حقایقی در مورد دستشویی رفتن کودکان با مشاوره کودک

زمان یادگیری دستشویی رفتن کودکان با یکدیگر متفاوت است بدان معنا که بعضی از کودکان دیرتر یاد می گیرند که به موقع به توالت بروند اما نگرانی والدین در این زمینه آموزش دستشویی رفتن کودک است که قصد داریم در این مقاله به چند نکته ی مهم برای توالت رفتن کودک از نگاه مشاوره کودک بپردازیم .

شما به ترس های کودک خود چه واکنشی نشان می دهید ؟ مقالات زیر تخصصی ترس های کودکان را شرح می دهد در صورت تمایل مطالعه بفرمایید:

  1. واکنش صحیح والدین به ترس کودکان چیست؟

  2. علت ترس کودک از دستشویی رفتن و ۹ نکته طلایی

  3. درمان شب ادراری در کودکان با مشاوره کودک

 

حقایقی در مورد دستشویی رفتن کودکان

 

گاهی کسانی که تازه پدر و مادر شده اند سردرگم و گیج می شوند که چه راه حلی را برای کودکشان به کار ببرند ؟ گاهی از تجربیات اطرافیان استفاده می کنند اما نگران آن هستند

که آیا این روش برای کودکشان مفید است ؟ چه باید بکنند ؟

آیا کودکشان با آموزش دستشویی رفتن از لحاظ روانی آزرده می شود؟

و یا بدتر مجبور است با پوشک به مدرسه برود؟

 

پاسخ این سئوالات این است که :

خیر تمام کودکان به جزء کودکانی که مشکل جدی روانی و فیزیکی دارند دیر یا زود توالت رفتن را یاد می گیرند اما بعضی از کودکان مقاوت بیشتری دارند که به مرور درست می شود.

 

توالت رفتن کودکان و مشکلات روحی

 

در مورد آزردگی روحی آموزش دستشویی رفتن زمانی می تواند برای کودک آسیب زا باشد که والدین به معلم بداخلاق و سختگیری تبدیل شوند
اجازه دهید به چند باور اشتباه که گاهی والدین با اضطراب پیش مشاوره کودک می روند و در مورد دیر شدن دستشویی رفتن کودک دو ساله و یا دستشویی رفتن کودک سه ساله سئوال می کنند بپردازیم به طور مثال :

 

گاهی بعضی از والدین می گویند به کودک یک ساله ی خود آموزش داده اند تا به تنهایی به دستشویی برود این حرف ها را باور نکنید !

 

به ندرت پیش می آید کودکی قبل از 18 ماهگی بتواند توالت رفتن را یاد بگیرد .
بی شک آموزش های قبل از موقع ممکن است زیان هایی را هم دربر داشته باشد و بدن کودک باید آمادگی فیزیکی را داشته باشد و زمانی که ارتباط بین مغز و دستگاه های دفعی کامل نشده باشد کودک نمی تواند عمل دفع را به طور ارادی کنترل کند
باید بدانید کنترل مرحله ی بعد از اگاهی است یعنی کودک به مرحله ای برسد که کثیف کردن خودش آگاه شود و بعد بتواند آن را کنترل کند .

 

 

حقایقی در مورد دستشویی رفتن کودکان توسط مشاوره کودک
روش صحیح دستشویی رفتن کودکان را می دانید ؟

 

ترتیب کامل شدن کنترل دستشویی رفتن کودکان

 

کنترل مدفوع در شب ، کنترل مدفوع در روز ، کنترل ادرار درروز ، کنترل ادرار در شب
البته کودکان دختر معمولا زودتر به کنترل دفع دست پیدا می کنند . می توان گفت اکثر کودکان بین دو تا سه ساله آمادگی پذیرش کنترل عمل دفع در روز را پیدا می کنند و تعداد کمی در 20 ماهگی به این توانایی دست پیدا می کنند ، در راه آموزش دستشویی رفتن کودکان باید صبور باشید و قدم به قدم پیش روید .

 

قبل از آموزش توالت رفتن برای آنکه مقاومت کودک برای دستشویی رفتن کم شود نکات زیر را برای کودک روشن کنید

 

1- آگاهی از بدن خود برای دستشویی رفتن کودکان

 

طبق نظرات بهترین مشاوران کودک به فرزند خود نام بخش های مختلف بدنش و عملکرد آن ها را بگویید و برای او توضیح دهید که ادرار و مدفوع از کجا آمده است و بخشی از بدن او محسوب نمی شود
و به کودکتان نام اندام مربوط به دفع را یاد بدهید و توجه داشته باشید حتی اجازه دهید زمانی که حمام می روید شما را ببیند نگران نباشید !! این مسئله از لحاظ روحی برای کودک مضر نیست البته برای آن که کودکتان گیج نشود بهتر است همجنس خود را ببیند.

 

2- کلمات مربوط به توالت رفتن

 

کودک شما نیازمند آن است که با واژه ها ی مربوط به توالت رفتن آشنا شود مهم آن است که برای کودک قابل فهم باشد و چه کلماتی مهم نیست.

 

3- درک مفاهیم توالت داشتن ، کثیف کردن ، خیس کردن :

 

آیا کودک شما می تواند بگوید که دستشویی دارد و یا اینکه خودش را خیس کرده است؟
به طور مثال زمانی که کودک ( کودکی که پوشک دارد ) در گوشه ای کز می کند و مشغول دفع می شود با دیدن این صحنه ها به کودک کمک کنید تا احساس توالت داشتن را درک کند و به شما بگوید . کودک را در حین مدفوع کردن گیر بیاورید و برای او توضیح دهید مشغول چه عملی است

به طور مثال بگویید (تام الان پی پی داره،حالا تام داره پی پی می کنه، بیا بریم پوشکت رو عوض کنم) و زمانی که کودک کمی بزرگ تر می شود و به شما می گوید خودش را کثیف کرده است و یا دستشویی دارد او را نادیده نگیرید و حتی برای گفتنش او را تشویق کنید زمانی که برای خبر دادن خود کودک او را تشویق می کنید باعث می شود مقاومت کودک برای دستشویی رفتن را کم کنید.

 

همکاری کودک و پیروی از دستورالعمل ها :

 

به گفته ی بهترین مشاوره کودک فرزند شما شما باید بتواند دستورالعمل های ساده را درک کند تا شما بتوانید قوانین دیگر را به او بگویید به طور مثال به او بگویید چیزی را از اتاق بردارد و به دستشویی ببرد و کنار توالت بگذارد باید میزان یادگیری و درک کودک را در نظر بگیرید :

 

توانایی های حرکتی بدن نیاز آموزش دستشویی رفتن به کودک

 

به کودک خود نحوه ی درآوردن و پوشیدن لباس را آموزش دهید زیرا اگر نتواند لباس هایش را در بیاورد زمانی که احساس می کند دستشویی دارد ممکن است به دلیل کندی در لباس درآوردن احساس شکست کند.

 

ترس از توالت رفتن

 

آیا کودک شما از صدای سیفون می ترسد ؟ و یا اینکه در داخل توالت بیوفتد می ترسد ؟

 

به کودک اجازه دهید خودش سیفون را بکشد و به داخل توالت نگاه کند در مرحله ی بعدی مدفوعش را از پوشک به درون توالت بریزید و سیفون را بکشید کم کم اجازه دهید ترس کودک شما برطرف شود.
البته تمام موارد گفته شده باید به آرامی و صبوری صورت بگیرد. و اگر احساس می کنید نیاز است از کسی مشاوره بگیرید حتما از مشاوره کودک و روانشناس کودک کمک بگیرید تا آنالیز دقیقی از کودک به عمل آورد

 

جهت اطلاع از مشاورین متخصص کودک و نوجوان خانه ی مهر به صفحه ی اصلی مرکز مشاوره ما مراجعه کنید.
در خانه ی مهر هم قدم کودکان دلبندتان هستیم

 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *