چگونه اگر ازدواج ناموفق دارید طاقت بیاورید

وقتی رویای ازدواج را در سر میپرورانیم، اغلب تصور می‌کنیم که تا آخر عمر به خوبی و خوشی زندگی خواهیم کرد. هیچکدام از ما هرگز فکرش را هم نمی‌کنیم که ممکن است روزی ازدواج ناموفق داشته باشیم. متاسفانه، برخی افراد در روابطی هستند که سرانجامی ندارند، اما نمی‌دانند که چه کاری باید انجام دهند.

برخی دیگر سعی می‌کنند مسائل را حل کنند یا امیدوارند که گذشت زمان مشکلات را از سر راهشان بردارد. اما اگر نشد چه؟ تصور رسیدن به بن‌بست در یک ازدواج برای زوج‌ها واقعا سخت است. آن‌ها از ازدواجشان احساس ناخوشنودی می‌کنند، از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و مثل سابق با هم وقت نمی‌گذرانند.

آن‌ها تا پیش از این فکر می‌کردند هیچ‌وقت شاهد چنین روزی نخواهند بود. در این مقاله، به معرفی راه‌هایی برای این‌که چگونه در ازدواج ناموفق طاقت بیاوریم پرداختیم پس تا انتها همراه ما باشید.

ازدواج ناموفق چیست؟

شاد نبودن در ازدواج با ناراضی بودن از آن متفاوت است. متاسفانه بسیاری از مردم این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. بعضی از نشانه‌های بارز ازدواج ناموفق عبارت‌اند از:

  • نبود یا کمبود رفتار محبت آمیز
  • نبود احترام میان زوجین
  • بی ارزش کردن یکدیگر
  • هر سطحی از آزار کلامی یا جنسی
  • مشکل در برقراری ارتباط صحیح

ازدواج‌های ناموفق تقریبا رایج هستند. حال در این میان، عده‌ای تصمیم به طلاق می‌گیرند و عده‌ای دیگر با آن کنار می‌آیند و حتی به پیشرفت‌های خوبی هم دست پیدا می‌کنند.

ازدواج ناموفق

دلایل ماندن در یک ازدواج ناموفق

در ابتدا به دلایل ماندن در یک ازدواج ناموفق می‌پردازیم. ممکن است شرایط مختلفی در تصمیم شما نقش داشته باشد. دلایل رایج عبارت‌اند از:

  • اولین و بزرگترین دلیل ماندن به خاطر فرزندان است.
  • ترس از مشکلات مالی
  • ترس از مهر طلاق و رفتارهای بعد از آن
  • ترس از تنهایی و نداشتن پشتیبان

سه قدم کارساز برای این‌که چگونه در ازدواج ناموفق طاقت بیاوریم به شرح زیر هستند:

قدم اول، بی‌اعتنایی

یکی از دردناکترین چیزها در رابطه با ازدواج ناموفق این است که انتظار داشته باشید همه چیز تغییر کند. بی‌اعتنایی به معنای کناره‌گیری عاطفی از شریک زندگی‌تان است. وقتی بی‌اعتنایی را تمرین می‌کنید، انتظار تغییر را هم کنار می‌گذارید و اجازه نمی‌دهید تا ناامیدی‌ها و ناراحتی‌ها شما را تحت‌تاثیر قرار بدهند.

شما در مسائل مربوط به خانه، فرزندان و امور مالی مشارکت دارید ولی دیگر به خودتان اجازه ندهید که از آشفتگی‌های عاطفی ناشی از اختلافات یا انتظارات برآورده نشده تاثیر بپذیرید.

قدم دوم، عادت‌های جدید زندگی

با بی‌اعتنایی نسبت به تمام احساسات ناخوشایند، تمرکز خود را بر چیزهایی می‌گذارید که واقعا شما را خوشحال می‌کنند. شما شروع به توسعه بخش‌هایی از زندگی خود می‌کنید که ممکن است تا پیش از این نادیده گرفته بودید.

متحول شدن و خودسازی شما می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • تبدیل شدن به یک والد بهتر
  • پیشرفت در محل کار
  • پیدا کردن دوستان جدید
  • رسیدگی بیشتر به خودتان

این‌ها تنها چند راه برای مراقبت بهتر از خودتان است برای اینکه بتوانید در یک ازدواج ناموفق طاقت بیاورید.

ازدواج ناموفق

قدم سوم، تراپی

یکی از چیزهایی که ممکن است در هر رابطه بلندمدتی اتفاق بیفتد، تبدیل شدن از دو فرد با تفکرات مستقل به دو فرد با یک تفکر محدود است. به عبارت دیگر، شما استقلال فکری خود را به عنوان یک فرد کامل از دست می‌دهید و نیمی از این موجودیت دیگر می‌شوید.

اگر این موجودیت ناکارآمد شود، یک یا هر دو نفر در بروز این مشکل سهیم هستند. نکته مهم در مورد مراجعه به تراپیست این است که آن‌ها، هر فرد را به‌طور جداگانه واکاوی می‌کند و روش‌های کارآمد را بر اساس تحقیقات مبتنی بر شواهد ارائه می‌دهد.

اگر شریک زندگی شما تمایلی به تراپی ندارد، مشکلی نیست. درمان به‌تنهایی هم کارساز است. دیدگاه، آرامش و تفکرات سالم و مستقل خود را بازیابی کنید.

ازدواج ناموفق

آیا این روش‌ها برای نجات خودتان است یا ازدواجتان؟

وقتی از ازدواج خود احساس نارضایتی می‌کنید، سرزنش کردن خود یا همسرتان بسیار عادی است. کلید طاقت آوردن در یک ازدواج ناموفق و شکوفایی این است که از درگیری بر سر چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید دست بردارید و روی آن‌چه که می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید.

در درازمدت، حتی اگر ازدواج شما با شکست مواجه شود، شما به درک درستی از مهارت‌ها و خصوصیات فردی خود رسیده‌اید. حتی فرزندانتان مهارت‌های ارزشمندی را از شما خواهند آموخت که در آینده برای آن‌ها مفید خواهد بود. تنها شخصی که می‌تواند به تنش‌ها پایان دهد خودتان هستید.

این شمایید که تصمیم می‌گیرید در ازدواج ناموفقتان بمانید و دائما احساس درماندگی کنید یا راهی برای شاد بودن پیدا کنید و به زندگیتان ادامه دهید. هیچ چیز محسورکننده‌تر و جذاب‌تر از فردی نیست که متمرکز و با اعتماد به نفس باشد و بتواند در صورت لزوم به‌تنهایی کنترل امور را در دست بگیرد.

سخن نهایی

روابط عمدتا سخت و پیچیده هستند. زمانی که برای مدت طولانی با کسی باشید، فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه خواهید کرد. با این حال، برای طاقت آوردن در یک ازدواج ناموفق کارهایی برای انجام دادن وجود دارد. ازدواج‌های ناموفق تنها با تصمیم‌گیری برای تغییر به جایی نمی‌رسند.

شما می‌توانید با عملکرد مناسب و اقدامات ساده، فضایی برای یک زندگی شاد و متمدنانه و به دور از تنش ایجاد کنید.

سعی کنید مدتی روی خودتان تمرکز کنید و افکارتان را سر و سامان بدهید. برای رسیدن به پاسخ این سوال که چگونه در ازدواج ناموفق طاقت بیاوریم می‌توانید به مرکز مشاوره خانه مهر در منطقه صادقیه مراجعه کنید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *