6 دلیل برای این‌که تاثیر طلاق بر مردان از زنان شدیدتر است

باور رایج افراد این است که تاثیر طلاق بر مردان از زنان شدیدتر نیست، چون زنان در مقایسه با آن‌ها احساسی‌تر هستند. اما بسیاری از تحقیقاتی که در مورد سختی طلاق بر افراد انجام شده است، مشخص می‌کند مردان آسیب‌پذیرتر هستند.

در حقیقت، شوهران در مقایسه با همسران خود از نظر سلامتی و احساسی بیشتر صدمه می‌بینند. بنابراین این مطلب را به بررسی تاثیرات طلاق بر مردان اختصاص دادیم. برای آگاهی از آن‌ها تا انتها همراه ما بمانید.

چرا تاثیر طلاق بر مردان از زنان شدیدتر است؟

جدایی برای هر دو جنس، از نظر احساسی و فیزیکی، سخت است. از هم پاشیدن ازدواج اغلب منجر به تغییرات مهمی در زندگی افراد می‌شود. زنان و مردان هر دو قبل، در حین و پس از طلاق احساسات عاطفی مشابه با قبل را تجربه می‌کنند. اما مردان با چالش‌های خاصی روبرو می‌شوند که در بین زنان رایج نیست. 6 دلیل زیر نشان می‌دهند تاثیر طلاق بر مردان از زنان شدیدتر است.

تاثیر طلاق بر مردان

1) مردان مرحله اندوه خوردن را طی نمی‌کنند

طلاق یکی از استرس‌زاترین اتفاق‌های زندگی است و تنها مرگ یکی از دوستان یا اعضای خانواده می‌تواند استرس بیشتری به فرد دهد. شما با جدا شدن فردی را از دست می‌دهید که برای مدتی (گاهی بسیار طولانی) شریک زندگی شما بوده، بنابراین اندوه خوردن احساسی طبیعی است.

اما زمانی که مردان بی‌خیال آن می‌شوند، احساس از دست دادن می‌کنند. مانند زمانی که برنامه‌هایشان به‌هم می‌ریزد و اهداف و رویاهایشان تغییر کند، پس برنامه زندگی‌شان کاملا فرق خواهد کرد.

اما زنان مدتی را به اندوه خوردن و سوگواری می‌گذرانند که انجام آن از نظر عاطفی درست است و به مدت زیادی برای برگشت به زندگی نیاز دارند. زنان همچنین برای کمک به وضعیت روحی که دارند، از اعضای خانواده یا مشاور در صادقیه درخواست کمک می‌کنند.

زمانی که مردان احساسات خود را قورت می‌دهند، نتیجه وخیمی مانند افسردگی و اضطراب دارد.

2) وضعیت سلامت مردان شدیدا وخیم می‌شود

در مورد تاثیر طلاق بر مردان باید به این حقیقت اشاره کنیم که مشکلات سلامتی آن‌ها در حین جدایی و پس از آن بیشتر می‌شود. متداول‌ترین این مشکلات عبارت هستند از نوسان وزن، افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی.

مردان همچنین استرس اضافه مدیریت تمام مسائل مالی و از دست دادن هویت را دارند تا احتمال سکته و بیماری قلبی در آن‌ها افزایش پیدا کند. آن‌ها همچنین زمانی که بسیار مضطرب هستند، برخلاف زنان که از مشاور کمک می‌گیرند، با مصرف الکل و مواد مخدر شروع به خوددرمانی می‌کنند.

زوجین زمانی که متاهل هستند، همسران خود را تشویق به انجام رفتارهای سالم می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث شود که مردان از زنان وابسته‌تر باشند. آن‌ها زمان افسردگی با همسران خود صحبت می‌کنند، در حالی‌که زنان در دوران افسردگی اغلب دوست دارند با یک مشاور، دوست یا عضو خانواده خود حرف بزنند.

مردان با درخواست حمایت عاطفی از افرادی که همسرشان نیستند، بیگانه هستند. بنابراین مجددا باید مشخص شود که چرا تاثیر طلاق بر مردان شدیدتر است.

تاثیر طلاق بر مردان

3) مردان هویت خود را از دست می‌دهند

زمانی که زوجین در کنار یکدیگر قرار دارند، هویت آن‌ها در قالب زن و شوهر است و این موضوع بخش بزرگی از هویت وجودی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. وضعیت ازدواج یکی از عوامل مهم در تصویری است که هر فرد از هویت خود دارد و همچنین دیدگاه سایرین نسبت به او.

تاثیر طلاق بر مردان از چنین دیدگاهی را زمانی متوجه می‌شویم که آن‌ها پس از جدایی دیگر خودشان را به‌عنوان پارتنر نمی‌بینند. در حالی‌که زنان در مقایسه با مردان در طول ازدواج بیشتر احتمال دارد به گروه‌های مختلف بپیوندند و فعالیت‌های جدیدی را شروع کنند.

بنابراین آن‌ها حتی پس از جدایی ارتباط‌های اجتماعی را دارند که حفظ شدند. ولی مردان پس از فروپاشی ازدواج خود درگیر فعالیت‌های جدید نمی‌شوند.

4) مردان سریعا روابط جدید را شروع می‌کنند

با توجه به این‌که مردان به اندازه کافی وقت برای ناراحت بودن و غصه خوردن صرف نمی‌کنند، نمی‌خواهند بعد از جدایی تنها باشند. بنابراین به احتمال خیلی زیاد سریعا وارد روابط جدید می‌شوند.

آن‌ها با چنین تصمیمی با فرد جدیدی آشنا می‌شوند و تمام ناامیدی‌ها و احساسات خود در مورد ازدواج شکست‌ خورده‌شان را سرکوب می‌کنند. اما این موضوع می‌تواند روابط جدیدشان را هم با مشکل روبرو کند.

از سوی دیگر، زنان زمانی را به اندوه می‌گذرانند و احساسات خود را بررسی می‌کند. آن‌ها همچنین برای ورود به رابطه‌ای جدید کمی تامل می‌کنند، بنابراین روابط آینده‌شان مستحکم‌تر است. زنان از طرفی بیشتر بعید است وارد رابطه‌ جدیدی با فردی شوند که حس کنند به دوران دبیرستان برگشتند، چون چنین روابطی برایشان نااطمینانی‌های زیادی را دارد.

در مورد تاثیر طلاق بر مردان باید دقت کنید احتمال ازدواج مجدد آن‌ها از زنان بیشتر است. اگر سایت‌های دوستیابی را بررسی کنید، تعداد زنان از مردان بیشتر است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین تاثیر طلاق بر زنان و مردان انجام دهیم، باید بگوییم زنان دارای فرزند پس از جدایی دوست ندارند پس از موفق نبودن ازدواج اولشان، مجدد ازدواج کنند. چون می‌ترسند رابطه جدیدشان نیز دوام نداشته باشد.

5) دل مردان برای فرزندانشان تنگ می‌شود

در بسیاری از کشورهای خارجی یا حتی ایران، مادران پس از طلاق حضانت فرزندان را به عهده می‌گیرد. بنابراین مردان پس از جدایی تنها باید طبق برنامه خاصی فرزندان خود را ببینند. در چنین شرایطی آن‌ها حس می‌کنند دیگر جزوی از زندگی فرزنداشان نیستند و دیگر خبری از آن بازی‌های مشترک نیست.

اما از سوی دیگر زنان اگر کودکشان با خودشان باشد، فرد مهمی در زندگی او هستند. اکثر اوقات، زنان چون کودکشان با او است و هر روز با او تعامل دارند، احساس رضایت می‌کنند و حواسشان از عواطف منفی پرت می‌شود.

تاثیر طلاق بر مردان

6) طلاق برای همه دشوار است

جدایی برای هر دو جنس سخت است اما اکثر زنان پس از غصه خوردن بهتر از مردان می‌توانند با احساسات خود کنار بیایند و به زندگی ادامه دهند. بخشی از آن می‌تواند به این علت باشد که زنان شبکه‌های حمایتی بیشتری مانند دوستان نزدیک دارند که می‌توانند اندوه خود را پیش آن‌ها ببرند و دلداری ببینند.

از طرفی آمار خانه مهر و سایر مراکز مشاوره در غرب تهران نشان می‌دهد میزان مراجعه زنان از مردان بیشتر است. با آن‌که زنان نیز مشکلات عاطفی و فیزیکی را پس از جدایی نشان می‌دهند اما شدت تاثیر طلاق بر مردان بیشتر از آن‌ها است. چون اصلا درخواست کمک نمی‌کنند.

سخن نهایی

زنان بیشتر از مردان درخواست طلاق را ثبت می‌کنند و تحقیقات نشان می‌دهد آمار رضایت از ازدواج در بین مردان از زنان بیشتر است. همچنین بعضی از تحقیقات مشخص کردند که تاثیر طلاق بر روی مردان از زنان از نظر آسیب‌های فیزیکی و روانی بیشتر است. به‌نحوی که حتی آن‌ها بیشتر به فکر خودکشی می‌افتند.

در مطلب بالا تاثیر طلاق بر مردان را بررسی کردیم و گفتیم چرا برای آن‌ها می‌تواند سخت‌تر باشد. اما توصیه می‌کنیم پیش از آن‌که کار شما به جدایی بکشد، از خدمات مشاوره خانه مهر در ستارخان کمک بگیرید. هیچ‌وقت برای رفع مشکلات زناشویی دیر نیست.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *