علت فراموشکاری در کودکان را مشاوره کودک درمان میکند

علت فراموشکاری در کودکان را مشاوره کودک درمان میکند. در مقاله قبلی به علت اینکه چرا کودک دائما چیزها را فراموش یا گم می کند پرداختیم و به شما آموزش دادیم که چطور می توانید از طریق مشخص کردن محیطی برای کودک و تحسین کردن و آموزش هایی در زمینه ی کودکان فراموشکار بدنبال راه حل و درمان فراموشکاری در کودکان پرداختیم

در این مقاله قصد داریم با توجه به گفته های مشاوره روانشناس کودک و نوجوان در زمینه ی رفتار با کودک و جلوگیری از فراموشکاری کودک همراه شما باشیم . جهت اطلاع از مطالب بیشتر در زمینه ی تربیتی کودک مقالات زیر را مطالعه کنید :

  1. روانشناس کودک از راهکارهای نظم در کودکان می گوید

  2. آیا کودکان عمدا جواب والدین را نمی دهند ؟

  3. روش مقابله با ترس کودک از تنهایی خوابیدن چیست ؟

  4. تنبیه کودک برای نقاشی روی دیوار ممنوع است

 

راهکارهایی برای جلوگیری از فراموشکاری در کودکان

 

روش های مختلفی را در زمینه ی حواس پرتی کودک بکار ببرید و به آن ها آموزش دهید که چطور می توانند به جای فراموش کردن مباحث و وسائل خود را به یاد بیاورند شما عزیزان می توانید این کار را از طریق نقش بازی کردن تمرین مثبت والگو قرار دادن نیز به کودکان آموزش دهید توجه داشته باشد مشاور کودک در هر زمینه ای الویت را بر مبنای تقویت و آموزش می گذارد و اگر لازم باشد آن هم بصورت دقیقی و علمی چند راهکار تنبیه را نیز به شما معرفی می کند اما بصورت کلی مشاوره کودک در زمینه ی تنبیه مخالفت هایی را اعلام می دارد.

 

درمان فراموشکاری در کودکان و راهکارهای مشاوره کودک در این زمینه

 

1- آیا چیزی را فراموش نکرده ام ؟

 

یکی از روش های جلوگیری از فراموشکاری کودکان این است که پاسخ درانگیده را به آن ها یاد دهید به کودک آموزش دهید که قبل از آن که خانه را ترک کند بایستد و از خودش سوال کند که آیا چیزی را فراموش نکرده ام ؟ به او یاد دهید در مقابل در بایستد و تا ده بشمارد و اطمینان حاصل کند که چیزی را جا نگذاشته است می توانید به او یاد دهید که در ذهنش مرور کند این کار را با وادار کردن کودک به جستجوی بدنی خودش کامل کنید .

2- جستجوی بدنی :

 

به کودک یاد دهید که بدنش را از فرق سرش تا نوک پایش وارسی کند و به دنبال اشیای فراموش شده بگردد به این معنا آیا کلاه ، عینک ، ژاکت ، کیف ، کتاب ، دستکش ، جامدادیم را برداشته ام ، این کار را قبل از آن که بصورت آموزشی در بیاد بصورت بازی با کودک خود انجام دهید و امتیازهایی را برای خودتان و او قائل شوید . اجازه دهید قبل از آن که شبیه یک دستور و یا الزام برای کودک باشد به او یاد دهید که او می تواند به راحتی بدون اینکه احساس کند دستور است این رفتارها را درونی کند.

 

 

علت فراموشکاری در کودکان را مشاوره کودک درمان میکند
فراموشکاری در کودکان قابل درمان است به تنبیه و سرزنش کودک پایان دهید

 

3- جستجوی اطراف :

 

به کودک نشان دهید که چگونه دنبال چیزهایی بگردد و توجه کنید که آیا او می تواند با چشمش یکی از وسائلش که جا گذاشته است نشان دهد یا نه ، یعنی می توانید از چیزهایی که می بیند بعنوان نشانه ای برای به یاد آوردن وسائل و چیزهای دیگر استفاده کند به این مثال توجه کنید : تکالیف شب کودک را بر روی یک تخته ی سیاه یادداشت می کنید و این نشانه ای می شود برای آن که به او یاددآوری می کند که چه چیزهایی را برای انجام تکلیف شب دارد .

 

4- فهرستی تهیه کنید :

 

فهرستی از اشیایی که باید در آن روز به خاطر آورده شود این فهرست می تواند به کودک کمک کند که به مرور زمان ملکه ی ذهنش شود به کودک بگویید که آن را در جایی که به آسانی دیده می شود نگه دارد تا به این وسیله چیزهایی را به خاطر بیاورد .

 

برچسب زدن در فراموشکاری در کودکان ممنوع است

 

موضوع بسیار مهم از نگاه مشاوره کودک و روانشناس کودک این است که کودک فراموشکار ، کودکی که دائما دچار حواس پرتی است وقتی او را با القابی مثل گیج ، خنگ ، حواس پرت ، فراموشکار صدا می کنید باعث می شود که به مرور زمان به آن ها تلقین شود و باور کنند که به جز این راه دیگری ندارند

یعنی کودکانی فراموشکار هستند که به هیچ عنوان هیچ گاه نخواهند درست شد هیچ گاه به کودکان برچسب نزنید ، اجازه دهید رفتارهای سطحی آن ها اصلاح شود به راحتی می توانید با چند تکنیک و به مرور زمان و صبوری به کودک خود یاد دهید.

 

آموزش به کودکان اجباریست

 

وسایل خودش را یا تمرین های مدارس و یا کلاس های آموزشی اش را به یاد آورد برای او دفترچه ای تهیه کنید و به او بگویید که داخل آن دفترچه بنویسد و با همدیگر دفترچه را چک کنید از خودکارهای رنگی استفاده کنید تا در کودک بعنوان بازی ، انگیزه ای برای او ایجاد شود بطور مثال به مرور زمان به کودک یاد دهید که خودش راهی را پیدا کند که مسائل و تکالیفش را فراموش نکند .

کودکی به مشاوره کودک مراجعه کرده بود که طبق عادت خودش به این نتیجه رسیده بود که از طریق این که در دفترچه ای یادداشت می کند می تواند مانع از یاد رفتن او بشود و یا گاهی کودکان برای بازی و شیطنت هم که شده پیشنهاد می دهند که تکالیف را کف دستشان بنویسند که به هیچ عنوان دیگر امکان فراموش شدن آن وجود ندارد .

 

آیا شما تا بحال پیامدهای فراموشکاری را به  کودک گفته اید ؟

 

آیا کودکان شما پیامدهای فراموشکاریشان را دیده اند ؟ یکی از مسائل مهم این است و یا می توان گفت موثرترین راه برای یادآوری به خاطر آوردن پیامدهای فراموشکاری است .

کودکی که لباس ورزشی خودش را بارها جا می گذارد ، کودکی که کفش های ورزشی اش را راکد تنیسش را گم می کند به مرور زمان متوجه می شود که مجبور است از چند تمرین محروم شود ،مجبور است برای آن که شلوار ورزشی ندارد تا دو هفته برای تمرین نرود اجازه دهید که نتایج فراموشکاری را تجربه کند

این کار باعث می شود که به مرور زمان عادت هایی را درون خودشان نهادینه کنند کودکان فراموشکار : اجازه دهید که کودکان فراموشکار در صورت امکان شی گمشده را خودشان پیدا کنند شما هیچ تلاشی برای پیدا کردن شی نکنید به او بگویید که خودش می تواند شی را پیدا کند

 

جهت اطلاع از مقالات و مطالب کودک و نوجوان به صفحه ی اصلی مرکز مشاوره خانه مهر مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *