مشاوره قبل از ازدواج

آمار طلاق و خیانت روز به روز در حال افزایش است شما قبل از ازدواج یک رابطه ی سالم را انتخاب کنید . چطور می توانیم از طریق مشاوره قبل از ازدواج آمار طلاق و خیانت و تنش های یک رابطه را کاهش دهیم ؟

مقالات زیر به شما کمک می کند در مورد ارتباط سالم اطلاعات بیشتری کسب کنید:

مشاوره قبل از ازدواج رایگان | مشاوره پیش از ازدواج راگان | مشاوره رایگان پیش از ازدواج

جدا شوم یا از مشاوره ازدواج کمک بگیرم؟

مشاوره قبل از ازدواج و عشق خیالی

مشاوره قبل از ازدواج و شکاکی در رابطه

مشاوره قبل از ازدواج و قربانی بودن در ارتباط

 

آیا به طور کلی می توان با مشاوره قبل از ازدواج مشکلات فردی خود را حل کرد ؟ فواید آن چیست ؟

در این مقاله به طور کلی هم به مبحث خیانت و هم به مبحث طلاق و هم به مشکلات فردی و بین فردی می پردازیم و بهترین راهکارها را برای بهتر شدن رابطه ی شما عنوان می کنیم .

خانه مهر یکی از بهترین مراکز مشاوره تلفنی در تهران محسوب می شود زیرا اصول اصلی یک مشاوره تلفنی خوب را رعایت کرده است ما در زمینه ی روانشناختی در تمام ابعاد مثل:

زمینه های تخصص در خانه ی مهر به صورت تفکیک شده و بسیار گسترده است مشاوره ازدواج ، مشاوره خانواده ( مشاوره طلاق ، مشاوره خیانت ، مشاوره سکس تراپی ) مشاوره کودک نوجوان ، مشاوره اعتیاد، مشاوره امید به زندگی سالمندان ، مشاوره بیماری های خاص مثل ایدز ، ام اس ، سرطان در تمام زمینه های نامبرده شده می توانید از طریق اپراتور به متخصص در همان زمینه وصل شوید  همان طور که می دانید ما در خانه مهر توانسته ایم تمام خدمات روانشناختی را به صورت تفکیک شده در اختیار شما عزیزان قرار دهیم .

 

رابطه سالم را باید بسازید

 

توجه داشته باشید برای داشتن یک رابطه ی سالم باید هم خودتان از لحاظ روانی آمادگی ازدواج را داشته باشید و هم فرد مقابل این آمادگی را داشته باشد درست است ما با یک سری از تفاوت ها یک رابطه را شروع می کنیم

اما این که چطور بتوانیم با آن تفاوت ها کنار بیاییم و آیا این تفاوت ها آنقدر عمیق است که رابطه ی ما را خراب کند یا نه ، می توانیم اتفاقا از این تفاوت ها برای بهبود رابطه ی خود استفاده کنیم .

 

روانشناس ازدواج و خانواده در خانه مهر
روانشناس ازدواج و خانواده در خانه مهر

 

چقدر مهم است که از لحاظ اختلالات شخصیت و مشکلات رفتاری و عاطفی فرد مقابل مطمعن شویم ؟

 

قطعا بسیار بسیار مهم است زیرا شما هیچ گاه نمی توانید با فردی که اختلالات شخصیت و مشکلات مهمی در گذشته خود دارد که نتوانسته است آن ها را در سطحی حل کند وارد یک رابطه ی سالم شوید

بسیاری از مشکلاتی که زوجین امروزه با آن درگیر هستند این است که مبنای ازدواج را فقط تفاهم می گذارند آن ها در زمینه ی شناخت خود و فرد مقابل شناختن نیازها و خواسته ها و حتی الگوهای اشتباه رفتاری خودشان هیچ تلاشی نمی کنند

برای جلوگیری از یک پیوند زخم خورده نیاز به پرسش های اساسی قبل از ازدواج داریم ، نیاز به آموختن مهارت های زناشویی و فردی داریم پس به متخصصین در این زمینه اعتماد کنید و اجازه دهید که در بعد روانشناختی به شما کمک کنند که یک رابطه ی سالم را بسازید .

 

خودشناسی اولین قدم در یک ارتباط سالمست

 

اولین مبحثی که در این مقاله به آن می پردازیم حل مشکلات فردی و بهبود رابطه ی بین فردی است درست است با حل مشکلات فردی بسیاری از مشکلات بین فردی ما حل می شود در مشاوره فردی تحلیل نیازها ، شناخت ها ، خانواده ، گذشته و حال شما بسیار مهم است .

همه ی ما در دوران کودکی به شیوه های مختلفی آسیب دیده ایم اما این آسیب ها عمدی و از روی غرض از سمت خانواده اتفاق نیفتاده است بسیاری از پدر و مادرها بدون اینکه متوجه بشوند آسیب هایی را به فرزندان خود می رسانند.

اما آیا شما جزء آن دسته هستید که اگر احساس کنید که گذشته ی پر مخاطره ای را داشته اید زندگی را بوسیده اید و گذاشته اید کنار یا برای تغییرات قدم های محکمی را برداشته اید ؟

طرد ، انتقاد ، حمایت های افراطی ، بدرفتاری ها ، بی توجهی ها و حتی محرومیت ها همان شیوه های آسیب زایی هستند که در کودکی همه ی آدم ها به مقدارهای متفاوت آن را تجربه کرده اند

اما در اثر این تجربه هایی که گفته شد تله های زندگی در بخش های وجود ما شکل می گیرد بعد از آن که دوره ی کودکی را طی کرده ایم و وارد یک رابطه ی عشقی و عاطفی و یا حتی موقعیت های شغلی و اجتماعی می شویم شروع به باز آفرینی همان شرایط تلخ دوران کودکی می کنیم به طور کلی اجازه می دهیم که گاهی دیگران ما را کنترل کنند ، با ما بد رفتاری کنند ، نیازهای ما را پاسخ ندهند ، به ما توجه نکنند.

 

مرکز مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده
مرکز مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده به شما کمک می کند بهترین تصمیم را بگیرید

 

خودمان اجازه میدهیم با ما رفتارهای اشتباه بشود اما…

 

درست است که دقیقا از همه ی این رفتارها غمگین و افسرده می شویم اما خودمان اجازه می دهیم که همین رفتارهای اشتباه با ما انجام شود پس از این رو تله های زندگی دست از سر ما برنمی دارد و تداوم پیدا می کند و همین ادامه پیدا کردن های تله های زندگی کم کم در دستیابی به اهدف زندگی ما را ناکام می کنند و حتی در روابط عاطفی هم با شکست روبرو می شویم .

 

چرا تله های زندگی اینقدر نقش پررنگی در روابط ما دارند ؟

 

چون تله های زندگی چگونگی فکر ، احساس ، رفتار و حتی نحوه ی ارتباط ما با دیگران را تعیین می کنند این تله ها به احساسات شدیدی مثل عصبانیت ، غمگینی ، اضطراب دامن می زنند

حتی زمانی که در زندگی اوضاع بر وفق مراد ما آدم هاست یعنی یک جایگاه خوب اجتماعی داریم ، یک زندگی موفق ، یک رابطه ی خوب ،موفقیت شغلی خوب باز هم ممکن است احساس خوشحالی نکنیم و از زندگی خود لذت نبریم . یکی از مواردی که در مشاوره قبل از ازدواج بررسی می شود همین تله ها و طرح واره هایی است که گفتیم .

 

طرحواره درمانی یک قسمت کوچک از کار درمانی مشاوره فردی است

 

متخصصین از طریق هیپنوتراپی ، از طریق رویکردهای دیگر ، طرحواره درمانی ، روانکاوی ، CBT  به درمان های فردی می پردازند به طور کلی مهم است که شما بدانید که مشکلات شما به چه علت است و تفکرات اشتباه خود را در مورد موقعیت های مختلف عوض کنید .

به طور کلی چند تله ی زندگی را که در طرحواره درمانی به آن می پردازند را برای شما بازگو می کنیم :

رها شدگی ، بی اعتمادی و بدرفتاری ، طرحواره وابستگی ، آسیب پذیری ، محرومیت هیجانی ، طرد اجتماعی ، طرحواره نقص ، شکست ، اطاعت ، معیارهای سختگیرانه و استحقاق

همه ی این طرحواره ها توسط یک تست با یک مصاحبه ی بالینی ارزیابی می شود و شما به مرور زمان متوجه می شوید که با کدام یک از طرحواره های مورد نظر درگیر هستید.

 

طرحواره درمانی در خانه مهر
طرحواره درمانی در خانه مهر

 

اما شناخت طرحواره ها به شما چه کمکی می کند ؟

 

یک مثال از طرحواره رهاشدگی می زنیم تا مطمعن شوید طرحواره ها باورهای شما چقدر نقش پررنگی در ارتباط های شما و تفکر شما در مورد آن ارتباط دارد اگر کسی طرحواره رهاشدگی در او ایجاد شده باشد

هر لحظه احساس می کند که افرادی که دوستشان دارند او را ترک می کنند و در نهایت به تنهایی و بی پناهی خودش دچار می شود و احساس می کند که آدم های نزدیک زندگیش یا او را ترک می کنند یا از طریق مرگ آن ها را از دست می دهد و در نهایت تنها می ماند .

 

ترس این افراد از تنهایی است  آن ها مدام می ترسند که همسرشان به فرد دیگری علاقمند شود و او را ترجیح بدهد

 

حالا تصور کنید فردی که با این تفکرات ترس از طرد شدن و رهاشدگی در حال زندگی است در یک موقعیت رابطه ی عاطفی چطور می تواند رابطه ی سالم داشته باشد او همیشه در حال تلاش کردن این است که رابطه ی خود را از دست ندهد اما رفتارهای او آنقدر زننده و افراطی است که به مرور زمان هم آن فرد را و هم آن رابطه را از دست می دهد

آنقدر افراطی وابسته می شود که به مرور زمان طرف مقابل از او خسته می شود دقیقا نقطه ی دردآور ماجرا این است که ترس از تنهایی تبدیل به یک واقعیت می شود آن ها حتی در جدایی های معمولی و عادی زندگی هم دچاد آشفتگی و عصبانیت می شوند .

این یک مثال از طرحواره بود تا بدانید که چقدر مهم است که در زمینه ی مشاوره فردی قبل از شروع یک رابطه حتما خودمان را بررسی کنیم و اجازه ندهیم که الگوهای اشتباه گذشته باعث شوند یک رابطه ی اشتباه را انتخاب کنیم و یا نه اگر یک رابطه ی سالم داریم خودمان آن را به سمت مسموم شدن و از دست دادن ببریم.

 

طرحواره درمانی در خانه مهر
طرحواره درمانی در خانه مهر

 

من آدم ارزشمندی نیستم

 

و اما یک مثال دیگر از طرحواره نقص و احساس شرم : تصور کنید فردی با ویژگی های زیر در یک موقعیت شغلی و یا در یک رابطه عاطفی قرار بگیرد چه آینده ای می توانید برای این رابطه با همه ی خوب بودن آیتم های دیگرش در نظر بگیرید .

فردی که همیشه احساس می کند عیب های زیادی دارد و از لحاظ ارزشمندی فرد ارزشمند و مورد احترام نیست ، او باور دارد که اطرافیانش او را یک آدم بی ارزش و دوست نداشتنی می پندارند و همیشه در شرایط مختلف خودش را مقصر اصلی می داند

همچنین آدمی می تواند با گذشته ای از باید و نبایدهای سختگیرانه ی والدین بزرگ شده باشد با هر عیبجویی کل وجودیت و هویت این آدم زیر سوال رفته باشد و احساس بی ارزشی را بارها و بارها تجربه کرده باشد

او خودش را دوست ندارد بلکه همیشه قربانی ماجرا است او خودش را قربانی می کند تا حال شما خوب باشد اما ماجرا وقتی در روابط عاطفی و بین فردی ادامه پیدا می کند تلخ تر می شود زیرا این افراد به دنبال کسانی می گردند که همین احساس بی ارزشی و دوست نداشتن را به آن ها ابلاغ کنند

بنابراین همیشه انتظار دارد که دیگران دست رد به سینه ی او بزنند ، او را تحویل نگیرند و طردش کنند ، همه ی موارد گفته شده در تله ها ممکن است گاهی پررنگ گفته بشود اما طرحواره طیفی دارد که افراد در این طیف قرار می گیرند اما به طور کلی در هر طیفی هم که باشد می تواند آسیب زا باشد پس این اولین بررسی بود که در زمینه ی مشاوره فردی عنوان شد.

در ادامه ی مقاله به یک قسمت دیگر به نام پنج زبان عشق می پردازیم تا ببینیم که چطور می توانیم به کسی بگوییم که دوستش داریم و اما در مرحله ی اول:

 

آیا خودمان را دوست داریم ؟

 

آیا احساس ارزشمندی و حال خوب را به خودمان هدیه می دهیم ؟ ما پنج زبان عشق معروف داریم که باید در خودمان و اطرافیان بشناسیم تا بتوانیم یک رابطه ی عاطفی و رمانتیک خوبی را داشته باشیم چون افراد به روش های متفاوتی ابراز عشق و علاقه می کنند و عشق و علاقه هم به روش های مختلفی دریافت می کنند وقت گذاشتن ، کلام تایید آمیز ، دریافت هدایا ، خدمت کردن ، تماس فیزیکی همه اینها از مواردی است که می تواند زبان عشق یک نفر باشد پس همراه ما باشید .

 

چگونه می توانیم رابطه ی عاشقانه تری داشته باشیم ؟

 

شناختن دنیای فرد مقابل از لحاظ عاطفی و عشق چه کمکی به شما می کند ؟ آیا تا به حال زوجینی را دیده اید که روابط عاشقانه آن ها باعث شده است که ارتباط عاطفی و حتی سلامت روان آن ها بهتر از زوجینی باشد که همچنان در کشمکش و یا یک رابطه ی راکد و بی تفاوتی را دارند ؟

قطعا یک رابطه ی عاشقانه آرزوی هر کسی است شما می توانید با شناختن چند نکته به بهتر شدن روابط خود در سمت و سوی عشق و دوست داشتن کمک کنید همان طور که می دانید در قسمت اول بر مبنای خودشناسی تکیه کردیم الان نیز یک بعد از این روابط خودشناسی است یعنی شما با شناخت زبان عشق خود و شناخت زبان عشق آدم های اطراف تان می توانید هم احساس بهتری را نسبت به خودتان تجربه کنید و هم احساس بهتری را نسبت به فرد مقابل و یک رابطه ی عاشقانه ایی را تشکیل دهید .

 

 

روانشناس ازدواج تلفنی
روانشناس ازدواج تلفنی در خانه مهر

مخزن عاطفی در کودکی پر می شود

 

همانطور که می دانید کودکان از همان دوران اولیه رشد خود الگوهای عاطفی منحصر به فردی را درون خود پرورش می دهند این الگوهای عاطفی منحصر بفرد از سمت والدین است که مخزن عاطفی و عشق کودک خود را پر می کنند . ممکن است کسی از عزت نفس سالمی برخوردار نباشد و یا فرد دیگری از عزت نفس سالمی برخوردار باشد

ممکن است الگوی عاطفی عدم امنیت بزرگ شده باشیم و در حالی که فرد دیگری این احساس امنیت را از سمت والدین گرفته باشد حتی احساس مورد محبت بود ،خواستنی بودن و ارزشمند بودن یکی از احساس های مهم است که باعث می شود من و شما احساس کنیم که فرد دوست داشتنی و ارزشمندی هستیم .

همه ی این ها در مخزن عشق ما به ما کمک می کند که ما هم روابط سالم تری داشته باشیم و هم روابط سالم را بتوانیم نگه داریم

 

من اشتباه عاشق شده بودم

 

بسیاری از روابط با عشق خاصی شروع می شوند اما پایان آن ها نفرت و سردی و ای کاش است و آن ها به مرور زمان متوجه می شوند که از اول اشتباه می کردند و عشق آن ها عشق واقعی نبوده است

پس مهم است بعد از حتی شروع کردن یک رابطه ی عاشقانه بتوانیم آن رابطه را در سطح خوبی نگه داریم درون هر کودکی مخزن عاطفی و عشقی وجود دارد که باید با عشق و محبت اطرافیان یعنی پدر و مادر پر شود

وقتی کودکی احساس کند که واقعا دوستش دارند به طور عادی رشد خواهد کرد اما وقتی مخزن عشق فردی خالی باشد دچار مشکلات رفتاری می شود بسیاری از بدرفتاری های کودکان به خاطر خالی بودن مخزن عشق آن هاست  پس همراه ما باشید تا پنج زبان عشق را به صورت خلاصه با شما عزیزان بررسی کنیم.

همان طور که می دانید در مشاوره قبل از ازدواج هم همه ی این ابعاد به صورت دقیق بررسی می شود

 

قبل از عنوان کردن پنج زبان عشق لازم است که بدانید زمانی شما با پنج زبان اصلی عشق آشنا می شوید متوجه می شوید که دوست دارید به شما چطور محبت کنند ، به شکلی شما را ببینند و احساس دوست داشتن را چطور می توانید رد و بدل کنید .

هیچ آدمی از هدیه دادن ، تعریف کردن ، در آغوش گرفتن بدش نمی آید اما همه ی ما آدم ها یک زبان عشق بارز داریم که اگر همسر ما بتواند با آن زبان عشق با ما صحبت کند قطعا روابط عاطفی ما محکم تر و صمیمی تر می شود پس شناخت پنج زبان عشق و حتی به کمک یک مشاور پر کردن مخزن عشقی که در کودکی خالی مانده است می تواند نگاه شما را به زندگی و روابط  عوض کند .

 

مشاوره ازدواج تلفنی و آنلاین
مشاوره ازدواج تلفنی و آنلاین در خانه مهر

 

اولین زبان عشق کلام تایید آمیز است

 

باید از واژه های دلگرم کننده و تشویق آمیز استفاده کنیم یعنی به صورت شفاهی باید با ابزار قدرتمند کلمات ابراز عشق و محبت کنید قطعا زبان قدرت آفرینش زندگی و مرگ را دارد پس توجه داشته باشید که چطور با جادوی کلمات و لحن خود می توانید همسرتان را مجذوب خود کنید به این جملات نگاه کنید :

این لباس خیلی بهت می آید ، چقدر با این لباس قشنگ تر شدی ، تو بهترین سیب زمینی ها را درست می کنی ، من عاشق این سیب زمینی ها هستم ، تو واقعا امشب به من خیلی کمک کردی و این برای من خیلی باارزش است ، واقعا ازت تشکر می کنم که سطل آشغال را بیرون بردی ، از تو تشکر می کنم که از بچه ها پرستاری کردی .

این جملات ، جملات خیلی ساده ای است که گاهی ما در روزمرگی زندگی خود آن ها را نادیده می گیریم حتی ماه ها می شود که نسبت به رفتارهایی که نسبت به هم داریم هیچ تشکری نمی کنیم  کم کم تک تک رفتارهای ما تبدیل به یک وظیفه می شود به یاد داشته باشید

که اگر بتوانید با همین کلام های تایید آمیز عشق و محبت را در زندگی خود جاری کنید روابط شما صمیمی تر می شود و فرد مقابل نسبت به انجام وظایفی که دارد دل گرمتر می شود

 

 

دومین معجزه ی کلام ، کلام تشویق آمیز است :

 

کلام تشویق آمیز یعنی ایجاد شهامت در فرد مقابل . همه ی ما آدم ها پتانسیل هایی داریم که در موقعیت های مختلف می تواند خودش را نشان دهد کافی است اطرافیان این توانایی ما را کمی تشویق کنند تا به نقطه ای از خودشکوفایی برسد شما با این کار به بخش های نا امن وجود فرد مقابلتان احساس امنیت می دهید

زمانی که شما در مورد توانمندی ها ، زیبایی های درونی و بیرونی و موفقیت های فرد مقابلتان کلام تایید آمیز و تشویق کلامی می دهید به مرور زمان فرد مقابل هم به شما احساس امنیت بیشتری می کند و هم خودش قدرت بیشتری برای ابراز هر آن چه که در وجودش است را پیدا می کند

البته نکته ی مهم این است که شما نباید به همسرتان فشار بیاورید که کاری را که شما می خواهید انجام بدهد را انجام دهد بلکه تشویق فقط بر مبنای توانایی درونی همسر شما است

به طور مثال اگر فردی قصد کاهش وزن دارد و شما مدام به او بگویید که باید اضافه وزنش را کم کند ، باید به باشگاه برود تقریبا کلام شما نه تنها تشویق آمیز نیست بلکه تحقیر آمیز و پر از کنایه هم می تواند باشد

اما اگر فرد تصمیم گرفته باشد که باشگاه برود شما می توانید به او بگویید که موافق هستید و هر کاری که از دستتان بر بیاید برایش انجام می دهید حتی هزینه ی شهریه باشگاه هم برای او مهیا می کنید تا او با خیال راحت تری باشگاه برود .

تشویق باید در راستای قدم برداشتن های فرد باشد نه حالت تهدیدی و محکوم آمیز .

یک سوال از خود بپرسید :

آخرین باری که اطرافیانتان را تشویق کردید کی بود ؟

تشویق مستلزم توجه ، محبت و نگاه کردن از چشم فرد مقابل است شما گاهی نیاز است خصوصیات و ویژگی های طرف مقابل خود را دوباره مرور کنید تا ببینید که مدت هاست ویژگی های خوب او را به زبان نیاورده اید . در اصل هیچ نوازش عاشقانه و محبت آمیزی در بین شما جاری نبوده است .

 

مرکز مشاوره زوج درمانی
مرکز مشاوره زوج درمانی به شما کمک می کند از طلاق و خیانت جلوگیری کنید

 

کنایه زدن روابط عاطفی را سرد میکند

 

سومین مورد از اولین زبان عشق کلام مهر آمیز است شما نباید به صورت دو پهلو و کنایه دار با همسر خود صحبت کنید اگر در یک زمینه ای با همسر خود تفاوت دیدگاه دارید می توانید از او بخواهید که نظرش را در مورد آن مسئله عنوان کند و شما هم به حرف های او بدون پیش داوری و ذهن خوانی گوش دهید ، بدون آنکه فقط حرف خود را در ذهن مرور کنید

اجازه دهید که او رنجشش و یا عقایدش را عنوان کند بعد از او به او بگویید که می فهمید که او هم نظر خودش را دارد بعد شما می توانید نظر خودتان را در غالب یک فرد بالغ عنوان کنید .

تحکم مال والد است و کودک است که به صورت مطیع اطاعت می کند اگر فکر می کنید رابطه ی شما در غالب تهدید والد و کودک قرار دارد حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

 

گذشته را درمان کنید تا روابط سالم تری داشته باشید

 

گاهی ممکن است شما در خانواده ای بزرگ شده باشید که پدر و مادر شما فقط در دو غالب والد و کودک موقعیت های مختلف را حل می کردند اما الان شما وارد یک رابطه جدید می شوید و نمی توانید مانند پدر خود یا مادی خود فقط نقش والد را بازی کنید دقیقا در مشاوره قبل از ازدواج همه ی این مسائل بررسی می شود تا شما قبل از آن که به رابطه ی خود آسیب بزنید بتوانید یک رابطه ی سالم را شروع کنید .

دو معجزه ی دیگر برای به وجود آمدن عشق در همسر این است که در جمع از همسر خود تعریف کنید در مورد توانمندی ها و وجودیت و هویت او برای اطرافیان بگویید ، اجازه دهید که با تمام وجودش محبت و عشق شما را دریافت کند یا می توانید به دوست صمیمی یا مادر او بگویید که چقدر همسر خود را دوست دارید و چقدر رفتارها و ویژگی های مثبت دارد زمانی که این صحبت ها به گوش همسرتان برسد قطعا تاثیرگذاری کلام شما چند برابر می شود .

 

قبل از آنکه دیر شود از لحاظ کلامی همدیگر را نوازش کنید

 

قبل از آن که دیر شود و رابطه ی ما کم کم به سمت سردی برود و فرد دیگری پیش قدم شود برای بازگو کردن ویژگی های جذابیت ظاهری و درونی همسر شما ، خودتان این کار را انجام دهید . در مورد دستپخت ، در مورد تواناییش در سر کار در مورد نگه داری بچه ها ، در مورد زیبایی های ظاهری و درونی با هم گفتگو کنید زمانی که یک کتاب مشترک ، یک فیلم مشترک با هم می بینید در مورد آن گفتگو کنید و نظر همدیگر را بگیرید این ارتباط گرفتن ها و صحبت های کلامی باعث می شود که زندگی در رابطه ی شما جاری باشد .

 

مشاوره ازدواج خوب در تهران
مشاوره ازدواج خوب در تهران

 

شما چقدر در وقت گذاشتن برای همسرتان مهارت دارید ؟

 

دومین راه رسیدن به یک ارتباط موفق وقت گذاشتن برای یکدیگر است تمام این موارد در جلسات مشاوره ازدواج گفته می شود ، شما یاد می گیرید ، آموزش می بینید که چطور می توانید در رابطه ی خود جدا از مسائل کاری ،  تحصیلی و مشکلاتی که هر زندگی می تواند داشته باشید.

اما عشق خود را همچنان پابرجا نگه دارید ، وقت گذاشتن یکی از آن زبان های عشق مهم است وقت گذاشتن برای یکدیگر این است که توجه خود را به طور کامل به فرد مقابل معطوف کنید منظور ما از وقت گذاشتن این نیست که کنار یکدیگر بنشینید و تلویزیون نگاه کنید وقتی وقتتان را این طور می گذرانید توجه شما به یک برنامه ی تلویزیونی است نه همسر خود پس نیاز است در این زمینه هم مهارت هایی را کسب کنید طی تحقیقاتی که انجام شده است.

زوجینی که برای یکدیگر وقت می گذارند هم روابط عاشقانه بهتری دارند و هم نسبت به ویژگی ها و نیازها ی خود آگاه ترند

 

وقتی که در حال تلویزیون نگاه کردن به حرف های همسر خود گوش می دهید ، وقتی که سر شما در گوشی است و به همسرتان می گویید که به او توجه دارید در اصل علاوه بر آن که وقت گذاشتن را رعایت نکرده اید در حال توهین به فرد مقابل نیز هستید .

اگر برنامه ی تلویزیونی برای شما خیلی جذابیت دارد می توانید به همسر خود بگویید که قطعا بعد از پایان این برنامه با هم یک گفتگوی خوب خواهیم داشت می توانید یک عصرانه ی خوب یک چای درست کنید و به گفتگو بنشینید این یعنی توجه صد در صد .

آیا تا به حال متوجه شده اید افرادی که تازه با هم قرار ملاقات گذاشته اند و یا با هم تازه آشنا شده اند به همدیگر نگاه می کنند ، با هم حرف می زنند ، روبروی یکدیگر با تمام انرژی و هیجان در حال گفتگو هستند. اما زوجینی که سال هایی از ازدواج آن ها گذشته باشد در رستوران می نشینند و به دور و بر رستوران نگاه می کنند انگار فقط آمده اند که غذا بخورند و بروند.

 

 

مشاوره ازدواج تهران
مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده را جدی بگیرید

 

آیا شما هم مایلید رابطه ی شما بعد از مدتی همین کسلی و سردی ها را تجربه کند ؟

 

چه کسی گفته است بعد از ازدواج کافه رفتن ، رستوران رفتن ، سینما رفتن و گردش های دو نفره باید تعطیل شود اگر این ها تعطیل شود شما تبدیل به آدم های رباتیکی می شوید که روابط را فقط پذیرفته اند و فقط در کنار هم زنده اند اما زندگی نمی کنند پس لحظه های  زندگی خود را از دست ندهید و اجازه دهید که عشق همیشه در رابطه ی شما جاری باشد .

 

چقدر نسبت به فعالیت های مشترک یکدیگر آگاه هستید ؟

 

آیا فعالیت های مورد علاقه ی همسر خود را می شناسید ؟ فعالیت های مورد علاقه ی شما چیست ؟ آیا همسرتان از آن ها اطلاع دارد ؟ شما باید فعالیت هایی را حتی اگر مشترک و با هم به تفاهم نرسیده اید را در سطحی بالغانه انجام دهید ممکن است شما از کنسرت لذت ببرید و همسر شما از دیدن یک گالری نقاشی ، می توانید یک روز را به کنسرت و یک روز را به گالری نقاشی بروید و سعی کنید که دنیای همسر خود را درک کنید و از دریچه ی نگاه او به مسائل نگاه کنید .

بودن شما در کنار همسرتان در آن شرایط می تواند دلگرم کننده و حال او را بهتر کند اجازه دهید که اوقاتی را با هم بودن و در کنار هم بودن بگذرانید بدون آن که اظهار کنید که فقط به خاطر تو و از اجبار این کار را کردم اگر این کار را انجام دهید نه تنها ارتباط شما به سمت صمیمیت پیش نمی رود بلکه به مرور زمان تبدیل به یک منت گذاری و تهدید می شود

پس حواستان باشد که از چه کلماتی استفاده می کنید و چطور قرار است یک رابطه ی موفق را بسازید همان طور که می بینید در 2 زبان عشق به صورت مختصر اطلاعاتی را برای گرم شدن یک رابطه به دست آوردید شما در جلسات مشاوره قبل از ازدواج و کارگاه های آموزشی دقیقا همه ی این آموزش ها را به صورت گسترده تر و فردی آموزش می بینید .

 

مهارت های زناشویی را قبل از طلاق یاد بگیرید

 

و اما مورد سوم مهارت های زناشویی است . کم کم وارد مهارت های بین فردی شده ایم . در مهارت های بین فردی می توانیم بر روی روابط عاطفی زوجین کار کنیم و مشکلات آن ها را در سطح بسیار خوبی در پروسه ی درمان قرار دهیم . مهارت های زناشویی یعنی یک ارتباط سالم ، کنار آمدن با یک همسر پرخاشگر و عصبانی و انتخاب سالم ، ایجاد یک صمیمیت و مذاکره و حل مسئله ی بالغانه که همه ی این ها می تواند به شما کمک کند تا یک رابطه ی سالم را تجربه کنید .

 

ارتباط سالم را باید بسازید
ارتباط سالم را باید بسازید

 

و اما مهارت های یک رابطه ی زناشویی موفق

 

رابطه ی زناشویی یکی از عمیق ترین لذت های بشر و در عین حال هم یکی از بزرگ ترین سرچشمه های رنج می تواند باشد . این دو حالت بستگی به انتخاب و عملکرد شما دارد . فکر می کنید چه عواملی باعث موفقیت یک رابطه ی زناشویی خوب می شود ؟

بعضی ها معتقدند که عوامل موفقیت بستگی به میزان تعهد و عشق بین دو نفر دارد . بعضی دیگر معتقدند که بخت و اقبال است که در ایجاد یک رابطه نقش دارد و در آن دخیل است و یافتن یک فردی که بتواند همراه و همگام باشد شانسی است اما گروهی دیگر می گویند که باید عشق ، تفاهم ، علایق و ارزش های مشترکی با یکدیگر داشته باشیم و آن ها را بسازیم .

طی تجارب بهترین مشاوران ازدواج که در زمینه ی مشاوره قبل از ازدواج ، خیانت و طلاق فعالیت می کنند به این نتیجه رسیدند که زوج هایی موفق و خوشبخت هستند که مهارت های خاصی را در ایجاد یک روابط صمیمی به کار می برند .

 

من همسرم را خوب درک می کنم

 

مهارت های میان فردی بنیادی را می شناسند و بلدند چطور از آن ها استفاده کنند . آن ها خوب بلدند که گوش دهند ، مذاکره کنند ، کنترل خشم کنند و یا نسبت به نیازها و انگیزه های خودشان آگاه هستند و طرف مقابل خود را نیز می شناسند و بلدند چطور از پس مشکلات در شرایط مختلف بدون استفاده از الگوهای اشتباه و تحریف های شناختی بهترین راه حل را استفاده کنند . یکی از مهارت هایی که در مشاوره قبل از ازدواج به آن می پردازند مهارت گوش دادن است .

گوش دادن واقعی به حرف های همسر کار سختی است اما کاری که همه ی ما آن را انجام می دهیم و اسمش ذهن خوانی است این است :

یعنی ما راحت ترین راه را انتخاب می کنیم ، در افکار خود غرق می شویم و جوابی را که می خواهیم بدهیم را هی در ذهن خود مرور می کنیم و فقط از حرف های فرد مقابل آن چیزی را که دوست داریم می شنویم یعنی فقط نشانه هایی برای به خطر افتادن یک رابطه .

 

مراقب عشق و احساسات رابطه خود باشید
مراقب عشق و احساسات رابطه خود باشید

 

گوش دادن یک مهارت است ; ذهن خوانی را کنار بگذارید

 

مبنای نظری ذهنمان همین است که اگر چیزی را می گوید که ما را ناراحت نمی کند وظیفه اش است اما نقاط منفی را به شدت هشیارانه می شنویم و فقط حرف های خود را در ذهن مرور می کنیم اما اگر مهارت خوب گوش دادن را یاد بگیریم همسر خود را بهتر درک می کنید یک تفاهم کاملی می توانیم با فرد مقابل ، حالا چه همسر باشد ، چه دوست ، چه در محل کار باشد می توانیم حفظ کنیم

از رابطه ی خود می توانیم بیشتر لذت ببریم و بدون توسل به فکر خوانی و ذهن خوانی و یا دامن زدن به مشاجرات می توانیم حرف های همسرمان را بهتر متوجه شویم اما گاهی بعضی از افراد گوش نمی دهند برای آن که از یک مشاجره فرار کنند.

 

مشکلات را حل نشده قورت ندهید

 

اما این انتخاب راه حل یعنی انزوا و قهر و فرار کردن که به مرور زمان به دلیل حل نشدن مشکلات بین زوجین باعث می شود که دو طرف نسبت به هم سردتر و یا از لحاظ عاطفی بدون آنکه خودشان بدانند رابطه ی ساکن و بی روحی را تجربه کنند پس مشکلات را حل نشده قورت ندهید ، مشکلات را باید حل کنید آن هم در یک غالب بالغانه .

گوش دادن سالم یعنی قبول مسئولیت برای درک و همدلی فرد مقابل و کنار گذاشتن علایق ، نیازها ، پیش داوری های خودمان تا آن جا که به رابطه ی فرد آسیب وارد نشود . شما با گوش دادن در واقع فرد مقابل را تحسین می کنید زیرا با این کار به او می گویید که به او اهمیت می دهید و می خواهید بدانید که چه فکر، احساس و حتی نیازی دارد .

مهارت های ارتباطی را از مشاورین ازدواج بخواهید

 

شناختن مهارت های ارتباطی به طور کلی در زندگی به شما کمک می کند چه در رابطه ی خود با فرزند و همسر ، چه در محیط کار و چه در روابط دوستانه . قطعا در روابط دوستانه هم ما گاهی دچار تنش ها و مخالفت هایی با طرف مقابل خود می شویم که از همین مهارت ها می توانیم مشکلات خود را حل کنیم .

اما موانعی برای گوش دادن وجود دارد که باعث می شود به مرور زمان فرد احساس کند که نمی تواند یک گوش دادن فعال را در رابطه ی خود تجربه کند . اولین مورد فکرخوانی است ، ذهن خوانی یعنی بدون این که به حرف های طرف مقابل توجه کنیم و یا حتی تلاشی بکنیم که منظور او را از حرف هایی که دارد می زند متوجه شویم شروع به فکرخوانی می کنیم

یعنی بدون آن که فرد مقابل منظوری داشته باشید یا منظوری که در ذهن ما است ما تغریبا فکر و نظر منفی خود را جایگزین حرف های او می کنیم علت هم این است که حرف های او را به خوبی نشنیده ایم همان طور که می دانید لحن صدا ، حال چهره و بازی بدنی یکی از مهم ترین عواملی است که شما به عنوان یک فرد هوشمند می توانید به احساسات فرد مقابل پی ببرید و بالعکس برای خود شما هم به همین شکل است.

زمانی که حتی دوستت دارم ساده را به همسر خود می خواهید بگویید ، زمانی که با بازی بدن ، لحن صدا و میمیک چهره خود با تمام وجود این جمله را ایجاد می کنید تاثیر عمیق بیشتری را در صمیمیت شما دارد تا وقتی شما فقط یک جمله را مثل یک گوینده خبری اعلام می کنید .

پس ذهن خوانی باعث می شود شما حالت چهره و بدن فرد را هم فراموش کنید و به جای گوش دادن و پی بردن به حرف فرد مقابل فقط به فکر خودتان فکر کنید .

 

روابط سالم با مشاوره ازدواج
روابط سالم با مشاوره ازدواج

 

من فقط بعضی از حرفهای تو را میشنوم

 

و اما دومین مسئله و مانع برای یک گوش دادن فعال تصفیه کردن است ، فیلترینگ . و اما در فیلترینگ یعنی که ما به بعضی چیزها گوش می دهیم و به بعضی چیزهای دیگر نه .

یعنی گلچین کردن هر آنچه که خودمان دوست داریم بشنویم ممکن است با این هدف اصلا شروع به گوش دادن و مذاکره کنیم که نشانه هایی را دال بر عصبانی ، غمگین و یا مضطرب بودن همسرمان پیدا کنیم . تصفیه کردن باعث می شود فرد مقابل احساس کند که شما نه او را دوست دارید و نه متوجه حرف های او هستید .

 

قضاوت کردن ممنوع است حتی شما…

 

و اما سومین مانعی که باعث می شود ارتباط شما به سمت نا آرامی و عدم صمیمیت پیش برود قضاوت کردن است شما زمانی که پیش داوری و قضاوت می کنید دیگر به حرف همسر خود گوش نمی کنید یا فقط با این هدف گوش می کنید که بتوانید تقصیرها را به گردن او بیندازید یا برچسب های منفی را به او بزنید

اگر فکر کنید همسرتان احمق یا دیوانه است گوش دادن را متوقف می کنید یا فقط به دنبال شواهدی می گردید که مطمعن شوید همسر شما اشتباه کرده است

پس قضاوت باعث می شود که نه تنها مشکلات ما حل نشود بلکه به نقطه ای از اینکه ما حرف همدیگر را نمی فهمیم برسیم . بدون این که قضاوت ها و پیش داوری هایی که در ذهن داشته اید را در این مذاکره جدید دخالت دهید به حرف های طرف مقابل گوش دهید .

گاهی به دلیل موقعیت های مختلفی که برای ما پیش آمده است دچار قضاوت می شویم یعنی می گوییم که او همیشه همین شکل است این تحریفات شناختی یعنی تحریفات ذهنی اشتباه باعث می شود که روز به روز در یک رابطه ی نا سالم نزول کنیم پس رابطه ی خود را نجات دهید همه ی این مهارت ها در مشاوره قبل از ازدواج یا در زوج درمانی عنوان می شود شما می توانید تحریفات ذهنی خود را شناسایی کنید و آن ها را کنار بگذارید .

 

آیا آدم های برحق بودن را می شناسید ؟

 

آیا می دانید برحق بودن به چه معناست ؟ یکی از موانع گوش دادن سالم همین برحق بودن است آدم هایی که احساس می کنند که اگر فرد مقابل حرفی را بزند که در کامل و بی نقص بودن فرد همسو نباشد پس او آسیب وارد کرده اند پس همه ی افراد باید در یک مکالمه با او طوری برخورد کنند که حق بر آن است یعنی حق با اوست ، او کامل و بی نقص است و همه ی مشکلات تقصیر دیگری است .

برای پرهیز از شنیدن هر حرفی که باعث شود که احساس کند که خطا گفته دوری می کند دروغ می گوید ، داد می زند ، موضوع را عوض می کند ، توجیه می کند ، حاشیه می رود ، بهانه می تراشد این ها رفتارهای تکانشی پرخاشگرانه ای است که فردی که بر حق است آن ها را استفاده می کند پس باید به دنبال این باشید که شما جزء کدام دسته از این افراد هستید ، شما کدام تحریف شناختی را در مواقعی که دچار یک مسئله و بحران می شوید استفاده می کنید .

 

مهارت های ارتباطی زناشویی بسیار مهم است
مهارت های ارتباطی زناشویی بسیار مهم است

 

افرادی که بلد نیستند خوب گوش کنند فقط نصیحت میکنند

 

و اما مانع بعدی نصیحت کردن است. بعضی از افراد انگار زاده شده اند برای این که شما مسئله ای را عنوان کنید و فقط شروع به دادن ایده کنند گاهی احساس می کنید که او اصلا شما را درک نکرده است با اینکه راه حل مشکلات را به شما گفته است چون او حرف های شما را عمیقا نشنیده است ، هنوز جمله ی فرد مقابل تمام نشده شروع به نصیحت می کند ، تلاش می کند که یک راه حلی را پیدا کند ، تمایل دارد که سریع ماجرا را سر و سامان بدهد .

اما گاهی نیاز است شما به عنوان همسر نشان دهید که چقدر همدل خوبی هستید ، فردی هستید که به تمام وجود در حال گوش دادن و درک کردن فرد مقابل هستید ، گاهی فقط با یک تایید سر ، گرفتن دست فرد مقابل نشان می دهید که در کنار او هستید و او را درک می کنید .

اجازه دهید اول حرف هایش را بزند ، کمی آرام شود و اگر نیاز بود از شما راه حلی را خواست ، به او پاسخ دهید . خیالبافی را در زمان گفتگو کنار بگذارید . ممکن است گاهی اوقات زوجین برای فرار از نشنیدن بعضی از مسائل در خیالبافی خود در زمان گفتگو غرق شوند .

آن ها شروع به فکر کردن درباره ی یک مسئله ی دیگر می کنند و این باعث می شود که فرد مقابل مطمعن شود که نه تنها درک نمی شود بلکه هیچ وقت و انرژی را از سمت فرد مقابل برای او گذاشته نمی شود .

شاید همه ی این مهارت های گفته شده خیلی جزئی به نظر برسد ولی می تواند از رکن های اصلی یک رابطه ی خوب باشد شما باید برای داشتن یک رابطه ی سالم تلاش کنید

بی شک الگوهای اشتباه گذشته ی والدین نیز نقش در الگوهای فکری ما دارند گاهی ممکن است ما همین رفتارها را در پدر و مادر خود دیده ایم و ضبط کرده باشیم شما نیز باید بتوانید در این مرحله مشکلات رفتاری خود را حل کنید هم به ارتباط خود کمک کرده اید و هم در آینده فرزند شما همین خطاهای رفتاری را تکرار نمی کند .

 

مشکلات را حل کنید فرار نکنید…

 

و اما یکی دیگر از موانعی که نشان می دهد شما به طور کلی هیجان احساسات طرف مقابل را درک نکرده اید رها کردن آن مشکل یعنی از خط خارج شدن است وقتی احساس می کنید که یک گفتگوی تهدید کننده و جدی شده است موضوع را عوض می کنید و از در شوخی و خنده وارد می شوید .

این کار طفره رفتن است یک نوع فرار کردن است شما در غالب شوخی و خنده مشکلات را نمی توانید حل کنید این یک تحریف شناختی است شما باید بتوانید مشکلات خود را در غالب یک بالغ حل کنید .

بسیاری از افراد وقتی مشکلاتشان حل نشده است و شما شروع به شوخی و خنده می کنید احساس می کنند که مورد تمسخر قرار گرفته اند نه تنها آن ها را درک نکرده اید بلکه نسبت به نیازها ، عصبانیت و هیجانات فعلی آن آدم بی تفاوت هستید

پس اول اجازه دهید که فرد مقابل احساسات خودش را بیان کند ، مشکل خود را در سطحی از بالغانه  حل کنید و بعد می توانید برای عوض کردن شرایط جوی از شوخ طبعی خود استفاده کنید اما این را بدانید که شوخ طبع بودن در همه ی موارد پاسخ گو نیست و گاهی اتفاقا نتیجه ی عکس به شما می دهد .

 

 

روانشناس زوج درمانگر به شما کمک می کند مشکلات ارتباط را بشناسید
روانشناس زوج درمانگر به شما کمک می کند مشکلات ارتباط را بشناسید

 

چه موقع باید تسلی دادن را شروع کنید ؟

 

تسلی دادن یکی از همان روش هایی است که برای طفره رفتن گاهی بعضی از زوجین از آن استفاده می کنند به محض این که فرد شروع به ابراز ناراحتی می کند به او می گوییم باشه ادامه نده حق با توست ، تو درست می گویی . این جملات علاوه بر آن که نشان نمی دهد شما درک کرده اید و حق با اوست بلکه نشان می دهد که شما مایلید او زودتر سکوت کند .

خب پس آماده باشید که همسر شما با خشم دو برابری نسبت به واکنش شما ری اکشن نشان دهد

 

شما بدون این که او را درک کنید ، بدون این که حرف های او را بشنوید در اصل او را به سکوت وا داشته اید . ابراز محبت ، حمایت به این شکل نیست اجازه دهید احساساتش را بگوید و بعد شما می توانید حتی اگر حق با اوست به صورت بدنی ، کلامی و آرام آرام به او بگویید که شرایط و اضطراب و ناراحتی خشم او را درک کرده اید و حالا می پذیرید وقتی به او می گویید که او مایل است ماجرا را کش بدهد و من گفتم که حق با اوست دقیقا بازی روانی را شما شروع کرده اید

چون زمانی که اتفاقی می افتد که شما با مشکلی روبرو می شوید آن مشکل را سطح نرمال حل کنید و بعد می توانید از تسلی دادن استفاده کنید بله بسیار هم روش مناسبی و خوبی است زمانی که شما حرف های فرد را گوش داده اید ، احساسات او را درک کرده اید ، با تمام وجود گوش شده اید برای شنیدن حالا می توانید او را تسلی دهید .

 

شما از کدام تحریف شناختی استفاده میکنید؟

 

حالا وقت آن رسیده است که ببینید چقدر از این تحریف های شناختی در زندگی روزمره خود استفاده می کنید و چقدر می شده که از این تحریف های شناختی استفاده نمی کردید تا رابطه ی بهتری داشته باشید . دقیقا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی به شما کمک می کنند که همین مهارت های مهم را آموزش ببینید تا بتوانید یک رابطه ی بهتری را تجربه کنید .

ما در مقالات دیگر در خانه ی مهر در زمینه ی گوش دادن فعال تا به الان مانع گوش دادن را بازگو کردیم و در ادامه مقالات دیگر درباره ی بازگویی ، روشن کردن ، بازخورد ، گوش دادن با بدن ، ارتباط متقابل ، همدلی و تعویق نقش صحبت خواهیم کرد تا بتوانید رابطه ی سالم تری را تجربه کنید .

 

خیانت و طلاق را با مشاوره ازدواج پیشگیری کنید
خیانت و طلاق را با مشاوره ازدواج پیشگیری کنید

 

مشاورین خانه مهر هم قدم شما عزیزان هستند

 

در مشاوره قبل از ازدواج مسایل مهم دیگری هم در سطح تخصصی توسط مشاورین و متخصصین ارزیابی می شود در مشاوره  قبل از ازدواج علاوه بر مصاحبه ی بالینی که توسط مشاورین انجام می شود تست های مشاوره قبل از ازدواج هم در صورت نیاز اجرا می شود .

تست های قبل از ازدواج متناسب با رویکرد هر درمانگر متفاوت است یعنی تستی که مورد استفاده قرار می گیرد متناسب است با تشخیص و شرح حالی که در جلسه ی اول از شما گرفته می شود که در خانه ی مهر این تست ها توسط روان سنج تحلیل و ارزیابی می شود و نتایج مستقیم برای مشاوره شما ارسال می شود.

و اما مسایل دیگری که در مشاوره قبل از ازدواج در کنار بررسی ابعاد فردی و بین فردی بررسی می شود مسایلی مثل : مشکلات جنسی ، رابطه ی جنسی ، اختلالات شخصیت هم می باشد .

 

چرا رابطه ی جنسی تا این حد در روابط زناشویی مهم است ؟

 

علت مهم بودن رابطه ی جنسی این است که متاسفانه بسیاری از آمار طلاقی که امروزه در حال اتفاق است بیشتر در زمینه ی مشکلات جنسی و خیانت است در زمینه ی خیانت هم ابعاد مختلفی است که باید بررسی شود توجه داشته باشید بررسی مشکلات خیانت و طلاق باید توسط مشاوری که فقط در همین زمینه ها فعالیت می کند صورت بگیرد .

 

اما علت این که یک رابطه ی جنسی آنقدر مهم است چیست ؟

 

گاهی زوجین با این شکایت وارد جلسات مشاوره می شوند : او فقط رابطه ی جنسی می خواهد و من فقط عشق از رابطه ام می خواهم تصور کنید وقتی نگاه دو نفر آنقدر متفاوت است که انگار از دو سیاره ی متفاوت آمده اند پس در شناخت و پذیرش تفاوت های فردی سخت می شود و صمیمیت عمیقی که در رابطه وجود دارد از دست می رود پس علت مهم بودن رابطه ی جنسی این است که بر همه ی ابعاد صمیمیت رابطه تاثیر گذار است

اما رابطه ی جنسی بدون عشق تبدیل می شود به یک روزمرگی و یک امر خسته کننده ی بدون احساس . زمانی که می توانید به مهارت های مربوط به اتاق خواب و مهارت های مربوط به عشق ورزی خود بیفزایید قطعا شور و اشتیاق به زندگی شما باز خواهد گشت پس مهم است که شما مهارت هایی را در زمینه ی روابط زناشویی آموزش ببینید .

 

از روابط زناشویی خود لذت می برید؟

 

مردی که روش های متفاوتی را برای لمس کردن همسرش می آموزد نه تنها خودش از لذت ناشی از این که تحریک شده رابطه ی خود را پر هیجان تر می داند بلکه موجب افزایش شدت هیجان رابطه ی جنسی برای همسرش نیز می شود و او کم کم یاد می گیرد که چگونه می تواند بیشتر و بیشتر عشق بورزد و صمیمی باشد.

 

چگونه عشق و احساسات خود را نشان دهیم
چگونه عشق و احساسات خود را نشان دهیم

 

چگونه دریافت کننده و ارائه دهنده محبت در رابطه باشد ؟

 

چطور می تواند هم در حین یک رابطه خودش از رابطه ی جنسی لذت ببرد و هم نیازهای همسرش را ارضاء کند این آگاهی و شناخت باعث می شود که رابطه ی جنسی او در سطح بالاتری از سطح شهوانی یا یک رویداد صرفا هیجان آور ارتقاء پیدا کند .

پس نقش یک مشاوره قبل از ازدواج این است که حتی در مورد مسائل جنسی آموزش هایی را به شما بدهد قطعا پیشگیری هم ارزان تر است و هم از بعد روانشناختی انرژی روانی کمتری را درگیر ماجرا می کند .

پس شما کم کم به مرور زمان یاد می گیرید که چطور رابطه ی خود را مدیریت کنید رابطه ی جنسی برای یک زن فرصتی است برای سهیم شدن در عشق و برای مردان هم مهم است که بدانند که در یک رابطه طرف مقابلشان چه چیزهایی را دوست دارند و بتوانند نیازهای جنسی همسر خود را برآورده کنند این موضوع برای مردان بسیار مهم است .

در مشاوره قبل از ازدواج در زمینه ی سرد کننده ها ، گرم کننده های رابطه ، تفاوت های جنسی کاملا صحبت می شود و به شما آموزش هایی داده می شود تا اگر تفکر اشتباهی در مورد رابطه ی جنسی دارید بتوانید آن را تغییر دهید

 

یکی از نکات مهم در زمینه ی مشاوره ازدواج این است که گاهی افراد به دلیل تفکراتی که از سمت والدین خود در مورد رابطه ی جنسی گرفته اند به مرور زمان احساس می کنند که رابطه ی جنسی یک کار اشتباه و کثیف است

همین امر باعث می شود که نه تنها خودشان لذت نبرند بلکه به مرور زمان باعث شوند که طرف مقابل نیز نسبت به آن ها سرد شود پس در این زمینه به صورت کلی هم ارزیابی فردی می شوید و هم آموزش هایی را در کارگاه ها و جلسات خصوصی به شما آموزش داده می شود .

 

چقدر برای داشتن یک رابطه ی جنسی خوب وقت می گذارید ؟

 

آیا از لحاظ ظاهری برایتان مهم است که به چه شکلی به نظر برسید ؟ آیا از عطر ، لباس های زیبا و حتی محیط شاعرانه استفاده می کنید ؟ اما نکته ی مهم به گفته ی مشاوره قبل از ازدواج این است که رابطه ی جنسی در اتاق خواب شروع نمی شود بلکه ساعت ها قبل از آن شروع می شود شما می توانید از طریق پیام دادن ، از طریق محبت کردن ، در آغوش گرفتن و حتی هدیه دادن همسر خود را برای یک هم آغوشی خوب و عالی آماده کنید .

این را به خاطر داشته باشید که زنان نسبت به مردان زمان بیشتری نیاز دارند تا بتوانند به تحریکات احساسی خود برای داشتن یک رابطه ی جنسی خوب استفاده کنند پس دانستن مهارت هایی در زمینه ی رابطه ی جنسی و حتی سرد کننده های جنسی می تواند به شما کمک کند که یک رابطه ی صمیمی و عاشقانه بهتری را تجربه کنید.

 

شما در کدام قطب رابطه ی جنسی خود قرار گرفته اید ؟

 

آیا قطب دهنده ی لذت هستید یا دریافت کننده ی لذت ؟ زمانی که سال های طولانی یک نفر فقط در قطب لذت دهنده است و دیگری دریافت کننده لذت است به مرور زمان رابطه آسیب جدی می بیند با توجه به آگاهی نسبت به این که شما گاهی لذت دهنده هستید و گاهی دریافت کننده لذت وقتی که جای خود را عوض می کنید به مرور زمان روابط عاطفی شما نیز احساس صمیمیت بیشتری را تجربه می کند .

متاسفانه در زمینه ی مسائل جنسی در بعضی از جوامع به علت تحریفات شناختی که از گذشته وجود دارد رابطه های جنسی به سمت سرد کننده ها پیش می رود . این که مردها باید همیشه پا پیش بگذارند یکی از آن تفکرات اشتباهی است که به مرور زمان باعث می شود که مرد احساس دلسردی بکند در تمام زمینه های گفته شده مشاورین شما را همراهی می کنند که این تحریفات شناختی خود را کنار بگذارید.

 

روانشناس ازدواج و مشاوره خانواده روابط سالم را به شما هدیه می دهند
روانشناس ازدواج و مشاوره خانواده روابط سالم را به شما هدیه می دهند

 

تفکرات اشتباه از رابطه جنسی را کنار بگذارید

 

و اما یکی دیگر از سرد کننده های رابطه ی جنسی ، فیلم های جنسی است که باعث می شود شما تفکرات اشتباهی نسبت به یک رابطه ی جنسی پیدا کنید .

این را مطمئن باشید که این فیلم ها فقط برای نمایش است و هیچ واقعیت امری در آن ها وجود ندارد و فقط  به مرور زمان باعث می شود که رابطه ی شما سردتر و حتی افراد سوجو برای فروختن وسائلی که همان ها نیز باعث از بین رفتن صمیمیت رابطه ی جنسی شما می شود سوء استفاده کنند

پس حواستان را جمع کنید که آن فیلم ها فقط بعد نمایشی دارد و هیچ واقعیتی در آن ها وجود ندارد. بعد از بررسی ابعاد مختلف رابطه ی جنسی وارد ارزیابی مسائل و مهارت های بین فردی می شویم در ادامه ی مقاله در زمینه ی مهارت های بین فردی بیشتر گفتگو می کنیم .

 

برای داشتن یک رابطه ی جنسی موفق باید مفهوم ارتباط را بدانید

 

زوجین قبل ازهر گونه تعامل جنسی باید بدانند که چگونه با یکدیگر ارتباط موثر و مفیدی را برقرار کنند قطعا انسان نمی تواند بدون ارتبباط وجود داشته باشد ارتباطات موثر که از آن صحبت می کنیم سبب ایجاد صمیمیت و رشد زوجین می شود پایه و بنیاد یک رابطه ی جنسی موفق همین صمیمیت و رابطه ی سالم است.

اما نکته ی مهم به گفته ی مشاوره قبل از ازدواج این است که ازدواج پدید ه ای است افراد با آن با تغییرات گوناگون دست وپنجه نرم می کنند یک زوج جوان باید افکار و اعمال خود را بتواند مدیریت کنند و مسئولیت مستقیم اعمال خود را بپذیرد اما بیشتر زوج ها فکر می کنند چون میی توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند پس ارتباط آن ها خوب و موثر است.

اما نکته ی مهم این است که بیشتر ازدواج هایی که به طلاق ختم می شود با همین تفکر است آن ها بدون داشتن مهارت در رتباط موثر با مشکلات مواجه می شوند پس وقتی که شما بدون مهارت با مشکلات مواجه می شوید ممکن است الگوهای اشتباه رفتاری خود را ببرای حل آن ها بکار بگیرید بیایید کمی با مفهوم رابطه آشنا شویم عواملی که کیفیت یک رابطه ی خوب را تعیین می کند را بشناسیم :

احترام: یعنی اهمیت دادن به همسر اعتماد کامل به همسر و اررزشمند شمردن او به عنوان یک انسان حتی اگر با شما متفاوت باشد

مسئولیت :  یعنی دیگران بتوانند به شما تکیه کنند چون به وظایف هم عمل می کنید ودرست و نادرست را از هم تشخیص می دهید

درک و فهم : یعنی در مورد همسر خود آن قدر دانش و مهارت کافی دارید که علایق ، احساسات ، نیازهای او را شناسایی کنید و بتوانید خود را جای او بگذارید و از دیدگاه او به مسائل و زندگی نگاه کنید آیا شما از درک و فهم کافی در رابطه برخوردار هستید

تلاش و کوشش : اینکه تمام کوشش خود را بکار ببرید تا به همسر خود نشان بدهید که به او اهمیت می دهید ، در کنار او هستید و قرار است در کنار یکدیگر رشد وتعادلی داشته باشید

اهمیت دادن : اهمیت دادن به احساسات ، علایق و نیازهای همسر مهم است وقتی به او نشان می دهید که بهترین ها را برای اومی خواهید یعنی احساس عشق و دوست داشتن همسر اگر می خواهید دنیای او را کشف کنید و از او مراقبت کنید احساس خوبی را به فرد مقابل می دهد پس روابط خوب بین دو نفر یعنی در ازدواج زمانی شکل می گیرد که زن و شوهر برای دستیابی این 5 عامل گفته شده تلاش کنند و آموزش هایی را در این زمینه بکار گیرند

 

سوالات مهم یک رابطه جنسی سالم

 

شناخت یک رابطه ی سالم چه کمکی به ما در زمینه ی مسائل جنسی می کند پایه و اساس یک رابطه ی جنسی لذت بخش داشتن همین بعد روانی سالم و آگاه است در کارگاه های آموزشی و در مشاوره ی قبل از ازدواج از چرخه ی رفتارهای جنسی به هیچ عنوان شروع نمی کنند

سوالات در زمینه ی جنسی در اولین سوالات و اولین مشکلات قابل حل نیست بلکه نیاز است باور شما در مورد رابطه ی جنسی ، باور شما در مورد میزان چرخه ی رفتارهای جنسی فرد مقابل میزان صمیمیت و حال خوب شما در رابطه بسیار مهم است زمانی که این مسائل را بررسی می کنید به خودی خود چرخه ی رفتارهای جنسی را بهتر متوجه می شوید .

 

مشاوره قبل از ازدواج
عشق و دوست داشتن را با روابط غلط اشتباه نگیرید

 

چرخه ی حسی چیست ؟

 

چرخه ی حسی یعنی آگاهی فرد نسبت بدن خود و دن همسرش در چرخه ی حسی آدم ها نسبت به ظاهر و عملکرد بدن خود احساس خوبی دارند و از آن لذت می برند این چرخه از رفتارهای حسی به چند طریق از روابط جنسی ما خودش را نشان می دهد

بیایید در مورد تصور بدنی کمی صحبت کنیم متاسفانه امروزه به علت الگوهای نمادین و کلیشه های تعریف شده اندام های زنانه و مردانه فقط یک شکل خاص دارد که اگر از این چهارچوب خارج شود افراد نسبت به بدن خود احساس بدی پیدا می کنند احساس جذابیت ، پسند بدنی و رضایت از عملکرد بدنی یعنی همان تصور بدنی که شما نسبت به خود دارید زمانی که این نارضایتی در شما شکل می گرد باعث می شود که رابطه ی جنسی ناسالمی هم برقرار کنید

 

تجربه ی لذت :

 

در این بخش از چرخه ی حسی فرد از لمس بعضی از قسمت های بدن احساس لذت می کند استفاده از تمام حواس مثل لامسه ، چشایی ، شنوایی ، بویایی و بینایی برای بهتر کسب کردن تجربه ی لذت مهم است در زمینه ی تجربه ی لذت و استفاده از تمام حواس شما می توانید مهارت های خاصی را آموزش ببینید ، می توانید در این زمینه کتاب های آموزشی را مطالعه کنید تا بتوانید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید

 

ارضای تشنگی پوستی :

 

نیاز به لمس و درآغوش گرفته شدن یکی از آن موارد بسیار مهم است در آغوش گرفتن ، زمزمه کردن و گفتن سخنان لذت بخش و محبت آمیز مثل دوستت دارم باعث می شود که همسر شما نسبت به رابطه ی جنسی و حتی احساس شما مطمئن تر شود و این حس خوبی را در او ایجا می کند حتی بعد از رابطه ی جنسی هم از یکدیگر فاصله بگیرید بلکه در آغوش گرفتن و گفتن جملات کوتاهی می تواند رابطه ی جنسی شما را رضایت بخش تر و لذت بخش تر کند

 

و اما مورد بعد خیالات و فانتزی هاست :

 

مغز هر انسانی ظرفیت خیال پردازی در باره ی رفتارها وتجربیات جنسی را دارد زوجین باید بدانند در خیال پردازی و فرآیند یک رابطه جنسی یک فرآیند نرمال است و هر انسان سالمی آن را تجربه می کند و با توجه به تجربیات پیشین ، نحوه ی تربیت جنسی یا وقایع اتفاق افتاده خیال پردازی هر فرد به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد

چرخه ی صمیمیت جنسی یعنی توانایی یک نفر برای نزدیکی روانی و ذهنی به همسر و پذیرش او از نظر روحی و روانی . حال ابعاد مهم این صمیمیت جنسی را با هم بررسی می کنیم

مشارکت : داشتن شریک زناشویی جنسی خوب به مقاربت روحی روانی زوج منجر می شود

 

توجه : احساس و درک لذت و ناراحتی همسر توجه به وضع روحی همسر در حیطه ی توجه قرار می گیرد دوست داشتن همسر یا عشق به او خطر پذیری عاطفی و روانی در صمیمیت واقعی بهتر است که احساسات نسبت به همسر عنوان بشود گاهی ابراز و اظهار احساسات  می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد با توجه به اینکه همین ابراز و اظهار احساسات توصیه می شود

به طور مثال گاهی ممکن است فرد بگوید من عاشقانه تو را دوست دارم و جدا ماندن از تو برایم قابل تحمل نیست در حالی که همسر او این احساس را نداشته باشد و به او بگوید من تو را دوست دارم اما اگر لازم باشد براحتی می توانیم این جدایی را بپذیریم.

 

مشاوره قبل از ازدواج
عشق و دوست داشتن سالم را باید یاد گرفت

 

چطور می توانیم یک رابطه ی خوب را از یک رابطه ی بد تشخیص بدهیم

 

مورد بعدی آسیب پذیری است : صمیمیت همواره به دلیل در میان گذاشتن احساسات ، وابستگی روحی روانی ، توجه ، دقت و خطرپذیری عاطفی فرد را از لحاظ عاطفی آسیب پذیر می کند اگر طرف مقابل در مسیر مشابه نباشد یعنی احساس مشابهی نداشته باشد این آسیب پذیری احساس می شود

اما نکته ی مهم که هم در خانواده درمانی و هم در مشاوره قبل از ازدواج به آن پرداخته می شود این است اگر در مورد روابط خوب صحبت می کنیم چطور می توانیم یک رابطه ی خوب را از یک رابطه ی بد تشخیص بدهیم اصلا به طور کلی منظورمان از یک رابطه ی خوب چیست ؟

عاطفه و اعتماد از مهمترین ابعاد عاطفه و اعتماد از مهم ترین ابعاد رابطه ی جنسی خوب است یک ارتباط روشن و صادقانه می تواند به دنبالش یک رابطه ی جنسی خوب داشته باشد اغلب صحبت کردن در مورد روابط جنسی ، نیازها و حتی گفتن هر آنچه که شما را اذیت می کند جزء محدوده ی ممنوعه به ضعف ارتباط ختم می شود.

 

شما نیازهای جنسی خود را می شناسید؟

 

در نتیجه هر کدام از زوجین درباره ی عقاید طرف مقابل فرضیه های آزمون نشده ای دارند که این چرخه ی معیوب ارتباطی بین زوجین کم کم به سردی رابطه جنسی ختم می شود اما اگر بتوانید نیازهای خود ، خواسته های خود و یا در مورد رابطه ی جنسی به صورت صریح صحبت کنید و به حل مشکلات پیش آمده بپردازید.

قطعا رابطه ی صمیمی تر و رابطه ی خوب تری را خواهید داشت اما در این زمینه باید نحوه ی ابراز خواسته را هم یاد بگیرید باید کوش شنوا نیز هم برای شنیدن حرف های طرف مقابل داشته باشید اگر نمی توانید در این زمینه خودتان مدیریت منسجم و مطمعنی را داشته باشید می توانید از یک مشاوره جنسی کمک بگیرید تا شما را همراهی کند.

 

و اما تعیین سبک زندگی جنسی :

 

تا بحال در مورد تعیین سبک زندگی جنسی شنیده اید ؟ سبک جنسی زندگی شما کدام است باورهای نادرست درباره ی روابط جنسی در توانایی زوجین برای ایجاد سبک جنسی رضایت بخش از عوامل مهم مخرب است بیاییم چند واقعیت در مورد روابط جنسی زوجین را با هم مرور کنیم زوج های خوشبخت و راضی از نظر جنسی شاید تنها در 50 درصد مواقع تجربه  ی جنسی خوشایند دو طرفه ی همزمان داشته باشند.

در 25 درصد روابط جنسی یکی از زوجین احساس مثبت دارد اغلب مرد ، در حالی که طرف مقابل تصور می کند رابطه بد نبوده است این مسئله  لطمه چندانی به زندگی زناشویی نمی زند می توانید و با این دیدگاه همچنان ارتباط صمیمی خود را ادامه دهید.

15 درصد روابط زوجین جسمی و تنها تناسلی است و انرژی و احساس مثبتی در زوجین ایجاد نمی کند . 5  تا 15 درصد از روابط جنسی زوجین ، عادی ، سالم و حتی خوشحال با نارضایتی و ناکارآمدی جنسی همراه است .

این ها واقعیت هایی بود که گاهی شما از طریق فیلم ها و تصاویر غیر واقعی و مطالب غیر علمی چیزهای دیگری را می شنوید اما توجه داشته باشید که باورهای شما نقش بسیار پررنگی در زمینه ی روابط جنسی دارد پس متناسب با گفته های اطرافیان ، فیلم ها ، زندگی جنسی خود را در خطر نیندازید.

 

سبک زندگی جنسی چیست ؟

 

تعاملات جنسی بین زوجین کلیشه ای واحد ندارد شیوه ی ارتباط جنسی مختص به فرد است و به آن زوج برمی گردد یعنی نحوه ی ابراز و اظهارات جنسی به تعداد زوجینی که روی زمین هستند می تواند  متفاوت باشد و هیچ چیز ثابتی وجود ندارد اما این ابراز جنسی به علایق ، نیاز و تجربیات جنسی زوجین وابسته است مبانی سبک زندگی جنسی به دو عامل خیلی مهم بستگی دارد صمیمیت نخستین پایه در تعیین سبک زندگی جنسی محسوب می شود.

صمیمیت بخش روانی روابط جنسی میان یک زوج سالم است که باعث می شود که احساس امنیت نیز در آن ها نهادینه شود و اما محرک جنسی دومین عامل در سبک زندگی جنسی است هم زن هم مرد به رابطه جنسی ، تحریک و ارگاسم تمایل دارند تحریک و لذت جنسی از اجزای سالم وجود جنسی هر آدمی است به این مثال توجه کنید بیشتر زنان از صمیمیت و لمس و تماس جسمی لذت می برند.

اما از حرکات و اظهارات تحریک آمیز اجتناب می کنند چون تصور می کنند ایجاد تحریک جنسی در حوزه ی عملکرد مردان است با گفتن این مثال متوجه می شوید که شناخت دنیای جنسی زن و مرد هم یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در یک رابطه ی جنسی خوب است پس در ادامه یک پروسه مشاوره شما با تفاوت های جنسی و روانی همسر خود آشنا می شوید .

 

مشاوره قبل از ازدواج
چگونه رابطه ی خود را همیشه عاشقانه نگه داریم

 

ابعاد چندگانه برای ورود به یک رابطه جنسی

 

گفتن این نکته می تواند به شما زوجین عزیز و یا زن و شوهرهایی که تازه زندگی مشترک خود را شروع کرده اند کمک بسزایی بکند در زمینه ی مراحل ارتباط جنسی یا ابعادی چندگانه برای ورود به یک رابطه جنسی می توانیم : لمس عاطفی ، لمس حسی ، لمس ارتباطی ، لمس تحریکی و مقاربت را نام ببرید.

در لمس عاطفی در بیشتر مواقع به تجربیات رمانتیک معروف است ، تجربیاتی که در نخستین دیدارهای شما اتفاق می افتد مثل دست یکدیگر را گرفتن ، تماس بدنی از روی لباس ، بوسیدن ، بغل کردن لمس عاطفی برای احساس امنیت و وابستگی روانی بسیار مهم است یکی از قدرتمندترین راه های ارتباط حسی-جنسی همان لمس عاطفی است

لمس عاطفی تنها لمس یا بوسیدن کلیشه ای مکانیکی نیست بلکه تاثیر آن برانگیختگی جنسی را به همراه دارد اما به یاد داشته باشید لمس عاطفی با معاشقه کوتاه مدت قبل از آمیزش جنسی متفاوت است رفتارهایی مثل :

گرفتن دست یکدیگر ، در آغوش گرفتن ، بوسیدن ، دست در دست راه رفتن از راه هایی ات که روابط نزدیک و صمیمانه ای را در شما و همسرتان ایجاد می کند

 

 

و اما لمس حسی :

 

این شکل از لمس در هر شرایطی با لباس ، نیمه عریان یا حتی کاملا عریان ممکن است اتفاق بیفتند لمس حسی شبیه ماساژ بدنی است که تمام قسمت های بدن بجزء اندام های تناسلی را شامل می شود

لمس و بوسیدن قبل از خواب ، گذاشتن سر روی پا یا شانه ی همسر ، بغل کردن همسر برای بیدار کردن او ، ماساژ دادن یا گرفتن پشت و کمر او از لمس حسی محسوب می شود لمس حسی اساس پاسخ جنسی در انسان است شما ترجیح می دهید لمس شوید یا لمس کنید چقدر این نوع لمس عاطفی برای شما مهم است ؟ دقیقا در هر کدام از موارد گفته شد می توانید به صورت جداگانه خودتان و همسرتان را بررسی کنید تا به نتایج مهمی دست پیدا کنید

 

 لمس ارتباطی چیست ؟

 

به عبارتی شامل لمس تمام بدن و اندام های تناسلی است در لمس ارتباطی شما می توانید از لحاظ هیجانی و تحریک جنسی از دو مورد قبلی در اوج بیشتری قرار بگیرید

و اما لمس تحریکی جزء مواردی است که در بیشتر مواقع به آمیزش جنسی منجر می شود لمس تحریکی و روش های انجام آن به علاقه و سلیقه زوجین بستگی دارد

و اما مراقبت : این مرحله همان آمیزشی بوده که آخرین مرحله در رابطه ی جنسی است در حالی که بسیاری اززوجین رابطه را فقط از همین مرحله شروع می کنند شاید هیچگاه مراحل قبلی را در زندگی جنسی خود تجربه نکردند وقتی آمیزش خیلی زود شروع می شود

یعنی زمانی که مرد حس می کند زن آماده است و عمل مقاربت انجام می دهد از 10 امتیاز در واقع عمل  خود را در عدد 4 و 5 قرار می دهد .

پس آگاهی در زمینه ی مسائل جنسی به شما کمک می کند که هم روابط صمیمی بهتری را تجربه کنید و هم نسبت به نیازهای خود و همسر خود آگاهی بیشتری پیدا کنید

دنیای شناخت مسائل جنسی در رابطه ی زناشویی بسیار گسترده است تعاملات و رفتارهای جنسی جزء ابتدایی ترین مقولاتی است که در ذهن زوجین شکل می گیرد اما متاسفانه آخرین مبحثی است که دو نفر در مورد آن صحبت می کنند پس در این زمینه هم می توانید در مشاوره ی قبل از ازدواج بسیاری از مسائل و مشکلات خود را حل کنید حتی در زمینه ی مشکلات جنسی نیز اگر نیاز باشد مداخلات درمانی صورت می گیرد پس به متخصصین اعتماد کنید و در زمینه  شناخت و آگاهی جنسی قدم بردارید.

 

مشاوره قبل از ازدواج
روابط زناشویی سرد ارتباط شما را بهم میزند مراقب باشید

 

 

اختلال شخصیت و طلاق را جدی بگیرید

 

برای تشخیص اختلالات شخصیت حتما باید یک متخصص و مشاوره بالینی این کار را انجام دهد اما چرا در زمینه ی اختلالات شخصیت هم باید اطلاعاتی داشته باشیم آیا مشاوره ازدواج می تواند به شما کمک کند قبل از شروع یک رابطه و ادامه پیدا کردن آن در این زمینه هم اطلاعاتی کسب کنید ؟

پاسخ مثبت است در مشاوره قبل از ازدواج هم بسیاری از ابعاد شخصیت مشخص می شود در جنبه های اختلالات شخصیت را می توانید با توجه به تشخیص یک مشاوره بالینی پیدا کنید به طور مثال شما به هیچ عنوان نمی توانید خودتان بر همسر یا نامزد خود برچسب بزنید اگر طرز فکر و رفتار یک نفر باعث ناراحتی معنا دار خودش و اطرافیانش شود می توانیم بگوییم که او اختلال دارد ؟

اگر نتواند این طرز رابطه برقرار کردن با دنیا را تغییر بدهد و آدم خوشحالی باشد می توانیم بگوییم فرد دچار اختلال است ؟

پاسخ منفی است اختلال شخصیت برخلاف بسیاری از اختلالاتی که رایج هستند و در مورد آم ها صحبت می کنیم مزمن است این طور نیست که این اختلال یک شبه ایجاد شود آن ها در کودکی ریشه می گیرند و در در بزرگسالی ادامه پیدا می کند با توجه به این که مشکلات مزمن هستند بر شخصیت تاثیر می گذارند و بسیاری از جنبه های زندگی فردی را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

من پارانویید هستم…

 

مثلا وقتی فردی بیش از حد شکاک است که علت آن اختلال شخصیت پارانویید است این صفت تقریبا  بر هر کاری که می کند تاثیر می گذارد مثل شغلش ، روابطش و حتی بر محل زندگیش چون در زمینه ی شغل او همیشه احساس می کند که همکاران علیه تو توطعه می کنند و مدام تغییر شغل می دهد در روابطش نمی توانی به هیچ کس اعتماد کند بنابر این با کسی هم توی یک رابطه ی طولانی مدت نمی ماند.

و اما در زمینه ی محل زندگیش چون معتقد صاحب خانه در تعقیب اوست شروع به نقل مکان می کند و مدام جابجا می شود اما با همه این تفاسیر شما باید مشخصه اختلال شخصیت را  بشناسید و در مشاوره قبل از ازدواج قبل از آن که وارد یک رابطه ی ناسالم و پر از تنش شوید انتخاب کنید که آیا مایلید با این فرد بمانید یا نه؟

چون افرادی که دچار اختلال شخصیت هستند شما را با چالش های زیادی روبرو می کنند شما باید بپذیرید که با یک فرد فوق العاده شکاک که دچار پارانویید است و یا فردی که دچار اختلال ضد اجتماعی است بمانید یا نه.

 

تشخیص اختلالات شخصیت را فقط مشاورین انجام میدهند

 

تعریف کلی که در زمینه ی اختلال شخصیت مشاورین تعریف می کنند یک الگوی مستمر هیجان ، شناخت و رفتارهایی که هر فردی با دیگران و برای خودش ناراحتی هیجان مستمری به بار می آورد و در کار و روابطش مشکل ایجاد می کند.

یک نکته ی مهم در زمینه ی اختلالات شخصیت مبتلایان به اختلالات شخصیت ممکن است هیچ گونه ناراحتی ذهنی را ایجاد نکنند یعنی در واقعیت این دیگران هستند که به خاطر اعمال و هیجانات و رفتارهای آن ها ناراحت می شوند.

این مورد بخصوص مخصوصا در مورد اختلالات شخصیت ضد اجتماعی بسیار دیده می شود این افراد گستاخانه به حقوق دیگران حمله می کنند و هیچ احترامی قائل نیستند و در همین حین هم اصلا احساس پشیمانی نمی کنند اما موضوع مهم این است که شخص دیگری که با فرد اختلال شخصیت در ارتباط است باید تصمیم بگیرد که آیا حاظر است با فردی که دچار اختلال شخصیت است بماند یا نه ؟

چون او خودش تصمیم قضاوتی درستی نمی تواند بگیرد اما مهم است آیا شما حاظرید ادامه دهید با فردی که مدام تمام ابعاد زندگی شما را مورد تنش  و اضطراب قرار می دهد به طور خلاصه اختلالات شخصیت را نام می بریم تا با آن ها آشنا شوید :

 

مشاوره قبل از ازدواج
روابط زناشویی با عشق مهم است

 

اختلال شخصیت پارانویید

 

افرادی که دچار اختلال شخصیت پارانویید یا شکاکی هستند دچار یک بی اعتمادی ، سوءظن و شک فراگیر هستند به اطرافیان و آدم ها و محیط به طوری که مدام احساس می کنند که اطرافیان آن ها انگیزه هایی بدخواهانه و سو در مورد آن ها دارند و مدام در حال تنش و رفتارهای مقابله ای با اطرافیان و محیط زندگی و شغلیشان هستند.

اختلال شخصیت اسکیزویید

 

این افراد در روابط اجتماعی بسیار محدود رفتار می کنند و ابراز بسیار محدود هیجانات در موقعیت های بین فردی دارند افرادی که دچار اختلال شخصیت اسکیزویید میشوند به روابط نزدیک اصلا تمایل نشان نمی دهند آن ها حتی به عضویت در خانواده و لذت بردن از روابط بین فردی هم بیزار هستند آن ها تقریبا اگر انتخابی داشته باشند

همیشه فعالیت های انفرادی را انتخاب می کنند بی علاقگی یا کم علاقگی به داشتن تجارب جنسی با دیگران ، لذت نبردن از فعالیت ها یا لذت بردن از معدود فعالیت ها در افراد اسکیزویید دیده می شود آن ها دوست صمیمی و نزدیک و قابل اعتمادی ندارند اگر از آن ها تعریف و تمجید کنید و یا انتقاد کنید یک عمل بی تفاوت و خنثی ای را از آنها دریافت می کنید

چون برای آن ها فرقی نمی کند که شما در حال تمجید او هستید یا در حال انتقاد اما سردی هیجانی دل گسستگی یا یک نواختگی عاطفی در آن ها نیز دیده می شود شاید به خودتان بگویید من قطعا با فردی که دچار پارانویید یا اسکیزویید هست همان مراحل اولیه آشنا نمی شوند اما این را بدانید که نمی توانید به این قاطعیت بگویید گاهی افردی که اسکیزویید هستند به دلیل آرام بودن و درون گرا بودن برای شما جذابیت پیدا می کنند و شما کم کم توی رابطه متوجه می شوید که حتی نسبت به شما که همسرش هستید هم بی تفاوت است.

 

اختلال شخصیت طیفی از رفتارهاست

 

و این را یاد داشته باشید که اختلال شخصیت اسکیزویید طیفی از رفتارهاست که از کم رنگ به پر رنگ ادامه پیدا می کند دقیقا مثل پارانویید که گفته شد آن ها علاوه بر آن شک و تردیدی که داشتند افرادی هستند که همه چیز را توهین و تهدید نسبت به خودشان می پندارند

و به همین دلیل کینه به دل می گیرند یعنی نبخشیدن توهین ، اهانت ها و بی اعتمادی هایی که حتی توهین و بی اعتمادی نبوده و فقط تفسیر تفکرات آن ها است به مرور زمان آنها را به افرادی بد دل تبدیل می کند

آن ها مدام احساس می کنند که اطرافیان به شخصیت و آبروی آن ها در حال توهین و اهانت است در حالی که اطرافیان همچین برداشتی را ندارند و فکر کنید در روابط عاطفی مدام در حال شک کردن نسبت به شما هستند که آیا با فرد دیگری در رابطه هستید ؟ آیا در محل کار خود چگونه رفتار می کنید تمام این موارد در روابط زناشویی شما می تواند تاثیرات منفی بگذارد.

 

مشاوره قبل از ازدواج
روانشناسی ازدواج خانه مهر همراه همیشگی شما جوانان عزیز است

 

و اما اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟

 

کاستی ها و نقایص فراگیر اجتماعی و میان فردی که مشخصه ی اصلی آن ها ظرفیت کم برقراری روابط صمیمی و نزدیک است آن ها دچار تحریف های شناختی و ادراکی و نا متعارف و رفتارهای عجیب و غریب هم هستند

 

و در ادامه اختلال شخصیت ضد اجتماعی را بشناسید

 

افرادی که دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند بی احترامی و نقص فراگیری نسبت به حقوق دیگران دارند این افراد فریبکاری در غالب دروغگویی استفاده از اسامی جعلی و یا کلک زدن به دیگران برای نفع شخصی یا لذت بردن را استفاده می کنند

تکانشی بودن یا ناتوانی در برنامه ریزی برای آینده هم یکی دیگر از ویژگی های رفتاری آن هاست آن ها در قبال مسائل مالی و رفتاری خود به شدت بی مسئولیت هستند و حتی نسبت به امنیت خود و دیگران هم بی توجهی می کنند

و یکی دیگر از ویژگی های بارز آن ها عدم پشیمانی در قالب بی تفاوتی در برابر آزردن دیگران و بدرفتاری با دیگران و دزدیدن اموال دیگران یا دلیل تراشی برای دیگران است قطعا شما نمی توانید با همچین فردی احساس آرامش کنید

چون باید مدام نگران رفتارهای تکانشی و مشکلات مالی و حتی مسائل جنسی او باشید پس در مشاوره قبل از ازدواج قطعا در تمام این زمینه ها شما را همراهی می کند تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید .

 

زندگی خود را از دست می دهم اگر…

 

همان طور که گفته شد زمانی که انتخاب می کنید با فردی که دچار اختلال شخصیت است زندگی کنید به معنای واقعی زندگی خود را از دست می دهید زیرا آن ها جدا از آن که رفتارهایشان تغییر پیدا نمی کند نسبت به عواطف ، احساسات و هیجانات شما هم در یک بی تفاوتی به سر می برند.

اما نکته ی مهم این است زمانی که می دانید فردی دچار این اختلالات رفتاری و شخصیتی است چطور حاظرید به آن رابطه ادامه دهید آیا فکر می کنید الگوهای رفتاری و یا گره هایی در ذهن خود شما ماندگار شده است که تن به همچین روابط پر خطری می دهید ؟

قطعا شما در این زمینه وقتی که با یک مشاوره فردی در ارتباط هستید می توانید به بهترین شکل مسائل خود را حل کنید جدا از این ارتباط اشتباه اگر ادامه دهید قطعا شما هم با الگوهای نادرست گذشته باز هم انتخاب اشتباهی را خواهید داشت .

 

اختلال شخصیت مرزی و بی ثباتی رابطه…

 

و اما یکی دیگر از اختلالات شخصیت ، اختلال شخصیت مرزی است : در اختلال شخصیت مرزی دیده می شود که بسیاری از زوجین دچار عشق و نفرت به فرد مقابل می شوند الگوی فراگیر بی ثبات روبط بین فردی و عواطف و تکانشگری بودن فرد باعث می شود که شما هر لحظه احساس کنید که با فردی جدیدی روبرو هستید آن ها روابط میان فردی بی ثبات و تند تیزی دارند که مشخصه ی آن ها تغییر و نوسان بین دوحد افراطی آرمان سازی و بی ارزش سازی است.

در قسمت تکانشی رفتار کردن حداقل در 2 حوزه ی زیر می تواند رفتارهای آسیب زایی را از خودش نشان دهد مثل : ولخرجی ، روابط جنسی ، سوء مصرف دارو ، رانندگی های پرخطر و پرخوری ها . این موارد گفته شده در فاز منیک یا خوشحال فرد اوج می گیرد رفتار، ژست یا حتی تهدید به خودکشی یکی دیگر از نشانه های رفتاری آن هاست.

 

 

مشاوره قبل از ازدواج
بازی عشق و نفرت در زندگی زناشویی

 

بازی عشق و نفرت در رابطه شما

 

و اما بی ثباتی عاطفی در رفتارهای آن ها یکی از نشانه های بارز است تحریک پذیری ، اضطراب در طول چند ساعت به اوج خود می رسد و به ندرت تا چند روز ادامه پیدا می کند احساس خلاء و پوچی که در خودشان احساس می کنند ، عصبانیت های نامتناسب و شدید یا مشکل داشتن در کنترل عصبانیت ، بداخلاقی های مکرر ، عصبانیت های دائمی ، دعواهای فیزیکی تکرار شونده و یا حتی افکار شکاکی و پارانوییدی گذرایی که مربوط با استرس یا نشانه های شدید گسستی در آن ها ایجاد می شود پس افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند شما را در یک بازی عشق و نفرت قرار می دهند و به مرور زمان شما متوجه می شوید که نمی توانید عصبانیت های ساعتی ، پرخاشگری ها و مجدد ابراز احساسات و عشق آن ها را بپذیرید.

 

و اما اختلال شخصیت بعدی اختلال نمایشی است

 

در اختلال نمایشی افراد یک الگوهای فراگیر هیجانی و توجه طلبی افراطی را از خودشان در سنین بزرگسالی نشان می دهند این موارد گفته شده رادر نظر بگیرید : ناراحت بودن فرد در وضعیت هایی که مرکز توجه نیست یعنی اگر در جمعی قرار بگیرند که به آن ها توجه مثبت و منفی از نگاه خودشان نشود دچار ناراحتی و حتی واکنش های رفتاری مثل قهر و ترک آن محل را انجام می دهند .

توجه منفی یعنی در یک سری از شرایط واقعا میدان دید و حتی توجه نیستند اما خودشان اصرار دارند که در هر موقعیتی به هر شکلی دیده شوند آن ها رفتارهایی اغواگرانه و حتی تحریک آمیز جنسی نامناسبی برای ارتباط با دیگران انجام می دهند که حتما دیده شوند برای رسیدن به آن توجه طلبی افراطی رفتارهای تکانشی از خود نشان می دهند تغییر سریع هیجان و ابراز سطحی هیجانات در آن ها دیده می شود

دقیقا مثل افراد مرزی موضع احساسی خود را به سرعت تغییر می دهند متناسب با برخوردی که از شما می گیرند ابراز احساست و هیجانات متفاوتی نشان می دهند استفاده مستمر از ظاهر فیزیکی خودشان برای جلب توجه دیگران یکی دیگر از مواردی است که افراد نمایشی از آن استفاده می کنند.

 

مشاوره قبل از ازدواج
مشاوره زناشویی خانه مهر از طریق مشاوره و کارگاه همراه شما

 

هیجانات کنترل نشده شما را در دردسر میندازد

 

گفتار بشدت برداشت گرایانه و عاری از جزئیات ، خودنمایی ، تاتری رفتار کردن ، ابراز مبالغه آمیز هیجانات ، تلقین پذیری یعنی به راحتی می تواند تحت تاثیر دیگران قرار بگیرد یا حتی شرایط صمیمانه پنداشتن روابط از آن چه واقعا هستند اگر با فرد نمایشی روبرو هستید به سرعت با شما صمیمی می شود اما این احتمال را بدهید که به سرعت هم تبدیل به دشمن او شوید

پس افراد نمایشی هیجانات تکانشی نیز دارند از این که مورد توجه شما ، اطرافیان و جمع قرار نگیرند دچار اضطراب و استرس می شوند ممکن است حتی برای بهتر به نظر رسیدن دست به یک رفتارها و گفتارهای ناشایست و نادرست هم بزنند

اما باید به این افراد نشان بدهید که چگونه فواید کوتاه مدت این سبک تعاملی در دراز مدت باعث آسیب های جبران ناپذیری برای آن ها می شود و آنها باید یاد بگیرند که راه های مناسب تری را برای خواسته ها و رفع نیاز های خود پیدا کنند و از همه مهم تر اگر بتوانیم از طریق الگوهای اشتباه گذشته و حتی تله ها و چاله های جامانده از گذشته به آن ها کمک کنیم شاید در روند رفتاری هیجانی آن ها بتوانید تغییری را ایجاد کنید.

 

 اختلال شخصیت خودشیفته را بشناسید

 

آیا با اختلال شخصیت خود شیفته آشنا هستید آن ها یک الگوی فرا گیری خود بزرگی بینی در خیال و رفتار ، نیاز به تعریف و تمجید ، عدم همدلی در آن ها دیده می شود احساس خود بزرگ بینانه ی مهم بودن در آن ها مهم ترین ویژگی است آن ها در دستاوردها ، استعداد ها و حتی شرایط شغلی خود مبالغه آمیز رفتار می کنند

و انتظار بزرگ و برتر پنداشته شدن بدون ارائه دست آوردهایی که متناسب با این انتظار باشد را دارند آن ها یک اشتغال ذهنی با خیال موفقیت بی حد و حصر ، قدرت ، درخشش ، زیبایی یا یک عشق آرمانی دارند که اگر به این خواسته ها نرسند قطعا دچار افسردگی و اضطراب می شوند یک اعتقادی به  خاص و بی همتا بودن به این که فقط آدم های خاص یا سطح بالا آن ها را می فهمند یا باید با آن ها  معاشرت کنند در آن ها دیده می شود

افراد خودشیفته همانند افراد نمایشی انتظار تعریف و تمجید بیش از حد از دیگران را نسبت به خودشان دارند و همین خود بزرگ بینی و ارزش و برتر پنداشتی که در وجود آن هاست باعث می شود که انتظار یک برخورد خاص یا اطاعت خودکار از انتظارات آن ها در وجودشان نهادینه شود.

 

برای رسیدن به هدفم از تو سواستفاده می کنم

 

بهره کشی میان فردی نیز یکی دیگر از ویژگی آن هاست سوء استفاده از دیگران برای رسیدن به هدف های خودشان اصولا عدم همدلی در آن ها دیده می شود به احساسات و نیازهای دیگران بی توجه اند ، حسادت به دیگران یا اعتقاد به حساد ورزیدن دیگران باعث می شود که خیلی از روابط آن ها دچار تنش و حتی مشکلات بین فردی بشود آن ها رفتار و نگرش های متکبرانه و خودخواهانه ای نسبت به تمام موقعیت های خود دارند

آیا می توانید با فردی که مدام در حال ارائه ویژگی های خاص و دنیای خاص خودش است زندگی کنید ؟ افراد خودشیفته آن قدر خودشان را بالا تر از بقیه می دانند که توانایی ها و استعدادهای شما را بی ارزش و پوچ می پندارند دقیقا ابزاری که شما برای تشخیص این افراد دارید این است که با یک مشاوره خوب در میا ن بگذارید نیاز است.

شما قبل از شروع یک زندگی با انواع اختلالات شخصیت ، مشکلات بین فردی ، مشکلات فردی ، مشکلات جنسی ، مشکلات خیانت آشنا شوید متاسفانه توی کشورهایی مثل ایران فقط در زمینه ی درمان است که مشکلات خود را حل می کنند و به جستجوی یک مشاور می روند قبل از آن که دچار همچین مسائلی شوید در زمینه ی پیشگیری قدم بردارید.

 

مشاوره قبل از ازدواج
طلاق آخرین راه حل است

 

عشق سالم را انتخاب کنید نه رابطه ای آسیب زا

 

قطعا ورود به یک رابطه ای که دچار مشکلات فراوان است و ماندگار شدن در آن سخت تر از مرحله ی تشخیص و رها کردن آن ارتباط است پس اگر در مورد اختلال شخصیت صحبت می کنیم اگر در مورد خیانت ، اگر در مورد مشکلات جنسی صحبت می کنیم که در مشاوره قبل از ازدواج آمده است

شما باید بدانید که چه عواملی باعث خیانت می شود چه عواملی باعث سرد شدن روابط جنسی ، و چه عواملی باعث رفتن در دل یک رابطه ی ناامن و نا مناسب می شود اگر همه ی این موارد را بدانید می توانید یک رابطه ی سالم و کم تنش را انتخاب کنید قطعا برای ازدواج هیچ تضمینی وجود ندارد اما شما می توانید بسیاری از موارد را بررسی و ارزیابی کنید.

 

اختلال شخصیت اجتنابی و شکست عاطفی

 

در اختلال شخصیت اجتنابی آن الگوی فراگیری که صحبت می کنیم در بازداری اجتماعی احساس بی عرضگی و بی کفایتی و حساسیت بیش از حد ارزیابی منفی است که آن هم در اوایل بزرگسالی شروع می شود این افراد از فعالیت های شغلی که نیازمند تماس بین فردی جدی است به خاطر ترس از انتقاد ، عدم تایید یا طرد شدن دوری می کنند .

بی میلی نسبت به ارتباط و معاشرت با دیگران یکی دیگر از ویژگی های افرادی است که دچار اختلال شخصیت اجتنابی هستند اما این بی میلی نسبت به ارتباط و معاشرت جزء در صورت اطمینان از دوست داشته شدن شکل می گیرد

یعنی اگر این احساس به آن ها دست بدهد که دوست داشته شدن قطعا ارتباط را به سمت معاشرت می برد خوشتن داری و امتناع در روابط صمیمی به دلیل ترس از شرمنده و تحقیر شدن باعث می شود که باز از جمع دوری کنند آن ها از انتقاد یا طرد شدن در وضعیت های اجتماعی بسیار می ترسند

یعنی یکی از اشتغالات ذهنی آن ها همین مسئله است پس وقتی که در زمینه ی اشتغال ذهنی قرار می گیرد پس به سمت عدم ارتباط پیش می رود . درگیر نشدن در وضعیت های میان فردی جدید به خاطر احساس بی عرضگی و بی کفایتی دقیقا عدم عزت نفس و اعتماد بنفس و به خاطر اینکه نکند که احساس بی عرضگی و بی کفایتی در کار و رفتاری که انجام  می دهند در نگاه دیگران شکل بگیرد.

 

من بی ارزش و بی دست و پا هستم…

 

از روابط میان فردی دوری می کنند آن ها خودشان را فردی دست و پا چلفتی در نظر می گیرند احساس می کنند که از بقیه جذابیت کمتری دارند یعنی جذاب ندانستن خودشان یا کمتر از دیگران دانستن است . توجه داشته باشید وقتی فردی به این حد از اضطراب در خود کم بینی قرار می گیرد پس از خطر کردن یا فعالیت جدید به خاطر به احتمال به دست پاچه شدن و عدم موفقیت قطعا امتناع می کنند در زمینه ی اختلال شخصیت اجتنابی یک مسئله بسیار مهم است

عوامل زیست شناختی و روانی – اجتماعی بعنوان علت اختلال شخصیت اجتنابی مورد بررسی قرار گرفته اند بعضی از مشاوران و دانشمندان اعتقاد دارند که این افراد به مزاج و خصوصیات شخصیتی مشکل داری به دنیا می آیند در نتیجه پدر و مادر هم طردشان می کنند یا حداقل عشق و محبت کافی عاری از انتقاد اولیه را به آن ها نمی دهند.

 

طرد خانواده و گمشدن در دنیای تنهایی

 

وقتی چنین طردی در کودک به وجود می آید باعث کاهش عزت نفس و غریبگی اجتماعی این بچه ها می شود و این حالت تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند . کسانی که اجتنابی بودند بیشتر به یاد می آورند که پدر و مادرشان آن ها را طرد کرده اند یا در به وجود آوردن احساس گناه در آن ها نقش داشته اند ، محبت کمتری به آن ها بروز داده اند ، شیوه ی پدر ومادری کردن در شکل گیری اختلالات نقش بسزایی دارد

علاوه بر بعد زیست شناختی روانی- اجتماعی می تواند از عوامل مهم محسوب شود پس زمانی که شما به یک مشاوره مراجعه می کنید و در زمینه ی گذشته شما اطلاعاتی را بدست می آورد به همین منظور است گذشته کمک می کند تا علت ها و معلول ها دقیق تر مشخص شوند.

 

اختلال شخصیت وابسته را باید مدام مراقبت کرد

 

افرادی که دچار اختلال شخصیت وابسته هستند نیاز افراطی فراگیری به مراقبت شدن توسط بقیه دارند که به یک رفتار آویزان شدن و ترس از جدایی ختم می شود که در اوایل بزرگسالی خودش را نشان می دهد .

در قالب های زیر اختلال شخصیت وابسته خودش را نشان می دهد : مثل مشکل داشتن در تصمیم گیری های روزمره ، در صورت عدم دریافت توصیه و قوت قلب زیاد از دیگران مدام مسئولیت های خود را در زمینه های مختلف به دیگران می سپارند و داشتن مسئولیت و اضطراب وارد می کنند مشکل داشتن در مخالفت با دیگران به این دلیل که می ترسند اطرافیان حمایت تایید آن ها را قطع کنند

یعنی ترس از دست دادن آن حمایت و تایید باعث می شود که خیلی جاها نتوانند نه بگویند و موافقت می کنند آن ها نمی توانند به شکل مستقر کارها را شروع کنند به دلیل آنکه به قضاوت یا توانایی های خود اعتماد ندارند به دلیل نداشتن انگیزه یا انرژی کارها را شروع نمی کنند یا نمی توانند مستقل کاری را به سرانجام برسانند.

 

مشاوره قبل از ازدواج
عشق ماندگار است اگر ارتباط سالمی را انتخاب کنید

 

آن ها وقت زیادی را صرف جلب مراقبت و محبت از دیگران می کنند

 

به طور مثال داوطلبانه کارهایی را انجام می دهند برای دیگران که حتی خودشان آن ها را دوست ندارند زمانی که تنها هستند احساس ناراحتی و درماندگی می کنند به دلیل ترس اغراق آمیزی که شاید نتوانند از خودشان مراقبت کنند باعث می شود که در زمان های تنهایی دچار اضطراب و استرس شود پس وقتی فرد نمی تواند در تنهایی خودش و به صورت مستقل کاری را انجام دهد

مدام به اطرافیانش وابسته است یکی دیگر از نشانه های اختلال شخصیت وابسته است این است که بعضی از افراد بعد از اتمام یک رابطه فورا وارد رابطه ی صمیمی دیگری می شوند بدون آن که سوگ رابطه ی قبلی را درمان کنند و یا توسط مشاور بتوانند مشکلات رابطه ی خود را حل کنند و بعد وارد رابطه ی بعدی شود

آن ها فقط  به این علت وارد رابطه ی جدیدی  می شوند که تحت مراقبت و حمایت فرد بعدی قرار بگیرند آن ها اشتغالات ذهنی و تفکرات غیر واقع بینانه ای نسبت به ترس از تنها ماندن و مجبور شدن به مراقبت از خود دارند همین رفتارهای تکانشی و غیرواقع بینانه باعث می شود

که به مرور زمان روابطشان را هم از دست بدهند چون آن ها بیمارگونه به فرد مقابل وابسته می شوند و نمی توانند بدون او کاری را مستقل انجام دهند پس قطعا نه بعد عاطفی و نه رفتاری سالمی می توانند از خودشان نشان دهند .

 

اختلال شخصیت وسواسی  اجباری و دنیای سخت باید و نباید

 

و آخرین اختلال شخصیتی که در مورد آن صحبت می کنیم اختلال شخصیت وسواسی – اجباری است : در اختلال شخصیت وسواسی – اجباری یک الگوی مستمر اشتغال ذهنی در مورد نظم ، کمال گرایی ، کنترل ذهنی و میان فردی در فرد  شکل می گیرد

مثلا یک اشتغال ذهنی با جزئیات ، قواعد ، فهرست ، نظام ، سازمان ، برنامه در حدی که هدف اصلی از فعالیت مورد نظر فراموش می شود کمال گرایی یکی دیگر از ابعاد این اختلال است کمال گرایی در حد بسیار شدید که مانع تکمیل تکلیف یا کار مورد نظر می شود

مثلا شخص نمی تواند پروژه را تمام کند چون معیارهای بیش از حد سفت و سختی را برای خودش وضع می کند و این معیارها قابل تحقق نیستند گاهی آن قدر به کار و تولید روی می آورند که تفریح و سرگرمی و دوستی را کنار می گذارند

البته نه  به خاطر نیاز اقتصادی بلکه به طور کلی به صورت افراطی شروع به کار می کنند وظیفه شناسی افراطی دقت و موشکافی زیاد و انعطاف ناپذیری درباره ی امور اخلاقی ارزش ها ، هویت فرهنگی و دینی که قابل توجیه نیستند

نیز در این افراد دیده می شوند دور نریختن اشیاء کهنه و بی ارزش حتی وقتی ارزش احساسی خاصی هم ندارند از مواردی است که نمی توانند با آن کنار بیایند هیچ وسیله ای دور ریخته نمی شود ، کارها را به تنهایی انجام می دهند یا کارها را به فرد دیگری محول نمی کنند مگر اینکه فرد دیگری طبق روش خاص آن ها عمل کند.

 

پول فقط باید در اتفاقات ناگوار یک فاجعه خرج شود

 

و اما مورد بعدی خساست در حق خود و دیگران است داشتن این نگاه که پول فقط باید در اتفاقات ناگوار یک فاجعه خرج شود و باید پول را فقط جمع کرد تا اگر اتفاقی افتاد از لحاظ مالی بتوانید آن مسئله را پوشش دهید انعطاف ناپذیری و لجاجت نیز یکی دیگر از ویژگی افراد اختلال شخصیت وسواسی – اجباری است به طور کلی زندگی کردن با چنین افرادی می تواند فاجعه آور باشد

شما نمی توانید با فردی که مدام به جزئیات مسئله دقت می کند و حتی باعث می شود که کار درست پیش نرود چون نمی تواند کمال گرایی و ذهن خودش را کنترل کند زندگی کنید به همین منظور است که مشاوره قبل از ازدواج تمام این موارد را در نظر می گیرد و به شما می گوید که آینده ی زندگی خود را انتخاب کنید

آیا می توانید با چنین فردی زندگی کنید آیا می توانید با افرادی که اختلال شخصیت دارند و این چالش های روزانه را برای شما ایجاد می کنند زندگی مناسبی را داشته باشید قطعا حق انتخاب با شماست اما جدا از سلسله ی روابط زناشویی شما مسئله ی دیگر در زمینه ی فرزند شماست این را در نظر بگیرید که رفتارهای همسر شما مستقیما بر روان و بعد عاطفی کودک شما تاثیر گذار است

و اگر کنترل نشده باشد می تواند عواقب زیادی را داشته باشد و در ادامه به مباحثی در زمینه ی خیانت می پردازیم تا ابعاد مختلف آن را بشناسید تا ببینید اگر در شروع یک زندگی هستید چطور می توانید خودتان و همسرتان را از این مشکلات و مسائل در امان قرار دهید .

 

تست های قبل از ازدواج مهم است؟

 

در زمینه ی تست های مشاوره قبل از ازدواج چه اطلاعاتی دارید ؟ آیا تست های قبل از ازدواج می توانند به شما کمک کنند که در راستای ارتباط خود خطاهای کمتری داشته باشید ؟

آیا به طور کلی تست های مشاوره قبل از ازدواج استاندارد هستند ؟

این نوید را به شما می دهیم که ما در مرکز مشاوره خانه ی مهر تمام تست هایی که مورد ارزیابی قرار می دهیم توسط یک روان سنج انجام می شود در مورد تست ها هر درمانگری متناسب با رویکرد خودش انواع تست ها را از شما می گیرد علاوه بر متناسب بودن با رویکرد درمانگر ، متناسب با مصاحبه ی بالینی صورت گرفته گاهی نیاز است تست شخصیت انجام شود

مشاورین به شما می گویند که آیا نیاز است تست اختلالات ، تست تفاهم و یا تست های دیگر صورت بگیردیا خیر؟

 

اجرای تست های قبل از ازدواج در خانه مهر

 

در زمینه ی اجرای تست ها ما اتاقی را برای شما عزیران در نظر گرفته ایم که با حضور یک روان سنج انجام می شود شما می توانید سوالات خود را از متخصص روان سنج بپرسید اگر ابهامی در سوالات و خود تست دارید شما را راهنمایی می کنند

جدا از اجرای این تست ها توسط روان سنج جواب تست های شما محرمانه باقی می ماند جواب تست ها توسط روان سنج به درمانگر انتقال داده می شود و شما هر کدام می توانید به صورت جداگانه و یا در صورت تمایل تفسیر تست های خود را دریافت کنید

اما هر کسی فقط تفسیر تست خودش را دریافت می کند و پروسه ی مشاوره شما ادامه پیدا می کند اما لزوم تست های مشاوره ی قبل از ازدواج چیست ؟ تست ها به شما کمک می کنند تا آن ابعاد ناشناخته ی شخصیتی خود و همسر خود را دریابید

به طور مثال درست است که یک متخصص و مشاور می تواند اختلالات شخصیت هم در زوجین تشخیص دهد اما ممکن است در یک پروسه ی چند جلسه ای این اتفاق بیفتند پس بهتراست اگر شما شناخت کافی ندارید که اطلاعاتی در مورد همسر و نامزد خود به درمانگر بدهید از طریق تست اقدام کنید تست ها به شما می گویند که

آیا فرد مقابل شما از لحاظ شخصیتی سالم است ؟

آیا از لحاظ روانی و باورها با یکدیگر می توانید زندگی کنید ؟

 

مشاوره قبل از ازدواج
مشاوره طلاق و خیانت خانه مهر به شما کمک می کند رابطه خود را نجات دهید

 

تست به تنهایی ملاک نیست

 

یکی دیگر از فواید انجام تست این است که پروسه ی جلسات شما را کاهش می دهند و شما زودتر به نتایج مطلوب دست پیدا می کنید و آگاهی پیدا می کنید جدا این در جلسات مشاوره قبل از ازدواج ملاک تنها تست نیست بلکه تست یکی از ابزارهای سنجش است

پس در کنار مصاحبه ی بالینی قرار می گیرد و نتیجه گیری و تشخیص بعد از ارزیابی تست و مصاحبه ی بالینی اعلام می شود در مورد اجرای تست های مشاوره قبل از ازدواج اگر نیاز باشد یکی از شما می توانید با یک مشاوره فردی و بالینی هم در ارتباط باشید اگر فرد دچار افسردگی  ، عدم کنترل خشم ، اضطراب و استرس بیش از حد ، وسواس و مشکلات بیشتر باشد در کنار پروسه ی مشاوره ازدواج شما از طریق یک مشاوره فردی و بالینی هم تحت درمان قرار می گیرید

قطعا فردی که دچار افسردگی شدید است نمی تواند در مورد ایده آل های زندگی ، فرزندپروی ، مهارت های ارتباطی ، مدیریت امور مالی ، انتظارها ، باورها ، ارزش ها صحبت کند

 

پس نیاز است اول به سطح نرمالی از شرایط دست پیدا  کند و بعد می تواند در زمینه ی مهارت یابی هم گام شما شود پس قطعا تست به شما کمک می کند که هم فرد مقابل خود را بیشتر بشناسید و هم در صورت نیاز قبل از آنکه ارتباط شما به بن بست و چالش برسد از طریق مشاوره های فردی به درمان آن بپردازید زمانی که تست های روانشناختی را انجام می دهید می توانید نیازها ، انتظارات ، و باورهای خود را حتی مشخص تر و دقیق تر دنبال کنید

توجه داشته باشید فقط تفاهم های شما در زمینه ی عشق ، روابط جنسی و نیازهای تفریحات نمی تواند ملاک های شروع یک زندگی باشد اگر فرد شما دچار اختلال دوقطبی باشد قطعا نیاز است که از طریق یک روانشناس بالینی و روانپزشک مورد بررسی قرار می گیرد که آیا شما می توانید با فردی که دچار چنین مسئله ایست کنار بیایید آیا اصلا این اختلال را می شناسید ؟

 

عشق در شروع زندگی مشترک کافی نیست

 

آیا می توان گفت فرد اصلا در طیف اختلال است  و یا نه فقط نشانه هایی از آن دارد که در سطح پایین تری قرار دارد ارزیابی همه ی این ها از طریق تست ها و مصاحبه ی بالینی صورت می گیرد پس قبل از این که شروع به شناخت مهارت های بین فردی خودشناسی بکنید

می توانید تست هایی را برای روابط بین فردی مثل کتل ، ام ام پی آی ، نئو ، طرح واره ، عزت نفس و تست های دیگر را انجام دهید این در بعد شناخت فردی برای یک ارتباط بین فردی بود یعنی شما در زمینه ی اختلالات و ویژگی های شخصیتی اطلاعاتی کسب می کنید

اما در زمینه ی خودشناسی هم می توانید تست های ارزیابی را انجام دهید که آیا خودتان از لحاظ روانشناختی به نقطه ای از بلوغ روانی رسیده اید که بتوانید یک ارتباط را شروع کنید ؟

متاسفانه گاهی زوجین هزینه های گزافی را برای مراسم عروسی خرج می کنند اما حاظر نیستند برای مسئله ای که بسیار مهم است هزینه ای پرداخت کنند قطعا مشاوره قبل از ازدواج اینقدر حائز اهمیت است که می تواند تمام سال های زندگی شما را تحت شعاع قرار بدهد.

 

با مشاوره قبل از ازدواج از خیانت و طلاق جلوگیری کنید

 

شما زمانی که با یک انتخاب مناسب با کمترین چالش وارد زندگی می شوید از اتفاقاتی که در بالا گفته شد مثل خیانت ، طلاق عاطفی ، طلاق رسمی و کشمکش های رایج بین زوجین در امان خواهید بود قطعا آرزوی هر آدمی داشتن یک رابطه ی سالم و کم تنش است در زمینه ی تست هایی که در مورد خودشناسی بود می توانید تست مختلفی مثل تست هوش هیجانی( E Q) ، تست شخصیت شناسی پنج عاملی نئو ، تست سبک های مقابله با استرس ( C SI) ، تست سبک حل تعارض ( TKI) وحتی تست بهداشت سلامت عمومی (JHQ  ) را انجام دهید .

به طور مثال یکی از تست هایی که در زمینه ی خودشناسی انجام می شود تست شخصیت شناسی هارتمن است در این تست 45 سوال وجود دارد که زمان انجام تست 10 دقیقه است شما قدرت ، صمیمیت ، صلح و آرامش و شوخ طبعی را می توانید در نتایج این تست بدست آوردید با انجام این آزمون می توانید نسبت به شخصیت خودتان بر اساس ارزش های محوری که دارید اطلاعات مفیدی را بدست آوردید.

 

زمان تعارض و مشکلات واکنش شما به چه شکل است؟

 

و اما تست بعدی تست سبک حل تعارض به شما نشان می دهددر زمان تعارض و مشکلات واکنش شما به چه شکل است مهمترین عامل در رفع اساسی آنها چیست و چطور می توانید روش های موثر و متناسب تری را کمک بگیرید شما با این آزمون متوجه می شوید که گاهی وقت ها رفتارهایی را انجام داده اید که خودتان هم از آن آگاه نبودید

آیا سبک تعارض شما مقابله ای و پرخاشگرانه است ؟

همکاری رقابت ، مصالحه ، سازش ، اجتناب از نتایجی است که از این تست بدست می آورید در این تست 30 سوال وجود دارد که زمان پاسخ شما 15 دقیقه است اگر به یاد داشته باشید یکی از تست های پرکاربردی که در زمینه ی بین فردی اسمش را نام بردیم نئو بود نئو، ام ام پی آی ، کتل جزء مواردی است که متخصصین آن را انجام می دهند

تست شخصیت پنج عاملی نئو از جامع ترین آزمون های شخصیت شناسی است نه هوش و نه توانایی شما را می سنجد بلکه میزان مشکلات بهداشت روانی یا سازگاری شما را نشان می دهد این آزمون به افرادی که دغدغه خودآگاهی در سطحی جامع و با جزئیات کامل را دارند یک نمونه ی خوب برای اجرای تست است

نتایجی که می توانید از این تست به دست بیاورید رنجورخویی ، برون گرا بودن ، موافق بودن ، گشودگی به تجربه و وظیفه شناسی است که هر کدام ابعاد مختلفی دارد که مورد بررسی قرار می گیرد تعداد سوال این تست 240 سوال و 60 دقیقه طول می کشد بعد از آن تفسیر این آزمون برای متخصص و مشاور شما ارسال می شود.

 

و اما در زمینه ی خیانت زناشویی که در مشاوره قبل از ازدواج به شما مهارت هایی را آموزش می دهند تا بتوانید از این معضل جلوگیری کنید تمام موارد گفته شده تا به اینجا در زمینه ی مهارت های بین فردی ، خودشناسی ، عزت نفس ، مسائل جنسی به شما کمک می کنند تا عنصر مهم رابطه ی زناشویی به نام اعتماد ، راستگویی ، وفاداری ، احترام را به نحو احسن انجام دهید.

 

چرا خیانت در پیمان زناشویی اینقدر مهم است؟

 

زیرا ارزش ها ، اصول ، قوانین و عرف های حاکم بر جوامع انسانی بر اساس نیازی به نام امنیت شکل می گیرند و رشد می کنند اگر که پاسخگوی این نیاز نباشیم باعث می شود که همین وفاداری و راستگویی زیر سوال برود

یک عنصر مهم در زمینه ی اعتماد نزدیکی عاطفی و رابطه ی جنسی است که بین زوجین برقرار است که شخص دیگری در این صمیمیت بین آن ها نباید شریک باشد ابعاد مختلف خیانت می تواند هم کلامی و هم در رابطه ی جنسی باشد هر چیزی که همسر شما از او اطلاع ندارد

شما با فرد دیگری در ارتباط هستید می تواند مبنایی بر خیانت باشد به گفته ی مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره خانواده خانه ی مهر متاسفانه زوجین نمی توانند رابطه ی خود را بعد از گذشت مدتی حفظ کنند زمانی که شما نمی توانید هیجانات و حساسات خود را کنترل کنید و نسبت به کاستی های رابطه ی خود هوشمندانه رفتار کنید به مرور زمان رابطه ی شما به سمت سردی و نا آرامی پیش می رود

در عوامل شکل گیری خیانت به گفته ی مشاورین عوامل زیادی نقش دارند اما بررسی هر کدام به صورت جداگانه در یک مقاله قابل بررسی است یکی از نکات مهم این است که شما به چه علتی ازدواج می کنید.

 

آیا دلیل های اشتباه رایج برای ازدواج را می شناسید ؟

 

بسیاری از افرادی که بعد از مدتی در رابطه ی خود دچار عدم امنیت و خلاء عاطفی می کنند علت ازدواجشان

1- شورش و مقابله علیه پدر و مادر است ، خیلی ها ازدواج می کنند تا به خانواده هایشان دهن کجی کنند و اثبات کنند که می توانند زندگی مستقلی داشته باشند یا برای نجات زندگی خودشان ازدواج می کنند پس کسی که با لجبازی ازدواج می کند مطمعنا نمی تواند انتخاب معقول و سالمی داشته باشد

گاهی برای شرایط نا مناسب خانواده افراد تن به ازدواج هایی می دهند که خودشان هم رضایت قلبی ندارند یکی از عوامل مهم خیانت همین ازدواج های اجباری و از روی لج است .

 

مشاوره قبل از ازدواج
اشتباهات رایج زوجین را می شناسید؟

 

دومین مورد به دنبال استقلال داشتن است آدم ها اول مستقل می شوند بعد ازدواج می کنند

 

منظور ما از استقلال فقط بعد مالی و توانایی شغلی نیست استقلال روانی مهم ترین عامل است افرادی که برای ازدواج آماده می شوند باید این را بدانند که استقلال روانی ، بلوغ روانی از مهم ترین عوامل یعنی پذیرش خود ، پذیرش همسر ، پذیرش یک رابطه ی مشترک ، آموزش های مهارت های بین فردی را یاد گرفته باشد تا بتواند از پس چالش های زندگی موفقیت آمیز برآید

پس بلوغ روانی یکی از مهمترین عواملی است که اگر اتفاق نیفتد افراد به سمت خیانت و یا طلاق سوق پیدا می کنند اما رهایی از یک رابطه ی شکست خورده متاسفانه بعضی از افراد بدون اینکه اجازه دهند زمان سوگواری یک رابطه بگذرد وارد رابطه ی جدید و حتی ازدواج می شوند

گاهی فقط برای فراموش کردن روابط گذشته تن به ازدواج می دهند آیا فکر می کنید این عوامل باعث خیانت یا طلاق نمی شود ؟ قطعا شما یک رابطه ی آسیب زا را احساس می کنید متاسفانه زمانی که شما وارد یک رابطه ی ناسالم  می شوید گاهی به علت احساس گناهی که از فرد دارید تن به ازدواج می دهید

اگر در دام این احساس گناه گرفتار شوید و دلتان برای کسی بسوزد و با او ازدواج کنید قطعا وارد یک چرخه ی نا مناسب شده اید که در آینده فرد دچار رفتارها و بازی های قربانی و شما نجات دهنده می شوید

 

ماجرا تا کجا ادامه پیدا می کند؟

 

اما این ماجرا ادامه پیدا می کند تا جایی که روابط شما شکننده تر می شود اما این ها فقط موارد کوتاه و مختصری در زمینه ی علل یابی بود در زمینه ی علل یابی هم ژنتیک یعنی یک سری بیماری های روانی و هم الگوهای رفتاری بر روی انتخاب خیانت بر روی کودکان تاثیر می گذارد

و در آینده همان رفتارها را انجام می دهند اما موضوع این است که شما اجازه ندهید ارتباط تان به این نقطه از رهایی برسد به این نقطه از بی وفایی برسد زیرا زمانی که شما دچار این خطا می شوید احساساتی مثل خشم ، شرم ، حسادت ، فریب خوردگی ، ترس ، عدم اطمینان و زیان دیدگی را تجربه می کنید

زمانی که شما خیانت را به جای ترمیم ارتباط و یا حتی جدا شدن منطقی انتخاب می کنید هم سلامت روان خودتان و هم همسر و هم فرزندتان را مورد خطر و آسیب قرار می دهید . اجازه دهید هیجانات تجربه شده در افرادی که دچار پیمان شکنی شده اند را مرور کنیم :

انزوا ، افسردگی ، خودکشی و حتی از دست دادن کار ، ارتباطات بین فردی یکی از نشانه هایی است که فرد آسیب دیده به آن دچار می شود

 

ارتباط آسیب دیده ترمیم می شود

 

ناامیدی یکی دیگر از مسائلی است که احساس می کند ارتباطش هیچ گاه به قبل باز نخواهد گشت ، سرزنش کردن آسیب زدن به عزت نفس و اعتماد بنفس ، احساس سردرگمی ، ناتوانی و عجز ، بیزاری از خود از مواردی است که هم فرد آسیب دیده و هم فردی که پیمان شکن است دچار آن می شود

توجه داشته باشید خیانت یک معضل دو طرفه است حتی فردی که خیانت هم می کند خودش دچار اضطراب هایی می شود پس در پیوند زخم خورده نیاز است به صورت تخصصی و حرفه ای تمام ابعاد مختلف این ارتباط بررسی شود گاهی زوجین آنقدر ارتباطشان را به سمت سردی و روزمرگی می برند که باعث می شود با مرور زمان برای هم به شکل تکراری باشند.

شما باید بتوانید ارتباط خود را همیشه شاداب و سالم نگه دارید همان طور که می دانید در رابطه ی زناشویی دوست داشتن ، حس تعلق و مهم بودن برای فرد مقابل اهمیت بالایی دارد

 

مشاوره قبل از ازدواج
خانواده سالم را با شناخت مهارت های ارتباطی بسازید

 

خیانت به شکل های مختلف اتفاق میوفتد

 

وقتی اتفاقی مثل پیمان شکنی می افتد تمام این موارد گفته شده زیر سوال قرار می گیرد فرد دچار آزردگی ، خشم ، عصبانیت و حتی نفرت از خود و همسر می شود خیانت ابعاد مختلفی دارد مثل خیانت احساسی  جنسی ، جنسی و عاطفی و حتی خیانت مجازی .

یکی از مسائل مهم در زمینه ی خیانت این است به گفته ی مشاورینی که در این زمینه فعالیت می کنند افرادی که دچار آسیب می شوند وقتی به مرکز مشاوره مراجعه می کنند اعتراف می کنند که ارتباط آن ها سال ها و حتی  ماه هاست که نشانه هایی از تعهد در او نبوده است

و آدم ها دچار کشمکش و چالش های زیادی بوده اند که به دو شکل است گاهی به شکل دعوا و گاهی به شکل سکوت ، گاهی طلاق عاطفی قبل از خیانت شکل می گیرد یعنی روابط آن ها ماه ها و سال ها است که دچار مشکل شده است

اما آن ها چشمشان را به روی این مسئله بسته اند در زمینه ی خیانت به شما می گوییم که حتی ارتباط شما دچار همچین مشکلی بشود هم می توانید فرصت دوباره به ارتباط خود بدهید با بازسازی اعتماد از دست رفته ، یافتن دلایلی که پیمان شکنی اتفاق افتاده تفاهم و بخشش می توان بسیاری از روابط را نجات داد.

 

شانس خود را دوباره امتحان کنید

 

قطعا قبل از طلاق و جدایی حتما از متخصصین کمک بخواهید تا بتوانند شما را همراهی کنند  تا اگر کورسوی امیدی هست حتما تمرینات و گفته های مشاوره را انجام دهید تا رابطه شما بهبود پیدا کند از اتفاقات و مشکلاتی که در ارتباط تان پیش می آید به راحتی عبور نکنید

سعی کنید مشکلات را به جای قورت دادن جویده و بعد هضم کنید اجازه دهید در مورد مشکلات با همسر خود گفتگو کنید مشکلات را در سطح ابتدایی کنید زمانی که مشکلات روی هم انبار می شوند به مرور زمان هم رابطه ی جنسی و هم رابطه ی عاطفی شما به خطر می افتد

یکی از موارد مهم در زمینه ی پیمان شکنی ویژگی های شخصیتی خود فرد است به طور مثال افرادی که عزت نفس پایینی دارند دست به پیمان شکنی می زنند آن ها علاوه بر آن که خودشان را دوست ندارند

نمی توانند محکم یک ارتباط را نگه دارند و یا اینکه وارد ارتباطی که می دانند غیر اخلاقی است وارد نشوند پس عزت نفس و شناخت آن نیز می تواند به شما کمک کند که آسیب های ویژگی های شخصیتی خود را در سطح مناسبی حل کنید

ما در ادامه ی  مقاله در زمینه ی عزت نفس هم با شما گفتگویی می کنیم تا با این مقوله نیز آشنا شوید و بدانید که چطور می توانید در زمینه ی عزت نفس از مشاورین کمک بخواهید تا ارتباط سالم تری را داشته باشید .

و اما یکی از مقوله های مهم در زمینه ی روابط بین فردی خودشناسی موفقیت های اجتماعی و شغلی عزت نفس است

 

چقدر با عزت نفس آشنا هستید ؟

 

آیا فکر می کنید آنقدر تاثیرگذار است که می تواند ابعاد مختلف زندگی شما را در بربگیرد آیا اینقدر عزت نفس و پایه های اصلی شخصیت مهم است که می تواند در شکل گیری انتخاب و عکس العمل های شما در چالش و موقعیت های تنش زا نقش مهمی داشته باشد ؟

بله آنقدر مهم است که می تواند نقش اساسی ایفا کند اگر شما دچار ضعف عزت نفس باشید نمی توانید آنجور که باید ارتباط های سالم خود را شکل دهید در تعریف عزت نفس این را باید بدانید که خود بعد ارزیابانه ی خود پندارانه یعنی همان توصیف فرد از خودش است.

اما همین جمله ی کوتاه در ابعاد مختلف رفتاری شما تاثیر گذار است  به طور مثال فردی که عزت نفس پایینی دارد برقراری و حفظ یک رابطه ی سالم و دو طرفه یکی از کارهای سخت برای او محسوب می شود

به علت شکست در برقراری و نگه داشتن آن رابطه ی اجتماعی به مرور زمان تنهایی و انزوا را بیشتر تجربه می کند چون عزت نفس با سازگاری روانی ارتباط دارد فردی که عزت نفس پایینی داشته باشد مشکلات و بیماری های روانی مثل اضطراب ، تجربه ی تنش شدید ، استرس را هم بیشتر تجربه می کند.

 

مشاوره قبل از ازدواج
خانواده سالم و خوشحال را با مشاوره خانواده بسازید

 

عزت نفس پایین خودش را در رابطه جنسی هم نشان میدهد

 

اگر فردی عزت نفس پایینی داشته باشد توانایی برای ابراز تمایلات جنسی مورد احترام بودن ، مورد توجه بودن ، شنیدن انتقاد ، تقاضای کمک یا حل مشکلات را نمی تواند کنترل کند پس همان طور که می بینید در ابعاد مختلف در حال تاثیرگذاری است قطعا پایه ها و مشکلات رفتاری ما به دوران کودکی باز می گردد و ما الان الگوهای گذشته را بازی می کنیم

مگر اینکه گذشته را بپذیریم و گذشته ی خود را حل کنیم تا بتوانیم رابطه ی سالم تری را پیش بگیریم . خود سرزنش گری ، ناامیدی و فعالیت های آرمانگرایانه تمایل به الکل و مواد مخدر ، روابط جنسی ناسالم ، بزهکاری از نشانه های است که می تواند از آسیب عزت نفس نشات بگیرد

عزت نفس تمام ریشه یابی این مسایل نیست اما جزء بسیار تاثیرگذار آن است چون کودکان بر مبنای شیوه ی فرزند پروری والدین تا 3 تا 4 ساله اول زندگی خودشان عزت نفس اولیه را شکل می دهند .

خانواده ایی که حمایت عاطفی معقولی دارند شیوه ی کنترل مردم سالارانه و مبتنی بر ملایمت ، گرمی و استدلال را در پیش گرفته اند فرزندان سالم تری را نسبت به خانواده هایی استبدادی یا آزادگذار و رها کننده دارند پس همان طور که دیدید رفتارها و شیوه ی فرزند پروری می تواند شما را به سمت و سوهایی اشتباه ببرد.

 

والدین در شکل دهی رفتارهای ما نقش اساسی دارند

 

همان والدینی که نا سالم برخورد می کنند 4 مورد اساسی را در ذهن ایجاد می کنند که به مرور زمان توسط فرد شروع به آسیب زدن به عزت نفس می کند به طور مثال قوانین و باید و نبایدهای نامنعطفی که افراد برای خود می گذارند باعث می شود که در چهارچوب روابط عاطفی ، اجتماعی و شغلی خود به بن بست های زیادی برسند

به طور کلی باید و نباید های خشک و نا منعطف باعث می شود که شما از بسیاری از موقعیت های مهم زندگی خود جا بمانید . دومین رفتار ناسالم شکل گرفته کمال گرایی است کمال گرایی این ویژگی را در شما ایجاد می کند که برای شروع هر کاری باید بهترین اتفاق ها بیفتد و حتی گاهی افراد کمال گرا با اینکه ایده ها و خلاقیت های زیادی را در ذهن خود دارند هیچ گاه به پایه ی عمل آن ها را نمی رسانند

چون دیدگاه کمال گرایی و وسواس گونه ی آن ها باعث می شود که به سمت اهمال کاری و استوپ کردن بروند و اما سومین مورد آسیب پذیری خیلی زیاد در مقابل انتقاد است افرادی که انتقاد پذیر نیستند و مبنای انتقاد را آسیب به هویت خود می دانند بیشتر با مردم دچار چالش می شوند

شما باید این را در نظر بگیرید هر نوع انتقادی نمی تواند کلیت هویت شما را زیر سوال ببرد بلکه ممکن است آن انتقاد فقط برای یک رفتار خاص باشد پس این آسیب پذیری باعث می شود که حتی در محیط های شغلی هم دچار مشکل بشوید عدم قاطعیت یکی دیگر از آن مواری است که افراد را وارد چاله های بسیار خطرناک اجتماعی می کند.

 

قاطعیت نداشتن یعنی اینکه من جرات نه گفتن را ندارم

 

نمی توانم آن جایی که باید به صورت معقول مخالفت کنم قطعا مخالفت کردن ، پاسخ منفی دادن ، نیازمند مهارتی است که گاهی ما به دلیل عدم نفس نمی توانیم به شکل قاطع در موقعیت های مختلف رفتار کنیم متاسفانه زمانی که افراد کاری را که دوست ندارند به دلیل ضعف عزت نفس فقط آن را می پذیرند

باعث می شود که نه کار را بتوانند به نحو احسن انجام دهند و اینکه خودشان مدام در حال سرزنش کردن و ایجاد تنش در خودشان هستند با این شرایط منتقد ما شروع به سرزنش می کند زمانی که شما عزت نفس سالمی ندارید در موقعیت های مختلف یا خودتان را سرزنش می کنید یا عقب می کشید این باعث می شود که صدایی در درون شما شروع به سرزنش کردن و آسیب رساندن به شما شود.

 

صدای منتقد خود را می شنوید؟

 

پس برای جلوگیری از همچین اتفاقی نیاز است بتوانید منتقد خود را بشناسید گاهی ممکن است ما صداها و منتقدی که در گوشمان باید و نباید می کنند و برچسب هایی به ما می زنند شبیه جملات و کلمات گذشته ی والدین باشند متاسفانه گاهی به علت اشتباهات کوچک برچسب های منفی زیادی خورده ایم برای فرار از آن ها و اصلاح آن ها نیاز است به گذشته بازگردید شرایط را دوباره بسنجید و کودک درون خود را با جان و دل در آغوش بگیرید

تمامی این موارد گفته شده در یک پروسه ی مشاوره فردی صورت می گیرد گاهی نیاز است شما برای شروع یک رابطه چاله ها و تنش های درونی خودتان را حل کنید پس اگر به یک مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کردید و به ویژگی های شخصیتی خود شما توجهی نشد حتما از او بخواهید که در این مسئله درمانگری را که به صورت فردی فعالیت می کند را به شما معرفی کنند زیرا مسئله بسیار مهمی است تا زمانی که شما بازی های روانی زیادی داشته باشید قطعا بهترین انتخاب هم که داشته باشید به مرور زمان یا رابطه ی شما پر از تنش می شود یا فرد مهم زندگی خود را از دست می دهید .

 

مشاوره قبل از ازدواج
خودشناسی و رابطه ای سالم

 

تحریف شناختی به چه معناست؟

 

تا به اینجا با زیر بناهای شخصیت آشنا شدید بیایید عملکرد و کاربرد نادرست تفکرات اشتباه را ببینیم تحریف های شناختی یعنی آن قسمت از تفکرات و خطاهای شناختی و باورهایی که ممکن است بر مبنای الگوهای گذشته و محیط زندگی و حتی ژنتیک تشکیل شده باشد اما تحریف های شناختی را به راحتی با آگاهی می توانید تغییر دهید به طور مثال یکی از تحریف ها بیش تعمیم دهی است.

افرادی که دچار این نوع تحریف می شوند چهارچوب های عجیب و غریب و باید نباید هایی برای خود دارند که اگر بر مبنای این قوانین مطلق پیش نرود زندگی آن ها محدود می شود آن ها با یک اشتباه کلیت توانایی خود را زیر سوال می برند یعنی افرادی که اهل بیش تعمیم دهی هستند اگر یک مورد اشتباه در مورد تعاملات ارتباطی- اجتماعی خود انجام دهند به این معناست که آن ها به طور کلی مهارت اجتماعی ندارند

اگر آن ها یک خطایی در زمینه ی ورزشی بکنند به این ممکن است که بطور کلی نمی توانند ورزشکار موفقی باشند این افراد از کلماتی مثل هرگز ، همیشه ، هیچ کس و هیچ وقت استفاده می کنند و کافی است که با هر تلنگری هویت آن ها آسیب ببیند و فرو بریزد

خب شما در نظر بگیرید که در روابط بین فردی چطور می تواند خودش را نشان دهد یک تحریف به این سادگی زمانی که به او آگاه می شوید می تواند بسیاری از تنش های رابطه را از بین ببرد زیرا شما با هر اشتباه همسرتان به صورت ناخودآگاه احساس می کنید که او به طور کلی در آن زمینه دچار ضعف است یا به طور کلی او را نادیده می گیرید کل هویت و وجود او را زیر سوال می برید

چنین افرادی باعث می شوند که اطرافیان احساس کنند که فردی خودخواه هستند و اگر شرایط  بر وفق مراد آن ها نباشد همه چیز را برهم می زنند

 

نگاه صفر و صدی یعنی صدمه به یک رابطه عاطفی

 

پس نیاز است در این زمینه هم اطلاعات بیشتری کسب کنید و هم نسبت به رفتارهای خود آگاه تر باشید اما فقط در بعد بین فردی و ایراد گرفتن و نگاه صفر و صدی که به زندگی دارید پایان پیدا نمی کنید

این تحریف تا جایی ادامه پیدا می کند که شما به خودتان هم حمله می کنید یعنی خود را سرزنش می کنید که همیشه کارها را خراب می کنید شما هیچ وقت نمی توانید به موقع به محل کار برسی ، شما هیچ وقت نمی توانید یک کتاب را به پایان برسانید و همین هیچ وقت ها و همیشه و هیچ کس شما را درک نمی کند ، هیچ کس شما را دوست ندارد باعث می شود که به مرور زمان ارتباط های سالم خود را از دست بدهید

و اما برچسب زنی کلی نیز یکی از آن مواردی است که متاسفانه باعث می شود ارتباط بین فردی شما بسیار آسیب ببیند شما در تبدیل می شوید به  فردی که همه را به یک چشم می بیند او چندین برچسب در دست خودش دارد و آ دم ها را بر مبنای دیدگاهش برچسب زنی می کند

 

اشتباهات اطرافیان را بپذیرید ببخش را یاد بگیرید

 

اگر کودک شما کوچکترین اشتباهی بکند او را با برچسبی مثل دست و پاچلفتی  خطاب می کنید

اگر همسر شما یک خطا و اشتباهی را انجام بدهد او را به صورت کلی برچسب زنی می کنید

و یا حتی آدم های مختلف افرادی که برچسب زنی می کنند در دنیایی زندگی می کنند که پر از آدم های مثل هم است که نمایش های غیر واقع بینانه ایی را اجرا می کنند دسته ای از آدم ها را شبیه هم می بینند و حاظر نیستند که تغییرات آدم ها را بپذیرند آیا این جمله برای شما آشنا است ؟

تو فقط حرف های خودت را می شنوی ؟

تو فقط همان جور که دوست داری شرایط را تفسیر می کنی؟

تو فقط قسمت های منفی گفتگوی ما را شنیدی ؟

تو فقط توانستی قسمتی از دعوای ما که به نفع خودت بود را تفسیر کنی ؟

به این تحریف شناختی غربال کردن می گویند فیلترینگ یکی از آن مواردی است که زوجین زمانی که در حال گفتگو و حتی مشاجره هستند به جای گوش دادن و شنونده خوب بودن مدام در حال نشخوار و فکر کردن به این هستند که چه چیزی را جواب بدهند

و یا در کل صحبت کدام جمله که به نفعشان نبوده را به روی همسرشان بیاورند کافی است از افرادی که غربال کردن را پیش رو گرفته اند انتقاد کوچکی بکنید اگر هزاران تعریف کرده باشید یک اتفاق به راحتی آنها می شکند یعنی غربال کردن نه تنها از نگاه آن ها برای همه است بلکه خودشان نیز آدم هایی به شدت نا منعطف می شوند این نامنعطف بودن باعث می شود که با کوچکترین تلنگری تمام هویت و عزت نفس آن ها آسیب ببیند .

 

هیچ آدم خوب و بد و مطلقی توی دنیا وجود ندارد

 

و اما سراغ یکی  دیگر از افکار سمی می رویم : تفکر قطبی شده،  متاسفانه تفکر قطبی شده شما را تا انتهای یک رابطه ی ناسالم می کشاند زمانی که آدم ها یا خوب هستند یا بد شما یا به یک نفر بسیار دل بسته می شوید یا بدون تحلیل و نزدیک شدن به فردی او را کاملا رد می کنید

هیچ آدم خوب و بد و مطلقی توی دنیا وجود ندارد همه ی آدم ها با ویژگی های مثبت و منفی خود می توانند هویتی سالم را تشکیل دهند ما نمی توانیم قسمت منفی و ویژگی های منفی شخصیت خودمان را انکار کنیم

اگر انکار کنیم باعث می شود که نیمه ی تاریک وجودمان تبدیل به غولی شود که ما را زمین بزند پس حواستان را جمع کنید نه خودتان صد در صد کامل و بی نقص هستید ، نه اطرافیانتان پس نگاه صفر و صدی و قطبی شده ی خود را تغییر دهید اجازه دهید آدم ها برای شما رول بازی نکنند این باعث می شود که احساس کنند شما هر لحظه آن ها را قضاوت می کنید

به همین دلیل آن ها را با کوچکترین اشتباهی آن ها را کنار می گذارید به طور مثال حسادت یکی از آن ویژگی هایی است که همه ی آدم ها به آن نیاز دارند عقده حقارت ، حسادت یکی از آن مواردی است که شما می توانید آن را به سمت و سویی مثبت بکشانید.

 

مشاوره قبل از ازدواج
مشاوره ازدواج خانه مهر در تمام زمینه های روانشناختی همراه شما عزیزان است

 

حسادت شما را تا مرز دشمنی می کشاند

 

اگر حسادت شما را از پا بیندازد و باعث شود که نقش های شومی برای اطرافیان بکشید تا آن ها را زمین بزنید یعنی هم این ویژگی را در خود انکار کردید و هم نتوانسته اید هیجانات خود را کنترل کنید

اما این حسادت گاهی باعث می شود که پیشرفت کنید زمانی که فردی از شما در یک موقعیت اجتماعی بالاتر است می توانید او را تحسین کنید و از او چیزهای زیادی را یاد بگیرید اجازه دهید که در کنار هم رشد کردن را آموزش ببینیم

متاسفانه رقابت های صفر و صدی در مدارس ایران باعث می شود که ناخودآگاه تحریف های شناختی خوب و بد در ذهن ما شکل بگیرد

 

من همیشه برنده خواهم بود

 

همین نگاه خوب و بد از کودکی باعث می شود که در آینده نتوانیم نه کارهای گروهی با هم انجام دهیم نه بتوانیم که ویژگی های مثبت آدم ها را ببینیم انتظار داریم همیشه برنده ی ماجرا باشیم انتظار داریم همیشه اتفاقات خوب برای ما بیفتند اما اگر یک بار این اتفاق نیفتد باعث می شود که ما احساس حقارت و پوچی کنیم

هویت شما جدا از همه ی موفقیت ها همه ی اتفاقات خوب و بد زندگی شما قابل تحسین و افتخار وجود و  شخصیت شما نشانگر این است که شما سال ها برای ارتقاء شخصیت خود تلاش کردید

پس با کوچکترین تلنگری نه خودتان و نه اطرافیانتان را در چاله نیندازید اما تحریف های شناختی چطور می تواند در مشاوره ی قبل از ازدواج به شما کمک کند ؟

همان طور که دیدید تمام مثال هایی که تا به اینجا برای تحریف های شناختی زدیم می تواند تمام تفکرهای سمی شما برای یک رابطه ی ناسالم باشد پس به همین منظور زمانی که شما خطاهای شناختی و تفکرات نادرست  خود را می شناسید می توانید هیجانات خود را کنترل کنید.

 

خودم را سرزنش کنم یا اطرافیانم را سرزنش کنم؟

 

بعد از کنترل هجانات می توانید رفتار معقول تر و مناسب تری داشته باشید یکی دیگر از تحریف های شناختی خود سرزنش گری است بسیاری از افراد فقط زمانی عزت نفس خود را پایین می بینند که شروع به سرزنش خودشان می کنند این یک تفکر اشتباه است شما چه خودتان را سرزنش کنید چه از هر کدام از این تحریف های شناختی استفاده بکنید و یا اطرافیانتان را سرزنش به تحقیر بکنید باز هم چهره ی دیگری از ضعف عزت نفس است.

خود سرزنش گری یکی از آن تفکرات غالبی است که بیشترش مربوط به دوران کودکی می باشد شما با این کار باعث می شوید که در هر شرایط و موقعیتی دچار اضطراب و استرس شوید و حتی عملکردتان کاهش پیدا کند قطعا می دانید با شروع اضطراب و استرس عملکرد کاهش پیدا می کند

پس خود سرزنش گیری یکی از آن ریشه هایی است که افراد خودشان را دوست ندارند زمانی که شما خودتان را دوست ندارید نه می توانید اطرافیانتان را با جان و دل دوست داشته باشید ، نه می توانید عشق خالص را به آنها هدیه کنید پس نیاز است بتوانید در وهله ی اول عمیقا احساس شادی و دوست داشتن را به خودتان هدیه بدهید .

 

من می توانم ذهن تو را بخوانم

 

و اما امان از ذهن خوانی ، ذهن خواهی چه در روابط بین فردی و چه در شرایط شغلی و اجتماعی باعث می شود که شما دچار فرافکنی شوید شما بر مبنای احساساتتان تصمیم می گیرید ذهن خوانی برای عزت نفس آسیب زاست در این نوع تفکر افراد قبل از آن که فرد شروع به گفتن و گفتگو و سخن بکند و یا رفتاری را از خودش نشان دهد ذهن خواهی می کنند

آن ها تفکرات خودشان را بر مبنای دیدگاه آن فرد می دانند اگر او دیر به رستوران آمد ومعنایش این است که مرا دوست ندارد اگر او به من تلفن نمی زند معنایش این است که دوست ندارد با من تعامل داشته باشد

ذهن خوانی از آن خطاهای شناختی است که باعث می شود به مرور زمان ارتباط شما به سمت سردی و طلاق عاطفی پیش برود

تحریفات شناختی همچنان ادامه دارد شما می توانید در این زمینه برای کسب اطلاعات بیشتر مقالاتی که در زمینه ی عزت نفس در خانه ی مهر بارگذاری شده است را بخوانید.

پس به طور کلی همان طور که مشاهده کردید یک مشاوره قبل از ازدواج در تمام ابعاد شما را بررسی می کند و در صورت نیاز شما را به مشاورین و متخصصین فردی ارجاع می دهد تا بتوانید ارتباط خود و شخصیت خود را ارتقاء دهید .

 

 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *