با کودک لجباز و حرف گوش نکن چگونه برخورد کنیم ؟

با کودک لجباز و حرف گوش نکن چگونه برخورد کنیم ؟
کودک لجباز و پرخاشگر ، کودکان نافرمان ، کودکان بیش فعال ، کودکان سرکش ، کودکان تنبل واحمق تمام مواردی که گفته شد برچسب هایی است که والدین با همین برچسب ها وارد اتاق مشاوره کودک می شوند آن ها کودکان خود را با این القاب صدا می کنند قبل از پرداختن به مبحث کودک لجباز می توانید مقالاات تربیتی کودک را مطالعه کنید :

 

  1. بهترین مشاوره کودک ۸ نکته طلایی تربیتی را بازگو می کند

  2. فرزندپروری موفق درتربیت کودکان نقش اساسی دارد

  3. روش های تربیت کودک را از زبان مشاوره کودک بشنوید

  4. راه حل های مشاوره کودک برای بی قراری کودک چیست ؟

مقالات بالا به شما کمک می کند در زمینه ی تربیتی کودک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

لجبازی کودک و درخواست معقول والدین :

 

آن ها عصبانی و آزرده هستند از اینکه از تکرارکردن ، بحث کردن و نق زدن و کله زدن با کودک خود به ستوه آمده اند اما نکته ی مهم در زمینه ی کودکانی که دستورات را اطاعت نمی کنند این است که تعداد خواست ها و دستورات شما باید معقول باشد. نباید کودکانتان احساس کنند که کارگر و یا پادوی شما هستند.

 

کلام شما در لجبازی کودک موثر است

 

دومین مسئله این است که لحن و عمل باید نسبت به کودکان خوشایند و منطقی باشد بی شک می پذیریم که گاهی رفتارهای کودکان شما را بسیار عصبانی می کند اما اگر شما با پرخاشگری و عصبانیت با کودک خود صحبت کنید نه تنها لجبازی او را بیشتر می کنید بلکه یک الگوی نادرست برای کودک محسوب می شوید.

اما می توانید از طریق مشاور کودک و یا آموزش هایی که از طریق کتاب و یا مقاله های کودک هست بسیاری از رفتارهای شرطی شده کودک خود را تغییر دهید و از همه مهمتر رفتارهای نادرستی که تا به امروز خودتان باعث شده اید که کودکانی سرکش و نافرمان داشته باشید را کنار بگذارید و رفتارهای جدیدی را جایگزین کنید .

 

دلایل لجبازی و نافرمانی در کودکان :

 

گاهی کودکان به این علت به دستورات شما و خواسته های شما بی توجه اند که می دانند دستورات پیش از جواب دادن آن ها بارها تکرار خواهد شد و یا آن ها بخوبی می دانند که چه مدت طول می کشد که والدینشان به اندازه کافی از دست آن ها عصبانی شود و آن ها را مجبور به اطاعت کند

و متاسفانه این رفتار باعث می شد که کودک شما شرطی شود و تا زمانی که تحقیر نشود ، تا زمانی که تنبیه نشود به دستورات شما گوش نمی دهد

پس به یاد داشته باشید که بسیاری از رفتارهای اشتباه والدین خودش رفتارهای کودک را رقم می زند و یا ممکن است کودکان بدانند بالاخره والدینشان تسلیم می شوند و دستورات را خودشان انجام می دهند

اما نکته ی مهم این است گاهی جواب ندادن صرفا به دلیل سرکشی و نافرمانی کودک نیست گاهی ممکن است انتظارات شما بیش از حد باشد و یا اصلا انتظارات خود را به وضوح توضیح نداده اید که کودک متوجه آن ها شود شما نمی توانید دیدگاه و دنیای خودتان را با دیدگاه دنیای کودکان مقایسه کنید. آن ها دیدار و برداشت دیگر و کودکانه تری را نسبت به دنیا دارند .

 

 

با کودک لجباز و حرف گوش نکن چگونه برخورد کنیم ؟
کودک لجباز را می توانید از طریق مشاوره کودک درمان کنید

 

چگونه بچه ی حرف گوش نکن و کودک لجباز را تربیت کنیم ؟

 

خودتان را از قالب یک پلیس خشک و خشن خارج کنید مطمعن باشید که کودکان از دستورات شما اطاعت می کنند اما می توانید این کار را با زیر نظر گرفتن کودکان انجام دهید این بدان معنا نیست که شما به دنبال گرفتن ایراد از رفتارهای کودک باشید بلکه همین نظاره گر بودن به شما می فهماند که کودک شما کجا نمی تواند کارها دقیق انجام دهد.

آیا مطمعنا می داند که خواسته ی شما چیست ؟ شما می توانید در این زمینه خواسته ی خود را یک بار بصورت گفتاری و یک بار بصورت عملی به کودک خود نشان دهید به او بگویید که منظورتان از اینکه وقتی از مدرسه برمی گردد لباس هایش را سر جایش بگذارد چیست این کار را می توانید از طریق یک بازی با کودک انجام دهید

زمانی را در نظر بگیرید که او در چه زمانی می تواند این کا را به نحو احسن انجام دهد اول در ده دقیقه این کار را انجام دهید و به مرور زمان یک دقیقه یک دقیقه از آن بکاهید و او را تشویق کنید و به او جایزه دهید ، اجازه دهید رفتارها به مرور زمان از طریق بازی در کودک شما نهادینه شود.

 

بازی بهترین راه ارتباطی کودک و والدین است

 

شما می توانید این آموزش ها را در قالب های مختلف به کودکان خود یاد بدهید حتما مکانی را برای کودک طراحی کنید که او بتواند به راحتی لباس هایش را مجزا از شما در جالباسی قرار دهد به او بگویید که چطور می تواند در عرض چند دقیقه چطور می تواند تمام وسایلش را جایگزین کند

اما نکته ی مهم این است که زمانی که رفتار شما با خشونت و پرخاشگری همراه باشد متاسفانه جدا از آنکه که عملکرد کودک را به سمت مثبت تقویت نمی کند بلکه باعث می شود کودک از لحاظ عزت نفس نیز آسیب ببیند.

متاسفانه کودک لجباز با توجه به دستوراتی که شما برای آن ها مقرر می کنید علاوه بر آنکه پیروی نمی کنند با لحنی غیر محترمانه نیز با شما برخورد می کنند بطور مثال به شما می گویند:

 

پاسخ کودک لجباز : چرا باید اینکار را انجام دهم ؟

 

زمانی که به این نقطه رسیدید که کودک شما پیامد مثبت را پاسخ نمی دهد می توانید از پیامدهای منفی وضعیت را تغییر دهید در مبحث پیامدهای مثبت یکی دیگر از راه حل هایی که باعث می شود کودک از دستور شما را پیروی کند تحسین کردن است.

 

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

چگونه کودک لجباز را تربیت کنیم ؟

 

یکی از مسائل دیگر در این زمینه این است که شما علاقه مندی های کودک را برای خود بصورت یک لیست درآورید شما می توانید از آن علاقه مندی ها برای ترغیب رفتار و شکل دهی رفتار در کودک استفاده کنید.

به طور مثال به او می گویید بعد از آنکه که کتاب هایت را مرتب کردی می توانی بروی بازی کنی این بازی می تواند در محیط خانه با یک اسباب بازی باشد و یا می تواند بیرون از خانه با دوستان باشد

با توجه به علاقه مندی کودک او را تشویق تقویت کنید یعنی کار خوبی که انجام شده است با فعالیتی که کودک دوست دارد همراه شود این باعث می شود که رفتار نیز در او سریع تر تقویت شود و شکل بگیرد اما توجه داشته باشید سیستم تقویت نباید به باج گیری در کودک تقویت شود.

 

جهت اطلاع از مقالات تخصصی مشاوره کودک و مشاوره نوجوان به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

مقالات مشابه

9 پاسخ

  1. سلام من دختر ۷ ساله دارم وکاملا لجباز است
    خییلیی با رفتارهاش منو عصبی میکنه
    من همیشه تشویقش میکنم جایزه میگیرم تعریفشو میکنم ولی اثر نداره
    چندروز پیش گریه زاری میکرد ک حتما با برادر ۶ ماهه اش برود حمام
    من اجازه ندادم خییلیی گریه کرد اونم بصورت جیغ
    مجبور صدم بزنمش
    انقدر شیطونی میکنه لج میکنه تا اخر بزنمش اروم بشه
    بخدا نمیدونم دیگه چیکار کنم

    1. پاسخ متخصص و مشاوره کودک خانم ناديا روشني به شما دوست عزيز:
      سلام خدمت شما مادر عزیز
      بنظر میرسه شما نیاز دارید اصول فرزندپروری رو آموزش ببینید تا بتونید ارتباط مثبت و بهتری با فرزندتون داشته باشید.
      با توجه به بدنیا اومدن فرزند دوم بهتره وقت مشترک و زمان بازی با دخترتون داشته باشید.
      کتک زدن و دعواکردن ارتباط شما با فرزندتون خراب میکنه و مشکلات رفتاری بچه بیشتر میشه.
      حتما از روانشناس کودک جهت بهبود رابطه و حلوگیری از اثرات مخرب در آینده راهنمایی بگیرید.
      موفق باشید
      نادیا روشنی
      دکترای تخصصی روانشناسی

  2. سلام ووقت بخیر.لطفابه من مادرکمک کنید.پسرم ۹سالشه واصلابه حرف من وپدر گوش نمیده .خونه پدرم که میرم همش بایدبگم بشین.ازخودت صدادرنیار.ازتذکردادن اطرافیان عصبی میشم .بابچه خواهرم که بازی میکنه.همش لجبازی میکنه .اسباب بازی میاره باهاش بازی ‌کنن ولی نمیزاره دخترخاله اش هم بازی کنه .توروخداراهنمایی کنید.

    1. پاسخ متخصص و مشاوره کودک خانم مهناز صادقي به شما دوست عزيز:
      بعضی از بچه ها به دلیل یکسری از پاسخ هایی که از والدین در زمانهای مختلف گرفته اند دچار اختلال مقابله ای میشوند که می بایست با راهکارهای تربیتی مناسب آنها را کنترل کرد.

  3. سلام ووقت بخیر.لطفابه من مادرکمک کنید.پسرم ۹سالشه واصلابه حرف من وپدر گوش نمیده .خونه پدرم که میرم همش بایدبگم بشین.ازخودت صدادرنیار.ازتذکردادن اطرافیان عصبی میشم .بابچه خواهرم که بازی میکنه.همش لجبازی میکنه .اسباب بازی میاره باهاش بازی ‌کنن ولی نمیزاره دخترخاله اش هم بازی کنه .توروخداراهنمایی کنید.

  4. سلام
    وقت بخیر
    خواهش میکنم تو موقعیت ما مادرا قرار بگیرید دقیقا و بعد لیستی از بایدها و نبایدها رو به ما اراءه بدید، انگشت اتهام همیشه ب سوی مادرهاست، در برخورد با بچه و همسر همیشه کسی ک کوتاه میاد و باید صبور باشه ما خانم ها هستیم،میشه چیکار کرد با بچه 3 ساله ای ک قبل از خواب از رفتن ب دسشویی امتناع میکنه و تو مطمعنی ک صب با صحنه ی خیس کردن رختخوابش مواجه میشی، بعد از حمام اجازه نمیده موهاشو خشک کنی، اجازه نمیده ناخونشو بگیری، ب هیچ عنوان قبول نمیکنه ببریش آرایشگاه، غذایی ک میذاری جلوش نمیخوره با اینکه صدها ترفند رو بکار میبرم و برخوردی کاملا دوستانه دارم باهاش و سعی دارم هیچوقت دستوری باهاش صحبت نکنم ب نظر من ک فقط گذر زمان و عبور از هر سن خاصی و کمک خدا شاید بتونه کمکی کنه.
    با تشکر

    1. پاسخ روانشناس و مشاوره کودک خانم دکتر فرانک فنون به شما دوست عزیز:

      مادر عزیز و دوست داشتنی ضمن تشکر از شما بابت ابراز احساساتتون باید عرض کنیم که مادر شدن یکی از نعمتهاي بزرگ خداوند هست که به زنان هدیه کرده است پس شاکر باشید و به حرف های اطرافیان اهمیت ندهید ودر مورد کودک شما باید عرض کنیم اگر از فرزند پروری صحیح کودک خود مطمئن هستید که آنهم حتما باید تاییدیه متخصص را داشته باشید. برای بررسی بیشتر به روانشناس کودک مراجعه کنید ولي باید خاطر نشان کرد که مادری صبوری میخواهد .

      جهت اطلاعات بیشتر می توانید به مرکزمشاوره خانه مهر تماس بگیرید

  5. لجبازی کودک سه ساله با توجه به اینکه در تربیت کودک تلاش بسیاری داشتم اما بعد از مدتی عکس انچه که در انتظارم بود مواجه شدم یعنی تمام یادگیری های کودک سه سا له ام بکل از،یادش رفته و به خانه ی اول برگشتم مثال تا مدتی پوشک رو گرفته بودم خیلی به خوبی دستشویی میرفت و مشکلی نداشتم ولی در این اواخر نه تنها نمیره بلکه هر جای خونه باشه خودشو خیس میکنه و شب ادراری هم داره و خیلی پرخاشگر و لجباز و شلوغ شده داد و هوار میکشه چنگ میندازه گاز میگیره غذا نمیخوره شبها دیر میخوابه کلا ناسازگاره و دائما درحال کلنجار با مادر و برادر کوچیکشه واقعا نمیدونم چیکار کنم …

    1. پاسخ متخصص و روانشناس کودک خانم دکتر فرانک فنون به شما دوست عزیز:

      وقت بخیر ،لجبازی در سن کودک شما بخاطر مرحله رشديش کاملا طبیعی هست و مواردی که این لجبازی ها را تشدید میکند فرزند پروری اشتباه والدین و محیط نا امن روانی برای کودک است در این مرحله رشدی باید والدي مقتدر و صبور باشيد و وارد جنگ قدرت با کودکتان نشوید ضمن تایید احساسات کودک خود با اقتدار رفتار کنید نه با عصبانیت درباره مواردی دیگری که درمورد کودکتان بیان کردید علائم اختلالات اضطرابی در کودک شما دیده میشود ضمن بازتاب احساس به کودکتان و صحبت درمورد آنها براي بررسي بیشتر به روانشناس کودک مراجعه کنید

      در صورت تمایل برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک و کارگاه های فرزندپروری با خانه مهر تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *