مشاوره نوجوانان از نقش روابط در شخصیت نوجوان می گوید

نقش روابط در شکل گیری شخصیت و روانشناسی نوجوانان چیست ؟  مشاوره نوجوانان از نقش روابط در شخصیت نوجوان می گوید در این مقاله قصد داریم توسط مشاوره کودک و نوجوان کمی به دنیای نوجوانان  بپردازیم تا شما والدین عزیز با نیازهای آنها بیشتر آشنا شوید.

 

نوجوان خود را رها نکنید

 

ممکن است این باور در ذهن والدین و بسیاری از کسانی که با نوجوانان در ارتباط هستند شکل گرفته باشد که تعامل با نوجوانان بسیار سخت تر از زمانی است که آن ها کوچک تر بودند. اما این باور نادرستی است که ناخواسته منجر به تضعیف صمیمیت میان آنها و فرزند نوجوانشان می شود.

این که چرا والدین بعد از سپری شدن دوران کودکی فرزندشان، نمیتوان ند به سادگی با او کنار بیایند، ثمره نوع رفتارهایی است که هر دو گروه والدین و فرزندان، برای تعامل با یکدیگر برگزیده اند؛ رفتارهایی که در نهایت، نتیجه ای جز ایجاد خلاء عاطفی و کم رنگ تر شدن صمیمیت بین آن ها نخواهد داشت.

 

مشاوره نوجوانان افکار و احساسات نوجوان را بسیار مهم می دانند

به گفته ی مشاور نوجوان : نوجوانان، کودکانی هستند که رشد کرده و طبیعتا درگیر افکار و احساسات متفاوتی نسبت به دوران خردسالی خود هستند و نتیجتا اقدام به رفتارهایی می کنند که به احتمال بسار زیاد، باعث تعجب، نگرانی و در نهایت، مخالفت والدینشان خواهد شد.

آن ها چون بزرگ تر شده اند و به دلیل بازه سنی خاصی که در آن قرار گرفته اند، احساسات متفاوتی را تجربه کرده و بالطبع تمایل آن ها برای اقدام به رفتارهای چالش برانگیزی که عامل تشویش والدین می شود، به شکل چشم گیری افزایش خواهد یافت.
به این ترتیب، مشکلات روان شناختی و نشانه های اختلالات رفتاری در نوجوانان غالبا به دلیل خلاء روانی ناشی از عدم موفقیت در برخورداری از روابط صمیمانه و معنادار با والدین و یا دیگر افراد مهم در زندگی  آن ها و به عبارتی، جدا افتادن از دیگران به وجود می آیند.

 

مشاوره نوجوانان از نقش روابط در شخصیت نوجوان می گوید
مشاوره نوجوان شما را با دنیای پیچیده ی نوجوانی آشنا می کند

 

نزدیکی عاطفی در مشاوره نوجوانان مهم است

طبق پژوهش های بهترین مشاوره نوجوانان که طی سال ها   انجام شده است نوجوانان اگر نتوانند با این گروه از اطرافیان خود کنار بیایند، ناخشنود خواهند بود و این عدم رضایت به معنای درگیری با احساسات ناخوشایندی است که منجر به تشدید رفتارهای پرتنش در آن ها خواهد شد

و در نتیجه، مجموعه عملکردهایی که باعث متهم کردن نوجوانان به بد رفتاری از جانب بزرگسالان به ویژه والدین آن ها می باشد، محصول عدم انسجام روابطی است که در زندگی خود و با نزدیکانشان تجربه می کنند.
از این رو، اگر والدین از طریق مطالعه، مشاوره و تفکر، قصد آن کنند که درک عمیق تری از ساز و کار رفتار فرزند نوجوانشان به دست آورند، در سایه این تلاش می توانند رابطه صمیمانه و سالم تری با فرزندشان برقرار کنند، از موهبت کم نظیر فرزند پروری لذت ببرند و از ابتلای نوجوانان به رفتارهای تخریب گر و خود تخریب گر نیز پیشگیری کنند.

 

پدر و مادر با شناخت و اقدام به عمل بر اساس مبانی کلیدی رفتار با نوجوانان، می توانند به رموز اصلی پرورش فرزند خود بدون درگیری با چالش های پی در پی و فرساینده که معمولا والدین نوجوانان تجربه می کنند، دست یابند.

 

گام اول از نگاه مشاوره نوجوانان

در گام اول، آگاهی والدین نسبت به این امر مهم ضروری است که فرزندان آنها بیش از پیشرفت در مدرسه، درس و نمره و فراسوی مهارت آموزی و فراگیری موسیقی، انواع زبان های خارجی، رشته-های فنی و المپیاد، نیازمند برخورداری از روابط عاطفی و رضایت بخش با پدر و مادر خود می باشند.
برخورداری از تعاملات معنادار و قابل اعتماد با والدین، اولین و اساسی ترین گام برای شکل گیری امنیت روانی در نوجوانان به حساب می آید. از این رو، اگر آنها بتوانند فرزند خود را از اطمینان برخورداری از روابط عمیق و قابل پیش بینی با خود آگاه کرده و به قطعیت برسانند

و معاشرت هایی از این جنس را بین خود و فرزند نوجوانشان ایجاد کرده و آگاهانه در نگهداری از آن بکوشند، با خیال آسوده به این یقین خواهند رسید که فرزندشان، خودش در مسیر رضایت، شادکامی و موفقیت قرار خواهد گرفت.

 

نبود روابط عاطفی برای نوجوان دردناک است

از طرفی، نوجوانان با خلاء محرومیت از روابط متعهدانه، صمیمانه و نزدیک به شکل های متفاوت مواجه می شوند. فشار روانی ناشی از کمبود اعتماد و صمیمیت در روابط نزدیک آن چنان دردناک است که برای فرو نشاندن آشفتگی به وجود آمده، آن ها را ناچار به متوسل شدن به مکانیزم های روانی فرار یا مقاومت در برابر این شرایط ناخوشایند می کند.

 

 

چه مشکلاتی ممکن است برای نوجوان پیش بیاید ؟

از این رو، در صورت عدم توانایی در ایجاد و نگهداری از روابط مطلوب با والدین و سپس افراد مهم در زندگی، امکان اینکه یک نوجوان به سمت مشکلات روان شناختی، اختلالات رفتاری، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، بی بند و باری جنسی، خشونت و بزهکاری کشیده شود، بسیار زیاد است.

حتی اگر به هر دلیل به این انتخاب ها دست نزند، و وارد دانشگاه یا فعالیت های آموزشی و غیر آموزشی مورد نظر والدین خود شود، باز هم احتمال این که بزرگسالی شاداب، با نشاط، خشنود و رضایت مند باشد و از گذر زمان لذت ببرد، بسایر اندک خواهد بود.
به همین دلیل است که مشاوره نوجوانان و متخصصین در بررسی عوامل مؤثر و رشد دهنده در زندگی روان شناختی نوجوانان، به این نتیجه بسیار با اهمیت دست یافته اند که اثر گذارترین عامل، اتحاذ سبک فرزند پروری سالم توسط والدین آنها بوده و کلید حل معمای والدگری مؤثر برای والدینی که در تعامل با نوجوانان هستند، ((ایجاد و حفط رابطه)) است.

 

جهت اطلاع از مقالات تخصصی بهترین مشاوره نوجوانان و مشاوره کودک می توانید به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *