عوامل موثر در روابط بین فردی برای حفظ و ماندگاری رابطه

منظور از رابطه بین فردی رابطه‌ای است که بین افراد با سلیقه‌ها و دیدگاه‌های مشابه شکل می‌گیرد. برای افراد یک رابطه ضروری است که به‌خوبی با یکدیگر کنار بیایند و همه جوانب را برای تشکیل زندگی مشترک در نظر بگیرند. با این مقدمه در ادامه مطلب می‌خواهیم به بررسی عواملی که در روابط فردی و بین فردی مشکل آفرین هستند، بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها همراه ما باشید.

چه عواملی بر روابط بین فردی تاثیر می‌گذارند؟

در این قسمت می‌توانید با عواملی که در رابطه بین افراد تاثیر می‌گذارند آشنا شوید. شما با توجه به آن‌ها و رعایتشان می‌توانید ماندگاری رابطه خود و ثبات آن را افزایش دهید.

سازگاری

دو شخص در یک رابطه باید با هم سازگار باشند. در یک رابطه نباید درگیری و سوء تفاهم وجود داشته باشد. معمولا افرادی که گذشته و اهداف مشابهی داشته‌اند، در روابطشان عملکرد بسیار بهتری را نشان می‌دهند.

سازگاری با افرادی که اهداف، نگرش‌ها و تفکرات متفاوتی دارند، دشوار است. به‌همین علت رابطه با آن‌ها پیشرفتی نمی‌کند و به‌سختی می‌تواند به سطوح بعدی برسد. البته معنای حرف ما این نیست که رابطه‌ بدون بحث یا اختلاف عقاید وجود ندارد. بلکه می‌گوییم هرچه شباهت در این مسائل بیشتر باشد، از اصطکاک رابطه کاسته خواهد شد.

روابط بین فردی

ارتباط

ارتباط در همه روابط شخصی و حرفه‌ای نقش اساسی دارد. دو طرف در روابط بین فردی باید احساسات را به‌طور متقابل ابراز کنند. دو شخصی که درگیر رابطه عاطفی هستند، باید به‌طور منظم به روش‌های مختلفی مثل تماس تلفنی، ایمیل و چت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

برقراری ارتباط برای پیشرفت و تقویت عشق ضروری است، به‌ویژه اگر دو شخص از هم دور هستند. (رابطه لانگ دیستنس دارند.) چنین روابط از راه دوری ملزم توجه به نکاتی هستند که در مشورت با یک مشاور خانه مهر در ستارخان، از آن‌ها آگاهی پیدا می‌کنید.

شما باید با فرد مورد علاقتان درباره مسائل مختلف به اندازه کافی صحبت کنید و راه حل‌های قابل قبولی را ارائه دهید. هر دو شخص درگیر در رابطه باید بدانند با چه هدفی ارتباط برقرار کرده‌اند و افکار خود را به‌طور شفاف در میان بگذارند.

همچنین باید دقت کنید که داشتن ارتباط تنها محدود به روابط عاشقانه نیست. حتی در زندگی کاری نیز همکاران باید با هم به‌خوبی ارتباط برقرار کنند.

صداقت

در روابط خود باید صادق باشید و هرگز دروغ نگویید. شما نباید هیچ موضوعی را از شریک زندگی خود پنهان کنید. هر مشکلی راه حلی دارد و شفافیت در روابط بسیار مهم است.

در مواقعی که لازم است سکوت کنید

در رابطه بین فردی نباید واکنش بیش از حد از خود نسبت به مسائل جزئی و کوچک نشان دهید. سکوت کنید و کمی سازگار باشید. اگر شما اولین کسی باشید که در رابطه عذرخواهی می‌کند، نیمی از مشکلاتتان حل خواهد شد.

بخشنده باشید

یکی از مهم‌ترین نکات برای بهبود روابط فردی و بین فردی این است که بخشنده‌تر باشید. باید بدانید که دعوا و بحث بر سر مسائل کوچک، کار احمقانه‌ای است و تنها اوضاع را برای هر دو شما بدتر خواهد کرد.

لبخند بزنید

لبخند معجزه‌ای است که به هر رابطه‌ای انرژی و صمیمیت را می‌بخشد. بهتر است بیشتر لبخند بزنید. همچنین در هنگام تعامل با یکدیگر بیشتر مراقب حالات چهره خود باشید.

روابط بین فردی

زمان

زمان نقش مهمی را در روابط ایفا می‌کند. افرادی که عاشق یکدیگر هستند، باید زمان کافی را برای شناخت بهتر یکدیگر صرف کنند. در مواقعی که افراد درگیر در رابطه زمانی را برای ملاقات یا تعامل با یکدیگر نداشته باشند، باید احساس خطر کرد.

این مورد درباره روابط کاری نیز مهم است. مشابه با روابط عاشقانه در سازمان‌ها نیز افراد باید زمانی را با همکاران خود بگذرانند تا پیوند بین آن‌ها تقویت شود. زوج‌ها باید برای همدیگر وقت بگذارند تا همیشه رابطه آن‌ها جذاب و عاشقانه باقی بماند.

شما باید کاری کنید تا طرف مقابلتان احساس کند مهم است. هر زمان که همسرتان کاری برای شما انجام می‌دهد، از او قدردانی کنید. همیشه شریک زندگی خود را در حضور دیگران تحسین کنید تا احساس کند همیشه و در هر شرایطی از نظر شما فرد دوست‌داشتنی است. به‌همین شکل هیچ‌وقت در حضور سایرین همسر خود را تحقیر نکنید و احترام او را نگه دارید.

هر رابطه‌ای برای رشد و پیشرفت نیاز به زمان و تلاش فردی دارد. با شریک زندگی خود درباره مسائل مختلف به اندازه کافی حرف بزنید و سعی کنید تا اختلافاتتان را به‌طور دوستانه و منطقی حل کنید.

همچنین بخوانید: آیا بین تنهایی و سلامت روان رابطه‌ای وجود دارد؟

مشکلات بین فردی

ارتباط اجتماعی و روابط مثبت با دیگران، بر شکل‌گیری و افزایش اعتماد به‌نفس تاثیر مستقیمی دارند. اگر بتوانیم با دیگران رابطه خوبی برقرار کنیم، زندگی شادی خواهیم داشت.

برای هر رابطه‌ای ممکن است گاهی مشکلاتی به‌وجود آید. شما باید به این مشکلات با دید یک تجربه مثبت برای پیشرفت رشد فردی و تقویت رابطه خود با دیگران بنگرید. در حالت کلی نشانه های مشکلات بین فردی شامل موارد زیر است:

  • شخص احساس می‌کند که دوست داشتنی نیست.
  • این افراد همواره احساس می‌کنند که بدشانس بوده و سرنوشت آن‌ها این چنین مقدر کرده است.
  • مبارزه برای ایجاد و حفظ رابطه سالم و کامل
  • شخص در محل کار خود نیز با همکارانش مشکل دارد.
  • افراد درگیر در رابطه خیلی زود عصبانی می‌شوند.

معمولا عوامل زیر در ایجاد مشکلات بین فردی نقش دارند:

  • یکی از افراد درگیر در رابطه نتواند هیجانات خود را به‌درستی تنظیم و کنترل کند.
  • یکی از افراد به یک بیماری روانی مثل اختلال شخصیت یا افسردگی مبتلا باشد.
  • یکی از افراد شخص به‌شدت استرسی باشد.

روابط بین فردی

برای درمان مشکلات بین فردی چه کنیم؟

مراجعه به روان‌ شناس می‌تواند به شما در حل مشکلات روابط فردی و بین فردی کمک زیادی کند. شما باید حتما مشاوری پیدا کنید که به او اعتماد دارید. اگر در منطقه غرب تهران یا صادقیه زندگی می‌کنید، خانه مهر یکی از مراکز معتبر روانشناسی برای کمک به افرادی است که روابط فردی خود را می‌خواهند بهبود بخشند.

معمولا مشاوران درمان را با گفتگو آغاز می‌کنند تا بتوانند ریشه مشکل را به‌درستی تشخیص دهند. در مراحل بعدی روان‌ شناس به شما راه حل‌های علمی را برای غلبه بر مشکلاتتان ارائه خواهد داد.

سخن نهایی

برای بهبود روابط بین فردی باید هر دو شخص درگیر در رابطه عاطفی تلاش کنند. اگر هر دو شخص برای ارتباط و شناخت یکدیگر به‌ اندازه کافی زمان بگذارند و درباره مسائل مختلف با یکدیگر به‌طور کاملا واضح صحبت کنند، هرگز با مشکل جدی مواجه نخواهند شد.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *