ازدواج با فامیل چه چالش‌هایی دارد؟

ازدواج یکی از چالش برانگیزترین تصمیماتی است که اکثر افراد در طول زندگی خود می‌گیرند. میزان چالش‌هایی که در ازدواج خود با آن مواجه خواهید شد ارتباط با مستقیمی با فردی دارد که با او پیمان زناشویی بسته‌اید. در کشور ما آمار ازدواج با فامیل بسیار بیشتر از دیگر کشورهای جهان است. از آن‌جایی که این نوع از ازدواج هنوز هم رواج دارد، بهتر است قبل از آن با چالش‌هایش آشنایی پیدا کنید. پس تا انتها همراه ما بمانید.

چالش های ازدواج فامیلی

زمانی که شما تصمیم می‌گیرید با یکی از اعضای فامیل خود ازدواج کنید، باید بدانید که چالش‌های مختلف و متعددی پیش روی شما خواهد بود.

چنین موضوعی به‌معنای بدتر بودن این تصمیم نسبت به ازدواج با یک غریبه نیست. اما به‌دلیل روابط خانوادگی و ژنتیکی نزدیک، نکات بیشتری وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. تعدادی از آن‌ها را در زیر توضیح دادیم.

امکان ابتلای فرزند به بیماری ها ژنتیکی

رایج‌ترین مشکل ازدواج با فامیل، امکان ابتلای فرزند حاصل از این ازدواج به بیماری‌های ژنتیکی است. به‌همین دلیل بسیاری از افراد این نوع از ازدواج را نامناسب می‌دانند.

ریسک ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی در هر نوع ازدواجی وجود دارد اما در ازدواج فامیلی احتمال آن 5 تا 6 درصد است. در حالی‌که در ازدواج با فردی غریبه میزان آن به 2 تا 3 درصد می‌رسد. این اختلاف سه درصدی و پیامدهایی که می‌تواند برای کودک، مادر و پدر و جامعه داشته باشد، ایجاب می‌کند که زوج‌ها قبل از ازدواج، یک تست ژنتیک بدهند.

از بیماری‌های احتمالی ناشی از ازدواج با فامیل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معلولیت

از شایع‌ترین مشکلات ناشی از ازدواج فامیلی، احتمال بالای معلولیت فرزند است. معلولیت طیف گسترده‌ای از بیماری‌های جسمی و ذهنی را در بر می‌گیرد. بسته به میزان شدید بودن این بیماری در کودک، ممکن است تا انتهای عمر خود از معلولیت‌های مختلف جسمی حرکتی و ذهنی رنج ببرد.

بنابراین انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج و در حین بارداری را کاملا جدی بگیرید.

ازدواج با فامیل

تالاسمی

تالاسمی از بیماری‌های ژنتیکی است که در سال‌های اخیر بسیار به آن پرداخته شده و تمام افراد از اهمیت آن آگاهی یافتند. این بیماری هزینه‌های درمانی بالایی دارد و بنابراین باید آزمایش‌های مربوط به آن را در هنگام ازدواج با فامیل انجام دهید. زیرا امکان بروز این بیماری در ازدواج‌های خویشاوندی بیشتر است.

این بیماری خونی است و میزان هموگلوبین و گلبول‌های قرمز موجود در خون کودک مبتلا به آن کمتر از حد طبیعی است. بنابراین خود این بیماری تا آخر عمر عاملی برای بروز دیگر مشکلات و بیماری‌ها برای فرد مبتلا خواهد شد.

پی کی یو و فاویسم

از دیگر بیماری‌های ژنتیکی مربوط به خون، می‌توانیم به پی کی یو و فاویسم اشاره کنیم. دلیل بروز این بیماری در فرد، کمبود یکی از آنزیم‌های گلبول قرمز است که به ‌دلیل نقص در انتقال ژنتیکی اتفاق می‌افتد.

بیماری‌های مرتبط با نقص ایمنی

در ازدواج با فامیل، امکان ابتلای فرزند به بیماری‌های مرتبط با نقص ایمنی نیز بیشتر از دیگر زوج‌ها است. این بیماری‌ها توان سیستم ایمنی فرد را کاهش می‌دهند و به ‌این ترتیب بدن او را پذیرای ابتلا به دیگر بیماری‌ها می‌کنند.

گرچه با وجود خطراتی که ازدواج با یکی از اعضای فامیل برای فرزند آن‌ها دارد، برخی افراد در کشورمان تصمیم به ازدواج می‌گیرند. بنابراین افزایش آگاهی‌ها در این زمینه بسیار مهم است.

ازدواج با فامیل

شناخت سطحی

به غیر از مشکلات ژنتیکی که ممکن است برای فرزند ناشی از این ازدواج رخ دهند، امکان ایجاد چالش‌های متعددی برای خود زوج نیز وجود دارد. یکی از دردسر برانگیزترین آن‌ها، داشتن تصور اشتباه از میزان شناختی است که نسبت به یکدیگر دارید.

افراد در ازدواج با فامیل به ‌دلیل سال‌ها زندگی در نزدیکی یکدیگر فکر می‌کنند که شناخت خوبی نسبت به یکدیگر دارند. در حالی‌که ازدواج و زندگی زناشویی فراتر از یک رابطه معمولی خانوادگی است. بنابراین شما نیاز دارید تا شناخت بیشتر و کامل‌تری را نسبت به همسر آینده خود پیدا کنید.

برای این کار می‌توانید از از مرکز مشاوره خانه مهر در ستارخان کمک بگیرید تا با یک دید باز، در مورد مهم‌ترین اتفاق زندگی خود تصمیم بگیرید.

همچنین بخوانید: چطور به کمک همسرتان با مشکلات رایج در زندگی زناشویی مقابله کنید

سختی جدا شدن

همه ازدواج‌ها برخلاف تصور و خواسته قلبی ما با شادکامی و خوشبختی ابدی همراه نیستند. متاسفانه عمر بسیاری از زندگی‌ها کوتاه است و افراد اگر انتخاب اشتباهی برای یکدیگر باشند، راهشان را از هم جدا خواهند کرد. اما این تصمیم در ازدواج با فامیل چالش‌های بیشتری دارد.

به ‌دلیل روابط خانوادگی، دخالت دیگر اعضای فامیل و ملاحظاتی که وجود دارد، امکان دردسر کشیدن شما در زمان تصمیم به جدایی و بعد از آن، بیشتر از گرفتن طلاق از یک فرد غریبه است.

ازدواج با فامیل

دخالت در زندگی زناشویی

پدرها و مادرها همیشه بهترین چیزها را برای فرزندان خود می‌خواهند اما در بسیاری از اوقات این خواسته باعث می‌شود تا در زندگی شخصی آن‌ها دخالت کنند. حتی زمانی که با یک غریبه پیوند زناشویی ببندید، ممکن است از دخالت والدین خود یا همسرتان رنج ببرید. اما زمانی که تصمیم به ازدواج با فامیل می‌گیرید، میزان آن بسیار بیشتر خواهد شد.

دلیل این اتفاق شناختی است که آن‌ها فکر می‌کنند نسبت به زوج و خانواده او دارند. بنابراین اگر می‌خواهید با یکی از خویشاوندان خود پیمان ازدواج ببندید، باید با کمک مشاوران متخصص در غرب تهران، از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

سخن نهایی

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که در طول زندگی خود می‌گیرید. تاثیر این انتخاب تنها روی فردی نیست که با او زندگی می‌کنید، بلکه روی دیگر جنبه‌های زندگی شخصی و اجتماعی‌تان نیز اثر خواهد گذاشت. به‌همین دلیل انتخاب درست اهمیت پیدا می‌کند.

ازدواج با فامیل در جامعه ما بسیار مرسوم است. بسیاری از جوامع این نوع از ازدواج را نفی می‌کنند اما کسی نمی‌تواند برای شما تعیین کند که بهتر است عاشق چه کسانی شوید یا نشوید. بنابراین اگر انتخاب شما ازدواج با فامیل است، به‌جای فرار از آن، با چشم باز در آن قدم بگذارید.

برای رخ دادن این ازدواج، دو چیز را هرگز فراموش نکنید: مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج برای پیدا کردن شناخت بیشتر و جدی گرفتن انجام آزمایش‌های ژنتیک و پذیرفتن نتایج آن‌ها حتی اگر مطابق میلتان نباشند.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *