درمان پرخاشگری در کودکان 4 ساله توسط مشاوره کودک

درمان پرخاشگری در کودکان 4 ساله توسط مشاوره کودک چگونه است ؟ قصد داریم در این مقاله به علل یابی پرخاشگری در کودکان 4 ساله و یا پرخاشگری در کودکان 5 ساله بپردازیم . قبل از راه حل هایی برای پیشگیری از پرخاشگری در کوکان نیاز است شما با یک سری رفتارهای متناسب با رشد کودک آشنا شوید. البته توجه داشته باشید منظور ما از رفتارهای متناسب در پرخاشگری کودک این است که کودکان در سنین مختلف به دلایل متفاوتی دچار خشم و پرخاشگری می شوند به طور مثال در کودکان 3 یا 4 ساله با کودکان 1 ساله علت آن تفاوت است. برای کسب اطاعات بیشتر در زمینه ی علت پرخاشگری مقالات زیر را مطالعه بفرمایید : علت پرخاشگری کودک و عصبانیت او چیست ؟ با کودک لجباز و حرف گوش نکن چگونه برخورد کنیم ؟ پاسخ به رایج ترین مشکلات در فرزندپروری   در کودکان 1 ساله به دلیل علاقمندی کودکان به استقلال ، گاهی کودکان دچار خشم و پرخاشگری می شوند اما روش برخورد والدین با پرخاشگری و رفتارهای خشمگین کودکان بسیار بسیار حائز اهمیت است. یعنی والدین از سنین پایین کودک باید راه های معقول را جایگزین پرخاشگری خودشان نسبت به رفتارهای تنش زای کودک کنند تا الگوی مناسبی برای کودک خود باشند.    
شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر
 

پرخاشگری در کودکان 4 ساله چگونه است ؟

  تف کردن ، زدن و گاز گرفتن در کودکان 3 و 4 ساله ،  تمام اعمال و رفتاری مثل تف کردن، کتک زدن و و گاز گرفتن رفتارهایی نابالغند که کودکان در سنین 2 ،3 ،4 ساله و حتی گاهی بعد از آن نیز بعنوان روشی برای ابراز ناراحتی یا هیجانات خود نشان می دهند. اما وظیفه ی والدین در این حین این است که این رفتارها را پیش از آنکه از کنترل آن ها خارج شوند اصلاح کنند زیرا به گفته ی مشاوره روانشناس کودک اگر این رفتارها ادامه یابد ، کودک در رفتارهای اجتماعی دچار مشکلات بین فردی می شود زیرا این رفتارها پذیرفتنی و مقبول نیستند. در زمینه ی عوامل تاثیرگذار به صورت مفصل تر مقاله ی زیر را مطالعه بفرمایید : عوامل تاثیرگذار بر پرخاشگری کودکان را بشناسید

پیشگیری پرخاشگری در کودکان 4 ساله و یا پرخاشگری در کودکان 5 ساله

  یکی از راه حل های موثر در جلوگیری از پرخاشگری کودکان این است که درست از اولین باری که کودکتان چنین رفتارهای پرخاشگرانه از خودش نشان می دهد نارضایتی خود را به او عنوان کنید و درباره ی رفتار او صحبت کنید و بر چسب بزنید اگر کودکتان هنوز نمی تواند صحبت کند به عملش با گفتن کلماتی مثل گاز گرفتن ممنوع است ، تف نینداز و یا لگد نزن و یا لگد زدن ممنوع است برچسب بزنید. به یاد داشته باشید که یکی از مهمترین مسائلی که مشاوره کودک به آن تاکید می کند صدای قاطع شما در زمان گفتن این جملات است.

درمان پرخاشگری کودک و علت پرخاشگری کودکان را جدی بگیرید

باید با کلامی قاطع با کودک صحبت کنید تا بداند کار بدی انجام داده است اما قاطعیت با عصبانیت متفاوت است سعی کنید به هیچ عنوان عصبانیت خود را در زمان پرخاشگری کودک ابراز نکنید.

اگر کودک شما انقدر بزرگ شده است که می تواند حرف های شما را بفهمد بطور مثال در پرخاشگری در کودکان 4 ساله می توانید به روشنی در مورد رفتارهای نادرست او صحبت کنید.

درمان پرخاشگری در کودکان 4 ساله توسط مشاوره کودک
پرخاشگری در کودکان 4 ساله را به راحتی با مشاوره کودک درمان کنید

بطور دقیق عواقب کار کودک خود را شرح دهید

  یعنی به او بگویید که اگر به کتک زدن خواهرش ادامه دهد چه اتفاقی برای او خواهد افتاد . می توانی از پیامدهای منفی مثل محرومیت موقت و یا گرفتن امتیاز خاصی از کودک در این زمینه استفاده کنید. اما نکته ی قابل ذکر این است که تنبیه ها و روش هایی را برای محرومیت های موقت استفاده کنید که  به هیچ عنوان آسیبی به کودک وارد نشود چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ روحی یعنی کودک خود را نترسانید اما تنبیهی برای او در نظر بگیرید که قابل اجرا باشد .  

به پرخاشگری کودکان 4 ساله خود پایان دهید

بی شک کودک 4 یا 5 ساله شما دیگر قوه تشخیص آن را دارد که شما رفتار او را برایش شرح دهید رفتارهای جایگزین را به کودک خود بیاموزید یعنی موقعیت ها و زمان هایی که رفتارهای تنش زا از کودک سر می زند را شناسایی کنید و به او آموزش دهید که به جای فریاد زدن، داد زدن و یا گاز گرفتن اطرافیان و دوستانش چه روشی را می تواند جایگزین کند، به مثال های زیر توجه کنید:  

کودک خود را چقدر می شناسید :

باید به شناخت کاملی از کودک خود برسید بعضی از کودکان به دلیل کم خوابی شروع به رفتارهای تنش زا می کنند اگر کودک شما خواب بعد از ظهرش را نکرده باشد و شروع به گاز گرفتن می کند پس به او اجازه ندهید که در زمان خوابش با کودکان دیگر بازی کند و یا مورد دیگر بطور مثال کودک شما ممکن است در زمان بازی، اگر کودک دیگری به اسباب بازی های او دست بزند کودکان دیگر را گاز بگیرد ، می توانید به کودک بگویید که از طریق صحبت کردن احساسات و خواسته هایش را بیان کند و به اطرافیانش بگوید که الان نوبت توست و بعدش نوبت من است توجه داشته باشید گاهی زمان زیادی لازم است تا کودکان رفته رفته عادات غلط خود را مخصوصا اگر از سمت والدین تشویق شده باشند و دچار تشدید رفتار شده باشد را تغییر رفتار دهند.  

درمان پرخاشگری در کودکان 4 ساله

    اگر کودک شما توسط یک مشاوره کودک ارزیابی شده است و شما به این نتیجه رسیده اید که پرخاشگری در کودکتان فقط به دلیل شرطی شدن از محیط است می توانید از این ترفندها استفاده کنید. اما اگر کودک به دلیل اختلات روانی و یا مشکلات جسمانی دچار پرخاشگری می شود حتما با روانشناس کودک و یا پزشک معالج او به درمان کودک بپردازید . یکی دیگر از راه حل ها برای جلوگیری از پرخاشگری کودکان پیشگیری است یعنی اگر می دانید که کودک شما در حین بازی با کودکان دیگر دچار خشم و پرخاشگری می شوند قبل از شروع بازی برای او محدودیت هایی را اعمال کنید یعنی بگویید در این بازی همه نوبتی بازی می کنند و در حین بازی نیز کودک خود را زیر نظر بگیرید و در مواقعی که دچار پرخاشگری می شود به او آموزش دهید که جور دیگری با کودکان ارتباط برقرار کند اگر کودک شما بطور مثال به مدت 20 دقیقه به بازی ساکت و آرام پرداخت بعنوان جایزه به آن ها مثلا شیر یا شیرینی بدهید و به او بفهمانید که از رفتار درست او تحسین کرده اید و از این طریق می توانید به کودک آموزش دهید که که منظورتان از بازی که ساکت ، آرام و بدون تنش است چه می تواند باشد  

پیامدهای منفی چیست ؟

  اگر روش های مثبت پاسخگو نبود می توانید از پیامدهای منفی نیز استفاده کنید بطور مثال از تصحیح بیش از حد استفاده کنید یعنی کودکی که در هنگام بازی بر روی دوستانش تف می اندازد را مجبور کنید که مسواک بزند و دهان خودش را با دهان شوی بشورد و صورت دوستش را کامل تمیز کند از او عذر خواهی کند و یکی از اسباب بازی های محبوبش را به کودک ببخشد چنین رفتارهایی باعث می شود که کودک در موقعیت های دیگر چنین رفتاری را از خودش نشان ندهد اما صبور باشید گاهی نیاز است 4 یا 5 مورد برای کودک پیش بیاید تا او کم کم یاد میگیر د در مقابل رفتار اشتباهش مجبور است از وسایل محبوبش بگذرد  و مراحلی که زمانبر است را انجام دهد و این باعث می شود  با کودکان دیگر بازی نکند.  
شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر
 

کودک را با پیامد رفتارش روبه رو کنید :

  و یا زمانی که کودک این خطا ها را انجام می دهد علاوه بر موارد گفته شده به او بگویید که دیگر اجازه ندارد با کودکان بازی کند چه در کتک زدن و چه در لگد زدن نیز می توانید همین رفتارها را تکرار کنید یکی دیگر از روش های جلوگیری از پرخاشگری در کودکان 4 ساله و یا 5 ساله و یا بزرگتر این است که به او آموزش کنترل خود را یاد بدهید یعنی کودک را وادارید که وانمود کند که می خواهد کتک بزند ،گاز بگیرد و یا تف بیاندازد و سپس قبل از اینکه این عمل را انجام دهد خود را کنترل کند و در همان حال او را وا دارید که جملاتی مثل فقط غذا را گاز میزنیم ، آدم ها را گاز نمیگیریم را تکرار کند هنگامی که او در موقعیت های واقعی زندگی خودش را کنترل کرد او را تحسین کنید و به او پاداش دهید.  

جهت اطلاع از خدمات تخصصی مشاوره کودک و خدمات روانشناختی خانه مهر به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

 

مقالات مشابه

15 پاسخ

  1. عالی بود ❤
    سلام بچه ۴ساله اول خیلی خوب بود من وخانم شاغلیم و بچه رو گذاشتیم مهد ولی خیلی چیزهارا از بچه ها اموزش دیده جیغ چنگ وفش یاد گرفته هر کاری میکنیم بازم این کارهارو میکنه چیکار کنم

  2. سلام وقت بخیر من پسر ۴ونیم ساله دارم که ارتباطش با من مادر خوب نیست یعنی اگه بهش بگم این کارو نکن بده شروع می‌کنه به گاز گرفتن و ناخن کشیدن و مو کشیدن و اصلا حرف منو گوش نمیده کلا خیلی پرخاشگرشده بعد چند لحظه باز میاد میگه ببخشید من پشیمون شدم ولی باز یادش میشه کاراشو تکرار می‌کنه ضمن اینکه ناخوناشم میجوه و شب ادراری داره.برای کنترل این خشم چه راهکاری پیشنهاد میدین ممنونم از راهنماییتون

  3. بچا ناخنشو میخوره و کتک میزنه .یعنی پرخاشگره .بچم چهار سالشه

    1. پاسخ متخصص و مشاوره کودک خانم ناديا روشني به شما دوست عزيز:
      سلام خدمت شما مادر گرامی
      فرزند شما نیاز به ارزیابی بیشتر دارند اما بنظر میرسه ارتباط خوبی بین شما و فرزندتون برقرار نیست و نیاز به بازی،و داشتن زمان مشترک با کودکتون دارید. بهتره با راهنمایی روانشناس کودک تکنیک های فرزندپروری رو آموزش ببینید تا جهت مدیریت خشم و اضطراب به فرزندتون کمک کنید. همچنین فرزندتون راههای مدیریت خشم و اضطراب یاد بگیرند.پیشنهاد بنده مراجعه به روانشناس کودک است.

      دکتر نادیا روشنی
      دکتری تخصصی روانشناسی

  4. باسلام..من پسری ۴ ساله دارم که خیلی عصبانی وپرخاشگر هستش مخصوصا بامن مادرشم..اگ یک مهمون بیاد خونه ما باتندی باهاشون رفتار میکنه من موندم چیکارکنم با رفتارهای پسرم .اگ راهنماییم کنید ممنون میشم ازشما..

    1. پاسخ متخصص و مشاوره کودک خانم دکتر ناديا روشني به شما دوست عزيز:
      سلام خدمت شما مادر عزیز
      بنظر میرسه رابطه شما با فرزند نازنینتون کمی دجار مشکل شده و بهتره با راهنمایی گرفتن از روانشناس کودک راههای بهبود ارتباط والد – کودک را آموزش ببینید تا بتونید ارتباط مثبتی داشته باشید.
      باید وقت مشترک و توجه مثبت نسبت به فرزندتون داشته باشید تا حساسیت بچه کم بشه و بدونه مورد توجه شماست.

      نادیا روشنی
      دکتری تخصصی روانشناسی

  5. با سلام من دختری دارم 5ساله که با توجه به شاغل بودن مادرش در خانه مادربزرگش تا ساعت 2بعدازظهر است و وقتی میرویم سراغش نمی آید و خودش را می‌زند وگریه میکند به حالت غش که به منزل نیاید. ما برای این فرزند چکار کنیم بخدا درمانده شدیم.

    1. پاسخ متخصص و مشاوره کودک خانم دکتر فرانک فنون به شما دوست عزیز:
      با سلام
      فضای خانه را برای دخترتون جذاب و دوست داشتنی کنید.
      درضمن روی ارتباط خودتون با کودکتان کار کنید وشرایط دلبستگی ایمن را فراهم کنید، برای آموزش های فرزندپروری وبررسی های دقیقتر دخترگلتون و بهبود ارتباط بین خودتون و کودکتون به روانشناس کودک مراجعه نمایید.

  6. عالی بود ببخشید همسر من بدهن و عصبی هستن پسر چهارساله من هرکار یا هر حرفی که اون میزند اخم میکند داد میزد همه را تقلید میکند.نمی دانم چکار کنم همسر من گوش نمیگیرد که درست صحبت کند جلوی بچه.چکارکنم که اول همسرم درست شود بعد پسرم

    1. پاسخ متخخص و مشاوره کودک خانم دکتر نادیا روشنی به شما دوست عزیز:
      سلام خدمت شما
      باتوجه به سن فرزندتون بهتره ایشون با روشهای صحیح تربیت فرزند آشنا بشوند و با واقعیت آینده بچه روبرو بشوند ازینجهت توصیه میکنم بخاطر بچه به روانشناس کودک و نوجوان مراجعه بفرمایید تا روانشناس به مساله شما ورود کنند.
      و برای بچه هم از بازی درمانی و قصه گویی میشه استفاده کرد که به شما راهنمایی میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *