آیا کودکان عمدا جواب والدین را نمی دهند؟

قصد داریم از طریق مرکز مشاوره روانشناس کودک و نوجوان خانه مهر همراه شما والدین عزیز باشیم و با سری مقالات مشاوره کودک به سوالات شما پاسخ دهیم. آیا کودکان عمدا جواب والدین را نمی دهند ؟ شام حاضر است ، شام در حال سرد شدن است، یا همین الان می آیی یا بد می بینی، دقیقه ها می گذرند و سرانجام بعد از چند دقیقه کودکی سوار بر دوچرخه داخل می آید . آیا این صحنه برای شما هم آشناست ؟

متاسفانه یکی از مسائلی که باعث جدال بین والدین و کودک می شود به گفته ی مشاوره کودک اختلال رفتاری جواب ندادن کودک و یا رفتار با کودک حرف گوش نکن است که باعث می شود والدین دچار پرخاشگری شوند.

مقالات مشابه تربیتی کودک مرکز مشاوره خانه مهر را مطالعه بفرمایید :

  1. بهترین مشاوره کودک ۸ نکته طلایی تربیتی را بازگو می کند

  2. ۵ گام برای فرزندپروری موفق از نگاه مشاوره کودک

  3. روش های تربیت کودک را از زبان مشاوره کودک بشنوید

  4. پاسخ به رایج ترین مشکلات در فرزندپروری

 

سوال از مرکز مشاوره کودک : کودک من صدای مرا نمی شنود..

 

اگر این صحنه ها برای شما هم آشناست احتمالا کودک شما هم آنقدر در کاری که می کند مشغول است که صدای شما را نمی شنود علت هر چه باشد زمانی که او را برای شام ، حمام و خواب صدا میکنید و او به خواسته های شما پاسخ نمی دهد و بی اعتنایی می کند احساس ناتوانی می کنید و قربانی بازی کودکتان می شوید در این مقاله به چند روش تربیت صحیح کودکان و اصول تربیتی در کودکان در زمینه ی کودکان سرکش و لجباز می پردازیم .

آیا کودک شما لجباز است ؟

 

یکی از سوالاتی که والدین از مشاور کودک می پرسد این است : چکار کنم بچه ام با ادب شود ؟ اما توجه داشته باشید در هر زمینه ای اگر نیاز باشد شما از روش هایی برای تربیت کودک استفاده کنید لازم است بدانید که سیستم کودکان با یکدیگر متفاوت است و ما نمی توانیم راهکاری را بصورت کلی برای تمامی کودکان در نظر بگیریم.

گاهی ممکن است پاسخ ندادن و جواب ندادن کودک در زمان خواسته ها و فرامین والدین به این علت باشد که او بطور کل انتظارات والدین را نمی داند و یا خوب می داند که این دستور بارها قرار است تکرار شود و یا خوب می داند که در آخر والدین خودشان آن را انجام می دهند.

اما موضوع دیگر این است که گاهی کودکان بیش فعال و کودکانی که دچار عدم توجه هستند رفتارها و پیشنهادهای رفتاری تربیتی مجزایی را می خواهند که نیاز است از طریق یک مشاور کودک در این زمینه اطلاعاتی را کسب کنید .

 

آیا کودکان عمدا جواب والدین را نمی دهند ؟

راهکارهای مرکز مشاوره کودک خانه مهر در زمینه ی جواب ندادن کودک

1- راهکار اول مرکز مشاوره کودک :در مورد انتظاراتتان صریح باشید

از قبل تصمیم بگیرید و به کودک بگویید که چه انتظاری از او دارید باید چه کاری انجام دهد به او بگویید می خواهم تا ده دقیقه دیگر برای ناهار حاضر باشی از پیش تصمیم بگیرید که او چطور زمان را خواهد دانست . آیا ساعت دستش خواهد کرد ؟ به زنگ شام گوش خواهد داد و یا پس از آنکه یک یا دو دور دورساختمان زد باز خواهد گشت . به او یاد دهید که چطور زمان را می تواند مدیریت کند .

 

2-راهکار دوم مرکز مشاوره کودک : به او اخطار دهید :

 

بعضی از کودکان برای به داخل آمدن نیاز به اخطارهای 5 دقیقه ای دارند به آن ها بگویید که 5 دقیقه فرصت دارند و زمانی که این زمان گذشت و آن ها نیامدند جدیت نشان دهید و مطمعن شوید انتظارتتان درست است

از کودک انتظار نداشته باشید که 5 دقیقه پیش ار آن که برنامه تلویزیونی مورد علاقه اش تمام شود به رختخواب برور زمانی که قوانین را به او می گویید اطمینان یاید که او می فهمد و موافق است که درست در زمان خواسته شده به داخل بیاید می توانید زمان را با ساعت به او نشان دهید و اگر لازم بود به او بگویید که چقدر وقت دارد و به او بفهمانید که می خواهید تا او را صدا زدید بیاید .

 

مرکز مشاوره کودک
با کودک لجباز چگونه رفتار می کنید ؟

 

تحسین و تشویق کودک فراموش نشود

 

مبحث دیگر در زمینه ی تربیت صحیح کودکان و فرزند پروری موفق این است که از تحسین و تشویق استفاده کنید زمانی که کودکتان به خواسته ی شما عمل می کند و به موقع به داخل می آید به یاد داشته باشید که به علت سریع بودنش او را تحسین کنید

بار دیگر که می خواهد به خانه ی دوستش برود او را از رفتار خوب دفعه ی قبلش آگاه کنید و به او بگویید می توانی به خانه دوستت برو چون دفعه ی پیش به موقع به خانه برگشتی یا چون چند وقته با خوش قولیت باعث شدی کمتر وقت تلف بشه فکر می کنم بعد از شام بتوانیم حسابی با هم بازی کنیم .

 

زمان را از کودک خود بگیرید

 

تشویق و تحسین هایی را برای کودک در نظر بگیرید که او متوجه شود که رفتارهایی که می کند هم دیده شده اند و هم در مسیر درستی قرار گرفته اند اما اگر کودک شما از این روشهای گفته شده پیروی نکرد زمان را از او بگیرید

بطور مثال زمانی که کودک 10 دقیقه دیرتر برای شام آمده به بهانه ی اینکه بازیش را به موقع تمام نکرده است شما برای فردا شب 10 دقیقه از زمان بازیش کم کنید اگر بعد از آن که او صدا کردید او همچنان 15 دقیقه مکالمه ی تلفنی اش را ادامه داد باید بداند که بار دیگر 15 دقیقه کمتر حق استفاده از تلفن را دارد . البته در هر زمینه ای از مرکز مشاوره کودک مشاوره بگیرید تا ارزیابی دقیقی از کودک شما صورت بگیرد

 

پیامد رفتارش را به او نشان دهید

 

یکی دیگر از راه هایی که می توان پیامدهای رفتار را به کودک نشان داد این است که بدون او شروع کنید فرض کنید که او همیشه سر میز غذا دیر می رسد باید سر وقت شام را شروع کنید و بگذارید تک و تنها شام بخورد و چند شب متوالی که به موقع سر شام حاظر نشد به او نان و پنیر بدهید.

زمان را بازگردانید یعنی هر دقیقه ای که دیر می آید باید آن را مجبور کنید که درانجام کار منزل مسئولیتی را برای جبران رفتارش بپذیرد .بی شک در تمام این زمینه ها می توانید از مشاور کودک و روانشناس کودک نیز ایده و مشورت بگیرد.

 

جهت اطلاع از مقالات مرکز مشاوره کودک و روانشناس کودک به صفحه ی اصلی مرکز مشاوره کودک خانه مهر مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *