دوستی با همسر | چطور با همسر خود دوست باشید؟

مانند هر نوع دوستی دیگری، ازدواج نیز با نقاط مشترک و تفاهم‌ها آغاز می‌شود. مشکلات روزمره زندگی مثل فرزندان، کار، امور مالی، بیماری، مراقبت از والدین سالخورده و غیره می‌توانند این رابطه خاص را دستخوش تغییر کنند و باعث از هم گسیختگی آن شوند. درباره دوستی با همسر چقدر می‌دانید؟

معمولا بهترین راه برای افراد مشاوره ازدواج برای تعمیق دوستی‌ها است اما می‌توانید بعضی از روش‌های ساده‌تر را هم امتحان کنید. در ادامه به این پرسش که دوستی با همسر چگونه است؟ پاسخ خواهیم داد پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

صمیمیت پایه و اساس یک ازدواج است. چه به خاطر عشق ازدواج کرده باشید و چه به روش سنتی، باز هم ممکن است روزهایی در ازدواجتان پیش بیاید که دوستی و صمیمیت بین شما تحت‌فشارهای زندگی و عدم ارتباط آگاهانه با یکدیگر از بین برود.

بازگرداندن دوستی به‌عنوان پیوندی که شما دو نفر را به هم وصل می‌کند، راهی حیاتی برای بازسازی ازدواج شما و ایجاد یک پیوند قوی‌تر است.

دوستی با همسر

دوستی و صمیمیت و مفهوم آن‌ها

وقتی در مورد بهترین دوست کسی بودن صحبت می‌کنیم، چه چیزهایی به ذهنمان می‌رسد؟ در زیر جملاتی که افراد بهترین دوستان خود را با آن‌ها توصیف می‌کنند آورده شده است:

  • آن‌ها بدون این‌که چیزی بگویم حال من را می‌فهمند.
  • آن‌ها مرا قضاوت نمی‌کنند.
  • آن‌ها به من کمک می‌کنند تا آدم بهتری باشم.
  • آن‌ها غذا، موسیقی، تفریح و مکان‌های مورد علاقه من را می‌شناسند.
  • حتی اگر اشتباهی کنم باز هم کنار من می‌مانند.
  • از موفقیت‌های من خوشحال می‌شوند و به من حسادت نمی‌کنند.

آیا این ویژگی‌ها در همسر شما وجود دارد؟ گاهی زوج‌ها این خصوصیات را با گذشت زمان از دست می‌دهند. آن‌ها به جای دوست بودن با همسر خود و درک تفاوت‌های هم، یکدیگر را متهم می‌کنند که هرگز طرز فکرهایشان را درک نکرده‌اند.

دوستی با همسر

دوستی با همسر چگونه ممکن است؟

برای ایجاد یک دوستی عالی در ازدواج خود ابتدا باید با همسرتان بنشینید و تمام ویژگی‌هایی را که هر کدامتان از بهترین دوست خود می‌خواهید بشناسید. سپس، این ویژگی‌ها را یادداشت کنید و با جدیت روی خودتان کار کنید تا شخصی شوید که خودتان از همسرتان انتظار دارید.

در زیر روش‌هایی برای این‌که چگونه با همسر خود رفیق باشید آورده‌ایم:

1. زندگیتان را از نو سازمان‌دهی کنید

برای این‌که زمان بیشتری را با هم بگذرانید لازم است تا در برنامه‌ریزی‌های روزمره‌تان تجدیدنظر کنید. سعی کنید تفریحات مشترک بیشتری با هم داشته باشید یا زمانی را برای بودن در کنار هم از پیش تعیین کنید.

2. به همسرتان اعتماد کنید

احساس مالکیت داشتن نسبت به یکدیگر از بین برنده عشق و صمیمیت است. اطمینان داشته باشید که همسرتان کار درست را انجام می‌دهد. معیارهای دوستی و عشق خود را با اعتماد و قابل اطمینان بودن خود تعیین کنید.

3. کنار یکدیگر باشید

دوستان واقعی در مواقع لزوم در کنار یکدیگر خواهند بود. وقتی همسرتان در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات است، به صحبت‌های او گوش دهید و بپرسید که چگونه می‌توانید کمک کنید. شاید بتوانید مشکل را برطرف کنید، یا شاید تنها کاری که از دستتان برمی‌آید گوش دادن و گرفتن دست او باشد.

4. صادق باشید

اگر از خودتان می‌پرسید که دوستی با همسر چگونه است؟ بهترین جواب برای شما این است که با او روراست باشید. هر آن‌چه را که برای دوستان خود تعریف می‌کنید برای همسرتان هم بگویید. خواهید دید که چگونه او نیز به بهترین دوست شما تبدیل خواهد شد. مخفی‌کاری تنها به رابطه شما آسیب می‌رساند.

دوستی با همسر

5. برای آزادی یکدیگر ارزش قائل باشید

این تصور قدیمی که دو نفر بعد از ازدواج یکی می‌شوند بسیار ظالمانه و بازتاب یک واقعیت اقتصادی و حقوقی در دورانی بود که زنان از آزادی‌های مالی و حقوقی امروزی مثل مردان برخوردار نبودند. در کنار هم بودن و هوای یکدیگر را داشتن خوب است اما نیازی نیست که برای این کار دقیقا شبیه هم باشید.

سعی کنید یک فرد متمایز با نظرات، افکار، ایده‌ها و ترجیحات خود باقی بمانید. به یکدیگر فضای کافی بدهید تا فعالیت‌های دلخواه خود را دنبال کنید. اگر در انجام کارها به تعادل برسید، هر دو در عین تعهد احساس آزادی خواهید کرد.

زمان کوتاهی را که به‌تنهایی یا در کنار دوستانتان سپری می‌کنید، هر دوی شما را سرحال‌تر می‌کند و باعث می‌شود از بودن در کنار هم احساس خوبی داشته باشید.

6. خودتان باشید

هر چقدر هم که این موضوع پیش‌پا افتاده به نظر برسد، وقتی صحبت از یک رابطه صمیمانه می‌شود، بهترین راه آن است که خودتان باشید. برای آرام نگه داشتن شرایط نیازی نیست به چیزی که نیستید تظاهر کنید. شرط دوست بودن شناخت کامل و عمقی یکدیگر است.

7. از یکدیگر انتظار بی نقص بودن نداشته باشید

همانطور که شما عادت های آزاردهنده‌ای در همسرتان پیدا می‌کنید، همسرتان نیز آن‌ها را در شما خواهد یافت. اگر عیوب شریک زندگی خود را زیرنظر دارید، قدردان او به خاطر ویژگی‌های مثبتش هم باشید. این کار باعث می‌شود که زوج‌ها روحیه خود را حفظ کنند و قدر یکدیگر را بیشتر بدانند.

همچنین بخوانید: راه های داشتن ازدواج موفق

سخن نهایی

مانند هر دوستی دیگری، رابطه شما باید تقویت و اولویت‌بندی شود. ایجاد تجربیات پرمعنا، نشان دادن علاقه واقعی به یکدیگر و بودن در کنار هم تحت هر شرایطی، همگی اقدامات ساده و روزانه‌ای هستند که می‌توانید همین الان برای تقویت رابطه خود انجام دهید. پرورش این خصوصیات به یک راه نجات برای هر دو شما تبدیل خواهد شد.

همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره تخصصی به مشاورین زبده خانه مهر در غرب تهران مراجعه کنید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *