اصول فرزندپروری موفق را از مشاوره کودک بخواهید

زمانی که تصمیم می گیرید صاحب فرزندی شوید بدان معناست که مسئولیت بلند مدت و سنگینی در راستای تربیت فرزندتان پذیرفته اید که بی شک نیاز است در زمینه ی فرزندپروری موفق و مشاوره کودک مهارت های لازم را کسب کنید . در این مقاله به اصول فرزندپروری موفق توسط مشاوره کودک می پردازیم

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقالات زیر را مطالعه کنید تا برای تربیت بهتر اطلاعات بیشتری داشته باشید:

  1. ۷ اصل فرزندپروی و نقش والدین در فرزند پروری موفق

  2. بهترین روش تنبیه کودکان و پیامد تنبیه کودک چیست ؟

 

اصول فرزند پروری موفق

 

یکی از مهم ترین نکاتی که در روانشناسی کودک و نوجوان حائز اهمیت است این است که بسیاری از والدین نمی پذیرند که گاهی رفتارهای نا مناسبی با کودکانشان دارند اما نیاز است برای یک لحظه هم که شده به بعضی از مهارت ها و روش های تربیتی خود شک کنید
زیرا بزرگ کردن کودک مستلزم استفاده از اکثر امکانات از جمله تجربیات دیگران، مطالعه کتاب های مختلف و مشاوره با متخصصان در زمینه ی فرزند پروری مثبت و شناخت سبک های فرزند پروری است. حال تغییر دادن رفتار کودکان را شرح دهیم .

 

مهارت های فرزند پروری

 

نمی توانیم کودکان و والدینی را یافت که از هر نظر کامل باشند بدین منظور قبل از آموزش های لازم برای فرزند پروری نیاز است شما بتوانید مشکل فرزند خود را به درستی بررسی کنید.

 

مشکل را تشریح کنید: برچسب زدن ممنوع!

 

گام اول فرزندپروری :

 

اگر دائما به کوک خود برچسب ، لجباز یا حرف نشنو بزنیم هیچ کمکی به حل مساله نخواهد کرد. زیرا این برچسب ها مبهم و کلی است و عوض کردن چیزی به این مبهمی غیر ممکن است.

و علاوه براین شما قرار نیست کل رفتارها و ذهنیات کودک خود را عوض کنید پس بهتر است به صورت اختصاصی عمل کنید و به این سئوالات دقیق پاسخ دهید.

1- به چه علت فرزند شما دست به رفتار ناپسند می زند؟

2- چیزی که شما از او می خواهید چیست؟

3- کاری که کودکتان انجام می دهد و شما را عصبانی میکند به دقت زیر نظر بگیرید

به طور مثال: او تکالیفش را تمام نمی کند ، هرگز لباس هایش را مرتب نمی کند حال کاغذی را بردارید و آن را به دوبخش تقسیم کنید

در یک قسمت بنویسید رفتارها و عادت هایی که دوست دارید کودکتان کم تر آن ها را انجام دهد
در قسمت دیگر بنویسید رفتارهایی که دوست دارید کودکتان بیشتر آن ها را انجام دهد.

 

گام دوم فرزندپروری :

 

در هر زمان فقط بر روی یک مساله یادداشت شده کودک تمرکز کنید.
یه گفته ی مشاوره کودک زمانی که رفتارهای کودکتان را یادداشت کردید ممکن است وسوسه شوید همه ی موارد را تغییر دهید اما فقط بر روی یک شکل تمرکز کنید به طور مثال :

 

اصول فرزندپروری موفق را از مشاوره کودک بخواهید
شناخت اصول فرزندپروری موفق یعنی داشتن کودکی شاد و موفق

 

 

اگر پرخاشگری کودک و یا شب ادراری کودک شما موضوع مهم تری محسوب می شود اول آن را بررسی کنید

 

این کار باعث می شود به این باور برسید که هر تغییر یک تاثیر کلی بر رفتار فرزندانتان خواهد داشت و روند بهبود را تسریع می کند. و رفته رفته خواهید دید الگوهای قدیمی عوض خواهند شد و هم شما و هم فرزندتان احساس بهتری خواهید داشت.

اگر احساس می کنید نیازمند کمک از یک دکتر روانشناس کودک هستید می توانید کودک خود را برای ارزیابی دقیق و گرفتن راه حل های مفید فرزند پروری به یک مرکز مشاوره تخصصی کودک ببرید

 

گام سوم سخت نگیرید:

 

نمی توان مشکلات را یک شبه حل کرد بلکه نیاز است تغییرات مرحله به مرحله و آرام آرام ایجاد شود نیاز است دست از انتظارات بیش از حد خود بردارید. گاهی والدین زمانی که به مراکز مشاوره کودک مراجعه می کنند و مسئله کودک را عنوان می کنند به پیشرفت کودک در زمینه ی درمان دقت نمی کنند انتظار دارند کودکی بدون خطا و اشتباه داشته باشند این تفکر کاملا اشتباه است

 

گام چهارم: هماهنگ و ثابت قدم باشید

 

در مورد چیزی که می گویید جدی باشید و مطمئن شوید که هر دو یک چیز را می گویید یعنی شما و همسرتان قبل از عنوان کردن با فرزندتان باید اتفاق نظر داشته باشید.

طبق تجربه ی مشاوران کودک ، والدین خیلی زود خسته می شوند و بچه ها این را می دانند اگر پدر و مادرها مقاوم و استوار نباشند بچه ها به خواسته های آن ها احترام نمی گذارند و خود را موظف به انجام آن ها نمی دانند زیرا می دانند که با کمی گریه و سماجت به اهدافشان دست پیدا می کنند

 

به طور مثال :

زمانی که تصمیم گرفته اید از تکنیک نادیده گرفتن سنجیده استفاده کنید وقتی فرزند شما در سوپر مارکت برای شکلات گریه می کند اگر بعد از چند دقیقه نتوانید در برابر گریه، التماس یا نگاه های شماتت بار دیگران بایستید و تسلیم شوید نه تنها مشکل را حل نکرده اید بلکه در واقع آن راهم تقویت کرده اید!!

 

برای آنکه احساس شکست نکنید باور خود را تغییر دهید

 

حال برای آن که در این مرحله احساس شکست نکنید نیاز است تغییرات را اندازه بگیرید و یادداشت کنید این کار باعث می شود پیشرفت های کوتاه را هم در نظر بگیرید.
توجه داشته باشید شناخت فرزند پروندی مثبت و دست یابی به اصول فرزند پروری موفق نیازمند شناخت مراحل اولیه قبل از شناخت تکنیک می باشد.
حال قصد داریم به مفهوم تربیت و تنبیه و چگونگی تحسین کردن کودکان از نگاه بهترین مشاوره کودک بپردازیم

 

روش های اصلی تربیت و اصول فرزند پروری موفق

 

متاسفانه تربیت در نظر بعضی از والدین چیزی جز تنبیه نیست اما تعریف تربیت یعنی تعلیم دادن یا پرورش که شامل مجموعه ای از روش های مثبت و منفی می شود.
زمانی که شما کودک خود را تربیت می کنید به او می آموزید که چطور رفتار کند یعنی شما برای آن ها قالب های رفتاری می سازید تا آنچه را که از آن ها انتظار دارید را ببینید.
تربیت موثر بدان معناست که زمانی که فرزند شما نیم نگاهی به شما می اندازد تا مطمئن شود که کاری را که انجام می دهد درست است یا خیر بگویید درسته، خوبه و یا واکنش تربیتی در قبال کودکی که تازه راه افتاده است و به سمت پریز برق می رود یک نه قاطع و محکم است.

 

چگونه به لجبازی کودک خود پایان دهیم ؟

 

اگر در حال صحبت با تلفن، فرزند خردسالتان از شما می خواهد مکالمه را قطع کنید و با او صحبت کنید تربیت صحیح آن است که به او توجه نکنید حال اگر او تصمیم گرفت منتظر تمام شدن تماس باشد بهتر است به او توجه کنید و نگاهی از سر لطف به او بیندازید
و یا اگر به کودک بزرگ تری که روی موضوع خاصی پافشاری می کند می فهمانید در حال لجبازی است درست عمل کرده اید توجه داشته باشید گاهی هم نیاز است کودک پیامدهای منفی رفتارش را تجربه کند( رفتارهای بی خطر)

قبل از پرداختن به اصول فرزند پروری موفق نیاز بود شما عزیزان با اصول اصلی پرداختن به شرح مشکلات آشنا شوید در مقاله ی بعدی با عنوان گام هایی برای فرزند پروری موفق به انواع تحسین و تاثیرات آن برفرزند پروری می پردازیم.

 

همراه شما عزیزان هستیم با مشاوره کودک و روانشناسی کودک و نوجوان مرکز مشاوره خانه مهر

 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *