گرفتن شیشه شیر از کودک چه عوارضی دارد ؟

گرفتن شیشه شیر از کودک چه عوارضی دارد ؟ آیا گرفتن شیشه شیر از کودک می تواند در آینده برای کودک مشکلاتی ایجاد کند ؟توجه داشته باشید در بعضی از موارد که کودک شما از تغذیه خاصی استفاده می کند حتما از مشاوره کودک مشورت بگیرید تا کودک شما در شرایط مناسب و با تغذیه مناسب مرحله گرفتن از شیشه شیر را پشت سر بگذارد تا سلامت کودک به خطر نیوفتد.سوالات پرتکرار فرزند پروری را می دانید؟

 

مشکلات رایج فرزندپروری

 

متاسفانه گاهی والدین کودکان را به دلیل مشکلاتی مثل گرفتن شیشه شیر ، شب ادراری ، ناخن جویدن تنبیه می کنند باید بدانید تنبیه به جز آنکه مشکلات را حل نمی کند باعث احساس حقارت و ازبین رفتن عزت نفس در کودک هم می شود جهت اطلاع از  ۵ روش اصولی برای بهترین تنبیه کودکان از نگاه روانشناس کودک و دانستن اینکه بهترین روش تنبیه کودکان و پیامد تنبیه کودک چیست به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید تا با اصول درست تشویق و تنبیه آشنا شوید

 

 

گرفتن شیشه شیر از کودکان

 

یکی از دغدغه های والدین برای کودکان زیر 2 و 3 سال کنار گذاشتن شیشه شیر است که از مشاوره کودک سئوال می پرسند که چطور می توان این کار را انجام داد

و یا والدین نگرانی ها و دغدغه هایی در این زمینه دارند که با گرفتن شیشه شیر کودک به حد کافی شیر ننوشد و باعث شود که در میزان رشد کودک مشکلاتی ایجاد شود . اما به گفته متخصصین  معمولا می توان از سن 6 ماهگی تا نهایتا یکسال شیشه شیر را از کودک گرفت.

توجه داشته باشید در زمینه ی مشکلاتی مثل کنار گذاشتن شیشه شیر و یا مشکلاتی که برای کودکان در سنین 1تا5 سال ممکن است اتفاق بیفتد مثل مشکلات توالت رفتن ،  ترس های کودکان از مسائل مختلف باید اطلاعات لازم در زمینه ی رشد مناسب و رفتارهای مناسب کودک در سن خاص اطلاعات داشته باشید تا بتوانید در صورت نرمال نبودن رفتارهای کودک از  روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

درمان ترس و اضطراب در کودکان
درمان ترس و اضطراب در کودکان

 

ترک عادت نوزاد به شیشه شیر

 

 

به تدریج کودکان باید شیشه شیر را کنار بگذارند و از  طریق فنجان شیر را بنوشند اینکه چه زمانی به این روش بپردازید به خودتان بستگی دارد و غیر معمول نیست که والدین مشکل بیشتری در این کار دارند تا کودکان زیرا یکی از نگرانی های والدین در وابستگی کودک به شیشه شیر این است که کودکشان به حد کافی شیر ننوشد درست است که بیشتر کودکانی که شیشه را دوست دارند از فنجان مقدار کمتری می نوشند اما باید به این موضوع توجه کنید یک کودک یک ساله تنها به حدود نیم کیلو شیر در روز نیازمند است

و یک کودک 18 ماهه به خوبی با 18 انس یعنی کمی بیشتر از نیم کیلو شیر می تواند سر کند

جدا از این مسائل کودکان از مواد لبنی دیگری استفاده می کنند اما زمانی که شما این تصمیم بزرگ را گرفتید که شیشه شیر را از کودک بگیرید راه های گوناگونی وجود دارند که می تواند برای شما و کودکتان موقعیت را آسان تر و تحمل پذیرتر کند . در این مقاله به راه های کنار گذاشتن شیشه شیر می پردازیم .

 

گرفتن شیشه شیر از کودک چه عوارضی دارد ؟
گرفتن شیشه شیر از کودک باید با اصول درست تربیتی صورت بگیرد

 

گرفتن شیشه شیر از کودک چگونه صورت می گیرد ؟

 

 

1- از پیش برنامه ریزی کنید :

از آغاز نگذارید که کودکتان زیاد به شیشه شیر وابستگی پیدا کند به این ترتیب به او کمک می کنید در آینده راحت تر آن را کنار بگذارد به گفته ی بهترین روانشناس کودک یکی از موضوعات اساسی این است :

مسائل را از پایه حل کنید زمانی یعنی زمانی که کودک با شیشه شیر می خورد وقتی شیر او تمام می شود بلافاصله شیشه را از دهانش خارج کنید اجازه دهید احساس امنیت را در شما و در آغوش شما تجربه کند. زمانی که کودک گریه می کند ، می خوابد شیشه شیر را به او ندهید به مرور زمان عادت می کند زمان خواب حتما شیشه شیر در دهانش باشد.

در واقع حتی زمانی که یاد می گیرد که خودش شیشه شیر را نگه دارد ما توصیه می کنیم که تا حد امکان والدین این کار انجام دهند و شیشه را نگه دارند .

 

1.  از شیشه بعنوان آرام کردن کودک استفاده نکنید

 

یکی از آسیب هایی که باعث می شود کودکان در آینده به سختی بتوانند شیشه شیر را کنار بگذارند و هم اینکه احساس بکنند چیزی که از لحاظ احساسی و امنیتی آن ها را آرام می کرد از او گرفته اید این است که کودک فقط از طریق شیشه شیر و یا پستانک  آرام می شده است و والدین هیچ راه دیگری را برای ایجاد حس خوب در کودک به کار نمی بردند کودک بدون لمس تن والدین یاد گرفته است در زمان ناراحتی فقط شیشه شیر است که او را آرام می کند.

زمانی که کودک شما گریه می کند در حال بیان یک نیاز است کودک خود را سرگرم کنید او را نوازش کنید با او حرف بزنید این روش ها باعث می شود صمیمیت بین شما و کودکتان افزایش بیابد. و به تدریج شیشه شیر را از کودک بگیرید قطع یکباره ی شیشه شیر به کودک آسیب وارد می کند اجازه دهید کم کم وعده های او کاهش بیابد ان هم با در نظر گرفتن جایگزین.

 

 

 

گرفتن شیشه شیر از کودک چه عوارضی دارد ؟
دیر گرفتن شیشه شیر از کودک احساس نا امنی و طرد به او می دهد

 

 

2. یکی دیگر از موضاعات اساسی برای کنار گذاشتن شیشه این است که زمان خوابیدن به کودک شیشه شیر ندهید

این کار می تواند باعث پوسیدگی شدید دندان های کودک شود توجه داشته باشید بیشتر رفتارهای کودک همزمان با هم در حال رشد کردن است مشاوره کودک در این زمینه می گوید که  :

زمانی که شما در هنگام خوابیدن به کودک خود شیشه شیر می دهید علاوه بر اینکه وابستگی او را به پستانک و شیشه شیر افزایش می دهید و علاوه بر آنکه باعث پوسیدگی دندان او می شوید باعث می شوید که در آینده نیز ، کودک زمانی که می خواهد بخوابد راه حل های مناسبی را برای خودش نتواند انتخاب کند.

روش های جایگزین برای شیشه شیر چیست ؟

 

 

شما می توانید از لالایی گفتن ، از کتاب خواندن ، از موسیقی آرام بخش ، از ماساژ دادن کودک استفاده کنید تا او بتواند خواب راحتی را تجربه کند اما گاهی والدین به دلیل آن که خودشان خسته اند و نمی توانند این کار را انجام دهند

و یا ما مبنا را بر این می گذاریم که نمی دانند ، رفتارهایی را جایگزین می کنند برای آن که فقط کودک زودتر به خواب برود اما پیشنهاد ما در این زمینه این است که در 6 ماهگی شیر دادن با فنجان را شروع کنید تا به این ترتیب در نوشیدن با فنجان کودک مهارت پیدا کند .

در زمان غذا خوردن به او فنجان دهید تا بدین ترتیب در نوشیدن مهارت یابد برای او فنجان مخصوص رنگی در نظر بگیرید تا بتواند آن را بشناسد اما به یاد داشته باشید کودکان تنوع طلب هستند چند فنجان مخصوص به سلیقه ی خودتان برای کودک در نظر بگیرید و سعی کنید زمانی که کار خوبی انجام میدهد با فنجان خودش بهش شیر بدهید تا این حس که شیر مواد با ارزشی است برای او جابیوفتد

 

 

3. مشکل احساسی برای کودک پیش آمده است ؟

 

یکی دیگر از موضوعات اساسی گرفتن شیشه شیر از بچه به گفته ی بهترین روانشناس کودک این است که توجه داشته باشید

در زمانی که می خواهید شیشه شیر را از کودک بگیرید مسئله ی حاد روحی اتفاق نیفتاده باشد زیرا در این زمان کودک در شرایط خوبی نیست و نیاز است به مرور زمان و از طریق مشاوره شوک را از کودک بگیرید .

زمانی که این تصمیم را می گیرید به آن پایبند باشید زیرا اگر به آن مقید نباشید کارتان سخت تر می شود و کودک به راحتی نمی تواند شیشه شیر را کنار بگذارد

 

 

جهت اطلاع از خدمات تخصصی مرکز مشاوره کودک خانه مهر به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

همراه و همگام همیشگی شما عزیزان هستیم

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *