مشاور زوج درمانی و مشاوره ازدواج در غرب تهران

مرکز مشاور زوج درمانی و مشاوره ازدواج در غرب تهران می تواند به شما کمک کند که در روابط عاطفی خود بهترین واکنش و عملکرد را داشته باشید . ما هم در مرکز مشاور زوج درمانی و مشاوره ازدواج خانه مهر توانسته ایم برای شما عزیزان در ابعاد مختلف چه در زمینه پیشگیری که به شکل کارگاه ها و همایش ها هست و چه در زمینه درمان و مهارت آموزی در کنار شما عزیزان باشیم .

مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران

کاملترين مشاوره ازدواج و مشاوره قبل ازدواج

 

برای اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوره 10 دقیقه ای رایگان ما در ارتباط باشید و یا جهت ارتباط با اپراتور می توانید با مرکز مشاوره خانه مهر تماس بگیرید

مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران

کاملترين مشاوره ازدواج و مشاوره قبل ازدواج

مشاوره فردی و درمان مشکلات عاطفی

مشاوره ازدواج و اعتقادهای مذهبی براي ازدواج

 

مشاور زوج درمانی
مشاور زوج درمانی و مشاوره ازدواج در غرب تهران

 

 

مشاور زوج درمانی و مشاوره ازدواج در غرب تهران

 

در این مقاله قصد داریم که در مورد تحریف های شناختی با شما صحبت کنیم یکی از مهم ترین مولفه های فکر ناکارآمد ، تحریف های شناختی است .

اگر ما در نظر داشته باشیم که در یک موقعیت چه مولفه هایی به ما می توانند کمک کنند که نتیجه گیری و حل مسئله بهتری داشته باشیم ، یکی از این مولفه ها ، فکر است در هر موقعیتی ما فکر ، احساس و رفتار داریم تحلیل خود فکر ، مسئله بسیار گسترده ای است که قطعا باید در جلسات مشاوره فردی یا مشاوره زوج ، تحلیل افکار و احساسات و رفتار را یاد بگیرید اما به طور کلی یکی از زیربناهای بسیار مهم در زمینه فکر و رفتار و احساس ، تحریف های شناختی است .

 

تحريف هاي شناختي باعث ميشود روابط عاطفي پرخطري داشته باشيد

 

تحریف های شناختی یعنی خطاهای فکری که باعث می شوند شما دنیا را از پشت یک عدسی و غیر واقعی ببینید و نگاهتان به مسائل تحریف شده و تغییر یافته باشد که قطعا تحریف های شناختی بر مبنای رفتار می تواند به سمت پرخاشگری ، جدایی ، عصبانیت باشد چون به طور کلی تحریف های شناختی به شما کمک نمی کند که موقعیتی را تحلیل کنید پس قطعا در زوج درمانی و مشاوره قبل از ازدواج شما نیاز دارید قبل از آنکه وارد یک رابطه عاطفی شوید ، تحریف های شناختی خودتان را پیدا کنید .

 

مشاور زوج درمانی
مشاور زوج درمانی و مشاوره ازدواج در غرب تهران

 

به خودگويي هاي خود توجه کنيد

 

اولین گام گوش دادن است اما نه به آنچه که طرف مقابلتان یا همسرتان می گوید بلکه به تک گویی ها و خودگویی های درونی ذهنتان . این خودگویی ها تقریبا برای همه افراد وجود دارد و می توان گفت یک جریان دائمی از افکار است که به چیزهای مختلف معنا می دهد . تا یک هفته افکار خودتان را در زمان هایی که واکنش هیجانی نشان می دهید ، یادداشت کنید هر بار در رابطه با همسرتان دچار عصبانیت ، غم ، احساس گناه یا رنجش می شوید در دفتر خود این هیجانات را ثبت کنید .

دفتر افکار می تواند به شکل یک تکه کاغذ تایپ شده یا کلاسوری باشد که باید در آن 3 ستون داشته باشید . در بالای ستون سمت راست بنویسید رویداد ، در بالای ستون وسط بنویسید افکار و در بالای ستون چپ بنویسید احساسات و طی 1 هفته سعی کنید که این مسئله را برای خود یادداشت کنید تا بتوانید با خودگویی و تحریف های شناختی خود ، بیشتر آشنا شوید .

 

آشغال بدهی ، آشغال می گیری

 

یکی از اصول اولیه در دنیای کامپیوتر این است که می گویند آشغال بدهی ، آشغال می گیری . اگر اطلاعات غلط یا غیردقیقی را به کامپیوتر بدهید ، کامپیوتر هم پاسخ بامعنایی به شما نمی دهد . همین اصل در زندگی عاطفی هم صدق می کند اگر افکار غیردقیق و تحریف شده وارد ذهن شما شود قاعدتا واکنش های عاطفی و هیجانی منطقی نخواهید داشت بلکه به شدت اقرار آمیز خواهد بود .

8 نوع تحریف شناختی وجود دارد که می تواند تاثیر زیادی در رابطه عاطفی شما داشته باشد البته در نظر داشته باشید که تحریف های شناختی دنیای گسترده ای دارد ما در اینجا گذیده ای از این تحریف های شناختی را برای شما انتخاب کرده ایم .

1 – دید تونلی :

 

در نوع تحریف تمام جنبه های مثبت رفتار طرف مقابل و رابطه خود را نادیده می گیرید و فقط روی بخش هایی تمرکز می کنید که به نظر شما آزار دهنده یا معیوب است درواقع نوعی توجه گزینی را در افکارتان می توانید پیدا کنید که رفتارهای وسواسی و نگاه وسواسی را نشان می دهد که بخش هایی را در نظر دارد و بخش های دیگری را بطور کلی نادیده می گیرد .

 

مشاور زوج درمانی
مشاور زوج درمانی و مشاوره قبل از ازدواج در خانه مهر

 

 

ذهن خواني و مشکلات زناشويي

 

2 – دومین تحریف شناختی ذهن خوانی است ، گرایش به فرض کردن احساسات و انگیزه های همسر .  یعنی شما بدون اطلاع دقیق به مفروضاتی منفی می رسید که علت رفتارهای همسرتان را توضیح می دهد . ذهن خوانی یک خطای شناختی مرگ بار است باورهای تایید نشده درباره انگیزه های همسرتان ممکن است شما را به شدت عصبانی ، آزرده یا دلسرد کند و اگر این مفروضات صحت نداشته باشند در نهایت به یک واقعیت خیالی واکنش شدید نشان می دهید که چه بسا فاصله فاجعه باری از احساسات و انگیزه های واقعی همسرتان داشته باشد

پس زمانی که ذهن خوانی می کنید فرصت تفکر و تحلیل را از خود می گیرید . ذهن خوانی باعث می شود که شما همیشه در یک غم و اندوه به سر ببرید و مدام دچار نشخوار فکری و خودخوری شوید . توجه داشته باشید که بطور کلی مهارت های ارزیابی و مهارت های زندگی و روابط نیازمند آموزش هستند .

قطعا شما وقتی در جلسات مشاوره یا کارگاه های آموزشی قرار می گیرید ، می توانید اطلاعات زیادی را چه در مورد خودتان و چه در مورد ارتباط با اطرافیان بدست آورید .

 

 

تحریف شناختی بزرگنمایی

 

3 – یکی دیگر از تحریف های شناختی که در روابط عاطفی می تواند منجر به هیجانات منفی شود ، بزرگنمایی است .در نوع تحریف ، چیزها را بدتر از آنچه در واقع هستند ، می بینید بطور مثال می شود گفت چنین افرادی از کاه ، کوه می سازند . کلماتی مثل وحشتناک ، افتضاح ، نفرت انگیز ، فجیح ، غیرقابل باور می تواند نشانگر همین دیدگاه باشد .

از کلمات مطلق همیشه ، هرگز ، هیچ وقت استفاده می کنید . بزرگنمایی به این معنا است که افراد حل مسئله بلد نیستند افرادی که از بزرگنمایی استفاده می کنند سیستم بدنی و روانی خود را مدام در یک حالت آماده باش جنگ و گریز روانی قرار می دهند ، چون سمپاتیک و پاراسمپاتیک شما دچار اختلال می شود و شما نمی توانید به درستی هیجانات خود را مدیریت کنید و قاعدتا در ارتباط هم دچار تنش های بزرگ تری می شوید پس توجه داشته باشید وقتی که از کلمات مطلق استفاده می کنید ، می توانید نشانه یکی از تحریف های شناختی خود را پیدا کنید .

 

4 – تحریف شناختی بعدی برچسب زدن است

 

برچسب زدن باعث می شود که شما فرصت تفکر و تحلیل را از خود بگیرید . وقتی که بطور کلی همه برای شما دروغگو ، بی مسئولیت و خودخواه هستند اول از همه دنیا برای شما جای ناامنی می شود و مسئله بعدی این است که شما احساسات و روابط عاطفی خود را با اطرافیان از دست می دهید .

کم کم ممکن است دچار انزوا شوید و همین موضوع برچسب زدن که زیربنایی از قضاوت و تحلیل دارد که دهنده ناپختگی شخصیت است ، می تواند باعث شود که رابطه عاطفی شما هم بهم بخورد چون درواقع شما با برچسب زدن و تعمیم دادن باعث می شوید که رفتارهای کوچکی را به باورها و برچسب هایی که در ذهن خودتان ساخته اید ، نزدیک کنید .

افرادی که از برچسب زدن استفاده می کنند ، طیفی برای تحلیل موقعیت ها ، افکار و احساسات ندارند بلکه همه آدم ها را در یک سری از دسته ها و ویژگی ها قرار می دهند . تصور کنید همچین نگاهی ، همچین باورهایی چقدر می تواند برای روابط عاطفی شما پرخطر باشد .

 

5 – تحریف شناختی بعدی تقسیم کردن به بد و خوب است

 

واقعیت را در قالب ساده سیاه و سفید درک می کنید . می توان گفت افرادی که نگاه دو قطبی دارند ، صفر و صد . همسرتان یا خوب است یا بد . در حد وسط این غلط و درست ، چیزی برای شما وجود ندارد . خوب یعنی این که همه نیازهای شما برآورده شود و بد یعنی اینکه نیازهای شما برآورده نشود .

درست زمانی که برچسب می زنید و نگاه صفر و صدی را در رابطه خود اعمال می کنید ، تبدیل به فردی خودخواه و پرتوقع می شویم که این باعث می شود که روابط بین فردی شما دچار تنش شود .

همانطور که دیدید یک رابطه عاطفی پر از چالش ها و تنش هایی است که اگر ندانید علت آن چیست قاعدتا رابطه عاطفی خود را به مرور زمان از دست می دهید و آنچه برای شما می ماند فقط یک وابستگی روانی است که آن هم بعد از گذشت مدتی ممکن است دچار دلسردی و ناامیدی شوید .

 

مشاور زوج درمانی و مشاوره ازدواج در غرب تهران

 

توجه داشته باشید که روابط عاطفی نیازمند ترمیم هستند و شما باید برای یک رابطه عاطفی خوب ، زمان کافی و اطلاعات و مهارت کافی داشته باشید .

ما در مرکز مشاوره ازدواج و زوج درمانی در غرب تهران و خانه مهر توانسته ایم در ابعاد مختلف روانشناختی در کنار شما عزیزان باشیم تا بتوانیم بهترین واکنش ها و عملکرد را در ابعاد مختلف روانشناختی داشته باشیم  . جهت ارتباط با متخصصین و مشاورین مجرب ما می توانید با مرکز مشاوره خانه مهر تماس بگیرید .

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *