کنترل گری عامل مهم تخریب رابطه والدین و نوجوان است

کنترلگری عامل مهم تخریب رابطه والدین و نوجوان است ….  از گذشته تا به امروز، کنترل گری، ابزار مهمی برای بهره گیری از قدرت در بسیاری از والدین به شمار رفته است.
زمانی که بحث از شیوه های فرزند پروری در تعامل با فرزندان نوجوان به میان می آید، موضوع کنترل گری و چالش های ناشی از آن، دغدغه های قابل توجه بیشتری را بر می انگیزد.
والدینی که به دنبال بهره گیری از قدرت خود به عنوان پدر یا مادر هستند، گمان می کنند با کنترل کردن نوجوان خود، قادر به مراقبت و حمایت از او بوده و از این طریق، از نگرانی ها و تشویش های خود در ارتباط با فرزندشان خواهند کاست.

 

مرکز مشاوره خانه مهر و فعالیت هایش را بشناسید

 

 

قبل از پرداختن به مبحث کنترل گری در والدین نیاز است بدانید خوشبختانه توانسته ایم در تمام زمینه های روانشناختی به صورت حرفه ای و تفکیک شده فعالیت کنیم ولی جدا از مشاوره کودک و نوجوان در زمینه ی مشاوره ازدواج ، مشاوره خانواده ، مشاوره اعتیاد ، مشاوره جنسی ، مشاوره سالمندان ، مشاوره بالینی و اختلالات شخصیتی که در حیطه ی روانپزشکی جای دارد نیز فعالیت کنیم .

همان طور که می دانید اگر قرار است جزء بهترین مشاوره تلفنی کودک قرار بگیریم باید بتوانیم متخصصین را به صورت تفکیک شده در هر زمینه ای به صورت جداگانه داشته باشیم.

 

گزیده ای از سخنان خانم دکتر رعنا قاسمی ( متخصص و مشاوره کودک و نوجوان)

کنترل گری و نارضایتی والدین از نوجوان:

وقتی یکی از والدین یا فرزند نوجوان آن ها، در ایجاد ارتباط با یکدیگر، با نا رضایتی مواجه می شوند، اولین ذهنیتی که در آن ها شکل می گیرد، اقدام برای رفع آن است.

به این ترتیب، پدر یا مادری که از نوجوان خود دلخور و نا راضی است، سعی می کند دست به انجام رفتاری بزند یا تدابیری را بیندیشد که او را مجبور به تغییر کند تا به این ترتیب، کنترل بیشتری بر عملکرد و گفتار او داشته باشد.

معمولا در چنین شرایطی، اقداماتی مانند وعده و وعید دادن، تهدید کردن و تنبیه، رایج ترین انتخاب از جانب والدین به شمار می آید.

 

مقالات دیگر مشاوره کودک و نوجوان خانم دکتر رعنا قاسمی :

 

مشاوره نوجوانان از نقش روابط در شخصیت نوجوان می گوید

 

۷ اصل فرزندپروی و نقش والدین در فرزند پروری موفق

 

نفر سومی برای افزایش کنترل گری وارد می شود …

بسیار اتفاق می افتد که در شرایط بحرانی، والدین تلاش می کنند از حضور شخص سومی مانند بهترین مشاوره نوجوان  ، روانشناس خوب و معلم مطمئن برای حل مساله کمک بگیرند تا شاید از طریق آن ها بتوانند کنترل بیشتری؛ که خود از اِعمال آن عاجز هستند، بر رفتارهای فرزند خود داشته باشند.
اما کلید حل مساله نه الزاما در هر یک از روش های ذکر شده، بلکه در این نکته است که اگر والدین سعی کنند به جای تلاش برای تغییر فرزند نوجوان خود و کنترل مستقیم او، شیوه ارتباط و تعامل خود را با او تغییر دهند، آن گاه این فرصت را خواهند داشت که به شکل غیر مستقیم و سالم بر او کنترل منطقی تر و ثمر بخش تری داشته باشند.

توجه به این نکته ضروری است که تمامی رفتارهایی که از ما سر می زند را خودمان انتخاب می کنیم. به این معنی که هر کس می تواند افکار خود و اقدامات و فعالیت هایی را که بر اساس آن افکار انجام می دهد، همواره مدیریت و کنترل کند.

 

 

کنترل گری عامل مهم تخریب رابطه والدین و نوجوان است
کنترل گری عامل مهم تخریب رابطه والدین و نوجوان است

 

والدین باید اساس انتخاب و استقلال را بشناسند نه کنترل گری را….

 
به گفته بهترین مشاوره نوجوان پس والدین ابتدا باید بپذیرند که تمامی رفتارها و اعمال هر انسانی بر اساس انتخاب خود او می باشد و از این رو آن ها و فرزند نوجوانشان انتخاب هایی دارند که بر اساس آن ها رفتار و زندگی می کنند و هیچ کدام نمی توانند رفتارهای کلیشه ای خاصی را به مدت طولانی انجام دهند.
از این رو، نکته بسیار مهمی که والدین باید به در نظر داشته باشند این است که چیزی را که واقعا قادر به کنترل آن هستند، رفتار خودشان است و در اینصورت است که می توانند اطمینان داشته باشند با فرزندشان برخوردهای نا مؤثر نداشته و مراوده آن ها با نوجوانشان ثمربخش خواهد بود.
والدینی که در رابطه با نوجوانان خود از روش های کنترل گری و اعمال قدرت به شکل نا سالم استفاده می کنند، باعث ناخشنودی هرچه بیشتر خود و آن ها شده و به این ترتیب روز به روز بیش تر از هم فاصله می گیرند.

 

 توجه داشته باشید اگر در زمینه ی مشکلات تربیتی کودک و بهترین مشاوره کودک و نوجوان به دنبال را حل هستید می توانید مقالات زیر را مطالعه بفرمایید :

 

فرزندپروری موفق درتربیت کودکان نقش اساسی دارد

 

بهترین مشاوره کودک ۸ نکته طلایی تربیتی را بازگو می کند

 

روش های تربیت کودک را از زبان مشاوره کودک بشنوید

 

 

بهترین مشاوره نوجوان هیچگاه افکار و رفتار نوجوان را کنترل نمی کند

 
زمانی که پدر، مادر یا هردوی آن ها در برقراری ارتباط با فرزند خود از زور و اجبار استفاده می کنند و می کوشند تا از این طریق، کنترل بیشتری بر رفتار او داشته باشند، باید بدانند که فقط می توانند به طور موقت و زود گذر فعالیت های آن ها را مدیریت کنند اما هرگز نمی توانند افکار آن ها را تحت کنترل خود در آورند.
از آن جا که نوجوانان مانند هر انسان دیگری، شخصیتی مستقل دارند، وقتی دور از نظر والدین خود هستند، هر کاری را که خودشان تمایل دارند، انجام می دهند و هرچقدر هم که پدر و مادر برای کنترل رفتار آن ها تلاش کنند، فقط زمانی که در کنارشان هستند می توانند به طور مقطعی بر رفتارشان کنترل داشته باشند.

 

ایجاد صمیمیت در روابط نوجوانان مهم ترین قدم بهترین مشاوره نوجوان است

 
به این ترتیب، میزان تفاوت بین کارهایی که یک نوجوان به عنوان یک موجود مستقل انجام می دهد، با کارهایی که والدین از او انتظار انجام آن را دارند، با این فرض که به روشنی بداند دقیقا چه خواسته ای از او دارند، به میزان قدرت و عمق رابطه والدین و افراد مهم در زندگی با او بستگی دارد.

پس می توان اطمینان داشت که هرچقدر رابطه نوجوانان با کسانی که نقش مهمی در زندگی آن ها ایفا می کنند محکم تر و از سر اعتماد بیشتری باشد، آن ها نیز حتی زمانی که تنها و به دور از کنترل ظاهری هستند، بیشتر اقدام به انجام کارهای مورد نظر والدین خود می کنند.

 

والد عزیز، شما کنترل گر نیستید شما همراه هستید

 

 
در نتیجه، والدین باید به این آگاهی برسند که زمانی می توانند کنترل مسائل مربوط به نوجوانان خود را به دست بگیرند که دست از کنترل گری مستقیم آن ها بردارند

زیرا تنها عاملی که می تواند فرزندشان را زمانی که تنهاست کنترل کند، قدرت و استحکام رابطه بین آن ها می باشد و به این ترتیب هر لحظه در اندیشه خود به این باور دارند که همواره انتخاب بهتر و ثمر بخش تری که منجر به شکل گیری روابط صمیمانه تر و قابل اعتماد تر با نوجوانشان و کاهش مشکلات رفتاری در او شود، وجود دارد

و از این رو، با انتخابی متفاوت تر، اقدام به رفتارهایی خواهند کرد تا در نهایت برای کنترل فرزند نوجوان خود، ناچار به استفاده از رفتار های تخریب گر رابطه نباشند.

 

جهت اطلاع از کارگاه ها و خدمات تخصصی دیگر مرکز مشاوره خانه مهر به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *