7 اصل فرزندپروی و نقش والدین در فرزند پروری موفق

قصد داریم در این مقاله به مبحث فرزندپروری پیوند دهنده از نگاه مشاوره کودک بپردازیم فرندپروری چیست ؟
توجه داشته باشید تمامی مقالات مرکز مشاوره خانه مهر زیر نظر بهترین مشاوران کودک و نوجوان نوشته می شود همراه ما باشید
عمده مشکلات روان¬شناختی و نشانه¬های اختلالات رفتاری در نوجوانان به دلیل وجود نقص در رابطه با والدین و یا دیگر افراد مهم در زندگی آنها میباشد.

فرزندپروری موفق در تربیت کودکان نقش اساسی دارد 7 اصل زیر را بخوانید

پاسخ به رایج ترین مشکلات در فرزندپروری

 

1. نقش والدین در حمایت کودک از نگاه مشاوره کودک

 

نوجوانان، بیش از پیشرفت در مدرسه، کسب موفقیت¬های تحصیلی و فراسوی مهارت آموزی، نیازمند برخورداری از رابطه¬ای صمیمانه با والدین خود هستند. از این رو؛ کلید حل معمای فرزند پروری مؤثر در دوران نوجوانی، ایجاد و حفظ رابطه رضایت بخش با والدین بوده و یگانه عاملی که می¬تواند نوجوانان را در سایه حمایتی خود قرار دهد؛ قدرت، استحکام و کیفیت رابطه با والدین و یا افراد مهم در زندگی آن¬ها می¬باشد.

 

2. تحقیر و سرزنش در فرزندپروری موفق جایگاهی ندارد

 

ایجاد و تداوم این رابطه، مستلزم اجتناب از پرداختن به رفتارهای مخرب از جانب والدین همانند انتقاد، سرزنش، تحقیر، مقایسه، تهدید و تنبیه و جایگزین کردن آنها با رفتارهای پیوند دهنده از جمله حمایت، احترام، تشویق، گوش سپردن فعالانه، پذیرش، اعتماد و گفتگو می باشد.

 

3. دوست داشتن بی قید و شرط چیست ؟

 

 

رفتارهایی که پیوند معنا دار و عمیق میان والدین و فرزند نوجوانشان شکل می¬دهند، بر پایه عشق و احترام بی قید وشرط پدر و مادر بنا شده و برای گسترش و ثبات، نیازمند برخورداری نوجوانان از معنای حقیقی توجه، مهربانی و ارزشمند دیده شدن از سوی والدین می¬باشند. تنها از این مسیر است که آن¬ها می¬توانند از نعمت ارزشمند عزت نفس برخوردار شوند.

 

 

4. جایگاه عزت نفس در فرزندپروری

 

 

اساس سلامت روان نوجوانان، عزت نفس است؛ اینکه خود را عاشقانه دوست بدارند، برای وجود خود ارزش قائل شده و خویشتن را شایسته احترام بدانند. آن¬ها برای بهره¬مند شدن از حداكثر ظرفیت ذهنی و توانمندی¬های بالقوه خود ، به عزت نفس و ارزشیابی قابل پیش بینی و ثابت از خود نیاز دارند.

 

5. والدین در شکل گیری عزت نفس و فرزندپروری چه نقشی دارند ؟

 

 

رفتارهای پیوند دهنده والدین، از عوامل اصلی در تقویت عزت نفس فرزندشان به شمار میود. نوجوانی که مورد حمایت روانی، دائم و بدون شرط پدر و مادر خود قرار داشته باشد، به این باور میرسد که دوست داشتنی است و از این جهت خود را شایسته توجه و عشق دانسته و اینگونه، بر میزان ارزشی که برای خود قائل است، افزوده میشود.

 

فرزندپروری چیست ؟ 7 نقش والدین در فرزند پروری موفق
فرزندپروری مهم ترین موضوعی است که والدین باید بدانند

 

 

6. توصیه بهترین مشاوره کودک :نیازهای نوجوانان را بشناسید

 

 

نوجوانان برای این¬که خود را محترم بدانند، در ابتدا نیازمند شکل گیری این اندیشه از جانب والدین خود هستند. پدر و مادری که همواره با فرزند خود از سر احترام به تعامل بپردازند، این ذهنیت را در او شکل می¬دهند که لایق احترام است؛ احترامی که از پایه گذاران اساس عزت نفس در شخصیت کودکان است.

 

 

7. درک و توجه شما بهترین راه حل می باشد

 

 

گوش سپردن از سر درک و توجه، عامل پیوند دهنده دیگری است که نیاز نوجوان به پذیرفته شدن را مرتفع ساخته و در ساختار ذهنی او این پندار را نهادینه می¬کند که از جانب والدین که از مهم ترین افراد در زندگی او هستند، مورد پذیرش است و از این رو خود او نیز این توانمندی را پیدا میکند که خویشتن را همان گونه که هست پذیرا بوده و شایسته عشق و توجه بداند.
نوجوانان برای گذار به سمت بزرگسالی، نیاز دارند به خود، سایر انسان ها و جهان هستی اعتماد داشته باشند و بنیان این اعتماد بر پایه تدبیر والدینی شکل می¬گیرد که آموخته و کوشیده باشند، مفاهیم ارزشمند پیوند دهنده میان خود و فرزند نوجوانشان را به درستی درک کرده و در ساختن و پرداختن به آنها کوشیده باشند.

 

(رعنا قاسمی ؛ روانشناس و مشاور خانواده، مشاوره کودک و نوجوان)
جهت اطلاع از مقالات مشابه در زمینه ی فرزندپروری موفق و اصول فرزندپروری  به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *