مرکز درمان اضطراب و استرس در صادقيه

ما در مرکز درمان اضطراب و استرس در صادقيه توانسته ایم با تیمی متخصص و مجرب در ابعاد مختلف روانشناختی کنار شما عزیزان باشیم قصد داریم در این مقاله در مورد وسواس و نحوه درمان آن با شما عزیزان گفتگو کنیم .

مشاوره فردي و رفتارهاي مخرب ارتباطي

مشاوره فردی بالینی و رسیدن به اهداف

درمان وسواس و درمان اضطراب با مشاوره فردی

بهترین مشاوره فردی را از مرکزخانه مهر بخواهید

 

درمان اضطراب و استرس در صادقيه
درمان اضطراب و استرس در صادقيه

 

مرکز درمان اضطراب و استرس در صادقيه

 

همانطور که می دانید برای اطلاع از خدمات تخصصی ما ، می توانید با اپراتور مرکز مشاوره خانه مهر تماس بگیرید یا به مدت 10 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید و همینطور برای شناخت بیشتر در ابعاد مختلف به طور مثال در زمینه مشاوره کودک و نوجوان ، مشاوره ازدواج ، مشاوره خانواده ، مشاوره طلاق ، مشاوره بیماری های خاص و درمان اضطراب و استرس که در زمینه مشاوره بالینی و فردی قرار دارد می توانید هم به شکل مشاوره تلفنی و هم به شکل مشاوره حضوری اقدام بفرمایید . در این مقاله قصد داریم در مورد ابعاد مختلف وسواس با شما عزیزان گفتگو کنیم .

 

وسواس ها چه هستند ؟

 

وسواس ها می توانند به 3 شکل به ذهن خطور کنند : 1 – به شکل کلمات ، که این کلمات به شکل شک و تردید خودشان را نشان می دهند بطور مثال چه می شود اگر این اتفاق بیفتد ؟

اگر این کار انجام داده باشم چی ؟

اگر اینگونه بودم چی ؟

بطور کلی کلمات پر از شک و شبهه و اضطراب هستند ، جملاتی که هم مربوط به نگرانی گذشته و هم مربوط به نگرانی حال و آینده هست البته در زمینه تفاوت های نگرانی ، نشخوار فکری و وسواس در جلوتر با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد .

 

درمان اضطراب و استرس در مرکز مشاوره خانه مهر
درمان اضطراب و استرس در مرکز مشاوره خانه مهر

 

تصاوير ذهني در وسواس

 

2 – دومین مورد تصاویر ذهنی است مثل : خطور یک عکس یا تصویر ناگهانی که می تواند فرد را دچار یک اضطراب و استرس کند بطور مثال افرادی که ترس از مرگ دارند ممکن است به شکل یک تصویری ، خودشان را در حالت مردن یا از بین رفتن ببینند و یا اطرافیانشان را در این حالت ببینند که این تصاویر می تواند برایشان بسیار رنج آور باشد .

3 – سومین حالت تکانه یا میل ناگهانی برای انجام کاری است که این هم به شکل های مختلفی در ذهن خطور می کند بطور مثال افرادی هستند که وسواس این مسئله را دارند که اگر به کسی ناخواسته لگد بزنم ، اگر کسی را هل دهم ، اگر یهو در یک جمعی شروع به داد و بیداد یا آواز خواندن کنم چه اتفاقی می افتد .

 

مرکز درمان اضطراب و استرس

 

توجه داشته باشید که وسواس ها ناگهانی به ذهن خطور می کنند ، ناخواسته ، نامناسب و آشفته ساز هستند و باعث می شوند که شما توجهتان به سمت آنها جلب شود و البته افرادی که دچار وسواس هستند باور دارند که نمی توانند  افکار خودشان را کنترل کنند و یکی از نگرانی های افراد وسواسی این است که اگر نتوانند افکارشان را کنترل کنند این افکار به رفتار تبدیل می شود . در زمینه درمان وسواس می توان گفت که هم دارو درمانی ، هم روش های درمانی شناختی مثل جلسات مشاوره فردی بسیار مهم است دارو درمانی به تنهایی نمی تواند وسواس شما را درمان کند .

 

توجه داشته باشید که به هیچ وجه دارو درمانی به تنهایی نمی تواند در زمینه شناخت و تغییر ماهیت افکار وسواسی به شما کمک کند و البته باید حتما یک روانپزشک صاحب صلاحیت تشخیص دهد که نیاز به دارو در شما وجود دارد البته یکی از باورهای نادرست در افراد اضطرابی و وسواسی این است که اگر دارو استفاده کنند

یعنی شرایط روحی روانی آنها در مرحله ای حاد است . دارو درمانی به شما کمک می کند که عملکرد ذهن و روان شما بهتر شود و اصلا به معنای این نیست که شرایط وسواس شما در مرحله حادی قرار دارد و اتفاقا باعث می شود که جلسات درمانی شما با کیفیت بهتری برگزار شود .

 

درمان اضطراب و استرس در مرکز مشاوره خانه مهر
درمان اضطراب و استرس در مرکز مشاوره خانه مهر

 

تفاوت نگرانی ، نشخوار فکری و وسواس و افکار وسواسی چیست ؟

 

نگرانی مربوط به آینده است و تم آن در حالت تهدید و هشدار قرار دارد و فرد مدام نگران این است که در آینده چه اتفاقی برایش می افتد . آیا آینده خوبی خواهد داشت ؟

آیا از لحاظ مالی می تواند به نقطه استیبلی برسد ؟ نگرانی در کنار اضطراب قرار دارد افراد مضطرب مدام دچار نگرانی ها و تنش های مختلف می شوند و نشخوار فکری مربوط به گذشته است افکاری که در گذشته سیر می کند یعنی فرد مدام نبش قبر می کند که کاش این کار را نکرده بودم ، کاش این حرف را نزده بودم ، پر از ” ای کاش ” است و مدام قبطه می خورند به اتفاقات ، حرف ها و رفتارهای گفته شده و زمان از دست رفته .

 

3 – و سومین حالت افکار وسواسی :

 

افکار وسواسی به افکار ناخواسته ای گفته می شود که فرد احساس می کند دور باطلی از تحلیل و تفکر را می زند و نمی تواند به نقطه مشخصی برسد . توجه داشته باشید که در افکار وسواسی فرد این باور را دارد که روی افکار و احساساتش هیچ تمرکزی ندارد .

دقیقا تفاوت افکار به شما کمک می کند که بدانید در چه زمینه ای باید پروتکل درمان را شروع کنید البته در زمینه شناخت افکار وسواسی ارزیابی های بالینی و تست هایی وجود دارد که توسط متخصص به شما کمک می کند که متوجه شوید

آیا نیاز به درمان دارید یا نه . توجه داشته باشید که درمان وسواس پروتکلی به حداقل جلسات 8 یا 10 جلسه نیاز دارد و البته متناسب با مسئله شما ممکن است بیشتر هم بشود اما افرادی که درزمینه جلسات درمانی قرار گرفته اند ، رضایت بالایی داشته اند زیرا وسواس باعث می شود که عملکرد شما کند شود و حتی بسیاری از موقعیت هایی که باعث پیشرفت و حال خوب در شما می شود در زندگیتان متوقف شود . برای شناسایی افکار وسواسی یک متخصص می تواند به شما کمک بیشتری کند

 

مرکز درمان اضطراب و استرس در صادقيه و خانه مهر با مجرب ترين مشاورين باليني انجام ميشود

 

می توان گفت اولین ویژگی افکار وسواسی ، مزاحم بودن این افکار هستند

 

انگار که افکار تساوی و تکانه های وسواسی ، ناگهانی  و یا برخلاف میل فرد به ذهنش خطور می کند و فرد قصدی برای این کار ندارد . دومین ویژگی آن ناخواستگی است یعنی افکار وسواسی آشفتگی زیادی به دنبال دارند و کلا ناخواسته اند و سومین ویژگی مقاومت است اکثر افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری در مقابل وسواس ها مقاومت می کنند و سخت در پی فرونشانی حذف وسواس ها هستند آنها با اجتناب ، با توجه برگردانی ، با دچار اضطراب شدید شدن سعی می کنند که افکار وسواسی شان را خنثی کنند در صورتیکه خود این واکنش و مقاومت باعث می شود که افکار وسواسی شدت بیشتری پیدا کنند.

 

 

افکاري که نمي توان کنترل کرد

 

ویژگی بعدی کنترل ناپذیری است. افکار مبتلا به اختلال وسواس اغلب فکر می کنند واحساس می کنند که کنترلی بر وسواس های خودشان ندارند و حتی فکر می کنند که کلا کنترل ذهنشان را از دست می دهند و همین اضطراب باعث می شود که مدام تلاش کنند که افکار و رفتارشان را کنترل کنند .

نامتعارف بودن ویژگی بعدی افکار وسواسی است انگار محتوای وسواس ها اغلب بر خلاف ارزش ها ، معیارهای اخلاقی یا شخصیت واقعی فرد هستند این ویژگی وسواس ها را خودناهمخوان می نامند و گاهی این وسواس ها کاملا مغایر با خودپندار شخصیت و رفتار فرد هستند.

 

البته در زمینه جلسات مشاوره فردی و بالینی به افراد کمک می شود که در زمینه خودشناسی و ارزیابی شخصیت خود ، به شکل تخصصی و حرفه ای عمل کنند به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که در جلسات مشاوره گروهی ، فردی به شکل مشاوره آنلاین و تصویری در زمینه درمان مشکلات فردی مثل درمان اضطراب ، درمان وسواس ، درمان افسردگی خود شرکت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را برای خود ایفا کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *