مشاوره کودک و تنبيه در تربيت کودک

ما در مرکز مشاوره کودک خانه مهر در ابعاد مختلف تربيت کودک با مشاورین و متخصصینی مجرب در کنار شما عزیزان هستیم همانطور که می دانید کودکان در موقعیت های مختلف و رده های سنی ممکن است دچار مشکلاتی شوند مثل مشکلات با همسالان ، ترس های مختلف مثل ترس از حیوانات ، ترس از مرگ ، مشکلات دستشویی رفتن ، مشکلات تحصیل ، مشکلات روزمره ای مثل تلویزیون نگاه کردن ، درس خواندن  که هر کدام در سن متفاوتي در کودکان اتفاق ميوفتد.

 

تربيت کودک
مشاوره کودک و درمان مشکلات رفتاری کودکان و تربيت کودک

 

مقالات آموزشی در زمینه مشاوره کودک جهت بالا برد اطلاعات شما والدین عزیز در صورت تمايل مي توانيد مقالات زير را مطالعه بفرماييد و يا جهت پرسيدن سوالات خود در زمينه کودک با ارزياب کلينيک خانه مهر تماس بگيريد و به مدت 10 دقيقه صحبت کنيد :

 

مشاوره کودک و کودکان کنجکاو

مشاوره کودک و ترس از مهمانی کودکان

مشاوره کودک با ترس بیرون رفتن در کودکان

مشاوره کودک و ترس از آب در کودکان

 

مرکز مشاوره کودک خانه مهر

 

ما در همه ابعاد تربیتی و اخلاقی و اختلالات کودک و نوجوان مشاوره ای مجرب و دوره دیده داریم به همین خاطر چه در زمینه مشاوره کودک و چه در زمینه مشاوره نوجوان می توانید به متخصصین ما اعتماد کنید . قصد داریم در این مقاله در مورد نحوه تنبیه در کودکان با شما عزیزان گفتگو کنیم .

همانطور که می دانید مسئله تربیت کودکان نیازمند تخصص و حتی علم است و امروزه در مشاوره قبل از ازدواج هم در زمینه فرزندپروری با جوانان گفتگو می شود زیرا فرزند آوردن  یکی از آن مسئولیت های بسیار مهم در زندگی روزمره امروزی محسوب می شود پس همراه ما باشید تا در مورد یکی از ابعاد تربیتی تنبیه با شما عزیزان گفتگو کنیم .

 

تربيت کودک
ترس در کودکان باید توسط یک مشاوره کودک یا متخصص درمان شود

 

مشاوره کودک و تنبيه در تربيت کودک

 

همه والدین در زمینه تربیتی تنبیه ممکن است باورها و عقاید شخصی متفاوتی داشته باشند چه آنهایی که آن را می پذیرند و چه آنهایی که رد می کنند از تنبیه به عنوان یک روش آموزشی مناسب برای فرزندانشان استفاده می کنند وقتی که کودکتان را به اتاق می فرستید زمان تماشا کردن تلویزیون را محدود می کنید و به او اجازه بازی کردن با اسباب بازی های مورد علاقه اش را نمی دهید ، یا اینکه وقتی کودک شما به اجاق گاز نزدیک می شود و شما فریاد می کشید ” نکن ” درواقع برای اصلاح رفتارها از اصول تنبیه استفاده کرده اید . اگر می توانستیم کودکانمان را فقط با استفاده از روش های مثبت تربیت کنید خیلی عالی بود اما نمی توانیم .

برای آموختن الگوهای رفتاری شایسته ، هم روش های مثبت و هم روش های منفی لازم هستند . ما قصد نداریم  که تنبیه را بپذیریم یا رد کنیم بلکه می خواهیم به شما روش هایی را آموزش بدهیم که زمانی که از تنبیه به عنوان یک روش تربیتی می خواهید استفاده کنید تاثیر بیشتری داشته باشد و البته آسیبی به فرزند شما وارد نشود .

 

تنبيه به تنهايي هيچ نتيجه اي برايشما ندارد

 

و این را باید بدانید که تنبیه به تنهایی شما را به نتیجه دلخواهتان نزدیک نمی کند چون بطور کلی یک روش منفی است . این روش به کودکان آموزش می دهد که چه کاری را نباید انجام دهند اما این آموزش را ندارد که چگونه باید رفتار کنند وقتی تنبیه را بدون تقویت رفتار شایسته بکار ببریم کودک نمی داند رفتار ناپسندش را با چه رفتاری باید جایگزین کند و تنبیه های نادرست در دفعات اول ممکن است شما را به نتیجه دلخواهتان نزدیک کند اما به مرور زمان تاثیرش را از دست می دهد.

این جمله را بارها در جلسات مشاوره کودک و نوجوان می شنویم که اولین بار که فرزندمان را تنبیه بدنی کردیم خیلی گریه کرد بعد از آن برای مدت طولانی رفتارش تصحیح شد اما حالا که مرتب به خاطر رفتارهای نادرستش تنبیه بدنی می شود هیچ تاثیری ندارد و حتی به نظر می رسد که به آن اهمیت هم نمی دهد . از آنجایی که تنبیه به عنوان یک روش مدیریت لازم می شود ، این پرسش شکل می گیرد که پس چه وقت و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم .

 

تربيت کودک
مشاوره کودک و درمان مشکلات رفتاري کودکان و تربيت کودک

 

ارزيابي دقيق فقط بايد با مشاوره کودک انجام شود

 

همانطور که گفتیم ارزیابی های دقیق و درست باید در جلسات مشاوره کودک و نوجوان اتفاق بیفتد اما ما در این مقاله به شکل خلاصه ای برای شما اول دیدگاه های سالمی را در مورد تنبیه گفتیم که دیدگاه شما در مورد تنبیه مهم است که آیا شما تنها روشی که در پیش گرفته اید تنبیه است یا اثرگذاری های منفی را هم دخیل کردید تنبیه ایی را باید انتخاب کنید که رفتار ناخواسته را کم کند ، تنبیه فقط زمانی موثر قلمداد می شود که بروز رفتار نامناسب را کاهش دهد .

در بسیاری از زمان ها کودکان را برای تنبیه به دفتر مدرسه می فرستادند ولی همانطور که انتظار می رفت نتیجه ای را به ثمر نمی رساند . دانش آموزان از انجام تکالیف خودداری می کردند و از منتظر ماندن در دفتر مدرسه حتی لذت می بردند پس رفتارشان با بی توجهی تقویت هم می شد پس هر تنبیهی نمی تواند در جای درستی قرار بگیرد .

 

فرزند شما منحصر بفرد است

 

البته تاکید ما همیشه این است که فرزند شما منحصر بفرد است برای آنکه بدانید چه روش هایی برای فرزند شما مناسب است باید از متخصصین کمک بگیرید زیرا حتی زبان عشق کودک شما در تنبیهی که برای او در نظر می گیرید و تشویقی که برای او در نظر می گیرید مهم است .

کودکانی که زبان عشق آنها تاچ کردن و نوازش است وقتی تنبیه بدنی می شوند آثار روانی بیشتری به آنها وارد می شود و حتی ممکن است نسبت به شما خشم خیلی بیشتر و تنفر را احساس کنند و البته بطور کلی تنبیه بدنی در هر شرایطی ممنوع است اما توجه داشته باشید که حتی تنبیه ها متناسب با ژنتیک و خلق و خوی کودک شما باید ارزیابی و برنامه ریزی شوند .

 

تنبيه گاهي شبيه تشويق است

 

تنبیه بدنی ایجاد محدودیت و گرفتن اسباب بازی ها یا امتیاز خاصی مثل تماشای کارتون و تلویزیون در صورتی تنبیه نامیده می شود که موثر واقع شود برای نمونه کودک 9 ساله ایی را در نظر بگیرید که به خاطر کتک زدن خواهرش به اتاق فرستاده می شود او در آنجا با کامپیوتر و اسباب بازی هایش مشغول بازی است وقتی مادرش به او گفت که از اتاق می تواند بیرون بیاید در حال تماشای کارتون مورد علاقه اش بود او حتی فراموش کرده بود که تنبیه شده است وقتی از اتاق خارج شد دوباره خواهرش را کتک زد تا باز به اتاقش فرستاده شود.

پس توصیه ما به شما این است که نخست نتایج تنبیه را بررسی کنید اگر رفتار هدف کاهش یافته بود می توانید دوباره از آن تنبیه استفاده کنید درغیر این صورت تکرار آن نمی تواند سودی برای شما داشته باشد و باید روش دیگری را جایگزین کنید و البته اگر در تنبیه زیاده روی کنید ، کودک شما به این روش عادت می کند و حتی تنبیه دیگر تاثیر موثر خودش را از دست می دهد .

 

مشاوره کودک و بررسي انواع تنبيه در کودکان
مشاوره کودک و بررسي انواع تنبيه در کودکان و تربيت کودک

 

در انجام تنبيه و تشويق اشتباه عمل نکنيد

 

هر اقدامی اگر هم موثر باشد شامل ممنوع کردن تماشای تلویزیون ، تنبیه های بدنی و غیره با استفاده بیش از حد تضعیف می شود پس بطور کلی باید در وهله اول روش های تربیتی خود را برای مشاوره کودک عنوان کنید بعد روش های تربیتی شما تحلیل می شود و به شما گفته می شود که در کدامیک از روش ها ، اشتباه عمل کرده اید و حتی می تواند آسیب های بلند مدتی برای شما و فرزندتان داشته باشد . همراه ما باشید تا در ادامه مقالات کودک در مورد انواع تنبیه با شما عزیزان گفتگو کنیم .

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک ، مشاوره نوجوان ، درمان اختلالات رفتاری کودکان ، درمان مشکلات رفتاری کودکان می توانید با اپراتور مرکز مشاوره خانه مهر تماس بگیرید که چه در زمینه مشاوره کودک به شکل حضوری ، چه مشاوره کودک به شکل آنلاین و هم همایش ها و کارگاه ها در زمینه کودک شما عزیزان را راهنمایی کنند .

 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *