با طرح واره درمانی از روابط مخرب تکراری نجات پیدا کنید

بعد از تمام شدن یک رابطه چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد؟

 

طرح واره درمانی یکی از تکنیک هایی است که قبل از ازدواج هم مشاورین برای بهبود روابط و به صورت کلی می توان گفت طرح واره درمانی برای مشاوره فردی استفاده می شود بسیاری از مشکلاتی که افراد در روابط خود ، محیط کار دارند به دلیل مشکلات فردی و تله های زندگی خودشان است
یکی از موضوعات اساسی در زمینه ی پایان یک رابطه عاطفی این است که چطور می توان آسیب های احتمالی بعد از جدایی را کم کرد ؟ یک مشاوره طلاق یا مشاوره خانواده چطور می تواند در پروسه درمانی فردی به شما کمک کند  که با رابطه ی پایان یافته کنار بیایید و مجدد وارد یک رابطه سالم شوید ؟

بی شک شناخت یک رابطه سالم نیازمند آگاهی می باشد می توانید این آگاهی و مهارت را توسط بهترین مرکز مشاوره ازدواج و مشاوران متخصص در این زمینه کسب کنید

چقدر انتظار داریم که رابطه مان تمام شود ؟

معمولا ما ،رابطه هامونو یا اصلا هر کاری رو که می خواهیم شروع کنیم تو ذهن خودمون برای اون پایانی در نظر نمی گیریم و اون کار یا اون رابطه رو شروع می کنیم و میشه گفت اصلا انتظارشو نداریم که یه روزی مثلا توی محل کار به ما بگن از این به بعد دیگه نمی خواد بیای یا مثلا تو یک رابطه به هردلیلی بگن دیگه تموم.مگر اینکه از قبلش یک سری مقدماتی چیده شده باشه که خودمون بدونیم که دیگه آخر خطه و یکی باید پاپیش بذاره و تمومش کنه .

شدت ضربه به چه چیزی بستگی دارد ؟

قطعا بسته به مدت رابطه و این که ما از خودمون چقد مایه گذاشتیم(که توی روان شناسی می گن چقد تو اون رابطه یا روی اون چیز خاص سرمایه گذاری کردیم ) تو اون رابطه و عوامل دیگه شدت ضربه فرق داره ولی در نهایت می تونیم بگیم سخته و تو بعضی مواقع انقدر می تونه این ضربه شدید باشه که مثل فوت یکی از عزیزان واسمون آزار دهنده باشه .میشه گفت این هم یک نمونه از فقدانه که ما تجربه می کنیم فقط فرقش اینه که اینجا ممکنه حتی شخص مقابل رو هر روز هم ببینیم و عذاب بیشتری بکشیم.

شخصیت وابسته در یک رابطه چگونه عمل می کند؟

تو بعضی شخصیت ها مخصوصا اونایی که خیلی متعهدن به رابطه هاشون یا کسایی که شخصیت وابسته دارن یا حتی خودشیفته ها و خیلی مدل های دیگه ای شخصیتی واقعا سخته که یکی بهشون پشت پا بزنه و قطعا این موضوع ،لطمه ی سختی از لحاظ هیجانی به اونها می زنه و کلا زندگیشونو بهم می ریزه و کارایی که تا الان داشتن انجام می دادن رو به سختی انجام میدن .

می توانید از مشاوره فردی و طرح واره درمانگر برای کمک در زمینه ی مشکلات بین فردی مشاوره بگیرید
مشکلات بین فردی اگر حل نشوند دایره وار در روابط شما تکرار خواهند شد و شما شکست های متععد را تجربه خواهید کرد

با طرح واره درمانی از روابط مخرب تکراری نجات پیدا کنید
طرح واره درمانی می تواند بسیاری از مشکلات گذشته ی شما را حل کند

چقدر طول می کشه به حال اولم برگردم؟

باز هم به یه سری عوامل بستگی داره مثل شدت ضربه ،عوامل حمایتی ،تلاش خودمون .اما واقعیت اینه که هیچ وقت نباید انتظار داشته باشیم به لحظه ی قبل از شروع رابطه برگردیم. شما یا به تنهایی یا همراه به روانشناس تلاش می کنید که این موضوع قابل تحمل بشه و با قدرت بیشتری با اون برخورد کنین.

مثال از یک شخصیت وابسته و بن بست های عاطفی از نگاه طرح واره درمانی

.برای اینکه این موضوع براتون جا بیفته بذارین یکی از کیس هایی که داشتم رو براتون بگم.البته من این کیس رو بیشتر از دید طرحواره درمانی بررسی کردم که یکی از مدل های نگاه به روان شناسیه .چند روز پپیش مراجعی داشتم .خانم بود و سنش بالاتر از سی سال بود .ایشون بعد از اینکه تو بیست و پنج سالگیش با یه آقایی ارتباط می گیره و حدود دوسال باهاشه .یهویی متوجه می شه که ایشون متاهله چون اون آقا رو خیلی دوست داشته شوک خیلی بدی بهش وارد می شه.

تا حدود دوسال پیش که چند سالی از این موضوع می گذره هنوز نتونسته رابطه ی بلند مدتی برقرار کنه و نهایتا با یکی رابطه برقرار می کنه و در نهایت این رابطه هم خراب می شه .رابطه هایی هم که تو این مدت داشته همشون یکی دو رزوه خراب می شدن و یا اصلا رابطه ای برقرار نمی شده.

افسردگی و ناکامی بعد از پایان رابطه  و شروع طرح واره درمانی
بعد از این که رابطه تموم میشه حالشون خیلی بد می شه و می شه گفت افسرده می شن.وقتی که نشستیم با هم حرف زدیم دیدیم خوب ایشون تو بقیه ی روابط زندگی شون هم وابستگی از خودشون نشون می دادن و نمی تونستن تعادل برقرار کنن.

ایشون یه مشکلی داشتن که همیشه مخصوصا تو رابطه ها اسیرش می شدن که بهش می گن تله ی رها شدگی/بی ثباتی یعنی فکر می کرد که اگه خیلی به طرف مقابلش بها نده اون ترکش می کنه که همین موضوع باعث شده بود نتیجه ی عکس بده و واقعا طرف مقابل ترکش کنه.
البته ناگفته نمونه که رابطه ی اول ایشون،به خاطر اینکه طرف مقابلشون متاهل بوده تموم می شه.یه کار دیگه که انجام می دادن و در واقع تله ی دیگه ای که داشتن این بود که خیلی از لحاظ احساسی گارد داشتن و همونطور که گفتم نمی ذاشتن کسی بهشون نزدیک بشه و جلو احساسات خودشون رو می گرفتن ولی احساس وجود داشت ( در واقع خودشو کنترل می کرده ) که به این میگن بازداری هیجانی.

طرح واره درمانی را جدی بگیرید

که تو روان شناسی برای حل کردن این مشکلات که احتمالا هم ریشه داره می شه از طرحواره درمانی استفاده کرد و تله های زندگی رو ضعیف کنیم تا لااقل اگر هم تاثیر می ذارن اونقد زیاد نباشه که مارو از کار و زندگی بندازه.

پیروز باشید
سیدمجتبی رباط جزی
طرحواه درمانگر و
زوج درمانگر و مشاوره ی پیش از ازدواج
خانواده درمانگر

جهت اطلاع از خدمات تخصصی مرکز مشاوره خانه مهر مثل ( مشاوره ازدواج ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک ، طرح واره درمانی ، مشاوره بالینی …) به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *