کنترل خشم در کودکان توسط مشاوره کودک قطعی است

کنترل خشم در کودکان توسط مشاوره کودک چگونه است ؟ بیشتر کودکان در دوره ای از زندگی خود برای رهایی از تنش ها و کاهش اضطراب و احساس ناتوانی خود دست به خشم و عادت های عصبی می زنند یکی از شکایت های بارز والدین زمانی که به مشاوره کودک مراجعه می کنند این است که نمی توانند خشم کودک خود را کنترل کنند و یا به دنبال علت خشم در کودکان خود می گردند.

در زمینه ی خشم و پرخاشگری چندین مقاله ی تفکیک شده برای شما عزیزان درنظر گرفته ایم جهت اطلاعت بیشتر مقالات زیر را مطالعه بفرمایید :

عوامل تاثیرگذار بر پرخاشگری کودکان را بشناسید

 

علت پرخاشگری کودک و عصبانیت او چیست ؟

 

عادت های عصبی در کنترل خشم در کودکان را بشناسید

 

توجه داشته باشید کودکان زمانی که خسته بوده و یا تحت فشار قرار می گیرند یک سری از عادت های عصبی خود را همراه با خشم ممکن است نشان دهند این عادت های عصبی شامل مکیدن شست، جویدن ناخن، کندن و کشیدن مو ، فشردن دندان ها بر روی هم و یا یک سری عادت های پرخاشگرانه ی عصبی دیگر.

اما موضوع بسیار مهم در زمینه ی کنترل خشم در کودکان این است که با کاهش اضطراب و فشار روانی و با آموختن روش های بهتر برای مقابله با احساسات و تنش های منفی که برای کودک رخ می دهد این رفتارها و خشم در کودکان به مرور زمان کاهش می یابد .

قصد داریم در این مقاله به علل خشم در کودکان و راهکارهایی در جهت کنترل خشم در کودکان و عادت عصبی ارائه کنیم.

مقالات تفکیک شده ی زیر را در زمینه ی پرخاشگری کودکان مطالعه بفرمایید :

 

درمان پرخاشگری در کودکان ۴ ساله توسط مشاوره کودک

 

درمان پرخاشگری در کودکان ۵ ساله توسط روانشناس کودک

 

درمان پرخاشگری در کودکان ۷ ساله با مشاوره کودک

 

 

کنترل خشم در کودکان

 

رفتارهای گفته شده گاهی به صورت عادت های پایدار در کودک تثبیت می شوند زمانی که کودک خسته یا مضطرب است و یا حتی زمان تماشای تلویزیون موهایش را دور انگشتش می پیچد و انگشت شست خود را می مکد. دختر کوچک دیگری هنگامی که برای مدت طولانی سوار ماشین است ناخن هایش را می جود. زمانی که این رفتارها در هر شرایطی رخ میدهد تبدیل به عادت های عصبی می شوند.

نکته ی قابل توجه که مشاوره روانشناس کودک و نوجوان به آن اشاره می کند این است که این رفتارهای عادتی اغلب تا جوانی و بلوغ نیز ادامه پیدا می کند طبق پژوهش های صورت گرفته ی مشاوران کودک در میان دانشجویان نیز گاهی افرادی پیدا می شوند که در طی خواب بدون صدا شست خود را می مکند این زمانی است که آن فرد دچار اضطراب و استرس شده است.

 

کنترل خشم در کودکان توسط مشاوره کودک قطعی است
کنترل خشم در کودکان اگر توسط مشاوره کودک درمان نشود تبدیل به عادت می شود

 

 

پایان دادن به عادت های نادرست کودک

 

حال برای خاتمه دادن به این عادت ها کودک خود را تحت فشار قرار ندهید چون قرار است شما از میزان اضطراب و استرس کودک نیز بکاهید از این رفتارهای عادتی کودک نترسید بسیاری از کودکان در صورتی که والدینشان خونسردی خود را حفظ می کنند

و توجه بیش از حدی به عادت های آن ها نشان نمی دهند این رفتارها را ترک می کنند اما نمی توان این عادت های عصبی و خشم را در کودک نادیده گرفت زیرا این عادت های ماندگار و ضعف ها گاهی به طرد شدن اجتماعی و با پیامدهای بدنی در کودک منجر می شود.

 

کنترل خشم در کودکان دبستانی با مشاوره کودک

 

جالب است بدانید زمانی که والدین به مشاوره کودک جهت شکایت از خشم و پرخاشگری کودک مراجعه می کنند بعد از یک مصاحبه بالینی متوجه می شوند که این خشم و پرخاشگری کودکشان در یک سری از عادت های اضطرابی پنهان است.

در زمانی که ما می خواهیم عادت هایی مثل مکیدن شست را از بین ببریم نیاز است که اول کسب آرامش و دفع اضطراب و استرس را به کودک آموزش دهیم.

 

اولین گام برای پایان دادن به خشم و عادات کودک

 

 

اولین گام در مبارزه با عادت های عصبی و کنترل خشم کودک این است که به او آموزش دهیم به اعصاب خود مسلط شود و کسب آرامش را به مرور زمان یاد بگیرد به طور مثال شما می توانید قبل از خواب از ماساژ و فعالیت های آرامی مثل تبادل احساسات یا شنیدن یک موسیقی ملایم استفاده کنید.

این رفتارها می تواند در ایجاد آرامش نقش بسزایی داشته باشند البته در این قسمت باید از یک مشاوره کودک با توجه به شرایط و امکانات خود کمک بگیرید.

 

دومین گام برای پایان دادن به خشم و عادات کودک

 

 

قابل ذکر است که برای کاهش دفعات عادات عصبی در کودکان نیاز است زمانی که بخش خاصی از بدن تمرکز می کنید برای کسب آرامش روی آن قسمت هایی تمرکز کنید که درگیر عادت شده اند به طور مثال اگر کودک شست خود را می مکد روی آرامش دست ها ، بازوها و دهان کودک تاکید بیشتری داشته باشید .

 

سومین گام برای پایان دادن به خشم و عادات کودک

 

سومین مرحله در کنترل خشم در کودکان این است که به کودک آگاهی بدهید گاهی بسیاری از این عادت ها آن قدر در کودک نهادینه می شود که حتی دوستان و بستگان ایرادی دیگر در این مسئله نمی بینند به طور مثال کودکی که شستش را می مکد بعد از چند روز با کاهش ایرادها و انتقادها روبرومی شود و در نتیجه این عادت تقویت می شود

 

اما پس از مدتی والدین به طور ناگهانی از این عادت های عصبی کودک به تنگ می آیند و برای ترک آن کودک را تحت فشار قرار می دهند کودکی که به انتقادهای گاه گاهی عادت کرده است برای ترک رفتار ناپسندش تلاش و کوشش زیادی خرج نمی کند

 

عیب جویی های پراکنده روش مناسب و موثری نمی تواند برای تغییر یک رفتار محسوب شود

بلکه در مقابل کلید توقف یک عادت عصبی آگاه کردن مداوم کودک از رفتاری است که  در حال انجام آن است

 

 

چهارمین گام برای پایان دادن به خشم و عادات کودک

 

 

شما باید کودک را دقیقه به دقیقه از رفتارش آگاه کنید مورد بعدی تغییر در موقعیت یا ارتباط است همان طور که می دانید عادات عصبی و خشم در کودک به دلیل اضطراب و استرس و یا ناتوانی کودک در ابراز احساسات منفی او است.

بسیاری از عادت های عصبی در موقعیت مکان خاصی بروز می کند به طور مثال به گفته ی مشاوره کودک یکی از مراجعان فقط زمانی که در زیر پتو مشغول تماشای تلویزیون است به مکیدن شست می پردازد

برای ترک این عادت بهتر است که تماشای تلویزون در زیر پتو او را منع کنید و یا کودک دیگری که نشستن روی یک صندلی راحتی عادت دارد سرش را تکان دهد باید نشست او روی آن صندلی منع شود.

البته به مرور زمان ، زمانی که عادت های عصبی را کنار گذاشته است می تواند از صندلی دوباره استفاده کند اما اگر دوباره از دستور والدین سرپیچی کند باید از نشستن روی آن صندلی و یا تماشای تلویزیون محروم شود.

 

پنجمین گام برای پایان دادن به خشم و عادات کودک

 

 

یکی دیگر از روش رفتارهای جایگزین است سعی کنید متناسب با علایق کودک زمانی که تمایل به مکیدن شست دارد به او رفتار دیگری را پیشنهاد کنید

برای جایگزین کردن به جای مکیدن شست به طور مثال می توان به کودک آموخت در لحظه ای که دوست دارد شستش را بمکد عضلات دستش را به طور متناوب منقبض و شل کند یا با دستانش یک توپ را فشار دهد به مرور زمان از طریق شرطی شدن کودک یاد می گیرد که عادت های عصبیش را کنار بگذارد .

در ادامه تمرین گفته شده اگر کودک دوباره رفتار نامناسبش را از سر گرفت او را مجبور کنید حداقل 3 دقیقده بر روی رفتار جایگزین تمرین کند این روش نه تنها بر روی عادت وقفه ای ایجاد می کند بلکه آگاهی را نسبت به آن رفتار بالا می برد و یک راه مطعمن نیز برای خودداری از انجام آن عادت نیز محسوب می شود.

 

تمام عادات عصبی و پرخاشگری کودکان نشان دهنده ی خشم پنهانی است که در کودکان وجود دارد زمانی که والدین برای کنترل خشم در کودکان ابتدایی نیز سوال می کنند

باز هم پاسخ ما همین است عادت های عصبی و کنترل خشم در کودکان را باید ارزیابی کنید و بعد از آن از طریق یک مشاوره کودک به درمان خشم در کودک بپردازید.

 

جهت اطلاع از خدمات تخصصی مشاوره کودک خانه مهر به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *