مشاوره کودک و بهترين روش های تربيتی کودکان

مشاوره کودک و نوجوان یکی از آن تخصص های بسیار مهم در مرکز مشاوره خانه مهر است ما در مرکز مشاوره کودک خانه مهر در زمینه اختلالات کودک ، درمان ترس کودک ، درمان اضطراب کودک ، درمان مشکلات روزمره کودک ، اختلالات کودک ، بازی درمانی ، اختلالات یادگیری ، اوتیسم و روش های تربيتی کودکان در ابعاد مختلفش با مشاورین و متخصصینی مجرب در کنار شما عزیزان هستیم. در مقاله قبل با عنوان  مشاوره کودک و تنبيه در تربيت کودکان در مورد تنبيه صحبت کرديم در صورت تمايل مي توانيد مقاله مرتبط را مطالعه بفرماييد.

 

مقالات آموزشی در زمینه مشاوره کودک جهت بالا برد اطلاعات شما والدین عزیز در صورت تمايل مي توانيد مقالات زير را مطالعه بفرماييد و يا جهت پرسيدن سوالات خود در زمينه کودک با ارزياب کلينيک خانه مهر تماس بگيريد و به مدت 10 دقيقه صحبت کنيد :

 

مشاوره کودک و کودکان کنجکاو

مشاوره کودک و ترس از مهمانی کودکان

مشاوره کودک با ترس بیرون رفتن در کودکان

مشاوره کودک و ترس از آب در کودکان

 

مشاوره کودک و بهترين روش های تربيتی کودکان

 

همانطور که می دانید تربیت فرزندان نیازمند مهارت و آموخته هایی است که باید آنها را یاد بگیریم و یکی از مهم ترین تصمیم های ما در زندگی فرزندآوری است .

همانطور که دیدید در مقاله قبلی با عنوان  به شما عزیزان توضیح دادیم که چگونه می توانید از طریق تنبیه به شکل صحیح رفتارهای فرزندتان را شکل دهید البته باز هم تکرار می کنیم که تنبیه بطور کلی به شکل فیزیکی ممنوع است .

تنبیه هایی که ما در مقالات نام می بریم فقط به شکل اصلاح رفتار و بدون هیچ آسیبی به کودک است و البته تشخیص اینکه کدام رفتار و کدام احساس کودک را باید تغییر دهیم و چگونه باید تغییر دهیم ، باید توسط یک مشاوره کودک و به شکل مصاحبه بالینی و تخصصی باشد اما ما اینجا بطور کلی برای شما چند نمونه را عنوان می کنیم و برای اصطلاح رفتار باید به کودکان فرصت دهیم .

 

روش های تربيتی کودکان
روش های تربيتی کودکان

 

هدف از تنبیه اصلاح رفتار کودک است

 

از نگاه مشاور کودک ، هدف از تنبیه اصلاح رفتار کودک است پس باید به کودکانمان فرصت بدهیم تا آموخته هایشان را به ما نشان دهند اگر تنبیه بخواهد طولانی شود ممکن است کودک فرصت پیدا نکند که رفتار خود را اصلاح کند . اگر تنبیه های شما متناسب با ویژگی های فرزندتان نباشد ، حتی او را به سمت لجبازی و پرخاشگری بیشتر می کشاند

بطور مثال وقتی کودک دیر به خانه می آید یا وقتی که برای چندمین بار به درخواست شما برای صرف شام توجه نمی کند ممکن است عصبانی شوید و برای یک ماه به او اجازه بیرون رفتن از خانه را ندهید اما باید در نظر داشته باشید که در آن یک ماه نمی تواند نشان دهد که زود به خانه برگشتن پس از بازی یا حضور بر سر میز شام را آموخته است

و اگر تنبیه آنقدر طولانی شود فرزند شما از تنبیه می رنجد و پنهانی از خانه خارج می شود یا مانند یک حیوان زندانی رفتار می کند اما اگر تنبیه او چنین بود که می بایست برای 2 روز بعد از تعطیل شدن از مدرسه به خانه می آمد ، روز سوم فرصت داشت تا اصلاح رفتار خود را نشان دهد و مدت یک ماه اعتماد شما را به خودش جلب کند.

 

روش های تربيتی کودکان
روش های تربيتی کودکان

 

به جاي سرکوب احساسات کودکان رفتارهايش را علل يابي کنيم

 

در نظر داشته باشید که رفتارهای فرزندان ما ، نوجوانان ما علت هایی دارد باید علت رفتارشان را پیدا کنیم باید بتوانیم به جای آنکه مقابل شان بایستیم در کنارشان قرار بگیریم و به آنها یاد دهیم که چطور می توانند از خود از خودشان ، از دنیایشان محافظت کنند .

و اما تنبیه بدنی :

مشاور کودک و نوجوان بطور کلی تنبیه بدنی را توصیه نمی کند اما موارد استثنایی دارد که به شما می گوییم که به شکل می تواند باشد برای نمونه اگر کودک 2 ساله شما می خواهد یک سوزن را داخل پریز برق بکند ، ممکن است فریاد بزنید و به او بگویید نکن و بالافاصله سوزن را از او بگیرید و آرام با دست ضربه کوچکیبه پشت دستش بزنید برای این بچه کوچک این روش بسیار مناسب تر از یک نطق بی سر و ته در مورد خطرات الکتریسیته و برق گرفتگی است.

هرگز زمانی که عصبانی هستید از تنبیه بدنی استفاده نکنید اگر می خواهید این روش را بکار ببرید بهتر است بجای یک واکنش احساسی و هیجانی ، یک اقدام سنجیده انجام دهید به این معنی که عمل شما باید هدفمند ، مختصر و کنترل شده باشد . مشاور کودک معتقد است که محدودیت های خارجی تنبیه بدنی باید تاکید می کنیم باید در حد یک ضربه کوچک به پشت دست کودک باشد و هر تنبیهی بیش از این می تواند خطرناک و زیانبار باشد هرگز برای تنبیه از ترکه ، کمربند ، خط کش و امثال آن استفاده نکنید سعی کنید بجای تنبیه بدنی از روش های دیگری مثل محروم کردن های موقتی ، تصحیح بیش ازحد و شکل های مختلف تنبیهی که توش گرفتن امتیازاتی دارد ، استفاده کنید .

 

محروم کردن موقتی چيست؟

 

حال قصد داریم در این مقاله به شما یکی از این روش ها را که محروم کردن موقتی است را آموزش دهیم . چگونه از روش محروم کردن موقتی استفاده کنیم ؟ این روش به این معناست که کودک را از یک فعالیت یا یک موقعیت محروم کنید تا نتواند مورد توجه قرار بگیرد و تمجید شود این روش اگر بطور صحیح مورد استفاده قرار بگیرد می تواند بسیار موثر باشد این روش بخصوص زمانی بهترین اثر را دارد که کودک متوجه شود دارد چیز با ارزشی را از دست می دهد اما در این روش هم باید نکات مهمی را رعایت کنید مثل :

 

روش های تربيتی کودکان
روش های تربيتی کودکان

 

 1 – محل اخراج کردن را باید به دقت انتخاب کنید

 

برای موثر بودن این روش کودک باید احساس کند که چیزی را از دست می دهد و در واقع احساس محرومیت کند بنابراین محل اخراج شدن باید خسته کننده باشد البته نباید تاریک و ترسناک باشد هر مکان امنی در خانه که سرگرم کننده نباشد برای این کار مناسب است یعنی جایی که از جریان فعالیت های خانواده جدا و دور باشد اتاق خواب را هم اگر بتوان کودک را محدود به تختخواب کرد ، می تواند مناسب باشد بطور مثال وقتی فرزند شما می خواهد یک برنامه تلویزیونی را تماشا کند ، در حیاط بازی کند یا دوچرخه سواری کند ، یک اتاق خواب پر از اسباب بازی هم می تواند مکان مناسبی بنظر برسد .

 

 2 – دلایل محرومیت را باید برای کودک خود عنوان کنید

 

قبل از هر اقدامی باید به کودکتان بگویید که اگر رفتار ناپسندش را ادامه دهد او را به اتاق می فرستید پس کودک باید آگاه باشد .    2-توضیح دهید که این کار کمکش می کند که او عادت ناپسندش را ترک کند توجه داشته باشید ” رفتار ناپسند ” نه اینکه چون تو بچه بدی هستی . این جملات می تواند در آینده عزت نفس کودکتان را بشدت آسیب بزند پس به این ترتیب هرگاه از گفته شما سرپیچی کرد به قول خود عمل کنید ابتدا فقط برای یک رفتار ناپسند از این روش استفاده کنید و وقتی آن رفتار اصلاح شد از محروم کردن برای اصلاح رفتارهای دیگر هم می توانید استفاده کنید .

 

گيج شده ام ،تنبيه براي چيست؟

 

3- اگر در یک زمان کودک را برای رفتارهای ناپسند متعدد مدام تنبیه کنید ، کودک احساس گیج شدگی می کند و متوجه نمی شود که اصل تنبیه برای چه چیزی است توجه داشته باشید ، باز هم تاکید می کنیم بررسی و ارزیابی دقیق این مسائل باید با مشاور کودک و نوجوان باشد شما باید در نظر داشته باشید که مسئله مهم این است که شما بتوانید با علل یابی درست ، بهترین روش تربیتی را برای فرزند خود ایفا کنید و بعلاوه اگر مدام از یک تنبیه استفاده کنید ، هر روش تنبیهی دیگری هم باشد به مرور زمان کم اثر بشود.

 

روش های تربيتی کودکان
مشاوره تلفنی کودک و نوجوان با تیمی مجرب و متخصص در خانه مهر در روش های تربيتی کودکان

 

 4 – مدت زمان محرومیت را بر حسب سن کودک تعیین کنید:

 

گذراندن دوره های طولانی در یک اتاق یا محروم شدن از بیرون از خانه برای چند هفته سازنده نیست و کودک را آزرده می کند معمولا یک محدودیت کوتاه مدت خیلی می تواند موثرتر باشد این زمان در حد چند دقیقه است .

به گفته دکتر وانس هالد یک کودک را می توان در ازای هر سال از سنش یک دقیقه اخراج کرد از نگاه مشاور کودک هم به همین شکل است پس زمان بندی هم یکی دیگر از آن مسائلی است که در درست انجام شدن این تکنیک به شما بسیار کمک می کند در صورت مقاومت ، برشمار دقایق خود بیفزایید اگر در محروم کردن کودکتان یا نگه داشتن او در محل اخراجی که برایش تعیین کرده اید مشکلی پیش می آید در ازای هر گونه مقاومت ، 1 دقیقه به زمان اخراج او اضافه کنید .

اگر بدون اجازه شما دوباره از محل تنبیه خارج شد ، 1 دقیقه دیگر اضافه کنید اما نکته مهم این است که درمجموع بیش از 3 دقیقه به مجازات او اضافه نکنید زیرا در این صورت مجازات تاثیر داخواه را نخواهد گذاشت .

 

مشاوره کودک روش های تربيتی کودکان شما را معرفي ميکند

 

5 – در ادامه اگر مقاومت کودک ادامه داشت می توانید کمی عصبانیت به خرج دهید اگر به جایی برسید که لازم باشد در کلمات و رفتارتان عصبانیت به خرج دهید به کودک اطلاع دهید که اگر مجازات را نپذیرد ، اسباب بازی مورد علاقه و ویژه اش را برای چند روز از دست خواهد داد .

یادتان باشد که حتما باید به وعده خود عمل کنید و در نظر داشته باشید که نوع عصبانی شدن شما نباید به هیچ وجه تحقیر شدن ، توهین و نگاه منفی به کودک بدهد توجه داشته باشید که حتی زمانی که ما می خواهیم رفتار کودک را اصلاح کنیم نباید هویت او را نشانه رویم اینها نکته های بسیار مهمی در زمینه تربیت است به همین خاطر ما همیشه تاکید می کنیم که باز هم از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

 

زمان و مسئوليت پذيري در تنبيه چگونه است؟

 

6 – نکته بعدی برای این روش این است که از یک تایمر استفاده کنید : زمان را با یک تایمر در آشپزخانه نگه دارید ، به کودک بگویید وقتی صدای زنگ تایمر را شنیدی می توانی از اتاقت بیرون بیایی به شرط آنکه آرام باشی اما در غیر این صورت اجازه ندهید که از اتاقش خارج شود .

7 – اجازه ندهید که دوره محروم شدن روش و راهی برای دور ماندن از مسئولیت ها باشد : بعد از به پایان رسیدن زمان محرومیت ، ازکودک بخواهید کاری را که قبل از مجازات باید انجام می داده  ، انجام دهد و رفتار مناسبی نشان دهد اگر با شما همکاری کرد به گرمی او را تحسین کنید و مورد توجه قرار دهید در مواردی که کودک مشتاق اصلاح رفتار خود است این رفتار بسیار موثر است .

 

روش های تربيتی کودکان
مشاوره تلفنی و روانشناسی خانه مهر با تیمی مجرب و متخصص در روش های تربيتی کودکان

 

روانشناس کودک :هر تنبيه بايد متناسب با سن کودک باشد

 

نکته آخر در مورد این نوع تنبیه این است که تنبیه را باید با موقعیت سنی کودک تطبیق دهیم . روش محروم کردن به عنوان یک روش تنبیه نه تنها در کودکان خردسال ، بلکه در کودکان بزرگتر و نوجوانان هم می تواند تاثیر زیادی داشته باشد برای آنها نیز زمان اخراج و محروم شدن از یک فعالیت بهتر است کوتاه باشد و اگر کودک دوباره عادت قدیمی اش را تکرار کرد می توان بر میزان و شدت تنبیه اضافه کرد .

همانطور که دیدید هر تنبیهی می تواند روش های مناسب خودش را داشته باشد پس در نظر داشته باشید که برای اجرای یک تنبیه هم باید قواعد آن تنبیه را بدانید و البته در نظر داشته باشید که مسئله مهم این است که شما اول از همه ، همه ابعاد تربیتی را بسنجید آیا به اندازه کافی به کودک خود توجه می کنید ؟

آیا به اندازه کافی کودک شما نیاز به توجه و محبت را از پدر و مادر دریافت می کند ؟ بعد به سمت تنبیه و اصلاح رفتار می رویم .

 

مشاوره کودک و نوجوان و روش های تربيتی کودکان مرکز مشاوره خانه مهر

 

هر رفتار کودک علت هایی دارد شما باید در مصاحبه بالینی اول علل رفتار کودک خود را پیدا کنید و بعد دست به اصلاح بزنید . ما در مرکز مشاوره کودک و نوجوان خانه مهر در کنار شما هستیم تا بتوانیم بهترین متدهای روز دنیا و جدیدترین روش های تربیتی درمانی در زمینه مشاوره کودک و نوجوان را به شما عزیزان ارائه کنیم .

جهت اطلاعات بیشتر می توانید با اپراتور مرکز مشاوره خانه مهر تماس بگیرید و یا با ارزیاب مجموعه تماس گرفته و به مدت 10 دقیقه به شکل رایگان در زمینه مشکل فرزند خود گفتگو کنید .

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *