مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران

ما در مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران خانواده مهر در ابعاد مختلف روانشناختی به شکل تخصصی و دپارتمانی فعالیت می کنیم بطور مثال در زمینه مشاوره ازدواج ، مشاوره زوج درمانی ، مشاوره خانواده درمانی ، مشاوره سکس تراپی ، مشاوره طلاق در کنار شما عزیزان هستیم .

 

مشاوره ازدواج و مشاوره فردي را از خانه مهر بخواهيد

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی در مرکز خانه مهر

مشاوره قبل از ازدواج و برد و باخت در رابطه

 

مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران
مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران در خانه مهر

 

مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران

 

قصد داریم در این مقاله از نگاه مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده برای شما عزیزان در مورد صمیمیت هایی که در رابطه عاطفی می تواند شکل بگیرد ، گفتگو کنیم . یکی از مولفه های مهم در صمیمیت این است که شما 9 صمیمیت را بشناسید و بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را در هر کدام از این صمیمیت ها ارزیابی و بررسی کنید .

مشاوره قبل از ازدواج و ارزيابی دقيق ارتباط شما

در ادامه دو مقاله قبلی با عنوان های ”  مشاوره قبل از ازدواج و بررسي بچه دارشدن ، مشاوره قبل از ازدواج و تست های ازدواج مهم ” در مورد فرزند آوری صحبت کردیم اینکه شما در مشاوره قبل از ازدواج یا اگر در شرف بچه دار شدن هستید ، باید در مورد یک سری مسائل آگاهی پیدا کنید و علاوه بر آگاهی باید با همسر خود به نقطه ای از توافق برسید .

 

صمیمیت عاطفی :

 

صمیمیت عاطفی یعنی نیاز به برقراری ارتباط و سهیم شدن با تمام حس های همسر . این حس ها چه مثبت باشند و چه منفی ، باید در ارتباط زناشویی وجود داشته باشد .

احساسات مثبت مثل شادکامی ، شادی ، سرخوشی ، خوشحالی ، برانگیختگی و احساسات منفی مثل : غمگینی ، ناراحتی ، ناکامی ، ترس ، خشم ، تنهایی ، افسردگی و اضطراب اینها احساساتی است که بطور طبیعی هر فردی آنها را احساس می کند و در رابطه هم وجود دارد . ما رابطه ای نداریم که فقط حس های مثبت در آن وجود داشته باشد .

 

مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران
مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران و کمک به بهبود رابطه عاطفي

 

به راحتي عواطف خود را بيان نکن

 

برای ایجاد صمیمیت عاطفی باید موانع و محدودیت های اندکی وجود داشته باشد تا احساسات به راحتی بتوانند در بافتار یک رابطه بیان شوند مثلا اگر فقط به احساسات مثبت اجازه بروز بدهیم یک جو عاطفی دروغین و ظاهری مثبت بوجود می آید و از طرفی اگر فقط احساسات منفی بیان شود ، جو عاطفی موجود باعث تیرگی و نابودی رابطه می شود با این حال قواعد نانوشته برخی از همسران به آنها اجازه نمی دهند بتوانند به راحتی عواطف خود را بیان کنند

و در این شرایط ممکن است طیف وسیعی از عواطف را به صورت کامل بیان نکنند و بیان نکردن احساسات و سرکوب کردن احساسات به مرور باعث بروز خشم و حتی پرخاشگری می شود و حتی باعث می شود شما صمیمیت عاطفی-هیجانی خود را روز به روز از دست بدهید و اگر نتوانید در مورد احساسات منفی خود به درستی صحبت کنید کم کم به سمت افسردگی و ناامیدی کشیده می شوید .

صمیمیت روانشناختی

 

دومین مولفه ، صمیمیت روانشناختی است . صمیمیت روانشناختی یکی از مهم ترین مولفه ها از صمیمیت های 9 گانه است . صمیمیت روانشناختی در حقیقت نیاز به ارتباط ، مشارکت و تماس با فرد دیگر است . نیاز فرد به درمیان گذاشتن و بیان کردن امیدهایش ، اشتیاق هایش ، برنامه هایش در آینده و از همه مهم تر درمیان گذاشتن ترس ها ، دل نگرانی ها ، شک و تردید ها ، ناامنی ها و مشکلات و تعارضات درونی خودش با همسر ، هسته اصلی صمیمیت روانشناختی را تشکیل می دهد

اما مسئله مهم ما در زمینه زوج درمانی این است که خیلی وقت ها افرادی که در مشاوره ازدواج و مشاوره زوج مراجعه می کنند ، نحوه ابراز ترس ها و نگرانی ها و تنش های خود را بلد نیستند و اگر هم نحوه آن را بلد باشند ، طرف مقابل نحوه روبرو شدن با این هیجانات و ابرازهای احساسی را بلد نیست چون فضایی که ما برای ایجاد صمیمیت روانشناختی نیاز داریم ، فضایی است که در آن قضاوت ، مقایسه و تهدید و سرزنش وجود ندارد و البته ممکن است یکی از زوجین آسیب پذیرتر از دیگری باشد و نتواند در مقابل هیجانات منفی طرف مقابلش ، کنترل احساسی خودش را بدست بگیرد.

 

مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران
مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران خانه مهر

 

چطور امنيت را در ارتباط خود بسازيم؟

 

به همین خاطر گاهی نیاز است که در جلسات مشاوره زوج درمانی به مراجعان توضیح دهیم که چطور می توانند امنیت را در رابطه خود ایجاد کنند و صمیمیت روانشناختی را در رابطه خود تزریق نمایند . قطعا ایجاد صمیمیت روانشناختی نیازمند اعتماد و امنیت روانی دو طرف است . زن یا شوهر برای اینکه بتوانند موضوعات مهم درونی خود را با همسرشان درمیان بگذارند باید بدون ترس از ارزیابی ، قضاوت ، شرمساری ، تمسخر ، اهانت ، خوارشدن و تنبیه شدن به خاطر خودافشایی های خود احساس امنیت کنند

پس صمیمیت روانشناختی یکی از مهم ترین مسائلی است که می تواند در روابط عاطفی ، حال شما و ارتباط را خوب کند . همانطور که دیدید همین ایجاد دو صمیمیت روانشناختی و عاطفی می تواند رابطه شما را دگرگون کند البته نگران نباشید اگر مهارت داشتن ارتباط بین فردی و داشتن مهارت های زوج را بلد نیستید ، می توانید به راحتی آنها را از طریق کارگاه ها ، مشاوره های فردی و همایش ها آموزش ببینید .

 

صمیمیت عقلانی

 

و اما صمیمیت عقلانی : در صمیمیت عقلانی لازم است همسران عقاید ، افکار و باورهای خود را با یکدیگر در میان بگذارند . در صمیمیت عقلانی نباید با مکانیزم دفاعی ناهشیار تعقل نمایی که به منظور اجتناب از هیجان های خاص بکار گرفته می شود ، اشتباه بگیرید . تعقل نمایی یعنی اینکه من بخواهم ثابت کنم که برتری عقلی دارم ، تحسین برانگیز هستم و شروع به خودنمایی و بزرگنمایی کنم ، اتفاقا تعقل نمایی از بزرگترین آسیب هایی است که می تواند همه صمیمیت های رابطه شما را تحت تاثیر منفی قرار دهد که اتفاقا هدف آن دقیقا برعکس صمیمیت عقلانی است .

صمیمیت عقلانی مستلزم احترام به دیدگاه طرف مقابل است بخصوص احترام به نظرات متفاوت او

 

عنصر اصلی در ایجاد و نگهداری صمیمیت عقلانی ، توانایی نقش گزینی است

 

یعنی اینکه من بتوانم دنیا را از دید همسرم ببینم ، بتوانم نیازها و هیجانات او را درک کنم و از دیدگاه او به مسائل بپردازم و البته توجه داشته باشید که همدلی و نقش گزینی برای ایجاد صمیمیت واقعی ضروری است و شما باید بتوانید همدلی را در اولین قدم برای ایجاد صمیمیت عقلانی یاد بگیرید . همدلی یعنی این که شما وقتی که یک نفر در مورد موضوعی صحبت می کند به جای دادن ایده و نظر و ایراد گرفتن ، گوش شنونده ای داشته باشید و شنونده خوبی برای ابراز هیجانات و احساسات و ناراحتی ها و ایده طرف مقابل باشید .

همدلی نیازمند آن است که شما بتوانید اول از همه رابطه عمیق صلح آمیزی با خودتان داشته باشید . توجه داشته باشید که برای داشتن یک رابطه عاطفی خوب اول از همه باید شفقت به خود را یاد بگیرید ، اول از همه باید رابطه هیجانی و عاطفی خوبی با خودمان داشته باشیم تا بتوانیم همین هیجانات و احساسات را به طرف مقابل هم ابراز کنیم .

 

مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران
مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران خانه مهر با تیمی مجرب و متخصص

 

مرکز مشاوره ازدواج در غرب تهران خانه مهر

 

ما در مرکز مشاوره زوج درمانی و خانواده درمانی خانه مهر در همه ابعاد روانشناختی در کنار شما عزیزان هستیم تا بتوانیم شرایط امن تری را برای شما ایجاد کنیم . جهت اطلاعات بیشتر می توانید با اپراتور مرکز مشاوره خانه مهر تماس بگیرید تا در مورد ابعاد مختلف مشاوره حضوری ، آنلاین و کارگاه ها اطلاعات کسب کنید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *