کدام نوع تراپی برای نوجوانان بهترین انتخاب است و تراپی چه فوایدی برای آن‌ها دارد

سال‌های نوجوانی دوره مهمی از رشد است. به ‌علت حساس بودن جسم و روان افراد در این دوران، روانشناسان پیشنهاد می‌کنند تا والدین استفاده از خدمات تراپی برای نوجوانان را جدی بگیرند.

مشکلات روحی و سلامت روان در این سال‌های زندگی طبیعی است. به‌طوری که از هر سه دانش‌آموز دبیرستانی در آمریکا یک نفر علائم افسردگی مانند غمگینی و ناامیدی را گزارش می‌دهد. بنابراین بسیار مهم است برای جلوگیری از حوادث غیرقابل جبران، تراپی نوجوانان را جدی بگیریم. در این مقاله با ما همراه باشید تا با شما را اهمیت این موضوع بیشتر آشنا کنیم.

انواع تراپی نوجوانان

انواع مختلفی از درمان و تراپی وجود دارد که ممکن است برای درمان مشکلات روحی نوجوانان مفید باشد. تعدادی از آن‌ها را در بخش‌های زیر معرفی کردیم.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری که اغلب به‌عنوان CBT شناخته می‌شود، نوعی روان درمانی است که بر ایجاد ارتباط بین افکار، رفتارها و احساسات تمرکز دارد. روان شناسانی که از CBT استفاده می‌کنند، به افراد نوجوان کمک می‌کنند تا الگوهای ناکارآمد را شناسایی کرده و تغییر دهند.

تراپی برای نوجوانان

خانواده درمانی

خانواده درمانی رویکردی است که با پرداختن به مسائل بین فردی و خانوادگی که بر سلامت روانی نوجوانان  تاثیر می‌گذارد، به آن‌ها کمک می‌کند. برای نوجوانانی که با مشکلات محیط خانه یا درگیری‌های خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کنند، این نوع تراپی برای نوجوانان می‌تواند به خود فرد و همچنین تمام اعضای خانواده‌اش کمک کند.

درمان پذیرش و تعهد

درمان پذیرش و تعهد که اغلب به‌عنوان ACT شناخته می‌شود، رویکردی است که می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا احساسات خود را شناسایی و درک کرده و در نهایت بپذیرند. نوجوانان معمولا با احساسات چالش برانگیز یا قوی مواجه می‌شوند، بنابراین درک این احساسات می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا راه‌هایی را برای مدیریت موثر آن‌ها بیابند.

رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی که به ‌نام DBT نیز شناخته می‌شود، نوعی از CBT است که در ابتدا برای درمان اختلال شخصیت مرزی (BPD) ایجاد شد.

از آن زمان برای درمان سایر شرایط سلامت روان از جمله اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD)، افسردگی، اختلالات خوردن، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و رفتارهای خودکشی به‌کار گرفته شده است.

فواید و اهمیت تراپی برای نوجوانان

نوجوانان درست مانند بزرگسالان می‌توانند از مشاوره بهره زیادی ببرند. تراپی برای نوجوانان کمک می‌کند تا با احساسات خاص خود کنار بیایند. همچنین می‌تواند به هدایت چالش‌های پیش روی آن‌ها، مدیریت استرس‌های زندگی‌شان و سازگاری با تغییرات کمک کند.

تراپی سلامت روان نوجوانان را بهبود می‌بخشد

حمایت یک متخصص روانشناسی می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا خود را بهتر درک کرده و احساسات مختلف را ابراز کنند و تصمیمات بهتری بگیرند. همچنین از نظر عاطفی هم زندگی متعادلی داشته باشند.

تراپی برای نوجوانان

اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد

تراپی برای نوجوانان به افزایش عزت نفس آن‌ها کمک می‌کند و احساس استقلال و خودکفایی را در این گروه سنی افزایش می‌دهد.

از طرفی نوجوانان مهارت‌های مثبتی را برای مقابله با مسائل مختلف یاد می‌گیرند و آنچه را در زندگی می‌خواهند، بهتر درک می‌کنند. یک تراپیست همچنین می‌تواند ذهن نوجوان را در مورد سبک فرزندپروری، پویایی خانواده و سایر چالش‌های مربوط به یادگیری استقلال یافتن از والدین باز کرده و او را آگاه کند.

عملکرد مدرسه را بهبود می‌بخشد

مشاوره با استفاده از انواع روش‌های تراپی برای نوجوانان می‌تواند انگیزه آن‌ها را افزایش دهد و کمک کند اولویت‌های خود را بهتر مشخص کنند.

به روابط نوجوانان با سایر افراد کمک می‌کند

خدمات مشاوره می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا مرزهای بین فردی سالمی را ایجاد کرده و روابط مثبتی را با سایر افراد اطراف خود شکل دهند.

در نتیجه نوجوانان به توانایی‌ها و استراتژی‌های اجتماعی خود برای گذر از موقعیت‌های اجتماعی پیچیده اعتماد می‌کنند. این بهبود در مهارت‌های ارتباطی به کاهش قلدری یا هر شکل دیگری از فشار همسالان، کمک خواهد کرد

عزت نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد

در جلسات مشاوره، نوجوانان درک بیشتری از این‌که چه کسی هستند و چه چیزی آن‌ها را خوشحال می‌کند، به دست می‌آورند. اهمیتی آرامشی که با احساس شنیده شدن و درک شدن به وجود می‌آید، برای آن‌ها بی‌اندازه است. بسیاری از نوجوانان پس از یک جلسه احساس شادی بیشتری دارند.

تراپی برای نوجوانان

مشکلاتی که در سال‌های نوجوانی برای افراد پیش می‌آید

نوجوانی، یک دوره حیاتی از نظر انتقال رشد از کودکی به بزرگسالی است. سال‌های نوجوانی با کاوش، تازگی طلبی، تعیین هدف، ریسک پذیری، تعامل اجتماعی و توسعه مستمر مهارت‌های استدلال انتقادی تعریف می‌شود.

نوجوانان به دلیل مواجه شدن مغز آن‌ها با فرآیند رشد و هیجان‌های زندگی، بیشتر از سایرین در برابر احساسات شدید، کنترل مواد مخدر و الکل آسیب‌پذیر هستند.

این امر سال‌های نوجوانی را به زمان چالش و فرصتی منحصر به‌فرد برای رشد و توسعه مثبت تبدیل می‌کند. نوجوانان احساسات را شدیدتر از بزرگسالان تجربه می‌کنند. در نتیجه فرد ممکن است بسته به شرایط اطراف خود، احساسات شدید سرخوشی، خشم یا غم را داشته باشد.

همچنین نوجوانان در معرض خطر اضطراب و افسردگی هستند. در واقع افسردگی شایع‌ترین مشکل سلامت روان در نوجوانان به‌شمار می‌رود. بیش از سه میلیون جوان 12 تا 17 ساله حداقل یک دوره افسردگی اساسی را تجربه می‌کنند.

جدی‌ترین چالش‌هایی که در افراد نوجوان گزارش شدند و اکثر آن‌ها را می‌توان با تراپی ساده رفع کرد، عبارت هستند از:

  • اضطراب
  • جنسیت
  • افسردگی
  • فشار همسالان
  • اضطراب اجتماعی
  • هویت جنسیتی
  • فشار تحصیلی
  • محیط خانه و زندگی تنش‌زا
  • مهارت‌های ارتباطی
  • استرس شبکه‌های اجتماعی
  • قلدری (در مدرسه یا در رسانه‌های اجتماعی)
  • تغییرات زندگی (طلاق، رفتن به مدرسه جدید یا نقل مکان به شهر جدید)

سخن نهایی

تشخیص زودهنگام و مداخله برای بهبود کیفیت زندگی نوجوانان دارای روان ناسالم، ضروری است. اگر نوجوان شما با یک مشکل روانی یا رفتاری دست و پنجه نرم می‌کند، بهتر است با او صحبت کنید و از خدمات تراپی برای نوجوانان کمک بگیرید.

متخصص روانپزشکی با شما و نوجوانتان صحبت خواهد کرد تا درک بهتری از شرایط فعلی به دست آورد. در چنین جلساتی روانشناس یا روانپزشک مشکلات نوجوان را شناسایی کرده و با تراپی برای رفع آن‌ها تلاش می‌کند.

در پایان به دلیل اهمیت این دوره از زندگی که شخصیت فرد در آن به سمت تثبیت شدن حرکت می‌کند، حتما نوجوان خود را پیش یک مشاور ببرید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *