علت کابوس های شبانه کودکان چیست ؟

علت کابوس های شبانه کودکان چیست ؟ چقدر دنیای کودکان را می شناسید ؟ ما در سری مقالات مشاوره کودک و نوجوان قصد داریم والدین را با شیوه های جدید تربیتی آشنا کنیم و بهترین راهکارها را برای مقابله با مشکلات رفتاری عنوان کنیم جهت اطلاع از مطالب بیشتر مقالات زیر را مطالعه کنید :

  1. روانشناس کودک از راهکارهای نظم در کودکان می گوید

  2. آیا کودکان عمدا جواب والدین را نمی دهند ؟

  3. روش مقابله با ترس کودک از تنهایی خوابیدن چیست ؟

  4. تنبیه کودک برای نقاشی روی دیوار ممنوع است

 

کابوس شبانه با وحشت شبانه فرق دارد ؟

 

قابل ذکر است که بدانید کابوس های شبانه کودکان با وحشت شبانه در کودکان متفاوت است در تعریف وحشت شبانه می توان گفت: رویاهای ترسناک و یا خواب دیدن نیستند بلکه به گفته ی مشاوره روانشناس کودک و نوجوان و متخصصین تصور می شود که این حالت نمایانگر عدم تکامل الگوی خواب در کودک و بزرگسال است.

کودک در انتقال از مرحله ی خواب عمیق به خواب سطحی زمانی که دچار مشکل می شود وحشت های شبانه روی می دهد . در بسیاری از مواقع زمانی که کودکان دچار وحشت های شبانه می شوند اصلا آن را به یاد نمی آورند این حالت باعث ترس در والدین می شود زیرا آن ها علائم و رفتارهای کودک خود را می بینند و کودک آن ها چیزی به یاد نمی آورد.

برای پرداختن به علت کابوس های شبانه ی کودکان و درمان کابوس های شبانه کودکان در این مقاله به چند راهکار علمی می پردازیم همراه ما باشید

 

نشانه های کابوس های شبانه کودکان و وحشت شبانه چیست ؟

 

در حالتی که کودکان دچار وحشت های شبانه می شوند ، جیغ می زنند ، هق هق می کنند و یا به این طرف و آن طرف می روند این کودکان ممکن است شروع به دویدن کنند ، اطرافیانشان را صدا می زنند و در این حالت چشمهایشان بدون اینکه جایی را ببیند بازو گشاد می شود ، گوش های آن ها واضح حرف های آرام بخش اطرافیان را نمی شنود و این باعث می شود که رفتارهای خودشان را مثل جبغ زدن ، فریاد زدن و دویدن را ادامه دهند شما در جریان یک وحشت شبانه کار خاصی نمی توانید انجام دهید باید در مقابل آن صبور باشید به یاد داشته باشید که این حالت در اثر فشارهای روحی ایجاد نمی شود و هیچ اثر پایداری روی کودک شما نخواهد داشت.

 

درمان کابوس های شبانه کودکان چگونه است ؟

 

اولین راه حل درمان کابوس های شبانه کودک

در کابوس های شبانه ی کودکان او را آرام کنید کودک را نگه دارید و او را آرام کنید می توانید از طریق یک حوله ی سرد صورتش را بشویید این کار باعث می شود که احساس کنید کار مفیدی را برای کودک انجام می دهید رفته رفته حالت خیره و بهت زده چشمان کودک از بین می رود و کودک شروع به بازگشت به دنیای واقعی و توجه به اطرافش می کند.

 

دومین راه حل درمان کابوس های شبانه کودک

2- برای جلوگیری از کابوس های شبانه ی کودکان برنامه خواب را منظم کنید برای اینکه به کودک خود بتوانید در این راه کمک کنید الگوی خواب بهتری داشته باشد مطمعن شوید که کودک شما با یک برنامه ی منظم خواب دارد و به اندازه کافی استراحت می کند .

 

سومین راه حل درمان کابوس های شبانه کودک

 

3- کابوس های شبانه کودک را با یک مشاوره کودک مشورت کنید از آنجاییکه کابوس های شبانه معمولا اهمیت چندانی ندارند اما احتمال کمی هم وجود دارد که کابوس های شبانه کودکان ناشی از اختلالات عصبی در آن ها باشد برای آنکه این احتمال رد شود و کابوس های آزار دهنده به اتمام برسند حتما با پزشک و مشاوره کودک درمیان بگذارید تا بتوانید از طریق نوار مغزی و یا تست های لازم احتمالات ناشی از اختلالات عصبی را رد کنید و بعلاوه اگر دفعات این حالت در کودک شما زیاد است ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که نوعی دارو که به دقت تنظیم می شوند برای کودک شما تجویز کنند .

 

 

علت کابوس های شبانه کودکان چیست ؟
کابوس های شبانه کودکان با وحشت شبانه متفاوت است

 

دلیل کابوس های شبانه کودک چیست ؟

 

بسیاری از والدین نمی دانند که کودکشانشان دچار کابوس و یا وحشت های شبانه می شوند شکایت آن ها از علت گریه شبانه کودکان و علت خواب بد دیدن کودکان است حال توجه کنید کابوس ها برخلاف وحشت ها ی شبانه می تواند برای کودکان و هم برای والدینشان بسیار وحشت زا باشند.

علت کابوس های شبانه کودکان می تواند ناشی از احساس ناامنی، اضطراب، ترس و یا نگرانی باشد این حالات واکنش های شایع و طبیعی ترس نسبت به رویاهای ترسناک هستند که معمولا در کودکان حدود 3 ساله آغاز می شود و اوج آن ها بین 4 تا 6 سالگی ادامه پیدا می کند می توان گفت به گفته ی مشاوره کودک دختران تا حدی دیرتر از پسران به کابوس های شبانه دچار می شوند

طبق پژوهش های انجام شده 28 درصد کودکان 6 تا 12 ساله کابووس های شبانه دارند و در حدود 10 سالگی دفعات این خواب های بد در این کودکان زیاد می شود و بعد مجدد افت پیدا می کند .

 

تفاوت کابوس های شبانه در کودک با وحشت های شبانه

 

کودک ممکن است عرق کند ، جیغ بزند و یا نفس نفس بزند در این حالت می توان کودک را سریع از خواب بیدار کرد و معمولا دست کم تا حدی خوابی که دیده است را نیز به یاد خواهد آورد کابوس ها می توانند در اثر بیماری و یا درد ، هیجان بیش از حد ، ترس ، اضطراب ، برنامه های خشن تلویزیون و یا کم توجهی والدین نسبت به کودکان ایجاد شود می بینید.

که دلیل کابوس ها و وحشت های شبانه متفاوت است و بررسی علت کابوس های شبانه در کودکان بسیار حائز اهمیت است با اینکه کودک دقیق نمی تواند بگوید چه چیزی او را آزار می دهد شما می توانید از روی رفتار او و گفتگو با او سرنخ هایی را بدست آورید

 

مراقبت های روحی و روانی از کودک چگونه است ؟

 

علت هر چه که باشد این امر صحت دارد که کودکان مضطرب نگران و یا کودکانی که احساس ناامنی می کنند بیشتر کابوس می بینند. پس این کودکان به مراقبت بیشتری نیاز دارند منظور ما از مراقبت در این قسمت مراقبت های روحی و احساسی است که شما می توانید برای حل این موضوع نیز از یک مشاوره کودک کمک بگیرید

مهمترین و تاثیرگذارترین کاری که والدین در زمان کابوس دیدن کودکان می توانند انجام دهند این است که کودکان را بیدار کنند و او را آرام کنند و به او اطمینان خاطر بدهند که حتما همه چیز امن و امان است کودک خود را در آغوش بگیرید و نوازش کنید

اما در مورد کابوس ها زیاد حرف نزنید و مسئله را بزرگ نکنید زیرا ممکن است یاد بگیرد با استفاده از این روش جلب توجه کند همچنین مهم نیست که در این هنگام درباره ی موضوع کابوس صحبت کنید به خاطر داشته باشید به کودکان اجازه ی تماشای برنامه های تحریک آمیز و یا ترسناک قبل از خواب ندهید و یا داستان های ترسناک برای آن ها تعریف نکنید تمامی اینها بر روی کابوس ها و بد خوابی کودکان تاثیر گذار است

 

جهت اطلاع از مقالات تخصیی کودک و نوجوان به صفحه ی اصلی مرکز مشاوره خانه مهر مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *