عوامل تاثیرگذار بر پرخاشگری کودکان را بشناسید

عوامل تاثیرگذار بر پرخاشگری کودکان را بشناسید تا بتوانید بهترین عملکرد را نسبت به خشم کودک نشان دهید. نمی دانیم بگوییم متاسفانه یا خوشبختانه رسانه ها در شکل گیری رفتارهای اجتماعی کودک نقش بسزایی دارد به گفته مشاوره کودک و روانشناسان متخصص کودکان پژوهش ها ثابت کرده اند که کودکانی که ساعت های طولانی به تماشای تلویزیون می نشینند روابط خوبی با والدین خود ندارند. و علاوه برآن الگوهای غذایی نامناسبی نیز دارند اما مبحث ما پرخاشگری درکودکان است.

در زمینه ی پرخاشگری برای شما عزیزان چندین مقاله ی جزیی تر نوشته ایم که در صورت تمایل می توانید مقالات زیر را مطالعه بفرمایید :

  1. درمان پرخاشگری کودک و علت پرخاشگری کودکان

  2. با کودک لجباز و حرف گوش نکن چگونه برخورد کنیم ؟

  3. علت پرخاشگری کودک و عصبانیت او چیست ؟

  4. پاسخ به رایج ترین مشکلات در فرزندپروری

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

 آیا فکر می کنید که تماشای تلویزیون در ایجاد پرخاشگری کودکان نقشی دارد؟

 

برای پاسخ به این سوال می توان گفت بله . برنامه هایی مثل بازی های کامپیوتری و کارتن ها و مسابقات فوتبال باعث تشدید پرخاشگری در کودکان می شود.

زیرا کودکان از مشاهدات تقلید می کنند چه از رفتارهای شما و چه از تلویزیون که یکی از ابزارهای مهم تربیتی در کودک محسوب می شود. کودک با دیدن تصاویری که افراد هیجانهای غلو شده ای ابراز می کنند و یا مشت و لگد می زنند، رفتارها را تقلید می کند.

و یکی دیگر از تاثیرات تلویزیون در پرخاشگری کودکان این است که کودک از این وسیله به عنوان ابزاری برای حل و فصل مشکلات و تعارضات خود استفاده می کند.

 

پرخاشگری کودکان 3 ساله

 

به گفته مشاوره کودک و بهترین روانشاسان کودک ،کودک از بدو تولد تا 3 سالگی در مرحله ای از منفی گرایی و لجبازی قرار دارد . می توان گفت کودکان در سنین 3 سالگی حاکمان و مستبدان کوچک خانواده شما به حساب می آیند.

بیشتر کودکان خشم خود را با شدت زیادی ابراز می کنند اما پرخاشگری در کودک 3 ساله و پرخاشگری در کودک دبستانی متفاوت است زیرا با رشد سنی و عقلی انتظار می رود که کودکی که در سن 3 سالگی است با کودکی که در دبستان است بتواند کنترل خشم را یاد گرفته باشد

و برای بهبود ارتباط خودش با اطرافیان و خانواده و رشد خود از  ابزارهای کنترل خشم استفاده کند حال مثال کوچکی از هر سنی از پرخاشگری کودک و علل آن میزنیم .

 

به طور مثال پرخاشگری کودک 6 ماهه

 

می توان گفت کودک در 6 ماهگی انتظار دارد به محض گرسنه شدن به او توجه شود حال اگر این خواسته برطرف نشود ، کودک با عصبانیت خواسته ی خود را ابراز می کند.

 

پرخاشگری در کودک 15 ماه

 

به طور مثال کودکان در 15 ماهگی دوست ندارند زمان غذا خوردن کسی به آن ها کمک کند و این رفتار آن را عصبانی می کند و یا کودکانی که در سن 15 ماهگی قرار دارند به هیچ عنوان دوست ندارند کسی بازیشان را قطع کند زیرا از او متنفر می شوند.

این کودکان ممکن است برای ابراز خشم و اعتراض عصبانیت خود اشیایی را به اطراف پرتاب کنند . کودکان در این سن به دلیل استقلال طلبی دوست دارند که تمام رفتارها باب میل خودشان باشد

و یا پرخاشگری در 18 ماهگی کودک نیز می تواند به شکل لگد زدن برای مالکیت یه شی و یا اسباب بازی و یا کتک زدن بچه های دیگر نشان داده شود یعنی می توان گفت در سن 2 تا 2 و نیم سالگی کودکان ، پرخاشگری خود را با لگد زدن و کتک زدن نیز نشان می دهند .

 

عوامل تاثیرگذار بر پرخاشگری کودکان را بشناسید
عوامل تاثیرگذار بر پرخاشگری کودکان هم محیطی است و هم ژنتیکی است

 

پرخاشگری درکودک 3 تا 9 سالگی

 

کودکان در سن 3 تا 4 سالگی پرخاشگری کلامی را آغاز می کنند یعنی آن ها به تدریج از زبان برای ابراز احساسات پرخاشگرانه خود استفاده می کنند و مجدد در سن 5 یا 6 سالگی لگد زدن و کتک کاری را دوباره همانند سن 18 ماهگی تکرار می کنند .

کودکان در سن 8 تا 9 سالگی نیز بحث و جدل و به کار بردن نام های توهین آمیز و دشنام را جایگزین پرخاشگری های فیزیکی می کنند یعنی می توان گفت ، کودکان در سن 8 تا 9 سالگی از بحث کردن برای ابراز عصبانیت خود بیشتر استفاده می کنند.

 

نکته ی بسیار مهم در این زمینه این است که والدین باید بتوانند خشم و پرخاشگری در کودک را مهار کنند یعنی نقش والدین در از بین بردن و ترک این عادت بسیار مهم است .

پرخاشگری کودکان شرطی می شود…

 

کودک اگر بداند که از طریق عصبانی شدن و پرخاشگری می تواند به خواسته هایش دست پیدا کند و با این رفتار اضطراب و عصبانیت را در والدین به وجود می آورد بی شک خشم خود را دوباره تکرار خواهد کرد .

توجه داشته باشید پرخاشگری در کودکان دبستانی به این شکل است که اگر خشم باعث آسیب رساندن به دیگران شود اسم آن را پرخاشگری می گذاریم.

کودک پرخاشگر داد و فریاد می کند، اشیاء را می شکند، با دیگران دعوا می کند و نظم عمومی را نیز برهم می زند و در مدرسه فرار کرده و آرامش کلاس را برهم می زند برای یافتن درمان پرخاشگری در کودکان باید به صورت فردی علت آن را در کودک خود بیابید.

 

علت پرخاشگری کودک بسته به نوع شخصیت متفاوت است

 

ولی مهم ترین علل پرخاشگری علل جسمانی، ناکامی و رفتارهای ضد و نقیض والدین و غیبت طولانی آن ها می باشد .

به طور مثال کودکانی که مشکلات جسمانی مثل کم کاری و پرکاری بعضی غدد ، مشکلات بینایی و یا حتی کم خونی دارند می توانند دچار پرخاشگری شوند و یا آمادگی بیشتری برای ابراز خشم از خود نشان می دهند.

زمانی که کودکان برای رسیدن به یک خواسته مانعی بر سر راه خود می بینند یکی از ابزارهای رسیدن به آن خواسته را پرخاشگری می دانند اما مهم است که والدین در این حین چه عکس العملی از خود نشان داده اند. آیا پرخاشگری را در کودک تشدید کرده اند ؟ و یا باعث شده اند کودک به جای ابراز خشم و رفتارهای پرخاشگرانه از گفتگو و حل مساله استفاده کند .

 

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

چقدر با حل مسئله و ابراز احساسات و خواسته صحیح در کودکان آشنا هستید؟

 

نکته ی مهم این است که قبل از پرداختن به عوامل روانی برای کودک خود چکاب کامل جسمانی انجام دهید و بعد می توانید از طریق مشاوره کودک و یا روانشناس کودک به یافتن علل پرخاشگری در کودکان بپردازید .

یکی دیگر از نکات مهم در پیشگیری از پرخاشگری کودک و یا درمان پرخاشگری کودکان این است زمانی که کودک شما در حال ابراز خشم و پرخاشگری است سر او داد نزنید و یا او را تنبیه بدنی نکنید زیرا ممکن است این رفتار اثری فوری داشته باشد ولی در دراز مدت کاری بسیار بیهوده و منفی است

 

چرا که کودک خود را لجباز تر کرده و درصد عصبانیت او را افزایش می دهید و از همین طریق می توانید یک الگوی منفی برای کودک خود باشید

در اصل والدین با این رفتار به کودک خود آموزش می دهند که اگر کسی خشم خود را به او نشان داد می تواند او را کتک بزند و یا او را تحقیر کند شما از همین تمرین ها می توانید خشم کودک خود را کاهش داده و یا راه حل هایی برای حل مساله و مشکل به او آموزش دهید این را فراموش نکنید که کودکان تماما از رفتارهای شما الگو برداری می کنند .

 

جهت اطلاع از مقالات تخصصی مشاوره کودک به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *