مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه

یکی از خدمات تخصصی خانه مهر ، مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه است ما در مشاوره کودک و نوجوان با تیمی متخصص و مجرب در زمینه های درمان اختلالات شخصیت کودکان ، درمان رفتارهای روزمره در کودکان ، اختلالات خواب ، مشکلات در دستشویی رفتن ، کج خلقی و رفتارهای منفی مثل دروغگویی ، پرخاشگری در کودکان و ابعاد مختلف تربیت درست با مشاوره های حضوری ، مشاوره تلفنی و کارگاه های آموزشی در کنار شما عزیزان هستیم .

در مقاله قبل با عنوان  مشاوره کودک و تنبيه در تربيت کودکان در مورد تنبيه صحبت کرديم در صورت تمايل مي توانيد مقاله مرتبط را مطالعه بفرماييد.

 

مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه
مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه

 

مقالات آموزشی در زمینه مشاوره کودک جهت بالا برد اطلاعات شما والدین عزیز در صورت تمايل مي توانيد مقالات زير را مطالعه بفرماييد و يا جهت پرسيدن سوالات خود در زمينه کودک با ارزياب کلينيک خانه مهر تماس بگيريد و به مدت 10 دقيقه صحبت کنيد :

 

مشاوره کودک و کودکان کنجکاو

مشاوره کودک و ترس از مهمانی کودکان

مشاوره کودک با ترس بیرون رفتن در کودکان

مشاوره کودک و ترس از آب در کودکان

 

مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه

 

در این مقاله قصد داریم از نگاه مشاور کودک به این بپردازیم که چگونه می توانیم به حرف های کودک گوش کنیم و توجه داشته باشید که مقالات آموزشی فقط برای آگاهی به شما والدین عزیز است .

ارزیابی تخصصی باید با مشاور کودک و روانشناس کودک انجام شود. به زبان رفتار گوش دهید والدین خیلی زود در درک زبان بچه ها ماهر می شوند اما این نکته را فراموش می کنند که کودکان بعد از چیره شدن بر زبان گفتار ، از طریق رفتار با والدین و اطرافیانشان ارتباط برقرار می کنند . کودکان بزرگتر و نوجوانان بطور شفاهی ارتباط برقرار نمی کنند و در بیشتر موارد می توان گفت وقتی که تحت فشار قرار می گیرند یا با آنها مخالفت می شود ، احساساتشان را بروز می دهند .

 

مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه
مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه

 

چگونه می توانیم به حرف های کودک گوش کنیم

 

بطور مثال یک پسر 8 ساله را به خاطر شیطنت و شکستن اسباب بازی ها و اساس خانه اش پیش مشاوره کودک می آورند که شکايت والدين پرخاشگري و رفتارهاي پرتنش فرزندشان است که روز بع روز بدتر ميشود و ما زبانش را نمي فهميم با مصاحبه باليني مشخص ميشود که او بخاطر بیماری پدرش و نگرانی هایی که در این زمینه داشته و همینطور عدم صحبت در مورد بیماری پدر ، بی نهایت ناراحت است اما نمی تواند احساساتش را نشان دهد و اصلا نمی داند چطور باید در مورد ترس هایش گفتگو کند

پس همانطور که دیدید خیلی وقت ها تنش ها ، پرخاشگری و عصبانیت بچه ها از موقعیت ها و هیجان هایی است که نمی توانند آن را آنالیز کنند و یا زبان آنکه چطور می توانند احساسات و هیجانات خود را بروز دهند را ندارند به همین خاطر شناخت زبان رفتار کودک و نوجوان از مهم ترین مسائلی است که باید توسط یک مشاور کودک یا کارگاه های مهارت آموزی ، والدین آن را آموزش ببینند .

 

مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه
مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه با تیمی مجرب و متخصص در خانه مهر

 

فرزند دوم باعث تنش ميشود اگر والدين آگاه نباشند…

 

بطور مثال وقتی که فرزند دومی سر و کله اش در خانه پیدا می شود ، فرزند اول می تواند تنش ها و اضطراب هایی از اینکه دیگر در راس دید و توجه نیست را داشته باشد .

فرض کنید کودک 6 ساله ای که با جیغ زدن ، فریاد زدن ، هول دادن کالسکه برادرش در فروشگاه ، هیجانات منفی تولید می کند و شما او را مثل یک بالغی می بینید که اجازه این پرخاشگری ها را ندارد اما به جای آنکه هیجانات و دنیای کودک را درک کنیم ، مدام از او انتظار داریم که شبیه آدم بزرگ ها رفتار کند در صورتیکه او هنوز هم در سن کودکی است و باید دنیای کودکی خودش را داشته باشد .

و اما اگر نتوانیم رفتار فرزندانمان را تشخیص دهیم ، دچار اشتباهاتی مثل طرد کردن ، نادیده گرفتن احساسات و حتی قضاوت های نادرستی در مورد فرزندمان می شویم .

اين بار به فرزند خود برچسب بزنيد

 

شنیده اید که بارها گفته ایم که به فرزندان خود برچسب نزنید اما این بار قصد داریم که به شما بگوییم برای آنکه بتوانید رفتارها و هیجانات فرزند خود را کشف کنید ، به احساسات فرزند خود برچسب بزنید بطور مثال وقتی که فرزند 4 ساله شما در حال وصل کردن قطعه های پازل است اما بعد از چند بار تلاش موفق به انجام آن نمی شود و دچار عصبانیت می شود ، بازی های خود را به اطراف اتاق پرتاب می کند…

شما در این مواقع چه واکنشی نشان می دهید ؟

 

آیا به او می گویید که او بچه بدی است و رفتار نادرستی انجام داده است ؟ آیا به او می گویید که رفتار پرخاشگرانه ای داشته است و باید در این زمینه تجدید نظر کند ؟ آیا برای او فلسفه ای از رفتارهای درست توضیح می دهید ؟

او فقط 4 سال دارد یا حتی 6 سال ً! مسئله این است که باید بتوانید به او یاد دهید که راه دیگری برای ابراز ناراحتی اش وجود دارد ، در این مسیر باید صبور باشید ، باید بارها به او بگویید که متوجه هستید که ناراحت است و حتی الان احساس غمگینی دارد ، با او یاد دهید که در مورد احساساتش با آدمک هایی که روی کاغذ می کشید ، احساسش را نشان دهد .

الان احساس ناراحتی داری اما می توانی از من یا پدرت کمک بگیری ، به او آموزش می دهید که برای ابراز احساسات راه های دیگری به جز قهر و پرخاشگری وجود دارد .

به جز اینکه بتواند وسائلش را پرتاب کند می تواند اول ناراحت شود یعنی احساسش را عمیقا تجربه کند و بعد به دنبال راه حل دیگری باشد . این ها روش ها موثری است که به شما کمک می کند که به دنیای کودکان ورود کنید و هیجانات و رفتارهای آنها را آنالیز کنید .

 

مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه
مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه

 

اگر رفتار فرزندمان مدام تکرار شد چه کنيم؟

 

اگر رفتار تکرار شد و کودک شما مدام درحال پرتاب کردن وسائلش بود حتی می توانید از روش محروم کردن هم استفاده کنید مثلا 2 روز اجازه ندهید که با اسباب بازیش بازی کند البته باید در مورد تنبیه و روش های مناسب ، مقالات قبلی ما را مطالعه کنید چون خود تنبیه اصولی دارد که باید به شکل اساسی اتفاق بیفتد

پس این را بدانید که کودکان شما با رفتارهایشان با شما صحبت می کنند و شما باید کمی هشیار و هوشمندانه رفتار کنید اگر می خواهید فرزند شما در مورد شناسایی احساساتش عمیق تر و درست تر پیش برود ، چند روش موثر دیگر وجود دارد . درختی را ترسیم کنید ، تنه و شاخه هایی برای درخت بزرگ که روی یک صفحه کشیده اید در نظر بگیرید ، یک چهره یا یک حالت از احساسات را روی شاخه ها و تنه درخت بکشید و کم کم به کودک خود آموزش دهید که وقتی می خواهد در مورد احساساتش صحبت کند یکی از آن آدمک ها را نشان دهد این باعث می شود که کم کم احساسات خودش را بشناسد و متوجه شود که اتفاقا تجربه احساسات منفی قسمتی از زندگی است و قرار نیست تجربه منفی و تجربه احساسات منفی را نداشته باشد.

 

احساسات منفي کودک خود را سرکوب نکنيد

 

یکی از اتفاقاتی که در بزرگسالی برای کودکانی که هیجانات و احساسات منفی خود را تجربه نکرده اند ، اتفاق می افتد این است که باور می کنند هیچ وقت نباید ناراحت باشند ، هیچ وقت نباید غمگین باشند ، هیچ وقت نباید عصبانی باشند اتفاقا کودکان باید از دوران کودکی یاد بگیرند که خشم ، ناراحتی ، خوشحالی ، خنده ، غمگینی ، ناامیدی قسمتی از زندگی هر آدمی است و نحوه بروز خشم باعث می شود که ما متفاوت عمل کنیم.

به همین خاطر شما باید آموزش های شناخت احساسات و رفتار را از کودکی با فرزند خود شروع کنید اما برای کودکانی که بزرگ تر شده اند و یا برای نوجوانان ، برای تشخیص احساسات و تفسیر احساسات بهتر است که موقعیت ها را تحلیل کنند و به جای برچسب زدن از روش مستقیم استفاده کنیم بطور مثال می پرسید که بنظر می رسد که از چیزی دلخوری ، انگار از چیزی خسته شده ای ، فکر می کنی اون چیه ؟

شما بدون قضاوت ، بدون سرزنش ، بدون تحقیر کردن به فرزند بزرگسال خود و نوجوان خود یاد می دهید که چطور احساساتش را تشخیص دهد و در مورد آنها گفتگو کند .

 

مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه
مرکز مشاوره کودک و نوجوان در صادقيه تشخیص و درمان ترس در کودکان مهم است

 

اصرار برای صحبت را کنار بگذارید

 

و اما نکته ای که در نوجوانان وجود دارد این است که اصرار برای صحبت را کنار بگذارید گاهی نوجوانان از گفتن احساسات خود امتناع می کنند این به این معنی نیست که ارتباط شما با آنها قطع شده است بلکه به این معناست که گاهی نمی خواهند در مورد هیجاناتشان گفتگو کنند اگر آنها را در فشار قرار ندهید خودشان به مرور زمان در مورد هیجانات و احساساتشان با شما گفتگو می کنند ما در مرکز مشاوره کودک خانه مهر در زمینه مشاوره کودک ، روانشناس کودک ، ارزیابی بالینی کودک در ابعاد مختلف در کنار شما عزیزان هستیم .

هم می توانید با ارزیاب و اپراتور خانه مهر تماس بگیرید و به مدت 10 الی 15 دقیقه در مورد مسئله خود به شکل رایگان صحبت کنید و ارزیابی دقیقی را دریافت کنید و هم می توانید به شکل کارگاه ها ، مشاوره آنلاین و مشاوره حضوری در زمینه مسئله مورد نظر خود از متخصصین مجرب ما کمک بگیرید .

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *