مرکز مشاوره کودک از علاقه کودکان به آتش بازی می گوید

مرکز مشاوره کودک از علاقه کودکان به آتش بازی می گوید همان طور که می دانید در مقاله قبلی ( بهترین مشاوره کودک از دزدی و آتش بازی کودکان می گوید )  به 3 پرسش قرار بود پاسخ دهیم.

مشاوره کودک و آموزش آرامسازی کودک

مشاوره کودک و ارتباط با کودکان

مشاوره کودک و حمایت عاطفی والدین

 

 

پرسش اول در مورد دزدی کودکان بود که به چند راه کار پرداختیم و مشاوره کودک آنلاین و مشاور روانشناس کودک  تلفنی را که از خدمات اصلی خانه مهر است را نیز برای شما شرح دادیم حال قصد داریم به علل آتش بازی و علاقه کودکان به ایجاد حریق بپردازیم.

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

 

مشاور کودک 4 ساله :

 

 

می توان گفت این مسئله  یعنی علاقه به آتش بازی و ایجاد حریق در مورد کودکان 4 سال  دیده می شود اما به گفته ی مشاوره کودک در کودکان بزرگتر بیشتر دیده می شود که قطعا خطرناک تر است همراه ما باشید تا باورهای اشتباه شما از طریق پاسخ گویی مشاوران کودک ما برطرف شود .

 

مرکز مشاوره کودک از علاقه کودکان به آتش بازی می گوید

 

برپا کردن آتش بین بچه ها بندرت دیده می شود اما در صورتیکه همچین علاقه ای بین آن ها دیده شود می تواند نتایج فاجعه باری را در پی داشته باشد به گفته ی مشاوره کودک بیشتر کودکانی که آتش روشن می کنند پسرهای بین 6 و 7 سال هستند.

اگر چه هم دخترها و هم پسرها در هر سنی ممکن است دست به چنین عملی بزنند در صورت معمول بازی کردن با آتش فقط یک بار برای کودکان روی می دهد و از آنجا که کودکان با واکنش شدید والدین روبرو می شوند و با توضیح والدین در زمینه ی پیامدهایی که برای او خواهد داشت دیگر تکرار نمی کنند

اما بعضی از کودکان به انجام این عمل اصرار می ورزند که ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی احساس عاطفی در کودک باشد حال چند راهکار را طبق نظر مشاوره کودک 6 ساله و مشاوره کودک 7 ساله بیان می کنیم.

در زمینه ی تربیتی کودک هم می توانید مقالات تخصصی زیر را مطالعه بفرمایید :

 

1.روش های تربیت کودک را از زبان مشاوره کودک بشنوید

2.بهترین مشاوره کودک ۸ نکته طلایی تربیتی را بازگو می کند

 

 

ایمنی و احتیاط در کار با آتش را به کودک یاد دهید

 

 

اجازه دهید کودک قدرت و سوزانندگی آتش را درک کند بعد از آن با احتیاط رفتار کند می توانید توصیه های ایمنی که در زمینه ی آتش وجود دارد را به کودک بگویید اگر شما هرگز آتش برپا نکرده اید  و یا کودک  با کبریت بازی نکرده است باید درباره ی آتش و موارد ایمنی او را توجیح کنید.

 

 

به کودک خود توضیح دهید که اگر آتش در محل نامناسبی ایجاد شود چه اتفاقاتی ممکن است بیافتد وقتی به پیک نیک می روید و آتش روشن می کنید به او نشان دهید چگونه هنگام ترک محل با ریختن آب روی آتش او را خاموش می کنید برای اینکه جنگل و محیط اطراف آتش نگیرد.

هیچ گاه کبریت و فندک را در دسترس کودک خود قرار ندهید که او وسوسه شود آزمایش هایی را در این زمینه انجام دهد و زمانی که کودک شما فندک های گمشده را به شما تحویل می دهد او را تحسین کنید اگر شما سیگار می کشید به او نشان دهید که چقدر با دقت سیگارتان را خاموش می کنید.

می توانید از آتش نشانی نیز دیدن کنید توجه داشته باشید بسیاری از موارد گفته شده مثل بازدید از آتش نشانی یا توضیح کامل در مورد زمینه ی برقراری آتش و خاموش کردن آتش علاوه بر آن که می تواند کودک شما را از خطرات احتمالی دور نگه دارد می تواند در زمینه ی آگاهی کودک نیز نقش بسیار خوبی داشته باشد.

 

مرکز مشاوره کودک از علاقه کودکان به آتش بازی می گوید
باید به کودک خود تمام آموزش ها را بدهید و همراه او باشید سرزنش کردن ممنوع است

 

 

شما ابزار ایمنی آتش سوزی را در خانه دارید ؟

 

می توانید ابزار ایمنی آتش سوزی را نیز در منزل خود داشته باشید و طریقه ی بکارگیری آن را حتی به کودک آموزش دهید تا در صورت بروز آتش سوزی بداند چه کاری باید انجام دهد بی شک این رفتار هم در ایمنی کودک و هم خودتان می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

به کودک خود بگویید اگر آتش سوزی رخ بدهد ممکن است تمام ساختمان از بین برود و هر آنچه در آن است نابود بشود

و افراد اگر در ساختمان حضور داشته باشند کشته یا زخمی می شوند یکی دیگر از راه های آموزش که مشاوره کودک ونوجوان به آن بسیار تاکید می کند این است که شما می توانید از طریق عکس ها و فیلم هایی که از آتش سوزی های بزرگ و قربانیان حوادث آتش سوزی را به کودک خود نشان دهید

نکته ی قابل ذکر این است که گاهی نیاز است کودکان شما با یک سری از شرایط و موقعیت ها آشنا شوند بی شک می توان گفت بسیاری از اتفاقاتی که برای کودک شما می افتد از ناآگاهی است.

 

 

مرکز مشاوره کودک تلفنی خانه مهر در خدمت شما هستیم

به سوال یکی از مراجعین که از طریق مشاوره کودک تلفنی با ما در ارتباط بوده است می پردازیم با سلام به دنبال مشاور کودک 4 ساله ای می گردم تا بتوانم در زمینه ی علاقه کودکم به روشن کردن کبریت وفندک پایان دهم .

 

پاسخ مرکز مشاوره کودک آنلاین :

 

اگر کودکتان آتش روشن کرده است فورا سطح مراقبت از او را بالا ببرید و سعی کنید بر کارههای کودک بیشتر نظارت کنید بویژه اگر کودک شما علاقه زیادی به روشن کردن آتش نشان می دهد در ساعاتی که بعد از مدرسه و یا شما بر سر کار هستید کودک خود را در منزل تنها نگذارید

حتما او را در کلاس های بعد از ظهر نام نویسی کنید یا اینکه از کسی کمک بخواهید که از کودک شما در زمان نبود شما مراقبت کند و تا زمانی که نتوانسته اید این مسئله را در کودک خود حل کنید او را تنها مگذارید

به طور مثال تمایل به آتش بازی را در نظر داشته باشید بعضی از کودکان در دوره های زمانی خاصی به آتش بازی علاقه پیدا می کنند یکی از دلایل آن آتش بازی در مراسمی مثل چهارشنبه سوری و یا مراسم های دیگر است که کودکان را علاقمند به روشن کردن وسایلی که حریق ایجاد می کنند می شوند.

 

شما نمی توانید این احساس را در کودک خود سرکوب کنید

 

پس باید به آنها یاد دهید که به طور بی خطری این کار را انجام دهند و یا آتش روشن کنند شما متوانید در زمانی که با کودک خود به پیک نیک می روید فرصت مناسبی را برای کودک ایجاد کنید تا با نظارت شما آتش روشن کند و ضمن یادگیری مهارت ها و نکات ایمنی مربوط به آن خوسته اش را فراموش کنید.

 

مرکز مشاوره کودک آموزش را الویت می داند…

مورد بعدی آموزش قوانین مربوط به آتش است به کودک یاد دهید چگونه می تواند بدون خطر کبریتی را روشن کند و درضمن مراقب پریدن آتش به صورت و سرشان ، در روی زمین و جنگل باشید .

در مورد اینکه چه زمانی کودک شما می تواند از کبریت استفاده کند نیز با او صحبت کنید به کودک اجازه دهید در اجاق های مخصوص آتش که در برخی از پارک ها تعبیه شدند آن هم با نظارت والدین آتش روشن کند یا شمع های روی زمین را روشن کند.

 

در تمام مراحل تربیتی تشویق مهم است

 

 

و او را به خاطر اینکه به خواسته ی شما عمل کرده است و در نبود شما به کبریت دست نزده است تشویق کنید . یکی دیگر از روش های موثر در زمینه ی پیشگیری از ایجاد حریق و آتش در کودکان که مرکز مشاوره کودک آن را توصیه می کند این است که علایق کودک خود را ارضا کنید.

در زمینه ی تربیت تشویق و تنبیه چند مقاله ی تخصصی را به شما معرفی می کنیم :

۵ روش اصولی برای بهترین تنبیه کودکان از نگاه روانشناس کودک

تنبیه بدنی کودک آینده ای تباه برای او رقم می زند

بهترین روش تنبیه کودکان و پیامد تنبیه کودک چیست ؟

علایق کودک را چگونه می توان برآورده کرد؟

 

 

یعنی زمانی که کودک شما تمایل شدیدی به روشن کردن آتش دارد به کودک اجازه دهید در حضور شما هر چند تا کبریت که می خواهد روشن کند شاید کودک شما یک ساعت مداوم این کار را انجام دهد شاید لازم باشد چندین روز این کار را تکرار کنید

این کار باید با نظارت دقیق والدین صورت بگیرد اما یکی از روش های بسیار موثر است که کودک گاهی بعد از ارضا شدن در زمینه ای که شما او را منع کرده اید دیگر دست از این کار برمی دارد

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

اگر تمایل کودک کاهش پیدا نکرد ؟

 

 

اما اگر این روش استفاده کردید و دیدید تمایل کودک شما نسبت به روشن کردن آتش شدیدتر شده است اینکار را متوقف کنید و حتما از یک مشاوره کودک کمک بخواهید تا مشکلات احساسی و عاطفی کودک ممکن است در این زمینه عمیق تر باشد را بررسی کند

نکته ی بسیار مهم این است که اگر روش های بالا در زمینه ی اصلاح رفتارهای کودک نتیجه بخش نبود کودک شما باید توسط یک روانپزشک و مرکز مشاوره کودک ارزیابی شود

حتما این مسئله را با او در میان بگذارید و در مورد روش های دریافت کمک از متخصصین این زمینه بهره مند شوید شما عزیزان می توانید از مشاور کودک آنلاین و مشاور کودک تلفنی خانه مهر نیز در زمینه مشکلات رفتاری کودکان جهت بهبود و اصلاح رفتار آن ها کمک بگیرید.

 

جهت اطلاع از مقالات تخصصی مرکز مشاوره کودک و نوجوان و خدمات دیگر روانشناختی خانه مهر به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

همراه و همگام همیشگی شما تیم متخصصین خانه ی مهر

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *