راه حل های مشاوره کودک برای بی قراری کودک چیست ؟

راه حل های مشاوره کودک برای بی قراری کودک چیست ؟ یکی از موضوعاتی که والدین از مشاوره کودک سوال می کنند و یا یکی از درگیری های والدین با کودکان در زمینه ی علت آرام نبودن کودکان و بیش فعالی در کودکان است قصد داریم در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم :

 

چرا کودک نمی تواند آرام بنشیند؟ بی قراری کودک را درمان کنید…

 

گاهی کودکان نمی توانند خودشان را سرگرم کنند و یا به دلیل وابستگی بیش از حد به مادر و پدر نمی تواندد با کودکان دیگر ارتباط برقرار کنند نیاز است مشکل را از ریشه حل کنید یک کودک خجالتی و استرسی نمی تواند با همسالانش ارتباط برقرار کند به همین دلیل بهانه گیر می شود و وابستگی او به والدین بیشتر می شود.

و یا کودکی که اختلال بیش فعالی دارد نمی تواند تمرکز خوبی داشته باشد و محیطش را درک کند گاهی حتی صدای والدین هم نمی شنود و فقط به کار خودش ادامه می دهد این موارد حتما باید توسط یک متخصص ارزیابی شود.

قبل از آن که به این مبحث بپردازیم در نظر داشته باشید که مواردی که در این مقاله گفته می شود برای کودکانی است که طبق ارزیابی مشاوره کودک به این نتیجه رسیده اید که کودک بیش فعال نیست و یا کودک اختلالات دیگری در این زمینه ندارد.

جهت اطلاع از مطالب مشابه در زمینه تربیت کودک می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید :

  1. تنبیه کودک برای نقاشی روی دیوار ممنوع است

  2. آیا کودکان عمدا جواب والدین را نمی دهند ؟

  3. روانشناس کودک از راهکارهای نظم در کودکان می گوید

  4. پاسخ به رایج ترین مشکلات در فرزندپروری

 

بی قراری کودک قابل حل است؟

 

یادگیری آرام نشستن کودکان یکی از سخت ترین درس هایی است که کودکان خردسال باید آن را یاد بگیرند توجه داشته باشید چند دقیقه انتظار از نظر کودکان ابدی به نظر می رسد. کودک باید بداند منظور والدین از آرام نشستن و یا کودک نا آرام چیست

بسیار مهم است که والدین در مورد انتظاراتشان واقع بین باشند و سن کودکان و عادت های مناسب هر سن را نیز در نظر بگیرند

گاهی بسیاری از رفتارهای کودکان طبیعی تلقی می شود و متناسب با سنشان هست اما همین کودکان خردسال نیز می توانند نشستن طولانی مدت بر سر میز شام ، در مراسم و موقعیت های اجتماعی را از والدینشان یاد بگیرند. راه حل هایی که در این مقاله برای شما عنوان می کنیم به این منظور طراحی شده است که چطور کودک آرام بنشیند و در عین حال نسبت به همکاری اش احساس خوبی نیز داشته باشد.

و ما بتوانیم دستور و اجبار را از کودکان برداریم این روش ها به این ترتیب هستند که از راه بازی کردن می توانید راه حل هایی را برای کودک خردسالتر خودتان ملوس کنید و به او آموزش دهید راه حل هایی که با سن ، مهارت ها و شخصیت کودکتان سازگار هستند را از میان راه حل هایی برای کودک بی قرار انتخاب بکنید.

 

راه حل های مشاوره کودک برای بی قراری کودک چیست ؟
بی قراری کودک قابل درمان است دنیای کودک را با مشاوره کودک بشناسید

 

راه حل هایی برای بی قراری کودک از نگاه مشاوره کودک

 

1- بشمارید و کف بزنید :

کودک نوپای خودتان را بر روی یک صندلی بنشانید به او بگویید که می خواهید ببینید می تواند تا زمانی که شما اعداد را می شمارید او روی صندلی آرام بنشیند یا نه ؟

در حالیکه با انگشتانتان اعداد را نشان می دهید از یک تا پنج بصورت بازی برای او بشمارید بعد او را تحسین کنید ، او را در آغوش بگیرید و به او جایزه دهید .

اما قبل از شروع مجدد برای همین تمرین چند دقیقه در اطراف اجازه دهید که پرسه بزند این بار کودک را بنشانید و بگویید حاضر برای نشستن رفتیم و دوباره این بار تا ده بشمارید مجددا موفقیت او را تحسین کنید و برایش کف بزنید و او را در آغوش بکشید و اجازه دهید که مدتی دور و برش گردش کند

 

ظرفیت کودک باید در نظر گرفته شود :

 

این روند می تواند به تدریج اضافه شود شما می توانید مدت زمان را بصورت مداوم افزایش دهید اما نه افزایشی که یک روزه اتفاق بیافتد بلکه در طی روزها و هفته ها می توانید با توجه به تشویق های مختلف به کودک آموزش دهید که می تواند بر روی صندلی بنشیند به مرور زمان نیز میتوانید با مطرح کردن داستان یا  پرسش و پاسخ کردن و بازی های کارتی به او آموزش دهید که روی صندلی بنشیند .

یکی از نکات مهم در زمینه راه حل هایی برای کودک بی قرار و راه های آرام کردن نوزاد و کودکان خردسال این است که شما نمی توانید انتظار داشته باشید که او ساعت های متوالی یا ده یا پانزده دقیقه پشت سر هم روی صندلی برای اولین بار بنشیند بلکه شما به مرور زمان و از طریق بازی به کودکان خود آموزش می دهید که بصورت شرطی شده بپذیرند که چطور بر روی صندلی بنشینند .

 

بازی زبان کودکان است حتی در بی قراری کودک

 

2- یکی دیگر از راه های کمک به بی قراری کودک و جلوگیری از ننشستن کودک این است که شما کودک نوپای خود را به مدت 60 ثانیه در بازی بشمارید و او را بر روی صندلی بگذارید به او بگویید که زمان سنجی را طراحی کرده اید که زمانی که تایمر آن به صدا در می آید او می تواند از صندلی بلند شود ، با همدیگر بصورت بازی و هیجان آور به تایمر گوش دهید زمانی که صدای او را می شنوید کودک از روی صندلی می تواند بلند شود.

شما می توانید به تدریج و در عرض چند هفته مدت زمان تایمر خود را افزایش دهید در مود کودکان بزرگتر با یک جلسه ی آموزشی آغاز کنید می خواهیم ببینیم چقدر تو می توانی آرام بنشینی ؟ زمان را اندازه بگیرید و نتیجه کارش را به او بازخورد بدهید حالا بیا ببینیم می توانی رکورد را بشکنی یا نه ؟

 

خلاقیت والدین در بازی بسیار مهم است

 

اما نکته ی مهم در این زمینه این است که شما نمی توانید به مدت طولانی از این روش استفاده کنید و هر روز یک روش را تکرار کنید زیرا این سرگرمی به مرور زمان تبدیل به یک بازی حوصله سربر می شود و در آن مبنای شکنجه مطرح می شود از کودک انتظار نداشته باشید که مدت طولانی آرام بنشیند و هیچ کاری انجام ندهد .

قوانین بازی را طوری طراحی کنید که اجازه ی فعالیت های آرام نظیر کتاب خواندن ، بازی کردن را به کودکان بدهد و همیشه متناوب بین آرام نشستن ها به او اجازه دهید که از فعالیت های بدنی نیز استفاده کند.

یکی از نکات مهم در این زمینه که مشاوره کودک به آن تاکیید می کند این است در زمینه ی آرام نشستن کودک و یا بی قراری کودک موضوع مهم این است که شما بتوانید علت را ریشه یابی کنید و از طریق ایجاد رابطه صمیمانه و طراحی بازی های مختلف به کودک خود آموزش دهید

 

جهت اطلاع ازمطالب  تخصصی مشاوره کودک و بهترین مرکز مشاوره کودک مقالات کودک ما را دنبال کنید

 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *