بهترین روانشناس کودک راهکارهایی برای کودک فراموش کار میدهد

بهترین مشاوره روانشناس کودک و نوجوان راهکار برای کودکان فراموش کار می دهد. یکی از شکایت های رایج والدین از مشاوره کودک این است که کودکان فراموش کاری دارند . فراموش کاری کودکان و بچه ی حواس پرت یکی از مسایلی است که والدین بصورت برچسب به کودکانشان می زنند

برچسب زنی عواقب زیادی دارد شما باید نحوه ی صحیح تنبیه و تشویق هم آموزش ببینید که ما در قالب چند مقاله ی زیر به صورت تخصصی به ان پرداخته ایم :

  1. ۵ روش اصولی برای بهترین تنبیه کودکان از نگاه روانشناس کودک

  2. تنبیه بدنی کودک آینده ای تباه برای او رقم می زند

  3. بهترین روش تنبیه کودکان و پیامد تنبیه کودک چیست ؟

 

 

چقدر می توان از این فراموشکاری کودک جلوگیری کرد ؟و یا علل فراموشکاری در کودکان چیست ؟ در این مقاله قصد داریم که به کودکانی بپردازیم که دائما چیزهایی را فراموش یا گم می کنند البته در مقاله ی قبلی با عنوان : علت فراموشکاری در کودکان را مشاوره کودک درمان میکند راهکارهایی اساسی را برای شما عزیزان بیان کردیم.

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

فراموشکاری کودک از نگاه بهترین روانشناس  کودک

 

برای همه ما پیش آمده که ناهار خوردن را فراموش کنیم و یا  چترمان را گم کنیم این رفتارها امری طبیعی است اما گاهی وقت ها به عادت تبدیل می شوند کودکان هم مستعد فراموشی یا گم کردن هستند البته یک رخداد طبیعی است درست است اما در عین حال این رفتارها کلافه کننده، وقت گیر و گران نیز هستند.

بی شک برای والدینی که به دنبال درمان فراموشکاری کودکان و یا از حواس پرتی کودک شکایت می کنند پیش آمده است که صدای کودکانه ای پای تلفن بگوید: مامان من کفش های ورزشی ام را فراموش کردم می توانی آن ها را به مدرسه بیاوری ؟ یا اینکه کتاب ریاضی من کجاست ؟ یادم است آن را به خانه آوردم .

 

انتظار والدین از کودکان چیست ؟

 

می توان گفت به گفته ی بهترین روانشناس کودک معمولا تا 7 سالگی این والدین هستند که تمام چیزها را برای کودک به خاطر می آورند اما بعد از آن والدین انتظار دارند و یا فرض را بر این می گذارند که کودک بتواند بطور مستقلی مسئولیت رفتارهای خودش را بپذیرد اما با همه این تفاسیر معمولا کودکان بزرگتر به خود اجازه می دهند که فراموشکار باشند زیرا آن ها می دانند برای جبران آن به امید پدر و مادرشان می توانند باشند .

 

حواس پرتی کودک شما به چه دلیل است ؟

 

بعضی از کودکان بسیار حواس پرت هستند و تنها زمانی می توانند به یاد بیاورند که دیگر کار از کار گذشته است . توجه داشته باشید قبل از آن که به مسائل حواس پرتی و فراموشکاری در کودکان بپردازیم نیاز است که بدانید شما از طریق بهترین روانشناس کودک بررسی کنید که آیا حواس پرتی و فراموشکاری کودک شما نشانه ای از اختلال در توجه و یا بیش فعالی در کودک نمی باشد؟

زیرا بسیاری از حواس پرتی ها نشانه از اختلال در توجه در کودکان دارد اگر از طریق تست و ارزیابی های بالینی مشاوره کودک به این نتیجه رسیده است که کودک شما اختلال هایی در این زمینه ندارد بعد از آن می توانید با یک سری از رفتارها و شرطی سازی ها به کودک خود کمک کنید .

 

 

بهترین روانشناس کودک راهکارهایی برای کودک فراموش کار میدهد
فراموشکاری کودکان علت های مختلفی دارد ما علت هایش را به شما می گوییم

 

چند راهکار برای جلوگیری از فراموشکاری کودک را بشناسید

 

یکی از موضاعات اساسی این است که یک الگوی سازمان دهی و یک برنامه برای عمل ترتیب بدهید که در آن روند استقلال و مسئولیت پذیری در کودک را پرورش دهد. این را می دانید که علاوه بر آن که در زمینه ی فراموشکاری و گم کردن کودک می توانید آموزش را اعمال کنید  از سن پایین  استقلال و مسئولیت پذیری را از طریق الگو پذیری بازی به کودک آموزش دهید

 

مسئولیت پذیری در کودک :

 

اگر مسئولیت پذیری را در کودک تقویت کنید باعث می شود که در آینده کودک شما عزت نفس بهتری نیز داشته باشد یعنی بعدهای ارزیابانه ی عزت نفس یکی افکار است و یکی رفتاراست. رفتار که مبنای آن مسئولیت پذیری است و نیاز است که شما از کودکی مسئولیت پذیری را به کودک آموزش دهید :

 

قدم اول به گفته بهترین روانشناس کودک

 

1- به کودک یک جای مشخصی برای نگهداری اشیاءیش بدهید اطمینان حاصل کنید که کودک جالباسی اختصاصی و جای بخصوصی برای گذاشتن اسباب بازی ها ، وسائل شخصی ، کتاب هایش دارد

شما می توانید به این جاهای اختصاصی که برای کودک قرار می دهید برچسب بزنید و از همان ابتدا از آن ها بطور مداوم استفاده کنید . کودک از شما تقلید می کند و در نتیجه مهارت های سازمان دهی او رشد خواهند یافت.

 

قدم دوم به گفته بهترین روانشناس کودک

 

2- از تحسین استفاده کنید : زمانی که کودک دنبال چیزی می گردد و آن را در جای مخصوصش که تعیین کرده اید پیدا می کند او را برای قرار دادن  شی در جای مناسب تحسین کنید زمانی که کتش را به جالباسی آویزان می کند و یا اینکه یک اسباب بازی را در جای خودش قرار می دهد بازدهی رفتارش را به او بگویید که چقدر آسان تر دفعه ی بعد می تواند کتش را ، اسباب بازی اش را پیدا کند .

 

قدم سوم به گفته بهترین روانشناس کودک

 

3- به او آموزش دهید که از پیش برنامه ریزی کند : با بزرگتر شدن کودک راهبردهای سازمان دهی خودتان را به او نشان دهید این امر ممکن است مستلزم این باشد که خودتان چنین مهارت هایی را بدست بیاورید به کودک یک تقویم بدهید و در بعد ازظهر روزهای آخر هفته برنامه ی هفته ی آینده را مرور کنید و به او کمک کنید که فهرستی از چیزهایی که باید به یادش داشته یاشد را تهیه کند.

 

تقویم و ثبت در آن را فراموش نکنید

 

او می تواند روی تقویم ، ساعت و یا روزهای مهمانی و قرارها را نیز ثبت کند گاهی یک فهرست یادآور روزانه نیز به کودک می تواند کمک کند شما میتوانید یا یک تقویم هفتگی و یا یک تقویم روزانه را برای او اختصاص دهید تمام موضاعاتی را که کودک باید در آن روز به یاد بیاورد ثبت کنید.

فهرست را روی آینه یا روی یخچال یا کتابخانه اش بچسبانید و به او یادآوردی کنید که به آن نگاه کند به مرور زمان این رفتارها باعث می شود که نظم و دقت در کودک نهادینه شود توجه داشته باشید تربیت کودک بدون فریاد یا کتک باعث می شود که در آینده نیز کودک شما بتواند علاوه بر آنکه فرد موفق تری بشود بتواند مسئولیت پذیر نیز بشود.

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

خودمان در دروغگویی کودک مقصر هستیم …..

 

مسئولیت پذیر نبودن کودک  از آنجایی می آید که کودک شما برای آنکه از زیر بار تحقیر شدن و تنبیه شما بگریزد دست می زند به انکار موقعیت و مسئله و مشکل و یا اینکه بدنبال گشتن مقصر برای آن مسئله ی پیش آمده.

پس کاری نکنید که کودک شما مجبور شود برای آنکه خودش را تبرعه کند به مقصر شمردن افراد بپردازد این کار باعث می شود که به مرور زمان به یک عادت رفتاری تبدیل بشود و کودک شما هیچ مسئولیت درونی را نداشته باشد.

به کودک فرصت دهید که رفتارش را جبران کند با او از لفظ تحقیر آمیز استفاه نکنید رفتارهایش را به کل شخصیت او تامین ندهید کارهای اشتباه او را به او بگویید اما او را کودکی خوب ، کودکی بد ، کودکی تنبل ، کودکی احمق ننامید برچسب ها با عث می شود که کودک شما علاوه بر آنکه فراموشکاری را گسترش دهد در آینده نیز فردی شود که بابت رفتارهای اشتباهش دیگران را مقصر بداند.

 

 

جهت اطلاع از مقالات تخصصی بهترین روانشناس کودک و نوجوان به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *