عوارض بازی های کامپیوتری برای کودکان را بشناسید

عوارض بازی های کامپیوتری برای کودکان را بشناسید تا بتوانید به دنیای دوست داشتنی کودکان خود نزدیک تر شوید. یکی از موضوعاتی که والدین از مشاوره کودک در زمینه برنامه ریزی ، فواید و عوارض آن می پرسند بازی های کامپیوتری برای کودکان است. می توانید برای اطلاع از مطالب بیشتر در این زمینه مقاله ی زیر را نیز مطالعه بفرمایید :

تاثیر بازی های کامپیوتری بر رفتار کودکان قابل جبران است ؟

پاسخ به رایج ترین مشکلات در فرزندپروری

مشاوره کودک و آموزش آرامسازی کودک

مشاوره کودک و حمایت عاطفی والدین

 

عوارض بازی های کامپیوتری در کودکان از کجا شروع می شود

 

بی شک نمی توان عوارض بازی های کامپیوتری برای کودکان را ، اگر از یک برنامه ریزی و یک اصول خارج شود را نادیده گرفت و همانطور فواید بازی های کامپیوتری را نمی توان نادیده گرفت.

اما اشکال از جایی شروع می شود که کودک به بازی های کامپیوتری معتاد می شود و فعالیت دیگرش را مثل تکالیف مدرسه و یا بازی های دیگری که به فعالیت های بدنی نیاز دارد را کنار می گذارد در این مقاله قصد داریم به چند راهکار برای جلوگیری از عوارض بازی های رایانه ای برای کودکان بپردازیم .

 

تاثیر بازی های کامپیوتری بر رفتار کودکان :

 

باید واقع بین باشید بازی های کامپیوتری جذاب و جالب هستن کودکان از حرکات تولید شده توسط خودشان و یا شکل و تصاویر ، صداها و امتیازهایی که کسب می کنند و مهارت هایی که پی در در مراحل بازی بدست می آورند هیجان زده می شوند ، هیجان بردن و یا بیشتر کردن امتیازات را دوست دارند.

اما نکته ی مهم این است که شما بر اساس چند راهکار بتوانید از ضررهای استفاه از کامپیوتر و اثرات منفی بازی های رایانه ای جلوگیری کنید یکی از اصل های مهم در این زمینه این است که بعضی از بازی های کامپیوتری جنبه آموزشی هم دارند آن ها می توانند یک هماهنگی بین دست ها و چشم ها را ایجاد کنند.

 

بازی های کامپیوتری فوایدی دارند ؟

 

توانایی پردازش اطلاعاتی را که از چند راه مختلف حسی همزمان وارد مغز می شوند را بیشتر می کنند و زمان واکنش به محرک ها را کاهش می دهند.

این باعث می شود که کودکان شما علاوه بر آنکه به فعالیت هایی که دوست دارند می پردازند  در کنارش هم جنبه های آموزشی و رشدی نیز داشته باشند.

 

عوارض بازی های کامپیوتری برای کودکان را والدین زمینه ساز می کنند

 

متاسفانه گاهی والدین در ابتدای شروع و معرفی کامپیوتر برنامه هایی را به کودکانشان معرفی می کنند که باعث آسیب هایی در کودک در آینده می شود بی شک در ابتدا شما می توانید بازی هایی را برای کودک خریداری کنید که کمتر از خشونت و بازی های نشسته استفاده شد بلکه می توانید از طریق بازی های فکری ، حل کردن معما و آموزشی به کودکان خود نیز کمک کند.

 

 

عوارض بازی های کامپیوتری برای کودکان را بشناسید
عوارض بازی های کامپیوتری برای کودکان را باید بشناسید

 

بازی های کامپیوتری پر از خشونت است

 

بی شک نمی توان عوارض بازی های کامپیوتری برای کودکان را نادیده گرفت زیرا بسیاری از بازی هایی که در بازار وجود دارند بازی هایی هستند که مبنای آن ها خشونت و جنگ است که متاسفانه به مرور زمان می تواند بر سیستم رفتاری کودکان نیز تاثیر منفی بگذارد.

یکی از موضوعات اساسی این است که بازی هایی که خریداری می کنید گروه سنی دارند شما باید بی هیچ ملایمتی ، قاطعانه به این موضوع بپردازید که بازی هایی را برای کودک خریداری کنید که متناسب با رده ی سنی اوست قبل از اینکه بازی را خریداری کنید می توانید اطلاعاتی در مورد ساخت و هدف آن بازی نیز کسب کنید.

 

قانونمند باشید در عین ملایمت

 

بی شک چهارچوب بندی و قاطعیت شما در سنین پایین باعث می شود که کودک خودش بصورت خودساخته در آینده نیز بتواند از مسائل و موقعیت هایی که ممنوعیتی برای او دارد کناره گیری کند.

خوشبختانه امروزه بسیاری از بازی های کامپیوتری بر مبنای مسائلی مثل ریاضی ، زبان ، تاریخ ، جغرافیا و موارد دیگر هستند که کودکان علاوه بر آنکه بازی می کنند اطلاعاتی را نیز کسب می کنند.

بی شک شما بعنوان والدین از مبحث ناخودآگاه در کودکان اطلاع دارید تمام بازی های کامپیوتری مانند تماشای فیلم و سریال می توانند تاثیر عمیقی بر نگاه ، باور و خلق و خوی کودک داشته باشد یعنی طبق پژوهش ها و تحقیقات انجام شده رابطه ی مستقیمی بین بازی های کامپیوتری و رفتارهای کودک دیده می شود .

 

بی تحرکی کودکان در بازی یادانه ای از عوارض بازی های کامپیوتری برای کودکان است

 

یکی دیگر از عوارض بازی های کامپیوتری در کودکان چاقی است بی تحرکی عامل اصلی است که باعث می شود کودکان به مرور زمان به چاقی مزمن ، پرخوری عصبی و مشکلات دیابت نیز حتی دچار شوند .

مبحث دیگر پرخاشگری است بازی های خشن کودکان شما را بدون آن که خودتان اطلاع داشته باشید خشن بار می آورند و پرخاشگری و کتک کاری را رواج می دهند.

 

ترک تحصیل و دوری از انجام تکالیف مدرسه :

 

طبق تحقیقات کودکانی که بعد از مدتی به تکنولوژی اعتیاد پیدا می کنند باعث می شود که انگیزه درس خواندن را از دست بدهند از تاثیرات منفی دیگر و عوارض بازی های کامپیوتری در کودکان عوارض جسمی و حرکتی است.

بسیاری از مشکلات استخوانی عضلانی و مشکلات مثل کمر درد ، گردن درد نیز می تواند مربوط به استفاده ی بیش از حد از موبایل و بازی های کامپیوتری باشد .

مورد دیگری که نیز از مشکلات جسمانی محسوب می شود مشکلات چشمی از عوارض بازی رایانه ای است مشکلی که نیاز نیست شما از پزشک نیز سئوال کنید و به وضوح نیز در کودکانتان می توانید درک کنید.

کودکانی که علاقه ی شدیدی به بازی های رایانه ای دارند بعد از مدتی باعث می شود که دچار سردرد ، سر گیجه ، استفراغ و حتی مشکلات چشمی شوند .

 

میگرن از عوارض بازی رایانه ای است

 

یکی دیگر از عوارض مهم در زمینه ی بازی های رایانه ای بر روی کودکان میگرن است . میگرن از عوارض بازی رایانه ای است . طبق تحقیقات صورت گرفته سردرد میگرنی برای افرادی که مدت طولانی به بازی های کامپیوتری و یا تبلت و گوشی می پردازند نیز دیده شده.

و در آخر یکی دیگر از تاثیرات منفی که اگر مدیریتی در آن نباشد اختلالات خواب و غذا در کودکان است که باعث بی خوابی ، کابوس های شبانه ، حمله های خواب و ناهنجاری خواب می شود زیرا قبل از خواب کودکان تحت تاثیر بازی های رایانه ای دچار تحریکات عصبی می شوند.

 

جهت اطلاع از مقالات مشابه در زمینه ی کودک و نوجوان به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *