علت پرخاشگری کودک و عصبانیت او چیست ؟

علت پرخاشگری و عصبانیت کودکان چیست ؟ این روزها یکی از مسائل و مشکلات والدین پرخاشگری در کودکان است زیرا زمانی که کودکان به شکل های مختلف پرخاشگری را نشان می دهند پدر و مادر نگران این موضوع می شوند که نکند کودک در آینده رفتارهای پرخاشگری خود را گسترش دهد. در این زمینه به صورت تفکیک شده چندین مقاله برای شما عزیزان نوشته شده است در صورت تمایل مطالب زیر را مطالعه بفرمایید :

  1. درمان پرخاشگری کودک و علت پرخاشگری کودکان

  2. با کودک لجباز و حرف گوش نکن چگونه برخورد کنیم ؟

  3. آیا کودکان عمدا جواب والدین را نمی دهند ؟

  4. بهترین مشاوره کودک ۸ نکته طلایی تربیتی را بازگو می کند

 

و دیگر نگرانی در علت پرخاشگری کودک این است که کودکان پرخاشگر به دلیل رفتارهای اضطرابی و خشم در روابط بین فردی یعنی با دوستانشان دچار مشکل می شوند به گفته مشاوره کودک این جمله را از والدین زیاد می شنویم :

 

فرزندم به خاطر هر چیزی عصبانی می شود و نشانه های پرخاشگری در کودکم در حال افزایش است .

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

علت پرخاشگری کودک چیست ؟

 

قابل ذکر است که بخشی از پرخاشگری در کودکان طبیعی و جز روند رشد کودک محسوب می شود اما انتظار می رود که کودکان به مرور زمان بتوانند احساساتشان را کنترل کنند برای پیشگیری از پرخاشگری در کودک چه پرخاشگری در کودک یک ساله و چه پرخاشگری در کودک 2 یا 3 ساله نیاز است که شما آموزش هایی را متناسب با سن کودک و تکنیک هایی را بکار ببرید تا به مرور زمان کودکان شما کنترل خشم را یاد بگیرند.

 

ویژگی های شخصیتی کودکان پرخاشگر :

 

کودکانی که رفتارهای پرخاشگرانه دارند معمولا خودانگیخته، بسیار زودرنج و بی قرارند که این ویژگی ها بر توانایی ارتباط برقرار کردن و گفتاری کودک تاثیر متقابل دارد.

به دلیل بالا بودن میزان اضطراب و استرس در کودکان پرخاشگر اصولا واکنش های بیولوژیکی و جسمانی نیز از خود دارند اما موضوع مهم در پرخاشگری کودکان این است که ما علت پرخاشگری در کودک را بیابیم به گفته مشاوره کودک بررسی علل پرخاشگری در کودکان عوامل متعددی دارد که بعضی از مشاورین کودک قبل از پرداختن به درمان پرخاشگری کودک به بررسی علائم یک اختلال که می تواند زیر مجموعه پرخاشگری در کودک باشد می پردازند

 

بطور مثال برخی از اختلالات روانپزشکی همراه با پرخاشگری هستند در کودکان افسرده، بیش فعال یا نافرمان مقابله ای می توان گفت که پرخاشگری یکی از ویژگی های آن است.

جالب است بدانید اگر افسردگی در بزرگسالان با نشانه هایی از خلق و خوی پایین و یا گوشه گیری نمایش داده می شود اما افسردگی در کودکان با علائمی مثل پرخاشگری و خشم خودش را نشان می دهد.

بطور مثال مادرانی که در دوران بارداری دچار افسردگی می شوند بعد از زایمان نیز ممکن است کودکان پرخاشگری را داشته باشند البته بخشی از این مسئله مربوط به دسته بندی خلق کودک یعنی بعضی از کودکان در بخش بچه های راحت و برخی در بخش سخت و دشوار قرار می گیرند.

 

علت پرخاشگری کودک یک ساله

 

می توان گفت پرخاشگری در کودک یک ساله می تواند عللی مثل (خارش لثه، کولیک ) ایجاد شود بسیاری از کودکان به دلیل کولیک دچار پرخاشگری و گریه های متعدد می شوند. که می توانید از طریق دارو دردهای آن ها را تسکین دهید .

یکی از علل مهم پرخاشگری در کودکان که باعث جیغ کشیدن و ناآرامی آن ها می شود ارتباط والدین است .

والدین زمانی که در مقابل کودک اختلافات خود را نشان می دهند و ارتباط پرخاشگرانه ای با یکدیگر دارند این رفتارها بدون شک بر اعصاب و روان کودک تاثیر مستقیم می گذارد .

 

یکی دیگر از دلیل پرخاشگری در کودک یک ساله و یا پرخاشگری در کودک دو ساله این است که امر و نهی کردن بیش از حد به کودک او را دچار یک پرخاشگری و سردرگمی می کند

که این کودکان در آینده نیز نمی توانند بصورت معقول تصمیم گیری کنند و جز دسته های بچه های مستقل نیز قرار نمی گیرند و اما یکی دیگر از دلایل می تواند جلب توجه کودک باشد.

در این زمان می توان با کمی هوشمندی اجازه دهید که کودک برای در آغوش کشیدن شما کمی صبوری کند . اما اگر احساس کردید که رفتارهای کودک فقط صرفا برای جلب توجه است اجازه ندهید که این عمل در او شدت بگیرد و به او توجهی نکنید.

 

علت پرخاشگری در کودک دو ساله :

 

قابل ذکر است که عواملی مثل عوامل ژنتیک و دوران بارداری بیشترین تاثیر را در خشم و پرخاشگری کودکان در این سنین دارند یعنی می توان با بررسی عوامل ژنتیکی به این نتیجه رسید که بیشتر کودکان پرخاشگر دارای والدین پرخاشگر نیز می باشند.

اما نکته ی قابل توجه این است که زمانی که بستر ژنتیک مهیا است یعنی والدین نیز دچار پرخاشگری هستند بی شک عوامل محیطی می تواند این خلق و خو را در کودک تثبیت و تشدید کند زیرا والدین پرخاشگر رفتارهای مناسبی با کودک ندارند که در آیتم بعدی به الگوی های خانوادگی ناسالم می پردازیم .

 

علت پرخاشگری کودک و عصبانیت او چیست ؟
علت و درمان پرخاشگری کودک مهم است زیرا در کودک نهادینه می شود

 

2- الگوهای رفتاری خانوادگی ناسالم….

 

یکی از عوامل مهم در پرخاشگری کودک که مشاوره کودک بسیار بر آن تاکید می کند این است که تنش های خانوادگی باعث می شود کودک دچار مشکلات رفتاری شدید شود که این نیز خود باعث می شود که کودک دچار کمبود عزت نفس بشود.

این سرخوردگی باعث می شود به شکل بیرونی در کودک در پرخاشگری، خشم و بی ادبی خودش را نشان دهد یعنی مواردی که باعث تنش در کودک می شود می تواند :

1. مشکلات عاطفی شدید بین والدین

2.افسردگی

3. تنش های خانوادگی

4. باید ها ونبایدها ی بیش از حد در خانواده

5.تنبیه های شدید

6.تنبیه های بدنی

7.عدم هماهنگی بین پدر و مادر

8.یکی نبودن حرف های والدین

9.عدم تحسین از کودک

10. و یا بیشترین آسیب را از طریق کودک آزاری می توان نشان داد.

 

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

بررسی عمیق کودک مهم است :

 

یکی دیگر از آیتم های مهم در پرخاشگری کودکان که توسط مشاوره کودک از طریق مصاحبه بالینی ارزیابی می شود خصوصیات فردی کودک است . خصوصیات فردی در پرخاشگری کودک :
1.مثل نبودن احساس دلسوزی و همدلی در کودک

2.مهارت های ارتباطی ضعیف که در سن رشد مناسب شکل نگرفته است

3. آی کیوی پایین و یا اختلالات کودک مثل اختلال سلوک ، بیش فعالی ، افسردگی و یا وسواس که باید توسط مشاور کودک ارزیابی شود

 

جهت اطلاع از خدمات تخصصی مشاوره کودک و مشاوره نوجوان صفحه ی مشاورین خانه مهر را دنبال کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *