روانشناس کودک از راهکارهای نظم در کودکان می گوید

مشاوره روانشناس کودک و نوجوان از راهکارهای نظم در کودکان می گوید  یکی از سوالات پر تکرار والدین از بهترین مشاوره کودک این است که چگونه آموزش نظم به کودکان می تواند موثر باشد و یا راهکارهای آموزش نظم به کودکان چیست؟

توجه داشته باشید برای آن که به مبحث آموزش نظم به کودک بپردازیم نیاز است که اطلاعاتی در زمینه ی پیروی کردن کودکان از دستورات و یا پیروی نکردن آن ها کسب کنید مهمترین موضوعی که در زمینه ی شیوه ی تربیت کودک موثر است این است که شما بتوانید از چند راهکار موثر برای پیروی کودک استفاده کنید . جهت اطلاع از مطالب مشابه در زمینه ی تربیت صحیح کودک مقالات زیر را مطالعه کنید :

  1. بهترین مشاوره کودک ۸ نکته طلایی تربیتی را بازگو می کند

  2. روش های تربیت کودک را از زبان مشاوره کودک بشنوید

  3. بهترین روش تنبیه کودکان و پیامد تنبیه کودک چیست ؟

 

شیوه تربیت کودک منظم از نگاه روانشناس کودک چیست ؟

 

بی شک عدم پیروی کودکان از دستورات و گفته های والدین می تواند باعث عصبانیت والدین شود . والدین در انتهای روز از تکرار کردن ، بحث کردن های مکرر و نق زدن و حتی کلک زدن های کودک به ستوه می آیند ولی اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که تعداد خواسته ها و فرامین والدین باید معقول باشد تا کودک شما تبدیل به یک پادو یا کارگر نشود

و لحن و عمل والدین نیز باید خوشایند و منطقی باشد به گفته ی روانشناس کودک، کودکان به این علت بی توجهی می کنند که به خوبی می دانند دستورات پیش از جواب دادن به آن ها بارها تکرار خواهند شد. یعنی کودکان یاد گرفته اند که چقدر طول می کشد تا والدینشان به اندازه کافی عصبانی شوند و آن ها را مجبور به اطاعت کنند .

 

انتظارات بیش از حد از کودک:

 

همچنین می دانند که بعضی از والدین تسلیم می شوند و خودشان کار را انجام می دهند . دلایل دیگری که برای نا فرمانی کودک وجود دارد این است که گاهی جواب ندادن صرفا به دلیل سرکشی و نافرمانی و یا ممکن است به دلیل انتظارات زیاد از حد والدین باشد و یا ممکن است گاهی والدین انتظاراتشان را به وضوح برای کودکان بیان نکنند .

 

راهکارهای آموزش نظم به کودک از نگاه روانشناس کودک

 

1- صریح و دقیق باشید :

گاهی والدین آن قدر گرفتار صادر کردن درخواست ها و فرامین می شوند که فراموش می کنند چقدر از کودک خود انتظار دارند به گفته ی مشاور کودک صریح و دقیق بودن به این معناست که شاید کودک شما نداند معنای اتاقت را تمیز کن چیست ویا ممکن است معنای اتاق تمیز برای او با انتظارات ما مطابقت نداشته باشد .

 

2.چندین خواسته را با هم را عنوان نکنید

 

گاهی والدین چنان پشت سر هم دستوراتی را صادر می کنند که کودک قادر به یادآوری آن ها نیست توجه داشته باشید کاری را که می خواهید به کودک خود بگویید با کلمات ساده و قابل فهم بیان کنید .

مبحث دیگر از نگاه مرکز مشاوره کودک  این است که تعداد دستورات را محدود کنید بسیاری از والدین گاهی تعداد زیادی دستور را یک جا صادر می کنند در حدی به کودک دستور بدهید که بتواند آن را حفظ کند و به خاطر آورد

به طور مثال اگر می خواهید به کودک خود بگویید که اتاقش را تمیز کند به او بگویید چطور می تواند قدم به قدم این کار را انجام دهد یعنی اسباب بازی هایت را جمع کن ، لباس هایت را آویزان کن و هنگامی که او کل کار را فهمیده می توانید فقط به او بگویید برو اتاقت را تمیز کن .

 

 

روانشناس کودک از راهکارهای نظم در کودکان می گوید
روانشناس کودک بهترین روش های تربیتی را به شما آموزش میدهد

 

چگونه کودک منظم داشته باشیم ؟

 

در ادامه باید بگوییم که طبق نظرات روانشناس کودک پیش از آن که سخن بگویید فکر کنید اگر می خواهید جواب نه نشنوید به کودک امکان انتخاب ندهید به طور مثال به کودک خود نگویید می خواهی همین الان اتاق را تمیز کنی و یا چطوره بریم دندانپزشکی ؟

 

می توان در عین حال که خودکامه و دیکتاتور نبود اما قاطع هم بود به گفته ی روانشناس کودک یکی از موضوعات اساسی این است که والدین قاطع بودن را با دیکتاتور بودن یکی می دانند.

در صورتیکه قاطع بودن یعنی بر اساس میزان توانایی کودک یعنی والدین می دانند که کودکشان از عهده این امر بر می آیند و بدون خشونت عملی را از کودک درخواست می کنند گاهی ممکن است والدین از خلاقیت هایی استفاده کنند یعنی با دادن انگیزه می توانند کودک خود را ترغیب به انجام کاری کنند به طور مثال: شرط می بندم قبل از آن که تا ده بشمارم از ماشین پیاده می شوی این می تواند یک جمله ی انگیزشی برای کودک شما باشد .

 

توجه کودک خود را جلب کنید :

 

گاهی کودکان چنان غرق کارهایشان و فعالیت های شخصی خودشان می شوند که واقعا نمی شنوند شما چه می گویید برای جلوگیری از چنین حالتی مطمعن شوید که کودک شما می داند که به او چه گفته اید در چشمان کودک خود نگاه کنید و از او بخواهید که دستورات شما را تکرار کند

و بعد برای شما معنای آن را شرح دهد یکی از روش های موثر مرکز مشاوره کودک در زمینه ی آموزش نظم به کودک همین است توجه کودک را جلب کنید . این روش برای کودکانی که مدت توجه کوتاهی دارند بسیار روش موثری است تا بتوانید به آسانی توجهشان را کمتر منحرف کنید .

 

راهکار بعدی روانشناس کودک این است : به آن چه می گویید عمل کنید

 

چیزی را بگویید که به آن عمل می کنید اجازه ندهید که گرفتاری باعث شود آنچه را که از کودک خود خواسته اید فراموش کنید یعنی اطمینان حاصل کنید که هر بار که دستوراتی را صادر می کنید آن را پیگیری می کنید تا به این ترتیب کودکان یاد نگیرند دستورات شما را نادیده بگیرند و نکته ی مهم این است که از دادن دستوراتی که واقعا لازم نیستند اجتناب کنید تا احساس والدین سخت گیر و دیکتاتور به کودکان شما القا نشود.

جهت اطلاع از خدمات تخصصی روانشناس کودک در مرکز مشاوره کودک خانه مهر به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید 

همراه و همگام همیشگی شما هستیم

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *