که متوجه شده اید کودکان بسیار باهوش هستند و می توانند به راحتی شرطی شوند باید تجربه ی کودکان را مبنای چنین انتظاراتی شده است تغییر دهیم.

1- گروهی عمل کنید

یعنی در این مدت که قرار است تغییرات صورت بگیرد باید همه ی خانواده همکاری کنند اگر کودک شما پیش پدربزرگ، مادربزرگ و یا پرستار هستند باید همه همکاری کنند اگر نمی توانند ارتباط کودک را در این مدت با آن ها محدود کنید تا بدین ترتیب کودک بفهمد که والدین از پدربزرگ ،مادربزرگ ها متفاوتند.

2- خودتان نزدیک کودک باشید :

 

کودکان به راحتی به هدیه هایی که برای جبران نبودن و یا حرفهای تند والدین عادت می کنند این رفتار در مشاوره ی رفتاری کودک اصلا مناسب نیست بلکه سعی کنید زمان بیشتری را با کودک خود بگذرانید به طور غیر مشروط به او محبت کنید اما برای تمام کارهایش به او بازخورد هیجان زده ندهید بلکه متعادل رفتار کنید

پدر و مادر باید مدتی را با بازی کردن با کودک بگذرانند یعنی باید زمانی را دو نفره و سه نفره صرف اعمال لذت بخش کنند گاهی کودکان با بدخلقی خود به دنبال جلب توجه والدین هستند برای آنکه دیده شوند برای آنکه احساس با ارزش بودن بکنند پس دررفتارهای خود دقت کنید

آیا کودک شما به اندازه کافی از شما حمایت عاطفی می بیند؟

 

ابتدا رفتار خودتان را تغییر دهید!

 

در روش تربیت کودکان و مشاوره کودک همیشه رکن اول تغییر رفتار والدین است تا در پس آن رفتار کودک هم تغییر کند.

2- از پیش فکر کنید

به طور مثال اگر جنجال در مکان های عمومی شما را مضطرب می کند قبل از رفتن به فروشگاه لیست خریدی تهیه کنید و به او بگویید قصد دارید فقط این ها را خرید کنید و از او بخواهید دو خوراکی را یادداشت کند و در زمان از او کمک بگیرید و مشارکت او را تحسین کنید.

3- به گفته ی خود عمل کنید

 

اگر کودک تقاضای خوراکی دیگری کرد آن را ارزیابی کنید و محکم دلیل خود را بگویید و قبل از ورود باز هم به او تاکید کنید فقط همین ها را خریداری خواهید کرد تصمیمات خود را واضح به کودک بگویید!

به طور مثال اگر کودک شما ساعت 7 بعد از ظهر درخواست شیرینی می کند دلیلش را به او بگویید و مقاومت کنید( نه وقت شام است و سیر می شوی) (ولی بعد از شام می توانی یکی بخوری)

3-  در تربیت کودک تسلیم نشوید :

 

هنگامی که تصمیم خود را گرفته اید و به کودک خود گفتید به آن پایبند باشید حتی در صورتی که داد و بیداد می کند و به این سو و آن سو لگد می زند مقاومت به معنای داد زدن شما و یا فحش دادن نیست بلکه او را نادیده بگیرید

زیرا شما برای او توضیح داده اید علت مخالفتشان چیست اما فراموش نکنید اگر کوتاه آمد در موارد بعدی او را تحسین کنید تربیت کودکان دشوار ، بی شک کمی سخت تر است اما غیر ممکن نیست.

 

همراه ما باشید با مقالات تربیت کودک و مشاوره کودک در مرکز مشاوره خانه مهر 

 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *