مزایا و معایب ازدواج دیرهنگام: آیا چنین تصمیمی درست است؟

ازدواج یکی از بزرگترین و مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی هر فردی است. به‌نحوی که می‌تواند تمام آینده شما را تحت تاثیر قرار بدهد و به‌همین دلیل باید آن را از جوانب مختلف بررسی کنید. در همین زمینه یکی از مسائلی که باید به آن توجه کنید، سن ازدواج است. برخی فکر می‌کنند سن پایین برای ازدواج مناسب است و عده‌ای دیگر سن‌های بالاتر یا ازدواج دیرهنگام را انتخاب می‌کنند. اگر جزو دسته دوم قرار می‌گیرید، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا مزایا و معایب چنین تصمیمی را بررسی کنیم.

مزایای ازدواج دیرهنگام

ازدواج در سن بالا را می‌توان از جهات مختلف بررسی کرد. این تصمیم مزایای زیادی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ازدواج دیرهنگام

1. زمان کافی برای خودشناسی دارید

قبل از شریک شدن زندگی با شخص دیگری مهم است که اول خود را کامل بشناسید.  یکی از مزایای ازدواج زودهنگام این است که اگر در سنین بالاتر از سن معمول ازدواج کنید، برای شناخت خود، خواسته‌ها و اهدافی که دارید وقت کافی خواهید داشت. خودشناسی بسیار سخت است و افرادی که مدت زیادی تنها باشند، می‌توانند با کمی تلاش به شناخت کاملی از خود برسند.

2. زمان کافی برای رشد و تغییر دارید

با افزایش سن، دیدگاه آدم‌ها تغییر می‌کند. هرچه انسان بالغ‌تر شود، بهتر و بیشتر دلیل کارهای اطرافیان را می‌فهمد. از طرفی صبر و تحمل افراد بیشتر می‌شود و احتمالا علایق و خواسته‌های آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

اگر این تغییرات در زمان تاهل اتفاق بیفتد، ممکن است مشکلاتی را به‌وجود آورد. پس از این نظر بهتر است که بعد از همه این تغییرات و زمانی که به ثبات شخصیتی بیشتری رسیدید، ازدواج کنید تا جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرید.

3. با تصمیم به ازدواج دیرهنگام می‌توانید بیشتر از زندگی شخصیتان لذت ببرید

ازدواج مسئولیت زیادی را به زندگی افراد اضافه می‌کند. اگر قبل از ازدواج زمان کافی را برای خود و انجام کارهایی که دوست دارید اختصاص دهید، دیگر در زمان تاهل حسرت نمی‌خورید. بنابراین در کنار رسیدگی به مسئولیت‌هایتان، می‌توانید از زندگی خود لذت ببرید.

4. عاقل و بالغ‌تر می‌شوید

با گذر زمان و افزایش سن، تجربه افراد بیشتر می‌شود و در نتیجه به بلوغ فکری می‌رسند. این موضوع در نهایت شانس موفقیت را در ازدواج بیشتر می‌کند و چون تنها به احساس تکیه نمی‌کنید و با عقل تصمیم می‌گیرید در این زمینه شکست نمی‌خورید.

5. در انتخاب شریک مناسب بهتر عمل می‌کنید

با افزایش سن با افراد مختلفی آشنا می‌شوید و بهتر انسان‌ها را خواهید شناخت. در نتیجه متوجه می‌شوید چه معیارهایی برای شما مهم هستند و با در نظر گرفتن آن‌ها شریک زندگی‌تان را انتخاب می‌کنید. به‌همین علت امکان اشتباه کمتر می‌شود و می‌توانید ازدواج موفق‌تری را تجربه کنید.

6. امنیت مالی پیدا می‌کنید

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که بهتر است قبل از ازدواج در نظر بگیرید، بحث امنیت مالی است. اگر امنیت مالی نداشته باشید، نمی‌توانید به‌درستی تصمیم بگیرید.

حتی ممکن است بعد از ازدواج نیز به دلیل نداشتن سرمایه کافی برای زندگی مستقل از اشتباهات همسرتان چشم‌پوشی کنید. ازدواج دیرهنگام به شما این امکان را می‌دهد که زمان کافی را برای به‌دست آوردن سرمایه داشته باشید.

7. بیشتر قدر ازدواج را می‌دانید

اگر از دوران مجردی خود بیشترین استفاده را کرده و زمان خوبی را سپری کرده باشید، زمانی می‌رسد که به سکون و آرامش نیاز پیدا می‌کنید و از آن لذت می‌برید. در چنین شرایطی چیزی برای پشیمانی و حسرت باقی نمی‌ماند و از موقعیت جدیدی که برایتان پیش می‌آید، لذت می‌برید.

ازدواج دیرهنگام

معایب ازدواج دیرهنگام

هر تصمیمی در کنار مزایایی که دارد، احتمالا معایبی را نیز خواهد داشت. در ادامه تعدادی از معایب ازدواج دیرهنگام را نام می‌بریم.

1. به تنهایی عادت می‌کنید

هرچه دیرتر ازدواج کنید، علاقه به تنهایی در زندگی شما پررنگ تر می‌شود. در این شرایط راه دادن یک شخص به زندگی آرامی که دارید، ممکن است برای شما کمی سخت باشد. ازدواج سبک زندگی و عادت‌های قدیمی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است از این نظر برای شما آزاردهنده باشد.

2. امور مالی در اولویت قرار می‌گیرند

پول و مسائل مالی همیشه در زندگی موضوعات مهمی هستند. اما زمانی که برای مدت زیادی تنها باشید، عادت می‌کنید امور مالی را تنها مدیریت کنید و شریک شدن در این مسائل ممکن است برای شما دشوار شود.

3. زمان کافی برای یکدیگر ندارید

یکی دیگر از معایب ازدواج دیرهنگام این است که در سنین بالا احتمالا موقعیت شغلی شما ثابت شده و زمان زیادی را با کارتان درگیر هستید. تغییر این روزمرگی ممکن است برای شما دشوار باشد و این شرایط زمانی که تصمیم بگیرید بچه‌دار نیز شوید، سخت‌تر خواهد شد.

ازدواج دیرهنگام

4. وقت زیادی برای بچه‌دار شدن ندارید

یکی دیگر از معایب ازدواج زودهنگام برای زوج‌هایی که دوست دارند صاحب فرزند شوند این است که زمان زیادی برای آن ندارند. در سنین پایین‌تر خانم‌ها آمادگی فیزیکی بیشتری برای فرزندآوری دارند و از نظر سلامتی نیز برای مادر و فرزند بهتر است.

علاوه بر این موضوع اگر فاصله سنی زیادی با فرزندتان داشته باشید، کودک شما مجبور می‌شود زودتر از سنش استقلال پیدا کند و نسبت به سایر افراد هم‌سن خود تجربه متفاوت‌تری خواهد داشت.

5. میل جنسی با افزایش سن کم می‌شود

کاهش میل جنسی با افزایش سن یکی دیگر از معایب ازدواج دیرهنگام برای زوج‌ها است. نداشتن تعادل درباره این موضوع در زندگی زناشویی مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد.

6. ممکن است خود را زیر سوال ببرید

با افزایش سن ممکن است زمانی برسد که شما تنها فرد مجرد بین دوستان و افراد هم‌سن خود باشید. در این شرایط به تصمیم‌هایی که گرفتید شک می‌کنید و خود را زیر سوال می‌برید.

در فرهنگ ما ازدواج کردن عادی و ازدواج نکردن کمی غیرعادی است. این امر ممکن است این ایده را به شما تحمیل کند که روحیات و احساسات شما مشکل دارد و عجیب و غریب هستید.

سخن نهایی

در این مطلب به مهم‌ترین مزایا و معایب ازدواج دیرهنگام اشاره کردیم. توجه داشته باشید در نهایت این شما هستید که باید با توجه به روحیات، افکار و اهدافی که دارید سن مناسب ازدواجتان را انتخاب کنید.

همچنین فراموش نکنید تنها زمانی به این کار اقدام کنید که از هر نظر به بلوغ فکری رسیده باشید. بهترین کار در چنین مواقعی مراجعه به یک مشاوره پیش از ازدواج است تا بهترین تصمیم بگیرید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *