درمان پرخاشگری در کودکان 7 ساله با مشاوره کودک

درمان پرخاشگری در کودکان 7 ساله با مشاوره کودک چگونه است ؟ خوشحالیم که توانسته ایم با سری مقالات پرخاشگری در کودکان از بدو تولد تا 9 سالگی همراه شما عزیزان باشیم. جهت اطلاع از مطالب تفکیک شده ی پرخاشگری کودک مقالات زیر را مطالعه بفرمایید : 1. درمان پرخاشگری در کودکان ۴ ساله توسط مشاوره کودک   2.  درمان پرخاشگری کودک و علت پرخاشگری کودکان   3.  علت پرخاشگری کودک و عصبانیت او چیست ؟   قصد داریم به دلایل پرخاشگری در کودکان 7 ساله و یا پرخاشگری در کودکان 8 ساله بپردازیم. تا به اینجا با توجه به گفته های مشاوره کودک به نکات و رفتارهای طبیعی کودک در سنین مختلف پرداخته ایم و در کنارش راهکارهای متناسب با پرخاشگری کودک در همان سن را به شما عزیزان ارائه دادیم . حال همراه ما باشید تا به پرخاشگری و خشم و خشونت کودکان در سنین 8 و 9 سالگی بپردازیم.  
شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر
   

پرخاشگری در کودکان 7 ساله

  پرخاشگری در کودک 7 ساله نشان از آن دارد که کودک با ورود به مدرسه با تجربه ی محیطی جدید به غیر از خانواده خود گاهی دچار اضطراب هایی می شود مخصوصا کودکانی که در خانواده حکم فرما بوده اند در بدو ورود به مدرسه گاهی دچار مشکل می شوند زیرا همیشه در معرض توجه قرار دارند و خواسته هایشان بی چون و چرا اجابت شده است حال از طریق معلمان، مربیان یا کودکان دیگر گاهی خواسته های آن ها رد می شود. موضوع قابل بررسی در زمینه پرخاشگری کودکان این است که مشاور روانشناس کودک از زمانی که کودک شما می تواند مسائل را ارزیابی کند و یا درک درستی از مشکلات و روابط بین فردی پیرامون خود دارد دیگر می تواند با توجه به گفتگو و شرح حالی واضح هم راه و هم قدم شما باشد یعنی می توان گفت کودک 7، 8 ساله دیگر می تواند از خشم ، پرخاشگری ، دعوا کردن و یا گزارشی از شرح حال خودش به شما بدهد .  

دلایل پرخاشگری در کودکان 7 ساله

  یکی از دلایلی که کودکان دچار خشم و پرخاشگری می شوند اختلالاتی است که کودک به او مبتلا است برای جلوگیری از پرخاشگری و لجبازی کودک حتما کودک خود را از طریق مشاوره کودک و یا مشاوران بالینی کودک ارزیابی کنید. تا اگر کودک شما دچار افسردگی ، وسواس و یا بیش فعالی است تشخیص داده و مشکلات را بصورت عمیق حل کنید گاهی کودکان به دلیل ناتوانی در درخواست خواسته هایشان و یا ناتوانی در ابراز گفتن مشکلاتشان دچار خشم و لجبازی می شوند شما بعنوان والدین وظیفه دارید که مشکلات کودک را بررسی کرده و با شرح حالی کامل برای مشاوره کودک در پی رفع مشکل کودک شوید. حال ما قصد داریم چند راه کار را برای جلوگیری از پرخاشگری در کودکان 7 ساله بیان کنیم توجه داشته باشید نکات زیر زمانی می تواند برای شما کارساز و کارآمد باشد که شما کودک خود را از طریق پزشک اطفال و روانپزشک بالینی ارزیابی کرده باشید .  

درمان پرخاشگری در کودکان 7 ساله یا بیشتر

  در موقعیت هایی که کودک از رفتارهای پرخاشگرانه استفاده می کند کودک خود را وادارید که گزارش کند یعنی کودک تجربیات واقعی زندگی را با شما در میان بگذارد و به شما بگوید که چطور می توان برخورد کرد و چه احساسی دارد .  

1- نادیده گرفتن را به کودک پیشنهاد کنید

  کودکان پرخاشگر، کودکان حساس تری هستند. زمانی که کودک شما براساس رفتارهای کودکان دیگر که در مقاله قبلی (  درمان پرخاشگری در کودکان ۵ ساله توسط روانشناس کودک ) بصورت کامل برای شما شرح دادیم روابط بین فردیشان دچار آسیب و دلخوری می شود   روش های زیز  را به کودک خود شرح دهید. درنادیده گرفتن کودک خود را متوجه کنید که گاهی ممکن است هم بازیش زمانی که می بیند دیگر تلاش هایش موثر نیست ، تلاش کند که کودک شما را عصبانی کند و او از کوره در برود برای او توضیح دهید که باید قاطع باشد و به چرت و پرت ها توجهی نکند. به این ترتیب کودکی که سعی در برهم زدن آرامش او دارد به زودی ، بعد از اینکه ببیند رفتار او کار ساز نیست کنار خواهد کشید.درمان پرخاشگری در کودکان 7 ساله باید از معلم و مدرسه هم کمک بگیرید تا شرح حالی از کودک به شما بدهند  

2.موثرترین پاسخ را نسبت به دست انداختن انتخاب کند

  روش دیگری که می توانید به کودک خود برای جلوگیری از رفتارهای خصمانه مثل دادو بیداد کردن ، کتک زدن و یا تف کردن بر روی دوستش که او را عصبانی کرده است بکار ببرد این است که به کودک کمک کنید موثرترین پاسخ را نسبت به دست انداختن انتخاب کند و بررسی کند که کدامیک از آن بهتر است توجه داشته باشید که هدف آن نیست که یاوه گویی را متوقف کنید بلکه می خواهید دفعات آن را کاهش دهید حال در ادامه زمانی که کودک روش موثرتری را جایگزین رفتارهای پرخاشگرانه ی خود می کند از او حمایت کرده و او را تشویق کنید   مثال از پرخاشگری در کودکان 7 ساله :   گاهی کودک زمانی که برادرش سر میز شام سربه سرش میگذاشته او فرار می کرده است  ولی حالا بردبارانه می نشیند و شام می خورد این رفتار در مسیر درست است این مسئله را حتما به او بگویید که متوجه رفتارهای مثبت او شده اید و بازخورد رفتارش را حتما به او بگویید.   مثال از پرخاشگری در کودکان 7 ساله :   ممکن است کودک شما را به دلیل فرفری بودن موهایش مسخره کنند و دست بیاندازند اما او از کنار دوستش می گذرد جواب او را نمی دهد و یا می گوید من مدل موهایم را دوست دارم و میرود بدون آنکه دعوا کند و یا قهر کند در این هنگام به او بگویید چه کار مشکلی را انجام داده است و شما چقدر افتخار می کنید که آن گونه رفتار کرده است سپس خوراکی مورد علاقه اش را خریداری کنید و با هم دیگر بخورید .    
درمان پرخاشگری در کودکان 7 ساله با مشاوره کودک
پرخاشگری در کودکان 7 ساله می تواند به دلیل الگوبرداری از والدین باشد
   

دلایل پرخاشگری کودکان را می دانید ؟

  علت پرخاشگری کودک خود را بیابید شما می توانید با پرسیدن سوالات زیر که توسط مشاوره کودک طراحی شده است خشم کودک خود را بیابید :  

آیا کودک مشغول جبران چیزی است؟

  ممکن است او به علت احساس نا امنی ،ضعف و یا کنار گذاشته شدن از سمت شما رفتار خنثی را از خود نشان دهد. آیا کودک برانگیخته شده است؟ گاهی کودکان از سمت دیگران تشویق می شوند که دوستان خود را دست بیاندازند و یا اینکه قلدربازی در بیاورد چون این کار به نظرشان زرنگی آمده است.  

بزرگسالان نیز از دست انداختن بعنوان یک راه سرگرم کنننده رفتار با کودک استفاده می کنند کودک ممکن است عینا همان رفتارهای پدر مادر خود را تکرار کند.

توجه داشته باشید آیا شما الگوی مناسبی برای کودکتان هستید ؟

آیا شما در خانه رفتارهای کودک را تمسخر نمی کنید و یا او را دست نمی اندازید؟ گاهی کودکان از رفتارهای والدین تقلید می کنند حواستان باشد الگوهای مناسبی برای کودکتان باشید زیرا کودکان زمانی که به مسخره کردن و دست انداختن دوستانشان ادامه می دهند به مرور زمان کودکان تنهایی می شوند .  

گاهی نیاز است کودکان ،مدرسه و یا هم بازیهایشان را تغییر دهند

  اگر احساس میکنید که محیطی که کودک در آن قرار دارد باعث آسیب دیدن کودک می شود هم بازی و یا گروهی که کودک با آن ها در مدرسه و یا مهد کودک بسر می برد را عوض کنید. اما اگر کودک شما به قلدر بازیش ادامه داد به او یادآور شوید که از پیامدهای منفی استفاده می کنید . پیامدهای منفی می تواند محدودیت های بودن با گروه ، از دست دادن یک اسباب بازی یا قطعه ای که کودک در جریان قلدری ار آن استفاده می کند یا محرومیت از فعالیت یا اشیای دوست داشتنی اش می باش .    
شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر
 

محرومیت برای پرخاشگری در کودکان 7 ساله تنبیه است

  بی شک در کنار اینها در کنار رفتار های پرخاشگرانه و قلدارانه کودک او را مجبور کنید که نسبت به رفتارش عذرخواهی کرده و او را از گروه دور کنید تا بداند محرومیت از گروه را در بر خواهد داشت اما در کنارش رفتارهای مثبت او را نیز تقویت و تحسین کنید. یعنی اگر روزی در گروهی که در حال بازی است مسخره نکرد و یا قلدر بازی در نیاورد در جدول روزانه امتیاز یا علامتی به او بدهید اگر کودک شما روز به روز بهتر می شود به او پاداشی مناسب ،پاداشی که برای کودک جذابیت داشته باشد را حتما در نظر بگیرید. در زمینه ی پاداش دادن به کودک توجه داشته باشید که پاداش باید متناسب با سن ، متناسب با علاقه ی کودکان باشد. کودکان در سنین پایین تر از اینکه در آغوش کشیده شوند و یا لمس بشوند بسیار لذت می برند اما کودکی در سن 6 ، 7 و 8 سالگی از طریق لمس کردن تشویق نمی گیرد بلکه شما می توانید از طریق هدیه دادن ، بردن به یک برنامه دلخواه او را تشویق کنید. در زمینه ی تشویق و تنبیه می توانید مقالات زیر را مطالعه بفرمایید : 1  تنبیه بدنی کودک آینده ای تباه برای او رقم می زند    بهترین روش تنبیه کودکان و پیامد تنبیه کودک چیست ؟   3 . ۵ روش اصولی برای بهترین تنبیه کودکان از نگاه روانشناس کودک  

مقالات مشابه

2 پاسخ

    1. پاسخ متخصص خانم رستمیان به شما دوست عزيز: بله تنبیه بدنی کودکان می تونه باعث تشدید رفتار پرخاشگرانه در کودکان بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *