چطور از مقایسه خود با دیگران دست بکشیم: 8 راهکار عملی

واقعا سخت است که در شبکه‌های مجازی حضور داشته باشید و بتوانید از مقایسه خود با دیگران پرهیز کنید. بسیاری از افراد چنین تفکرهای اشتباهی را داشته‌اند که بدن من به اندازه کافی خوب نیست، کمد لباسم با مد روز تطابق ندارد و خانه‌ام به شیکی منزل سایر افراد نیست.

اما باید دست از تن دادن به این افکار مخرب برداریم. پس برای یادگیری نحوه غلبه به این افکار و جلوگیری از مقایسه خود با دیگران، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ریشه مقایسه خود با دیگران

در واقع یک دلیل بیولوژیکی برای تمایل به مقایسه خود با سایر افراد وجود دارد. مغز ما این کار را انجام می‌دهد تا بفهمد ما نسبت به دیگران از هر لحاظ چقدر مناسب هستیم.

«توماس موسویلر»، پروفسور رفتار سازمانی، مقایسه کردن را به این شکل توصیف می‌کند: «انجام آن یکی از اساسی‌ترین راه‌هایی است که می‌توانیم درک کنیم که چه کسی هستیم، در چه چیزهایی خوب هستیم و در چه چیزهایی نیستیم.»

بیشتر اوقات، این مقایسه در کسری از ثانیه در ناخودآگاه ما انجام می‌شود و حتی متوجه آن نمی‌شویم. اما وقتی روی نکات برجسته زندگی دیگران تمرکز می‌کنیم، می‌تواند به‌سرعت تبدیل به نتایجی سمی شود. ما به دنبال ارتباط و تعلق هستیم اما اگر مدام به مقایسه خود با دیگران بپردازیم، شادی، اعتماد به‌نفس و سلامت روانمان را به خطر می‌اندازیم.

مقایسه خود با دیگران

8 روش عملی برای خاتمه دادن به مقایسه خود با دیگران

نباید با تکیه بر مقایسه خود با سایر افراد تصمیم بگیرید. بنابراین، اگر آماده هستید که از دیگران و زندگی آن‌ها چشم‌پوشی کنید، به کمک راهکارهای زیر در این مسیر می‌توانید موفق شوید.

1. شکرگزاری را تمرین کنید

هرکسی در زندگی خود داشته‌هایی دارد که متفاوت از دیگران است. بهتر است به جای مقایسه خود با دیگران، تمرکزتان را روی چیزهایی که در زندگی دارید بگذارید و با تمرین شکرگزاری یاد بگیرید که چطور از زندگی لذت ببرید.

2. انرژی نهفته خرسندبودن را آزاد کنید

سپاسگزاری منجر به خرسندی می‌شود و به شما امکان می‌دهد بدون توجه به شرایطتان در حالت شادی و رضایت باشید. از موقعیتی که در زندگی دارید راضی باشید و نگران کارهایی که دیگران انجام می‌دهند، نباشید.

این بدان معنا نیست که برای آینده اهدافی ندارید یا برای این‌که فردا فردی بهتر از امروز باشید، کاری نمی‌کنید. فقط به این معنی است که شما در زندگی خود آرامشی ایجاد می‌کنید و از آنچه امروز دارید، لذت می‌‌برید.

3. زندگی افراد در شبکه‌های مجازی با زندگی خود مقایسه نکنید

برخلاف تصور اولیه‌ای که خیلی از افراد دارند، رسانه‌های اجتماعی همیشه واقعیت را منعکس نمی‌کنند. (شاید شما این موضوع را بدانید اما آیا واقعا تا به حال به آن فکر کرده‌اید؟) پس از مقایسه زندگی خود با دیگران براساس فیلم‌های آن‌ها در پیج شبکه‌های اجتماعی‌شان، دست بکشید.

4. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

می توانید در عین فروتن بودن، نقاط قوت، استعدادها و دستاوردهای خود را بشناسید. برای فروتنی لازم نیست خودتان را کوچک بدانید. در واقع، این یک رویکرد بسیار ناسالم است و یکی از بزرگترین خطرات زندگی به همراه مقایسه خود با دیگران است.

5. از افراد دیگر تجلیل کنید

مقایسه خود با سایر افراد به‌صورت دائمی باعث می‌شود افرادی را که سخت تلاش می‌کنند تا به جایی برسند، تشویق نکنیم. وقتی دوستتان در مورد شغل جدیدش به شما می‌گوید، برای او خوشحال باشید. اگر کسی خانه جدیدی خرید، در شوق او شریک شوید. راه‌های کوچک و بزرگ را برای جشن گرفتن دستاوردهای دیگران پیدا کنید.

مقایسه خود با دیگران

6. یاد بگیرید که به جای دیگران با خودتان رقابت کنید

روی اهداف خودتان تمرکز کنید. پارسال یا پنج سال پیش در همین موقع کجا بودید، الان کجا هستید؟ در سال گذشته شما یاد گرفته‌اید، پیشرفت کرده‌اید، چیز‌های بسیاری را به‌دست آورده‌اید و خلق کرده‌اید. پس به چیز‌های بسیار بیشتری فکر کنید که در طول زندگی خود انجام داده‌اید.

7. برای زمانی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید حد و مرز داشته باشید

بعضی از مرزهایی که می‌توانید برای محافظت از خود تعیین کنید، عبارت هستند از:

  • در رسانه‌های اجتماعی هر اکانتی را که در شما حس بدی به‌وجود می‌آورد، آنفالو کنید.
  • یک زمان‌سنج بردارید و به خود 30 دقیقه زمان دهید. وقتی تمام شد، از شبکه‎های اجتماعی فاصله بگیرید.
  • وقتی خواستید شبکه‌‌های اجتماعی را بررسی کنید، از خود بپرسید چرا؟ آیا بی حوصله، ناراحت یا به دنبال تایید هستید؟ در عوض چه کاری می‌توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید؟

8. روزه شبکه‌های اجتماعی بگیرید

اگر برای قدردانی از موهبت‌های زندگی‌تان تلاش می‌کنید و دائما حواس‌تان به نعمت‌های زندگی دیگران پرت می‌شود، شاید زمان آن باشد که برای مدتی از بعضی چیزها به‌طور جدی چشم‌پوشی کنید.

این زمان و انرژی را صرف تمرکز بر آن‌چه واقعا دارید، کنید. به خانواده‌تان، دوستانتان، خانه‌تان، شغلتان و همه چیزهایی که در زندگی‌تان واقعا مهم هستند، نگاه کنید. چیزهایی را در زندگی خود پیدا کنید که ممکن است شخص دیگری به آن‌ها حسادت کند.

به یاد داشته باشید اگر همه ما به یکدیگر نگاه می‌کنیم، به این معنی است که افراد زیادی خود را با هر چیزی که شما دارید مقایسه می‌کنند. آن نعمت‌ها را شناسایی کنید و از همه چیزهایی که دارید، خوشحال شوید.

آیا این مقایسه‌ها بر زندگی روزمره من تاثیر می‌گذارد؟

در زیر چند سوال را مطرح کردیم که کمک می‌کنند بفهمید آیا مقایسه خود با دیگران برای شما مشکل‌ساز است یا خیر.

  • آیا تا به حال در اینستاگرام خریدی فوری و بدون فکر را انجام داده‌اید؟
  • آیا پس از گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی دچار ترس از دست دادن (FOMO) یا اضطراب بی‌دلیل می‌شوید؟
  • آیا واکنش ناخودآگاه شما وقتی اتفاق خوبی برای دیگران می‌افتد، این است که از رخ دادن آن بدتان می‌آید؟
  • آیا تا به حال به این دلیل که آن پاسخی را که می‌خواستید دریافت نکردید، چیزی را از شبکه‌های اجتماعی حذف کرده اید؟
  • آیا چندین بار در طول روز بررسی می‌کنید چه کسی استوری اینستاگرام شما را مشاهده کرده یا پست فیسبوک شما را لایک کرده است؟

اگر به تعدادی از این سوال‌ها پاسخ مثبت داده‌اید، اصلا جای شرمندگی نیست! اما ما برای بیش از این‌ها ساخته شدیم. دلیل خلقت ما چیزی بیشتر از استرس و خرج کردن پول و احساس شکست خوردن است.

مقایسه خود با دیگران

سخن نهایی

کافی است! دست از مقایسه خود با دیگران بردارید. روی کیفیت زندگی‌تان تمرکز کنید، نه روی تعداد لایک‌هایی که زیر هر پست شما قرار می‌گیرد. می‌دانیم که مقایسه همیشه برای ما درست مانند هر کس دیگری، یک مبارزه خواهد بود.

اما ما متعلق به افراد دیگری نیستیم که صرفا تصاویر ما را دوست دارند، بلکه به افرادی تعلق داریم که ما را واقعا دوست دارند. در پایان اگر نمی‌توانید این مقایسه‌ها را متوقف کنید، شاید بهتر باشد از یک روانشناس مجرب کمک بگیرید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *