راه های داشتن ازدواج موفق

کیا ازدواج موفق داشتن؟ این سوالی همراه با طعنه است که در ذهن بسیاری از افراد شکاک نسبت به ازدواج شکل می‌گیرد. گرچه در واقع داشتن ازدواج موفق سخت نیست. به گفته «تری اورباچ» (Terri Orbuch) روانشناس و نویسنده کتاب «5 گام ساده برای تبدیل ازدواج خوب خود به عالی بودن»، حفظ یک رابطه شاد یا پایدار در دراز مدت نیاز به تلاش زیاد ندارد.

براساس تحقیقات او، تغییرات مداوم، کوچک و ساده راه داشتن ازدواج موفق هستند. در این مطلب قصد داریم با الهام از کتاب او به 5 گامی اشاره کنیم که تمام زوجین برای سوق دادن پیوند زناشویی خود در مسیر شادی و سلامت، باید بردارند. پس تا انتها همراه ما بمانید.

5 راز داشتن ازدواج موفق

خانم اورباچ برای شناخت رازهای زیر از سال 1986، زندگی 373 زوج را که در آن سال ازدواج کرده بودند تحت نظر داشته است.

راه های داشتن ازدواج موفق

1) کمتر انتظار داشته باشید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند دعوا یا بحث روابط را از بین می‌برند. اما به گفته اورباچ، در واقع خشم مقصر این موضوع است. به‌ویژه خشمی که زمانی شکل می‌گیرد که انتظارهای یک نفر در زندگی مشترک برآورده نشود.

اما زوجین‌ خوشبخت به‌طور کلی انتظارهای واقع‌گرایانه‌ای را در مورد روابط و به‌ویژه روابط خود دارند. اورباچ به‌عنوان مثال در کتاب خود 10 افسانه رایج بین زوجین را مطرح می‌کند. یکی از آن‌ها این است که برای داشتن ازدواج موفق نباید بحث و دعوا کرد.

اما اجتنابی از این اتفاق نیست. در واقع به گفته او «اگر با یکدیگر بحث نکنید، در مورد مسائل مهم رابطه‌تان صحبت نمی‌کنید.»

توصیه می‌کنیم به همراه پارتنر خود دوتا از انتظارهای اصلی خود از رابطه‌تان را روی کاغذ بنویسید (به‌عنوان مثال خط قرمز شما چیست و دوست دارید همسرتان چطور با شما رفتار کند). به گفته اورباچ این فعالیت ساده به زوجین اجازه می‌دهد ببینند چه چیزی برای دیگری مهم است.

اگر همسرتان از انتظارهای شما باخبر نباشد، چطور می‌تواند آن‌ها را برآورده کند؟ در راستای همین موضوع می‌توانید از خدمات مشاوره ازدواج در ستارخان نیز کمک بگیرید و از خدمات مشاوران باتجربه خانه مهر استفاده کنید.

2) انگیزه و پاداش دهید

زوجین شرکت‌کننده در تحقیق اورباچ، راز داشتن ازدواج موفق را تصدیق عاطفی می‌مانند. به این معنا که «به پارتنر خود اطلاع دهید خاص و ارزشمند است و انتظار ندارید همیشه در خدمت شما بدون ابزار قدردانی، باشد.»

زوجین تصدیق عاطفی را از طریق کلمات و رفتار نشان می‌دهند. انجام آن می‌تواند به سادگی گفتن جملاتی شبیه به «من عاشقت هستم» یا «تو بهترین دوست من هستی» باشد. رفتارهای تصدیق‌کننده می‌توانند هر چیزی باشند از گذاشتن چایی برای صبحانه یا فرستادن یک ایمیل پرشور تا او را به هیجان وا دارید.

برخلاف باور عموم، مردان از زنان بیشتر به تصدیق عاطفی نیاز دارند، چون به گفته اورباچ «زنان چنین تصدیقی را از سایر افراد زندگی خود دریافت می‌کنند.»

راه های داشتن ازدواج موفق

3) ارتباط خود را بهبود بخشید

اکثر زوجین می‌گویند که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اما این نوع ارتباط به گفته اورباچ «برای امور زندگی است» یعنی صحبت در مورد پرداخت قبوض، خرید روزانه، کمک به تکالیف بچه‌ها یا زنگ زدن به پدر و مادرهای خودشان.

اما یکی دیگر از راه های داشتن ازدواج موفق این است که ارتباط معنادار با یکدیگر داشته باشید «یعنی جهان درون پارتنر خود را بشناسید و کشف کنید.» چون «زمانی که واقعا خوشبخت هستید، می‌دانید چه چیزی شریکت زندگی‌تان را به وجد می‌آورد و او را واقعا درک می‌کنید.»

برای بهبود رابطه خود قانون 10 دقیقه‌ را تمرین کنید. یعنی هر روز حداقل 10 دقیقه در مورد موضوعی جز این 4 مورد با پارتنر خود صحبت کنید: کار، خانواده، وضعیت خانه یا رابطه شما چطور است.

زوجین می‌توانند به‌صورت شخصی، با تلفن یا ایمیل با یکدیگر صحبت کنند. مهم این است که برای داشتن ازدواج موفق شریک زندگی خود را بیشتر بشناسید.

مطمئن نیستید چه چیزهایی را بپرسید؟ چند موضوع ساده عبارت هستند از «امسال بیشتر از هر چیزی به چی افتخار کردی؟» «اگر پول زیادی به دستمان رسید، دوست داشتی به کجای جهان برویم و چرا؟»

4) دست به تغییر بزنید

هر رابطه‌ای ممکن است از مسیر سالم خود منحرف شود. اقدام برای تغییر می‌تواند به این مشکل کمک کند و راه‌های متعددی برای انجام آن وجود دارد. یک راه اضافه کردن چیزی جدید است. اورباچ می‌گوید «هدف تقلید رابطه‌تان مانند زمانی است که ابتدا با یکدیگر آشنا شدید.»

برای داشتن ازدواج موفق باید آن را از حالت یکنواختی در بیاورید و یک راه آن تغییر روتین زندگی‌تان است. به‌عنوان مثال به جای رفتن به رستوران همیشگی، به محلی ناشناخته در حاشیه شهر بروید یا مقصد جدیدی را برای تعطیلات خود انتخاب کنید.

یک راهکار دیگر انجام فعالیتی است که هیجان شما را افزایش دهد و سطح ترشح آدرنالین را بالا ببرد. اگر فعالیت هیجان‌انگیزی را با پارتنر خود انجام دهید، هیجان تولیدشده یا آدرنالین ترشح شده به واسطه آن واقعا می‌تواند به پارتنر یا رابطه شما انتقال یابد. به پیشنهاد اورباچ می‌توانید با یکدیگر ورزش کنید، سوار چرخ و فلک شوید یا با همدیگر فیلم ترسناک ببینید.

راه های داشتن ازدواج موفق

5) هزینه‌ها را پایین و مزایا را بالا نگه دارید

به گفته اورباچ راز داشتن ازدواج موفق تنها توجه به 4 گام بالا نیست، بلکه باید هزینه‌ها را نیز پایین نگه دارید. او می‌گوید یک زوج خوشبخت نسبت 5 به 1 را رعایت می‌کنند. یعنی 5 تجربه یا احساس مثبت برای هر تجربه یا احساس منفی خود دارند.

منظورمان این نیست که در رابطه خود ماشین حساب به دست بگیرید. اما باید به‌صورت منظم رابطه‌تان را بررسی کنید و به هزینه‌ها و مزایا نگاهی بیاندازید.

در ذهن خود در دست راستتان نکات مثبت رابطه‌تان (مزایا) و در دست چپتان نکات منفی آن (هزینه‌ها) را نگه دارید. وزن دست راستتان باید از دست دیگرتان بیشتر باشد. همچنین می‌توانید یک خط در وسط کاغذ بکشید و در سمت چپ و راست آن رفتارها و عواطف منفی و مثبت را بنویسید.

براساس تحقیق اورباچ، 6 رفتار پرهزینه عبارت هستند از: همیشه دعوا کردن، برقراری ارتباط اشتباه، کارهای خانه، حسادت، چیزی را از دیگری مخفی کردن و ارتباط خوب نداشتن با خانواده پارتنرمان.

کاهش این 6 هزینه راهکارهای خاص خود را دارند. به‌عنوان مثال اگر همیشه دعوا می‌کنید، زمان و مکان مناسبی را به آن اختصاص دهید (به‌عنوان مثال زمان بازدید از خانواده، زمان برگشتن همسر از سر کار یا شب، وقت خوبی برای این موضوع نیست.)

البته این‌طور تصور نکنید که راز داشتن ازدواج موفق هرگز بحث نکردن است، بلکه شب را بیدار ماندن فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

به مشاوره ازدواج در غرب تهران مراجعه کنید

در کنار راه های داشتن ازدواج موفق که در مطلب بالا به آن‌ها اشاره کردیم، باید از تخصص مشاوره ازدواج در صادقیه نیز بهره ببرید. خانه مهر مرکزی برای ارائه انواع خدمات مشاوره است و به کمک استفاده از این خدمات می‌توانید در زندگی زناشویی خود آرامش بیشتری را تجربه کرده و مشکلات خود را با اطمینان بیشتری رفع کنید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *