صحبت درباره طلاق با فرزندان | چگونه با فرزندمان درباره جدایی صحبت کنیم؟

صحبت درباره طلاق با فرزندان ممکن است برای شما با ترس و اضطراب همراه باشد. در واقع شما سخت‌ترین لحظات زندگی خود را قرار است تجربه کنید و حالا دقیقا نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید.

تنها روی این قضیه مربوط به واکنش فرزندان شما نمی‌شود و روی دیگر آن به خود شما برمی‌گردد‌. آن هم دقیقا زمانی است که درباره طلاق با فرزندتان صحبت می‌کنید و این اتفاق برای خودتان بیش از پیش واقعی می‌شود. حالا این شما هستید که نیاز به آغوش فرزندتان دارید تا با این ترس و درد کمی کنار بیاید.

با این حال، فعلا بهتر است خودتان را کنار بگذارید و به این فکر کنید که چگونه درباره جدایی از همسرتان به بچه‌ها بگویید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا چند نکته مهم برای صحبت درباره طلاق با فرزندان به شما بگوییم.

نکاتی برای صحبت درباره طلاق با فرزندان

جدایی شما اتفاقی است که زندگی فرزندانتان را بیش از آنچه فکرش را می‌کنید تغییر می‌دهد. توضیح دادن به فرزندتان درباره اینکه چه اتفاقی افتاده است و چرا شرایط جدید ممکن است برای آن‌ه‍ا آسان نباشد کار سختی است‌.

هر کودکی در هر سنی و خانواده‌ای، متفاوت است. بنابراین مهم است قبل از صحبت با آن‌ها شرایط زندگی خانوادگی خود و سن فرندتان را در نظر بگیرید. با این حال، ما نکاتی کلی را به شما گوشزد می‌کنیم.

۱. سه هفته قبل از شروع جدایی موضوع را با فرزندان خود مطرح کنید

این کار به بچه‌‌ها اجازه می‌دهد تا شرایط جدید را پردازش کنند. اینکه از قبل ذهن آن‌ها آماده باشد و آمادگی شنیدن جدایی شما از همسرتان را داشته باشند، به آن‌ها در کنار آمدن با این جریان کمک می‌کند.

۲. برنامه زندگی خود و فرزندتان را قبل از صحبت با آن‌ها بچینید

زمانی که شما واقعه طلاق را برای فرزندتان شرح می‌دهید، ممکن است از شما بپرسد خب قرار است از این به بعد زندگی ما چگونه پیش برود؟ برای پاسخ به سوالات او درباره تغییراتی که ایجاد می‌شوند باید یک برنامه ذهنی خوب داشته باشید. پس از قبل با همسرتان درباره این موضع به توافق برسید و مثلا به فرزندتان بگویید برای زندگی به خانه مادربزرگ می‌رویم‌.

۳. یک روز قبل از شروع صحبت با فرزندان، معلم او را در جریان بگذارید

اگر فرزند شما بعد از شنیدن جریان جدایی شما و همسرتان نیاز به تنهایی، بازی و سرگرمی یا استراحت داشته باشد، بهتر است معلم او از قبل در جریان باشد.

البته معلم بعد از شما بهترین کسی است که می‌تواند پای درد و‌ دل او بنشیند و از او حمایت کند. همچنین بعد از افت تحصیلی، معلم بیشتر به او کمک خواهد کرد‌.

۴. در فضایی آرام و بدون حواس‌پرتی صحبت کنید

شاید بهتر باشد یک روز تعطیل را برای صحبت درباره طلاق با فرزندان انتخاب کنید. با او بیرون بروید و در فضایی آرام و امن با اون درباره اتفاقی افتاده و تغییرات پیش رو صحبت کنید.

۵. جزئیات را صادقانه بگویید

برای او توضیح دهید که شما و همسرتان راحت به این نتیجه نرسیدید و تصمیم به طلاق اصلا برای شما کار آسانی نبوده است. اگر نمی‌توانید از جزئیات برای آن‌ها چیزی بگویید، هرچیزی لازم است را صادقانه بگویید.

توجه داشته باشید هرگز همسرتان را مقصر جلوه ندهید و مثلا نگویید همه چیز تقصیر پدرت است و اگر او اینجور نبود چنین اتفاقی نمی‌افتاد. حتی اگر چنین چیزی است، نیازی نیست برای فرزندتان درباره پدرش بدگویی کنید.

۶. به فرزندتان اطمینان دهید که آن‌ها مقصر این جدایی نیستند

هنگام صحبت درباره طلاق با فرزندان تاکید کنید که تصمیم شما و همسرتان بر جدایی به دلیل مشکلات بین خودتان بوده و آن‌ها مقصر نیستند‌. اگر اکثر بحث‌های شما در خانه درباره فرزندپروری بود، بهتر است به این نکته توجه بیشتری داشته باشید. چون فرزندان در هر سنی باشند معمولا خود را مقصر می‌دانند.

۷. از یک مشاور کودک کمک بگیرید

اگر نمی‌دانید چگونه با کودک خود درباره طلاق از همسرتان صحبت کنید، بهتر است با یک مشاور کودک صحبت کنید. او شما را راهنمایی می‌کند و حتی بعد از گفتن موضوع جدایی در صورت بروز علائمی مثل افسردگی و غیره به کودک شما کمک می‌کند.

برای این منظور می‌توانید از مشاوره کودک و نوجوان در ستارخان خانه مهر کمک بگیرید. مشاوران خانه مهر در هر زمان در خدمت شما هستند.

به فرزندان خود کمک کنید تا با طلاق کنار بیایند

حتی در طلاق‌های توافقی، همه چیز می‌تواند سخت و حساس باشد. اینکه شما از زمان صحبت درباره طلاق با فرزندان تا دوران بعد از جدایی چه رفتاری با آن‌ها داشته‌اید و چقدر حمایتشان کرده‌اید، همیشه در یادشان خواهد ماند.

چند نکته برای کمک به فرزندتان بعد از طلاق:

  • فرزندتان را تشویق کنید تا با شما بیشتر صحبت کنند. به آن‌‌ها اطمینان دهید که آغوش امن شما به رویشان باز است و هر صحبت و احساسی که دارند را می‌توانند سمت شما بیاورند‌. مهم‌تر از هرچیزی سعی کنید با گوش باز حرف‌هایشان را بشوید.
  • تضاد و اختلاف بین خود و همسر سابقتان را از بین ببرید و بعد از طلاق اجازه ندهید فرزندتان متوجه کوچکترین دعوا یا اختلافی شود. ضمنا به یاد داشته باشید نزد فرزندتان هیچوقت از همسر سابق خود بدگویی نکنید.
  • خودتان را بیشتر از قبل دوست داشته باشید و به خود اهمیت دهید. اکنون فرزند شما بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد که شما را قوی ببیند. البته این موضوع به این معنی نیست که از بروز احساسات خود مقابل فرزندان اجتناب کنید، بلکه بهتر است بپذیرید که شما هم انسان هستید و احساس دارید. این کار به فرزندان شما کمک می‌کند تا آن‌ها هم‌ بتوانند احساسات خود را کنارتان بروز دهند‌‌.

سخن نهایی

همان‌طور که در این مقاله خواندید، ما نکاتی را برای صبحت درباره طلاق با فرزندان به شما گفتیم. اما همه چیز به خانواده شما برمی‌گردد.

خانواده‌ها اشکال مختلفی دارند و نمی‌توان برای همه نسخه یکسان پیچید. با این حال، تمام تلاش خود را بکنید که به فرزندتان بگویید شما هنوز یک خانواده هستید، فقط بعضی چیزها در حال تغییر است.

اگر می‌خواهید شرایط بهتری را پس از طلاق تجربه کنید از خدمات مشاوره طلاق در صادقیه و مشاوره کودکان و مشاوره فردی در غرب تهران خانه مهر استفاده کنید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *