شب ادراری در کودکان چه علت هایی دارد ؟

شب ادراری در کودکان چه علت هایی دارد ؟ در مقالات قبلی مرتبط با شب ادراری  قبل از آنکه به مبحث شب ادراری در کودکان بپردازیم آموزش توالت رفتن به کودکان را عنوان کردیم

1.حقایقی در مورد دستشویی رفتن کودکان توسط مشاوره کودک

و در ادامه ی سری مقالات روانشناسی کودک توصیه مشاوره کودک را در زمینه ی درمان عنوان کردیم

2درمان شب ادراری در کودکان با مشاوره کودک قطعی است

 

3. درمان شب ادراری در کودکان ۴ ساله با مشاوره کودک

 

حال قصد داریم در این مقاله به مبحث راه کارهایی برای درمان شب ادراری در کودکان و علت شب ادراری در کودک بپردازیم.

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

بررسی شب ادراری در کودکان توسط مشاوره کودک

 

در اولین مرحله مشاوره کودک بر اساس هفت گام شب ادراری در کودک را بررسی می کنند . بعضی از والدین در مورد شب ادراری در کودک 1 ساله و یا شب ادراری در کودک 2 ساله سوال می کنند ما قصد داریم  کلیت مصاحبه ی بالینی مشاوره کودک را در زمینه ی درمان شب ادراری بیان کنید و مبحث سن و سال را در این مقاله کنار می گذاریم.

 

مشکلات دیگر کودک به شب ادراری دامن میزند

 

اولین مبحثی که برای مشاوره کودک حائز اهمیت است این است که از والدین سوال می کند که آیا کودک مشکلات رفتاری و رشدی دیگری هم دارد؟ که البته هم می توان از طریق مصاحبه و شرح حال والدین به آن دست یافت و هم می توان از طریق ابزارهای قربال گری به آن رسید

بطور مثال :

مشکلاتی مثل نافرمانی در روند درمان شب ادراری اخلال ایجاد می کنند و ابتدا باید نافرمانی  در کودک را درمان کنیم

و یا ممکن است ترس های کودک زیر بنایی از شب ادراری و نرفتن به دستشویی باشد به طور مثال ترس کودک از تاریکی توالت باعث می شود که کودک شب ها به دستشویی نرود . در زمینه ی ترس های کودک می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه بفرمایید :

  1. علت ترس کودک از دستشویی رفتن و ۹ نکته طلایی

  2. چرا ترس کودکان باعث اختلال در رفتارهایشان می شود ؟

  3. درمان ترس کودک از تاریکی با مشاوره کودک

 

دومین موردی که توسط مشاوره کودک ارزیابی میشود پیشینه و وضعیت کودک در زمینه عادات ادراری و شب ادراری است از والدین سوال می شود که پیشینه و وضعیت خود را شرح دهند اطلاعاتی که در این زمینه حائز اهمیت است این است که :

 

1- دفعات ، زمان و مقدار ادرار کردن کودک خود در طول روز و شب را شرح دهید :

 

آیا شب ادراری در کودکان متناوب است و یا بصورت روزانه اتفاق می افتد دفعات آن را شرح دهید ، پیش آیندها و پیامدهایی که در شب ادراری کودک رخ می دهد را بیان کنید آیا ممکن است در موقعیت های مختلف کودک شما دچار شب ادراری شود بطور مثال ممکن است بر اثر اختلافات و جر و بحث والدین باشد و یا ممکن است بعد از یک صانحه کودک دچار شب ادراری شده باشد .

 

2.اولیه و ثانویه بودن شب ادراری در کودک را مشخص کنید

 

گاهی کودک قبلا دچار شب ادراری نبوده و باید زمان و شرایطی که باعث به وجود آمدن بی اختیاری ادرار در کودک می شود را شرح دهید توجه داشته باشید اگر به دنبال درمان شب ادراری در کودکان هستید باید قبل از آن علت شب ادراری در کودک را کشف کنید

به طور مثال یکی از مراحل اولیه برای بررسی شب ادراری کودک این است که آیا روش ها و شرایط آموزش مقدماتی دستشویی رفتن به کودکان درست انجام شده است ؟ آیا کودک شما هیچ وقت نتوانسته خودش را خیس نکند؟

 

اگر جواب شما مثبت باشد برای آن که کودک هیچ وقت نتوانسته خودش را خیس نکند باید ببینید که مهارت های لازم را به صورت درست به کودک آموزش داده اید یا خیر و یا از لحاظ جسمانی ظرفیت مثانه کودک دچار مشکل است یا نه .

 

یکی از روش هایی که مشاوره کودک در این زمینه برای پاسخ به این سوال به والدین می گوید این است زمانی که کودک شما احساس میکند که دستشویی دارد و می خواهد به دستشویی برود چقدر می تواند ادرار خودش را نگه دارد؟

به طور مثال از او بپرسید آیا می تواند مدت زمان 5 تا 10 دقیقه خودش را نگه دارد یا باید بلافاصله ادرار کند ؟

یکی دیگر از مواردی که در درمان شب ادراری در کودک 2 ساله و یا درمان شب ادراری در کودک 3 ساله مورد توجه است این است که ببینید کودک در روز چند بار ادرار می کند و در طول روز چه مایعات و چه مقدار مصرف می کند .

 

شب ادراری در کودکان چه علت هایی دارد ؟
شب ادراری در کودک باعث از بین رفتن عزت نفس می شود کودک خود را سرزنش نکنید

 

یکی دیگر از عوامل مهم در شب ادراری کودک عفونت های ادرای است

 

عفونت های ادراری دفعات ادرار را در کودکان افزایش می دهد و در زمینه شب ادراری نیز تاثیر مستقیم دارد گاهی کودکان با گرفتن دارو ( داروهای آنتی بیوتیک) برای رفع عفونت های ادراری ، شب ادراریشان به طور کامل رفع می شود.

نکته ی قابل توجه این است که جملاتی که والدین برای عمل شب ادراری کودک و یا واکنش هایی که والدین به این عمل از خود نشان می دهند بسیار حائز اهمیت است

گاهی با یک قربال گری بالینی می توان مشکلات کودک را در سطح اول رفع کرد به طور مثال گاهی شب ادراری منبع جسمانی دارد و شما از طریق پزشک می توانید مشکل را در کودک خود حل کنید بدون آنکه کودک شما بخواهد بیشتر آسیب ببیند.

 

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

 

شب ادراری در کودکان بر عزت نفس کودک آسیب وارد می کند :

 

بی شک تمام والدین می دانند که شب ادراری باعث می شود که عزت نفس کودک دچار آسیب بشود مخصوصا اگر والدین با لحنی تحقیر آمیز و تهدید آمیز با کودک خود برخورد کنند.

پس لازم است با مشاوره کودک در زمینه ی یافتن علت شب ادراری در کودک خود مشورت کنید و در صورت نیاز مشاوره کودک شما را به پزشک اورولوژ ارجاع می دهد .

در مقاله بعدی شب ادراری همراه شما هستیم تا 5 مورد دیگر را در کودکان برای درمان شب ادراری بررسی کنیم مواردی که در مقاله بعدی برسی می شوند پیشینه ی خانوادگی در شب ادراری، تاثیر بافت محیطی در شب ادراری کودک ، چگونگی برخورد والدین با شب ادراری کودکان ، احساسی که کودک نسبت به شب ادراری دارد و درمان فعلی کودک است.

 

جهت اطلاع از مقالات مشاوره کودک و نوجوان به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *