تراپی کودکان طلاق: چطور اضطراب آن‌ها را کاهش دهید

تراپی کودکان طلاق را چرا باید جدی بگیریم؟ زمانی که پای بچه‌ها در طلاق به میان می‌آید، ترس‌های آن‌ها آشکار می‌شوند. این درگیر شدن بچه‌ها یک چرخه از اضطراب و یک رویه طولانی از استرس را در وجودشان ایجاد می‌کند.

هنگامی که یک خانواده از هم می‌پاشد و والدین همه‌ چیز را تقسیم می‌کنند، ناگهان کودک حس می‌کند که دنیای او در معرض مخطر خراب شدن قرار گرفته است. علاوه ‌بر ‌این کودک اغلب مجبور است با جدایی والدین خود، زندگی در خانه جدید یا رفتن به مدرسه تازه، کنار بیاید.

در کنار همه موارد، طلاق می‌تواند پرخاشگری کودک را افزایش دهد، مسائل مربوط به اضطراب جدایی را ایجاد کند و بر یکی یا هر دو عملکرد او در اجتماع و مدرسه تاثیر منفی بگذارد. همچنین سطح استرس را در کودکانی که قبل از طلاق نیز از مسائل اضطرابی یا اختلالات خلقی رنج می‌بردند، افزایش می‌دهد.

طلاق حتی ممکن است باعث ایجاد نگرانی‌های مرتبط با اضطراب در کودکانی شود که به‌طور معمول آن‌ها را ندارند.

در ادامه ضمن توضیح نکات تراپی کودکان طلاق، راهکارهایی را برای کاهش اضطراب کودک یا نوجوانی که والدینش تصمیم به جدایی دارند یا از یکدیگر جدا شده‌اند، مطرح می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تراپی برای کودکان طلاق چطور اضطراب آن‌ها را کاهش دهید

چگونه به بچه‌ها برای کنار آمدن با طلاق کمک کنیم

هنگامی که والدین طلاق می گیرند، فرزندان آن‌ها اغلب میزان آسیب‌های روحی خود را با موارد زیر نشان می‌دهند:

  • رفتارهای پس‌رونده (خیس‌کردن رختخواب، عصبانیت، مکیدن شست، امتناع از رفتن به رختخواب)
  • رفتارهای سرکش (خشم، نافرمانی یا در یک کودک بزرگتر واکنش‌هایی مانند بی‌توجهی به والدین)
  • افزایش دوره های گریه و ناله (با فاصله‎های زمانی کوتاه‌تر گریه می‌کنند و گریه‌هایشان طولانی‌تر می‌شود.)
  • تظاهر به بیماری
  • اضطراب پس از ترک یکی از والدین
  • مقصر دانستن و سرزنش خود به‌ خاطر طلاق والدین

راه‌های کاهش اضطراب کودکان

شما به‌عنوان والدین می‌توانید با کمک چند راه‌حل زیر، به کاهش تنش و اضطراب کودکتان در هنگام طلاق کمک کنید:

  • به احساسات فرزندتان احترام بگذارید و او را تشویق کنید تا درباره ترس‌هایش با شما صحبت کند. ممکن است برای ترس‌ها و اضطراب کودک پاسخ‌های کافی نداشته باشید اما گاهی فقط گوش ‌دادن و حامی ‌بودن می‌تواند برای فرزندتان کافی باشد.
  • به ‌یاد داشته باشید که فرزند شما نیز چیزی را از دست داده است. آن‌ها دیگر موهبت وقت‌ گذراندن را با یکی از والدین، زمانی که والد دیگر نیز در کنارشان است، ندارند.
    در بسیاری از موارد محیط و دارایی‌های آشنای اطرافشان، همسن ‌و ‌سالان و حتی شاید یک حیوان خانگی محبوب یا بهترین دوست خود را نیز از دست داده‌اند.
  • به فرزندتان اطمینان دهید که مهم نیست که چه اتفاقی افتاده است و چه رخ خواهد داد. چون بدون توجه به هر چیزی، اکنون او را دوست دارید و از این به بعد نیز دوست خواهید داشت. مطمئن شوید که آن‌ها متوجه این موضوع شده‎اند که طلاق تقصیر آن‌ها نبوده است و نمی‌توانستند هیچ کاری برای جلوگیری از آن انجام دهند.
  • سعی کنید رویه‌های قبلی را برای زمان خواب، تکالیف، زمان بازی و مسائل دیگر حفظ کنید. ممکن است نیاز به اضافه کردن عادت‌های جدید باشد. به عنوان مثال هر جمعه شب به خانه والد دیگرش برود اما تا حد امکان نگه ‌داشتن و نزدیک بودن به همان برنامه‌ها و عادات قبلی به اضطراب کودک و احساس امنیت او کمک می‌کند. بدین ترتیب آن‌ها راحت‌تر می‌توانند برای پیش‌آمد‌های آینده آماده شوندپیشمدبدانند آماده.
  • رسوم و عادت‌های خانوادگی برای کودک شما احساس امنیت ایجاد می‌کنند. یک رسم خانوادگی مانند «شبی برای بازی» یک لنگر‌ برای اتصال به اعماق بنیاد خانواده ایجاد می‎کند. همچنین به یک کودک طلاق احساس آشنایی داده و به او نشان می‌دهد چطور با دنیای جدید خود ارتباط برقرار کند.

تراپی برای کودکان طلاق چطور اضطراب آن‌ها را کاهش دهید

تراپی چگونه به یک کودک طلاق کمک می‌کند؟

بسیاری از اوقات، کودکان پس از یک دوره «گذر زمان» خود را با از هم پاشیدگی یک ازدواج وفق می‌دهند. اما در مورد نوجوانانی که از قبل نیز کمی اضطراب دارند، تراپی می‌تواند پاسخی برای چگونگی کمک به اضطراب آن‌ها برای کنار آمدن با طلاق و مشکلات ناشی از آن باشد.

روان‌ درمانگران معمولا تراپی را برای کودکان طلاق به کمک روش درمانی «شناختی رفتاری» (CBT) انجام می‌دهند. این نوع درمان مبتنی بر این فرضیه بوده که افکارمان رفتار ما و احساسات بعدی ناشی از آن را شکل می‌دهند و دیگران دلیل ایجاد این رفتارها و احساسات ناشی از آن‌ها نیستند.

با درک این موضوع و یاد‌ گرفتن اصلاح عکس‌العمل‌هایمان، می‌توانیم احساسات خود را به شیوه‌ای مثبت تحت‌تاثیر قرار دهیم تا نسبت به چیز‌هایی که قدرت تغییرشان را نداریم، احساس بهتری کنیم. آگاهی از تفکرات نادرست یا منفی به کودک شما اجازه می‌دهد تا به سمت تفکرات مثبت‌تری تغییر جهت دهد و اضطراب خود را به طرز چشم‌گیری کم کند.

خیلی نگران نباشید

روزنامه‌ها، مجلات و برنامه‌های تلویزیونی مدام آسیب‌های جبران‌ناپذیر طلاق را به‌ویژه برای کودکان تاکید می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد تیترهای دلخراش می‌شوند اما واقعیت این است که رسانه‌ها شواهد علمی را منعکس نمی‌کنند. در واقع، آن‌چه که در مورد فرزندان طلاق باید به آن توجه کنیم، انعطاف‌پذیری و مقابله موفق آن‌ها با مشکلات زندگی است.

در ادامه چند نکته وجود دارد که ممکن است به شما این اطمینان را بدهد تا بفهمید تمام کار‎‌هایی را که در قسمت‌های بالا مطرح کردیم، در تراپی کودکان طلاق نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند و اضطراب آن‌ها را کاهش می‌دهد.

  • همیشه به کودک خود اطمینان دهید که او را دوست دارید.
  • همیشه سعی کنید در مورد رابطه فرزندتان با والد دیگر بی‌طرف یا در صورت امکان مثبت باشید.
  • مهم‌تر از همه خودتان را به جای فرزندتان بگذارید. می‌خواهید چه چیزی را بدانید و دوست دارید آن را چگونه به شما بگویند؟

تراپی برای کودکان طلاق چطور اضطراب آن‌ها را کاهش دهید

سخن نهایی

ما در این مطلب به‌طور کلی به مشکلات و تنش‌هایی که فرزندان طلاق دارند و اضطراب کودک در زمان جدایی والدین او یا پس از این اتفاق اشاره کردیم. همچنین راه‌حل‌هایی را ارائه دادیم که به‌ نظر تراپیست‌ها تاثیر بسیار زیادی دارند. امیدواریم مطالب بالا به مطرح کردن تاثیر تراپی در کاهش اضطراب کودکی که درگیر طلاق است، کمک کرده باشد.
اگر چنین کودکی دارید، توصیه می‌کنیم با تراپی کودکان طلاق به کمک یک تراپیست و مشاور، بار سنگین احساسات منفی نقش داشتن در رخ ‌دادن طلاق را از کودکتان دور کنید و به او بفهمانید که در مشکلات رخ داده هیچ نقشی نداشته است.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *