مرکز مشاوره روابط بین فردی در فلکه دوم صادقیه

ما در مرکز مشاوره روابط بین فردی در فلکه دوم صادقیه توانسته ایم با تیمی متخصص و مجرب و دوره دیده در ابعاد مختلف روابط عاطفی در کنار شما عزیزان باشیم تا رابطه سلامت تری را تجربه کنید همانطور که می دانید ما در مرکز مشاوره خانه مهر در فلکه دوم صادقیه در ابعاد مختلف روانشناختی به شما عزیزان خدمات تخصصی ارائه می دهیم .

مرکز مشاوره قبل از ازدواج در فلکه دوم صادقیه

مرکز مشاوره فردی در فلکه دوم صادقیه

مرکز مشاوره خانواده در فلکه دوم صادقه

مرکز مشاوره کودک و نوجوان در فلکه دوم صادقیه

 

مشاوره روابط بین فردی
مشاوره ازدواج مهارت های یک زندگی شاد را به شما آموزش میدهد

 

مرکز مشاوره روابط بین فردی در فلکه دوم صادقیه

 

همراه ما باشید تا در این مقاله در مورد یکی از مهم ترین دیدگاه هایی که می تواند روابط عاطفی ما را دچار مشکل کند ، صحبت کنیم البته در مقالات قبلی در مورد طرحواره و ماهیت شکل گیری طرحواره با شما گفتگو کرده ایم .

همانطور که می دانید ما در کودکی تجاربی را تجربه می کنیم که توسط محیط که شامل خانواده مثل مادر و پدر و خواهر و برادر می باشند ، برای ما خاطره ها و هیجان هایی را در مغزمان ثبت می کنند که همان خاطره ها و هیجان ها در کنار برآورده نشدن نیازهای اساسی کودکی می تواند در آینده ما را به سمت طرحواره هایی هدایت کند .

در این مقاله قصد داریم در مورد طرحواره استحقاق یا به زبان ساده می توان گفت افرادی که بر این باورند که باید به تمام خواسته هایشان دست پیدا کنند ، صحبت کنیم .

 

طرحواره استحقاق به 3 شکل خودش را نشان می دهد :

 

یکی از این طرحواره ها استحقاق لوس است ، در این تله و طرحواره شما خودتان را فردی خاص و ویژه تلقی می کنید و بسیار پرتوقع و کنترل گر می شوید و دوست دارید همه چیز مطابق میل شما پیش برود اگر کسی توقعات شما را برآورده نکند و سد راه شما بشود ، برای رسیدن به اهدافتان سخت عصبانی می شوید .

اگر شما این دیدگاه را داشته باشید در قبال احساس های دیگران ، همدلی کمتری از خودتان نشان می دهید و احساس های دیگران روی شما کمتر اثر می گذارد و این حالت شما را به سمت بی پروایی و حتی گاهی بدرفتاری با اطرافیان می رساند . آداب و رسوم و قراردادهای هنجار زندگی اجتماعی از نظر شما اصلا اهمیتی ندارد و خودتان را بالاتر از آن می دانید که قانونی برای شما وجود داشته باشد .

 

مشاوره روابط بین فردی
مشاوره تلفنی خانواده و مشاوره روابط بین فردی در خانه مهر

 

اگر اشتباه ميکني بايد تنبيه شوي

 

و اما یکی دیگر از باورهایی که شما اگر طرحواره استحقاق را داشته باشید ، می تواند در رابطه عاطفی به شما آسیب بزند این است که باور دارید که اگر همسرتان اشتباهی می کند باید سخت تنبیه بشود و گوشمالی حسابی به او بدهیم اما اگر خودتان مرتکب اشتباهی بشوید هیچ کس به شما نباید بگوید بالای چشمتان ابرو است و این احساس حق به جانبی باعث می شود که در روابط عاطفی خود پیامدهای منفی را تجربه کنید و دقیقا این نقطه ای است برای به هم خوردن ارتباط های عاطفی ما .

همانطور که می بینید در سطح رابطه ممکن است آدم پرتوقع و کنترل گری به نظر برسیم اما ماجرا از این قرار است که ما باید مسائل را ریشه ای تر و عمیق تر بررسی کنیم یعنی به طور کلی مشکلات هیجانی و رفتاری ما مربوط به فعلیت ما نمی شود خیلی وقت ها به خاطر تجارب و هیجاناتی است که قبلا تجربه کرده ایم به همین خاطر ما در مرکز مشاوره خانه مهر در فلکه دوم صادقیه در ابعاد مختلف به شما آموزش می دهیم چه در زمینه مهارت آموزی و چه در مرحله خودشناسی قدم بردارید تا رابطه عاطفی سالم تری بسازید .

 

من آدم مسوليت پذيري نيستم

 

یک مدل دیگر از طرحواره استحقاق ، استحقاق وابسته است . اگر این طرحواره سرو کله اش در زندگی شما پیدا شود ، شما به خودتان کاملا حق می دهید که بار زندگیتان روی دوش اطرافیانتان باشد . خودتان را به عنوان فردی ضعیف ، بی کفایت و نالایق و نیازمند جا می زنید و از دیگران انتظار دارید قوی باشند و از شما مراقبت کنند .

شما در دوران کودکی نیز همین انتظار را متقابلا از والدین خود داشته اید . همیشه حق با شما بوده و دیگران بدهکار شما بوده اند و همین دیدگاه باعث می شود که به مرور زمان در رابطه عاطفی به این شکل به نظر برسید که آدم ضعیف و ناتوانی هستید اما خودتان این موضوع را اصلا قبول ندارید .

 

مشاوره روابط بین فردی
مشاوره ازدواج و مشاوره روابط بین فردی در مرکز مشاوره خانه مهر با تیمی مجرب

 

آيا آدم پرتوقعي به نظر ميرسيد؟

 

یکی از شکایت های رایجی که پارتنرهای افراد طرحواره استحقاق دارند ، بیان می کنند ، این است که مسئولیت تمام کارها با آنها است و از نظر مالی فرد پرتوقعی به نظر می رسد . اگر به این شکل باشد ، احتمالا بیشتر خشم خود را به صورت منفعلانه نشان می دهید تا فعالانه .

وقتی فردی نمی تواند از شما مراقبت کند احساس می کنید که قربانی شده اید و نقش افراد مظلوم و بی گناه را بازی می کنید ، عصبانی می شوید ولی خودتان را کنترل می کنید اما کینه توزی خود را به شیوه های دیگری مثل رفتارهای منفعلانه ، پرخاشگرانه ابراز می کنید مثل نق زدن ، قشقرق راه انداختن ، شکایت کردن ، آویزان کردن لب و لوچه ، شکایت هایی از دردهای بدنی بی اساس که مي تواند آسيب جدي به خود و ارتباطتتان وارد کنيد.

 

مرکز مشاوره روابط بين فردي در فلکه دوم صادقيه

 

پس توجه داشته باشید که به طور کلی یکی از مهم ترین مولفه ها و پایه های سنجش در زوج درمانی و مشاوره خانواده ، خودشناسی است . ما در زمینه خودشناسی سعی می کنیم که در ابعاد مختلف مراجع خود را ارزیابی کنید و بتوانیم به شکل های مختلف ، چه از طریق کارگاه ها و چه از طریق مشاوره های فردی به شما عزیزان کمک کنیم . جهت اطلاعات بیشتر می توانید با اپراتور مرکز مشاوره خانه مهر تماس بگیرید تا در ابعاد مختلف شما عزیزان را همراهی کنند .

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *