مشکلات ازدواج با افراد دو قطبی و نحوه مقابله با آن‌ها

اختلال دوقطبی یک عارضه سلامت روان است که می‌تواند باعث تغییرات جدی خلق‌وخو شود. سطح انرژی، افکار، احساسات و رفتارهای فرد ممکن است تحت‌تاثیر این عارضه قرار گیرند و بنابراین ازدواج با افراد دو قطبی می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد.

ازدواج با فرد دو قطبی چالش‌هایی را به همراه دارد که می‌تواند رابطه را برای فرد بیمار و همسر او سخت کند. در ادامه تا انتها با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر توضیح دهیم.

ازدواج با افراد دو قطبی چه چالش‌هایی دارد؟

ازدواج با فرد مبتلا به اختلال دو قطبی باعث خواهد شد بعضی از جنبه‌های زندگی مشترک دچار مشکل شود. از جمله آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

صمیمیت

این موضوع در بین افراد مبتلا به این اختلال رایج است که در طول فاز شیدایی یا شیدایی خفیف (hypomanic) درخواست رابطه جنسی زیاد کنند. شریک زندگی شما ممکن است بیشتر از حد طبیعی درخواست صمیمیت جنسی کند یا بیشتر از همیشه خودارضایی کند یا محتوای پورنوگرافی ببیند.

یکی از مشکلات ازدواج با افراد دو قطبی رفتارهای پرخطر آن‌ها زمان قرارگیری در فاز شیدایی است مانند برقراری رابطه جنسی محافظت نشده یا خیانت به شریک زندگی‌شان.

پارتنر شما در طول قسمت‌های افسردگی ممکن است کاملا از تماس جنسی خودداری کند. بنابراین یکی دیگر از چالش‌های ازدواج با فرد دوقطبی این است که احساس طرد شدن یا آشفتگی می‌کنید، به‌ویژه زمانی که او در طول دو فازی که در بالا نام بردیم، از شما بارها درخواست سکس داشته باشد. بسیاری از داروها برای اختلال دوقطبی می‌توانند میل جنسی را نیز کاهش دهند.

ازدواج با افراد دو قطبی

کار و مسائل مالی

توانایی شریک زندگی شما برای عملکرد خوب در محیط کار، می‌تواند تحت‌تاثیر اختلال دوقطبی قرار گیرد. تغییر شدید خلقیات همراه با علائم شیدایی مانند قضاوت ضعیف و عمل بدون فکر یا علائم افسردگی مانند انرژی پایین و بی‌علاقه بودن، پیدا کردن و حفظ یک شغل را سخت خواهد کرد.

عوامل استرس‌آفرین در حیط کار نیز می‌توانند علائم پارتنر شما را شدت بخشند یا تحریک‌کننده آن‌ها باشند. بنابراین یکی دیگر از مشکلات ازدواج با افراد دو قطبی مشکلات مالی است، چون این افراد به‌سختی می‌توانند شغل خود را حفظ کنند. مگر این‌که بیماری آن‌ها به‌خوبی کنترل شود.

فرزندآوری

از نظر بسیاری از افراد والد بودن، استرس‌آفرین‌ترین کار در زندگی آن‌ها است. اما هر عامل استرس‌زا، چه خوب یا بد، این پتانسیل را دارد که قسمت‌های شیدایی یا افسردگی را در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی تحریک کند.

علاوه بر این، رفتار متغیر (دمدمی مزاج بودن) مرتبط با اختلال دوقطبی می‌تواند برای کودکان گیج‌کننده و ترسناک باشد، چون آن‌ها از والدین خود انتظار ثبات دارند. اگر برای ازدواج با فرد دو قطبی تصمیم گرفتید، باید به او کمک کنید علائم خود را کنترل و درمان کند تا کودکانتان در خانه احساس امنیت کنند.

اختلال دوقطبی چه تاثیری روی ازدواج می‌گذارد؟

برای بسیاری از افراد، ازدواج کردن تجربه‌ای مثبت و الهام‌بخش است. متاهل بون یک ارتباط عاطفی و همکاری را در زندگی به‌وجود می‌آورد. با این‌حال، هر رابطه چالش‌های خود را دارد. ازدواج با افراد دو قطبی زمانی که شرایطشان خوب نیست، می‌تواند پیچیده باشد و مسائل زیر را تحت شعاع خود قرار دهد.

برقراری ارتباط

ارتباط بین دو نفر زمانی که فرد بیمار در فاز افسردگی یا شیدایی قرار دارد، سخت است. با آن‌که برقراری ارتباط برای درک دوطرف از همدیگر الزامی است. تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباط بین پارتنرها و اعضای یک تیم مراقبت از همسران مبتلا به اختلال دو قطبی، می‌تواند به مدیریت توجه آن‌ها و پشتیبانی از رابطه‌شان کمک کند.

با این‌حال باید این چالش ازدواج با افراد دو قطبی را بپذیرید که سطح ارتباط شما ممکن است ضعیف شود و رابطه‌تان لطمه بخورد.

ازدواج با افراد دو قطبی

رابطه جنسی

علاقه فرد بیمار به اختلال دوقطبی به رابطه جنسی بستگی به خلق‌وخو و داروهای او دارد. بعضی از داروها می‌توانند میل جنسی او را کم کنند، در حالی‌که یک قسمت از شیدایی می‌تواند منجر به فعالیت جنسی فراوان شود.

مسئولیت مالی

شیدایی و عمل بدون فکر کردن می‌تواند منجر به رفتارهایی شود که وضعیت مالی زوجین را به خطر بیاندازند. یکی دیگر از عواقب ازدواج با افراد دو قطبی بیش از حد خرج کردن، جمع شدن بدهی و قمار کردن او است که گاهی به‌سختی می‌توان شرایط را به حالت عادی برگرداند.

ازدواج با فرد مبتلا به اختلال دو قطبی را چطور می‌توان مدیریت کرد؟

حفظ روابط نیاز به تلاش فراوان دارد اما این موضوع زمان ازدواج با افراد دو قطبی سخت‌تر است. با این‌حال برای کمک به رابطه خود با چنین افرای از راهکارهای زیر استفاده کنید.

استفاده از خدمات مشاوره ازدواج در غرب تهران

مشاوره زوجین یا ازدواج برای مقابله با اعمال فرد مبتلا به اختلال دوقطبی لازم است. کاملا رایج است که فرد بیمار به پارتنر خود آسیب بزند و توهین کند. استفاده از خدمات مشاوره ازدواج در صادقیه می‌تواند در زمینه‌های زیر به شما کمک کند:

  • درک این موضوع که ریشه این رفتار دردناک در بیماری فرد است.
  • بخشیدن رفتاری که در طول دوران تغییر خلق‌وخو رخ داده است.
  • تعیین مرز و حدود که شریک زندگی‌تان به درمان خود ادامه دهد.

همراهی در جلسات درمانی

اگر امکان آن وجود دارد، بعضی اوقات به همراه پارتنر خود به جلسات درمانی بروید. همراهی در این مواقع چندین مزیت دارد، از جمله:

  • درک بهتر از بیماری
  • دادن اطلاعات بیشتر به روانپزشک
  • یادگیری شناسایی علائم قسمت‌های در حال وقوع
  • هشدار دادن به روانپزشک در مورد تغییرات خلق‌وخو

تمرین خودمراقبتی

این روزها افراد به مراقبت از خود توجه زیادی نشان می‌دهند اما این موضوع زمان تصمیم به ازدواج با افراد دو قطبی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مهم است که برای سلامت روح و بدن خود وقت صرف کنید، خواه رفتن به یک گروه حمایتی، صحبت با یک درمانگر یا شرکت در کلاس‌های یوگا باشد.

ازدواج با افراد دو قطبی

مشاوره پیش از ازدواج در ستارخان برای پیشگیری از مشکلات ازدواج با فرد دو قطبی

بودن در یک رابطه سالم با فرد مبتلا به اختلال دوقطبی نه تنها به مدیریت دقیق بیماری او نیاز دارد، بلکه همچنین باید برای مراقبت از خود وقت بگذارید. در مطلب بالا چالش‌های ازدواج با افراد دو قطبی را توضیح دادیم اما بهترین راهکار استفاده از خدمات مشاوره پیش از ازدواج در غرب تهران در مرکز خانه مهر است.

حق شما یک زندگی و ازدواج سالم است و با صحبت با مشاوران این مرکز می‌توانید از چالش‌های زندگی با این افراد بهتر و بیشتر آگاه شوید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *